bikestä trike

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

bikestä trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuon toisen kolmirattaisen rojektin vähän muhiessa tajusin ett pihalla lojuu tuo perinnöksi saatu helkama kontti peräkärry. Rupesin sitä sovittamaan tuon ensimmäisen tekemäni metallirunkoisen nojiksen pw1 perään. Homma näyttää helpolta, etuvetosen matalan pyörän runko ja etupää johon parilla pakoputkilemmarilla peräkärrin poikkiaisa kiinni. Takahaarukkaan pitää tehdä jonkinlainen ripustus tuon kontin haarukoihin. Muovikontin ja veto aisan purin ensin pois. Pyörän kampikeskiö pitää korjata siinä on ollu vikaa.

P1019470.JPG

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: bikestä trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No näitähän alko syntyä ku sieniä sateella :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

PW 1 + 2 = PW3

Viesti Kirjoittaja PW »

Ajokuntoon sain tuon helposti, parisataa metriä ajoin mutt vielä ei sen kummempaa kokemusta.
Ohjauksen tein mallia "Sakari" kun en löytäny sopivaa stemmiä tuohon. Takarenkaat on 20" mutt ei 406 vaan 428mm ??

Liitteet
penkki pitäs tehdä uus
penkki pitäs tehdä uus
kammet 125 mm
kammet 125 mm
eturataskin on lasten kokoo
eturataskin on lasten kokoo

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: PW 1 + 2 = PW3

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Ajokuntoon sain tuon helposti, parisataa metriä ajoin mutt vielä ei sen kummempaa kokemusta.
Ohjauksen tein mallia "Sakari" kun en löytäny sopivaa stemmiä tuohon. Takarenkaat on 20" mutt ei 406 vaan 428mm ??

No, niin, olet tietääkseni ensimmäinen, joka kokeilee tällaista alaohjausta. Olenkin vähän ihmetellyt, miksei kukaan ole kokeillut, kun se mielestäni toimii ainakin minun nojakeissa hyvin. :roll:

Olen monesti ajatellut tehdä vastaavanlaista runkotyyppiä, mutta aina on vastaan tullut ajatus, että nojakki kaatuu helposti nopeavauhtisessa kaarteessa. On mielenkiintoista kuulla sinun ajokokemuksista. :mrgreen:

Muuten taitaa alaohjaus parantaa ajo-ominaisuuksia, kun painopiste jää alemmaksi ja kaatumisvaara vähän pienemmäksi.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: bikestä trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Alkuun tuntuu kiikkerältä, tuon akseliväli on vain 58 cm. Vois toimia vaimolla kauppakassina kun tuskin ajelee hirveetä vauhtia.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: PW 1 + 2 = PW3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Takarenkaat on 20" mutt ei 406 vaan 428mm ??

Kerran harrastukseni alkumetreillä olin romulavalta kerännyt myös vastaavat vanteet. En tiennyt mistä ne, vaan lompsin pyöräliikkeen kumeja niihin ostamaan. Myyjä mittasi vanteen ja tiesi heti:"Nämähän on Helkama Kontin renkaat, jos jostakin löydät kumit niin kerro minullekkin". Vanteet lensi takaisin sinne mistä olivat tulleetkin :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: PW 1 + 2 = PW3

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Takarenkaat on 20" mutt ei 406 vaan 428mm ??

Kerran harrastukseni alkumetreillä olin romulavalta kerännyt myös vastaavat vanteet. En tiennyt mistä ne, vaan lompsin pyöräliikkeen kumeja niihin ostamaan. Myyjä mittasi vanteen ja tiesi heti:"Nämähän on Helkama Kontin renkaat, jos jostakin löydät kumit niin kerro minullekkin". Vanteet lensi takaisin sinne mistä olivat tulleetkin :D

Jukka

Ok, hyvä tietää ettei kannata renkaita ruveta noihn ettiin. No tuohonhan käy sitte 406 vanteet tilalle ja painopiste samalla laskee hiukan, mikä ei haittaa yhtään.
Muutaman kilometrin ajelin tuolla, ihan toimiva peli tuosta tulis. mut ei mikään kilpuri. Kakspyöräseen verrattuna jotenkin vaikeempi ajaa , monttuja löytyy aina kaks enemmän ku kakspyöräsellä. Ehkä vähän levoton ku etu ja takarenkaan väli niin lyhyt. Kaatumisen pelko kokoajan mielessä, pitää kallistaa kehoa ihan erisuuntaan ku kahellapyörällä ajellessa. Tuohon jos laittas paremman penkin niin ajotuntuma paranis varmaan ku nykyinen ei oo millään kiinni.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: PW 1 + 2 = PW3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Kakspyöräseen verrattuna jotenkin vaikeempi ajaa , monttuja löytyy aina kaks enemmän ku kakspyöräsellä. Ehkä vähän levoton ku etu ja takarenkaan väli niin lyhyt. Kaatumisen pelko kokoajan mielessä, pitää kallistaa kehoa ihan erisuuntaan ku kahellapyörällä ajellessa. Tuohon jos laittas paremman penkin niin ajotuntuma paranis varmaan ku nykyinen ei oo millään kiinni.

Aluksi se varmasti on tuommoista. Yrittää alitajuisesti ohjauksella tasapainottaa ja kun se ei tietenkään onnistu niin koettaa kallistella, eikä sekään tietenkään vaikuta mihinkään. Paljon parempi hakea aluksi ne kaatumisen rajat jossakin rauhallisella parkkialueella. Saa filiksen milloin pyörä kaatuu, miltä se tuntuu ja miten kaatuminen oikaistaan. Sen jälkeen ajo paljon rennompaa, kun ei joka heilahdusta yritä korjata.
Penkin pitää varmasti olla kiinni, nimenomaan tuosta syystä kun pyörä ei mutkassa kallistu käännööksen suuntaan. Samasta syystä nopeassa ajossa olisi hyvä jos se tarjoaisi sivuttais tukea.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

PW 3

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaimokin kerkes vihdoin tuota kokeilla, polkimet aavistuksen liian kaukana. Vaihteita pitäs kuulemma olla enemmän, nyt vaan kolme. Ja sähköapuakin tartteis. Ja pitäs kuulemma jotenkin peitellä kun on niin ruma :? .
Itte taas ajelin vähän ja kyllähän tuohon tottuu. Poljin kammet tuossa on 125mm lasten pyörästä, kuten myös ratas. Ei polvet varmaan tuon kanssa rasitu mutt toisaalta joutuu käyttämään aika pieniä välityksiä noin lyhyillä kammilla. Vähän semmosta "sitkuttamista"
Pitänee harkita lähenkö tuota kehittämään vai teenkö kokonaan uuden alusta saakka.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: bikestä trike

Viesti Kirjoittaja PW »

Tässä pyörässä voi sanoa että etuvetoisuus vaikuttaa selvästi ohjaukseen. Johtuneeko tuosta "sakari" mallisesta ohjaustangosta ? Mitä mieltä keksijä on itse onko eri tuntuma ohjauksessa etu- ja takavetosissa ?

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: bikestä trike

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Johtuneeko tuosta "sakari" mallisesta ohjaustangosta ? Mitä mieltä keksijä on itse onko eri tuntuma ohjauksessa etu- ja takavetosissa ?

Vastoin parempaa tietoa väittäisin sen johtuvan nimenomaan tuosta ohjauksesta. Noin pitkillä varsilla ohjaus on hirveän kevyt ja herkkä. Pienikin "vaappuminen" polkiessa välittyy varmasti käsien kautta ohjaukseen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: bikestä trike

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Tässä pyörässä voi sanoa että etuvetoisuus vaikuttaa selvästi ohjaukseen. Johtuneeko tuosta "sakari" mallisesta ohjaustangosta ? Mitä mieltä keksijä on itse onko eri tuntuma ohjauksessa etu- ja takavetosissa ?

Petri W

Joo, kyllä aluksi huomasi, että etuveto vaikuttaa ohjaukseen. Mielestäni se ei kuitenkaan johtunut tästä "sakari" mallista. Kun kokeilin yläohjausta samassa etuvetoisessa, huomasi vaikutuksen myös silloin selvästi. Mutta niinkuin aina, ihminen on sopeutuvainen eläin, ja hyvin pian siihen tottui, eikä sitä nyt myöhemmin kummasti huomaa ollenkaan.

Ajattelin jopa jossain vaiheessa luopua koko etuvedosta ja tehdä seuraavat nojakit takavetoisina, kun etuveto tuntui niin epämukavalta, mutta nyt, kun on siihen tottunut, ovat tällaiset aatokset jääneet. 8)

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: bikestä trike

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Johtuneeko tuosta "sakari" mallisesta ohjaustangosta ? Mitä mieltä keksijä on itse onko eri tuntuma ohjauksessa etu- ja takavetosissa ?

Vastoin parempaa tietoa väittäisin sen johtuvan nimenomaan tuosta ohjauksesta. Noin pitkillä varsilla ohjaus on hirveän kevyt ja herkkä. Pienikin "vaappuminen" polkiessa välittyy varmasti käsien kautta ohjaukseen.

Jukka

Joo, tuossa osuit taas varmaan oikeaan. Pitkä ohjaustanko on erittäin herkkä, eli syy ei sinänsä ole Sakarin :wink: .

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: bikestä trike

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Johtuneeko tuosta "sakari" mallisesta ohjaustangosta ? Mitä mieltä keksijä on itse onko eri tuntuma ohjauksessa etu- ja takavetosissa ?

Vastoin parempaa tietoa väittäisin sen johtuvan nimenomaan tuosta ohjauksesta. Noin pitkillä varsilla ohjaus on hirveän kevyt ja herkkä. Pienikin "vaappuminen" polkiessa välittyy varmasti käsien kautta ohjaukseen.

Jukka

Joo, tuossa osuit taas varmaan oikeaan. Pitkä ohjaustanko on erittäin herkkä, eli syy ei sinänsä ole Sakarin :wink: .

Petri W

Eikö pitkillä varsilla eli siis pitemmillä momenttivarsilla etuvedon vaikutus ohjaukseen ole vähäisempi kuin lyhyillä varsilla? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: bikestä trike

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Johtuneeko tuosta "sakari" mallisesta ohjaustangosta ? Mitä mieltä keksijä on itse onko eri tuntuma ohjauksessa etu- ja takavetosissa ?

Vastoin parempaa tietoa väittäisin sen johtuvan nimenomaan tuosta ohjauksesta. Noin pitkillä varsilla ohjaus on hirveän kevyt ja herkkä. Pienikin "vaappuminen" polkiessa välittyy varmasti käsien kautta ohjaukseen.

Jukka

Joo, tuossa osuit taas varmaan oikeaan. Pitkä ohjaustanko on erittäin herkkä, eli syy ei sinänsä ole Sakarin :wink: .

Petri W

Eikö pitkillä varsilla eli siis pitemmillä momenttivarsilla etuvedon vaikutus ohjaukseen ole vähäisempi kuin lyhyillä varsilla? :roll:

Sakari

Maalaisjärjellä ajateltuna , mitä pitempi varsi , sitä isomman liikkeen se tekee siellä päässä. Eli tuntuu enemmän ku lyhyellä varrella.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin