Pythonia rakentamaan

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onkos Jorilla pythonin ajokokemusta, vai onko tuo pelkästään matematiikkaa ?

Vartin yritin aikanaan Ängeslevän pythonilla, jossa on ylisuuri negatiivinen jättö. Ei onnistunut alkuunkaan. Laskelmiin perustuvat arvailuni - ja muiden kokemuksiin.
Niin joo, olihan minulla kolmipyöräinen delta, jossa oli runko-ohjaus, joka oli toteutettu virtuaalisella ohjausnivelellä (nivelnelikulmio), jonka takia jättöä saattoi vapaasti säätää millaiseksi halusi. Pahin ongelma tuolloin oli liika stabiilisuus. Pyörä pyrki kääntymään vinolla pinnalla ajettaessa alamäkeen ja kovassa vauhdissa muuttui ohjaus liiankin jäykäksi.

Jori

Viimeksi muokannut jori, 21 Syys 2010, 20:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Siis kertaan viellä jos , noin 20kg paino sijoitetaan penkin viistouden alle ja takahaarukkaa ei vierä tarpeettoman kauas. Ei pyörän stapiilius ihan hirveesti kärsi. Entä jos käytetään esim 20tuumasts rengasta ja saamme jalkojen painolla lisättyä etuakseli painojakautumaa eremmäksi. Niin eikö tällä ole rauhottava vaikutus ajoon ja näin saamme kompensoitua takapainon lisäystä. Ihan näin maalaisjärjellä ajatellen. :roll:

Tuo parikymmentä kiloa lähellä takapyörää on epäolennainen tekijä stabiilisuuden kannalta. Mahdollisimman suuri jättö (mahdollisimman pieni negatiivinen) tekee pyörästä helpomman ajaa ja useammassa ajotilanteessa stabiilin. Pieni etupyörä mahdollistaa alle -200 mm jätön. Täytyy myös muistaa, että kuskin kehon painon vaikutus polkimien lisämassana riippuu kehon jännityksistä. Mitä enemmän painoa takapuolella sitä kiikkerämpi mitä enemmän polkimien ja hartioiden varassa sitä stabiilimpi. Polkeminen parantaa siis stabiiliutta, kuten mm. Jukka tuossa todisti.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja PW »

Pyörän stratekisia mittoja:

  • jättö 28o mm
  • akseliväli 1020 mm
  • ohjauskulma , miusta vaikea arvioida mutt näyttäs ett ois 65 astetta saattaa olla jopa enemmän.
    Jos jättö pitää saada mahollisimman pieneksi niin sitähän saa kääntämällä ohjausakselia mutt siinäkin on vissiiin havaittu optimiksi 63-65 astetta. Jos kääntää pienemmäksi se kait vaikeuttaa ohjaamista tai tuntus ett ohjaamiseen tarvitaan enemmän voimaa jos tuo ohjauskulma on oikeen loiva.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Yksi mahdollisuus pienentää jättöä isopyöräisessä pythonissa on nostaa niveltä ja tätä kautta myös penkkiä ylemmäs. Joku tätä jo jossakin aiemmassa keskustelussa on tainnut ehdottaakin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4800
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Entäs jos hoitas asian kahdella nivelellä. Laittas toisen yläpuolele ja toise niin lähelle alas maanrajaa että se ei haittaisi ajamista. Näin kahdella kevyellä nivelellä saataisiin ajaja pysymään mahdollisimman alas. Piirtäisi mitä tarkoitan. Mutta tällä koneella se ei onnistu. Eli saataisiin se jättö niikuin kolmion sisään renkaan kansa. :shock:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Miksei se toimis niinkin, pystyisi rungossa halutessaan hyödyntämään "avaruusristikkoa" kuten tässä:

Kuva

Tuossa on kaksi palloniveltä, mutta renkaat vain 20" joten jättö on saatu kohtuulliseksi ihan "perinteisellä" nivelten sijoittelulla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Yksi mahdollisuus pienentää jättöä isopyöräisessä pythonissa on nostaa niveltä ja tätä kautta myös penkkiä ylemmäs. Joku tätä jo jossakin aiemmassa keskustelussa on tainnut ehdottaakin.

Jukka

Mites mie oon aatellu taas päinvastoin, ett ku niveltä laskee sen saa lähemmäs renkaan maakosketuskohtaa ja jättö pienenee.

P1019478.JPG

Edelleen ajo-opettelu aivan toivotonta, ei minkäänlaista oivallusta tai edistystä. Alan epäillä itseäni toivottomaksi tapaukseksi.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Paras hetki opettelussa oli se kun kässäsi miten laite saadaan lähtemään liikkeelle, kaatumatta.

Mulla se menee niin, että:

  1. Otetaan tumakka hömpsy yhden tähden jaloviinaa :)

  2. Istutaan rauhallisesti penkkiin

  3. Sijoitetaan toinen jalka tukevasti polkimelle, toinen jalka on tukevasti maassa polven kulman ollessa hiukan suorakulmaa kireämmällä.

  4. Kädet ovat vartalon sivuilla, sormien tapaillessa kevyesti maata.

  5. Tiivis ja tanakka polkaisu eteenpäin ilman runttausta ja rules.

  6. Otetaan toinen hömpsy jaloviinaa ja lisätään puita saunan pesään. Katsotaan taivaanrantaan ja huokaistaan syvään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

Paras hetki opettelussa oli se kun kässäsi miten laite saadaan lähtemään liikkeelle, kaatumatta.

Mulla se menee niin, että:

  1. Otetaan tumakka hömpsy yhden tähden jaloviinaa :)

  2. Istutaan rauhallisesti penkkiin

  3. Sijoitetaan toinen jalka tukevasti polkimelle, toinen jalka on tukevasti maassa polven kulman ollessa hiukan suorakulmaa kireämmällä.

  4. Kädet ovat vartalon sivuilla, sormien tapaillessa kevyesti maata.

  5. Tiivis ja tanakka polkaisu eteenpäin ilman runttausta ja rules.

  6. Otetaan toinen hömpsy jaloviinaa ja lisätään puita saunan pesään. Katsotaan taivaanrantaan ja huokaistaan syvään.

Nuo hömpsyt kyllä ottaisin ja saunan lämmittäisin, mutta ajamisen jättäisin väliin. :mrgreen:

Tai ehkä sittenkin tarpeeksi monen hömpsyn jälkeen. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Yksi mahdollisuus pienentää jättöä isopyöräisessä pythonissa on nostaa niveltä ja tätä kautta myös penkkiä ylemmäs. Joku tätä jo jossakin aiemmassa keskustelussa on tainnut ehdottaakin.

Jukka

Mites mie oon aatellu taas päinvastoin, ett ku niveltä laskee sen saa lähemmäs renkaan maakosketuskohtaa ja jättö pienenee.

P1019478.JPG

Noinkin se toki pienenee. Mutta jos kuvittelet nivelen tuonne ylös jossa nuo turhat putket sojoittaa, niin huomaat että ohjausakselin suuntainen viiva tulee akselin etupuolelle maatasossa ja jättö olis jo positiivinen. Akselin yläpuolelle nostettuna jättö olisi silmämääräisesti arvioituna -20cm, olettaen tietenkin että nivelen kulma pidetään nykyisellään.
Tuosta kuvasta katsottuna etupää vaikuttaa liian veltolta. Jaloilla ohjatessa rungon pitää olla jämäkkä, jaloilla ei saa niin nopeita ja tarkkoja ohjausliikkeitä kuin käsillä.

Jukka

PW kirjoitti:

Edelleen ajo-opettelu aivan toivotonta, ei minkäänlaista oivallusta tai edistystä. Alan epäillä itseäni toivottomaksi tapaukseksi.

Anna olla, unohda koko juttu, mutta pidä pyörä ajokunnossa ja helposti käsillä. Kokeilet huvikseen silloin tällöin, ei mitään tavoitteita. Homman pitää olla hauskaa ja kaatumisten naurattaa.

Pastori kirjoitti:
  1. Istutaan rauhallisesti penkkiin
  2. Sijoitetaan toinen jalka tukevasti polkimelle, toinen jalka on tukevasti maassa polven kulman ollessa hiukan suorakulmaa kireämmällä.
  3. Kädet ovat vartalon sivuilla, sormien tapaillessa kevyesti maata.
  4. Tiivis ja tanakka polkaisu eteenpäin ilman runttausta ja rules.

Hyvät ohjeet. Aluksi pitää siis pysyä pystyssä paikoillaan toinen jalka maassa, tai jalat polkimilla ja kädet maassa. Ei yhtään polkaisua ennen kuin tämä onnistuu. Siinä voi vähän heilutella ja tunnustella samalla miltä ohjausliikkeet tuntuu. Mitä isompi jättö sen laajemmin kuljettaja siirtyy ohjatessa sivusuunnassa, tähänkin pitää vartalon tottua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuo rungon etuosan jäykkyys, jos tarkoitat tuota etupyörän "haarukkaa"/putkihässäkkää niin en ole sen huomannut notkuvan. Mutta tuossa nivelessä on klappia, kun polkaisen runko samalla oikenee jonkinverran. Sain sitä vähän tiukattua mutt en tiedä vaikeuttaako tuo opettelua vai kuuluuko tuosta kohtaa notkuminen asiaan ?
Tuo on varmaan totta ett väkisin pythonilla ei opi ajamaan joten otetaan rauhallisesti ja mielialan mukaan, ettei tartte ruveta haukkumaan pythonia paskaksi pyöräksi :wink:
Tavoitteena vois kuitenki olla ett ensvuonna pythonilla lowrideen , terveisiä Mäntyharjulle !

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tuo rungon etuosan jäykkyys, jos tarkoitat tuota etupyörän "haarukkaa"/putkihässäkkää niin en ole sen huomannut notkuvan. Mutta tuossa nivelessä on klappia, kun polkaisen runko samalla oikenee jonkinverran. Sain sitä vähän tiukattua mutt en tiedä vaikeuttaako tuo opettelua vai kuuluuko tuosta kohtaa notkuminen asiaan ?

Mun mielestä ylös/alas notkumien ei juurikaan haittaa. Mutta kun etupyörä kääntyy, se kallistuu ja punoo runkoa kierteelle(ts. toinen putki taipuu ylös ja toinen alaspäin). Tämä haittaa ja tekee ohjaukseen "kuminauhamaisuutta".
Tämän eturungon kiertojäykkyyden voit todeta itsekkin kun sulla on tuo lokasuoja. Istut pyörän pääällä, jalat polkimilla ja kädet maassa. Käännätät jaloilla ohjausta vinoon ja katsot renkaan ja lokasuojan reunaa. Jos rengas pysyy lokasuojan alla keskellä on runko jäykkä, mutta jos liikkuu siellä sivusuunnassa on kiertojäykkyys puutteellinen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

PW kirjoitti:

Edelleen ajo-opettelu aivan toivotonta, ei minkäänlaista oivallusta tai edistystä. Alan epäillä itseäni toivottomaksi tapaukseksi.

Kuullostaa ihan yksipyöräisellä ajon opettelemisen ensimmäiseltä kahdelta tunnilta eli neljältä opettelukerralta. Pyörä taisi kulkea pisimmillään kaksi metriä. Viiden tunnin opettelun jälkeen se kulkikin yhtäkkiä 200 metriä ja kymmenen tunnin jälkeen kilometrin. Hauskinta oli, että oppiminen tapahtui nukkuessa ja sen huomasi vasta seuraavana päivänä, kun lähti taas ajamaan.
Veikkaisinpa, että pythonilla ajamisen oppiminen tapahtuu samalla tavalla. Tässäkin kun on kyse jaloilla ja vartalolla ohjattavasta kapineesta.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nebulus kirjoitti:

Hauskinta oli, että oppiminen tapahtui nukkuessa ja sen huomasi vasta seuraavana päivänä, kun lähti taas ajamaan.
Veikkaisinpa, että pythonilla ajamisen oppiminen tapahtuu samalla tavalla. Tässäkin kun on kyse jaloilla ja vartalolla ohjattavasta kapineesta.

Tismalleen! Itse harjoitellessa tuntuu ettei kehitystä tapahdu yhtään. Välillä joku yritys vähän "onnistuu" ja sitte taas ei. Mutta jokaisen nukutun yön jälkeen tuntuu kuin osaisi hieman paremmin. Ja tosiaan tuo että paljon lyhyitä harjoitusjaksoja pitkin päivää on paljon parempi kuin yksi pitkä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17769
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pythonia rakentamaan

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiitos kannustuksesta Jukka ja Nebulus :D , yritetään ja nukutaan.

Petri W

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin