CF kilkkeitä tekemään ?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

On tuossa tullut kesä ajeltia CrMo M5:llä ja jotenkin on kiinnostus herännyt hiilarista vääntämään jotakin kevennysosaa...

Metallihommat on jo hanskassa joten uusia haasteita päin vaan.

Lowracerin keulahan painaa kuin synti joten sieltä päästä kannattanee aloittaa. Boomin vois tehdä kuidusta, samoin tillerin, tangon ja jarrukahvat.
Samoin tarvetta on toiselle penkille ja kun tässä on lasikuituinen niin samallahan senkin keventäisi.

Keskiöpalkki on ongelmallinen kun siihen pitäis ne jengat jollakin ilveellä saada. Mitään BB30 kampisarjoja ei oikein motivoi hankkia mutta tällainen tuli eteen:
Kuva

Lisätietoa löytyy: http://goo.gl/CpjM

Vielä jos sais italokierteille niin sais Rossinista kierrätettyä >100tkm ajetun Campo Record keskiönkin :lol: .

Sitten on se pirun painava etuhaarukka... Paikalliset tiet on sen verran routauraisia että vähäinen jousto tulisi tarpeeseen... Mitä jos puuhais kuidusta joustavan monobladen, vähän tähän tyyliin:
Kuva

Lisää aiheesta: http://goo.gl/Nu8M

Tässä haarukassa tulee sama jengaongelma, toisaalta voihan siihen laittaa nykyaikaisen jengattoman headsetin ja tillerin lemmarilla kiinni.

Mitäs näistä tykätään ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Eikun vaan keventämään! Tilleristä ja tangosta kannattaa varmaan tehdä yksi yhtenäinen osa. Jarrukahvat kuulostaa kyllä vähän turhalta näpertelyltä ainakin painonsäästön kannalta mutta hienot niistä varmaan tulis.

Puomiin kannattaa varmaan hankkia valmis keskiöputki, vaikka titaaninen, jostain pyöränrunkon osia myyvästä kaupasta maailmalta, ja laiitaa se inserttinä puomiin.

Tässä linkki tohon headshockiin liittyen
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/h ... dshock.htm

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Höregrö kirjoitti:

Eikun vaan keventämään! Tilleristä ja tangosta kannattaa varmaan tehdä yksi yhtenäinen osa. Jarrukahvat kuulostaa kyllä vähän turhalta näpertelyltä ainakin painonsäästön kannalta mutta hienot niistä varmaan tulis.

Jep, näin on tarkoitus. Tilleri ja tanko yhtenä kappaleena, säädöt mulle sopivaksi. Samaan nippuun rungot jarrukahvoille ja kitkavivuille, sekä asiallinen paikka Suunnon T6c:lle.

Voihan ne kahvat tehdä 7075 lumiinista tietty aka M5 "ergo".

Höregrö kirjoitti:

Puomiin kannattaa varmaan hankkia valmis keskiöputki, vaikka titaaninen, jostain pyöränrunkon osia myyvästä kaupasta maailmalta, ja laiitaa se inserttinä puomiin.

No sekin on yksi vaihtoehto. Toinen on tehdä "standardi" BB30 keskiöholkki johon toi sovitin. Ei se niin kallis ole jos sillä välttyy uuden keskiösarjan hankinnalta.
Jos sitten hankkii niin SRAM:lta saa kohtuu BB30 kampia, hinnaltaan jotain 200 egee hiilarina. Niihin voi sitten ostaa Q-ringit jos ei lompakko ole laihtunu liikaa, tai tekasta 7075:stä omat.

Höregrö kirjoitti:

Tässä linkki tohon headshockiin liittyen
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/h ... dshock.htm

Kiitti, olinkin tuon jossakin nähnyt... Kuinkahan "hoikan" tosta sais tehtyä, ettei M5:n keula "nousisi" turhan paljoa ?
Nykyinen CrMo monoblade omaa aika korkean kaulan, kävi mielessä että jos tekis kuidusta myös putken ja säätäis tolle nilkulle siihen laakerin "rinnalle" korvakon ja se haarukan takapuolelle niin vois toimia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Onkohan kenelläkään näkemystä montakohan kerrosta hiilikuitua pitäisi monoforkkiin laittaa ?

Entä saako haarukasta normikäyttöön kestävämmän laittamalla kevlaria ainakin ulkopuolelle ?

Olen nähnyt että uretaanisydämen ympärille näitä on jotkut tehneet, saakohan jostakin nomex-hunajakennoa näihin ?

Yleensä Biltemasta saa epoksit ja CF-matot, tarvitaanko vielä jotakin tukevampaa ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Biltemassa ainakin hiilimatto on aivan törkeän hintaista!! R&G:ltä saksasta saa tuplamäärän samaa 196g/m2 kangasta tuohon 59€ hintaan. Bilteman hiilimatossa on myös sellainen ikävä ominaisuus että se on sika jäykkää, eli toivotonta laminoida ilman alipainesäkitystä. R&G:n saman paksuinen kangas on puolta pehmeämpää ja taipuisampaa.

Pääkaupunkiseudulta kannattaa Kevra Oy:stä kysellä hintoja, käsittääkseni sieltäkin saa hartsit ja kuidut halvemmalla ku Bilteemasta...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

THuhtamaki kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulta kannattaa Kevra Oy:stä kysellä hintoja, käsittääkseni sieltäkin saa hartsit ja kuidut halvemmalla ku Bilteemasta...

No nyt on kuidut hankittu... Normi kangasta, sitten kahteen kerrokseen yhteen ommeltuna ja kevlar-cf kombinaattia.

Lisäksi tarttui mukaan putkisukkaa, nailonkaistaa, epoksi hartsit ja vaahtolevyä.

Nyt pitää sitten miettiä missä järjestyksessä päästäis luovuuden irralleen... Ehkä eniten olis hyötyä tehdä penkki ensin. Siitä riittävän jäykkä mutta kevyt, vois tehdä kuidusta kiinnikekulmatkin eteen ja holkit taakse. Mielessä on pyöriny myös josko tekis penkin alle aero helmat aka M5 CF lowracer, siis runkoputkeen asti, sais sisälle varatuubia ja työkaluakin kenties.
Sivuihin alle ja päälle cf-kerrokset ja väliin kevlar lisäämäään ryminälujuutta.

Tuo elastomeerilla jousitettu monoforkki pitää laittaa suunnittelun alle. Tavoite tehdä ilman metalliosia mutta millähän "laakerois" kaksi sisäkkäistä kuituputkea (sisimmäinen haarukan jousitettu putki johon ylhäältä tilleri kiinni, ulommaiseen ohjainlaakerit) ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Minä tein omaan nuijapäähäni istuimen siten, että uloimmat pinnat on cf-kevlaria, 200g n. Sisälle kaksi kerrosta 200g twill. Selkäpuolelle jäykkärit, uretaanista on hyvä rakennella. Painoa on muistaakseni 540g. Pari kesää istuskeltu ja hyvin kestää. Nyt on tosin työn alla muotin teko pikkasen väljemmästä istuimesta, mahtuu pehmustetta paremmin.Kylmillä ilmoilla lämmittää mukavasti. PS. Tässä on siis kyseessä kuppi-istuin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja janx »

Paljos tollaselle jakkaralle tulee hintaa? Saatko kuvaa ihmeteltäväksi?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No mun kuidut n 1kg, ja epoksit makso jotain 200. ei halpaa mutta satkun luokkaa kuullostais penkki maksavan jos työlle ei laske hintaa.

Ja sitähän ei kestä hyvissä harrastuksissa tehdä, vai mitä ? :roll:

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Poimintoja ko. keskustelusta.

Mitähän nämä ovat suomeksi ja tarkoittavat? :roll:

CF kilkkeitä tekemään?

Tilleristä

CrMo monoblade

200g twill

Q-ringit

tekasta 7075:stä omat

Jotta pääsisi vähän kärryille. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

irakas kirjoitti:

Poimintoja ko. keskustelusta.

Mitähän nämä ovat suomeksi ja tarkoittavat? :roll:

Sakari

CF kilkkeitä tekemään? = CF /Carbon fiber - hiilikuitu , kilkkeitä / osia

Tilleristä = ohjaustangon kallistuksen mahdollistava nivel

CrMo monoblade = kromo raudasta oleva yksipuoleinen haarukka

200g twill = ilmeisesti viitataan täyteaineeseen/kankaaseen joka laitetaan hiilikuitua laminoidessa.

Q-ringit = tietyn tyyppinen hammasratas ilmeisesti ovaali/soikea... joku voi tarkentaa

tekasta 7075:stä omat = alumiini tyyppi/luokka

jos joku arvaus meni vikaan voi alkuperäinen kirjoittaja tarkentaa mitä koittaa sanoa..
:D

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja jori »

Minuakin hämmensi tässä ketjussa käytetty slangi. Varsinkin tuo otsikko herätti minulle mielikuvan Täällä ennenkin puheena olleesta CF pyörästä, eli Crank Forward fillarityypistä, joka on pystypyörän ja nojapyörän välimuoto -tuo puuttuva rengas evoluutiossa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

200g twill hiilikudos on 200g neliöpainoltaan oleva ristiinkudottu matto, varmaankin yleisin käytetty. Satasen hinta on penkille melkosen likiarvio.
Materiaalien osalta. Lisäkustannuksia tulee sitten muotin osalta,ja sanoisin että suurin työ.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

M5 boom kuidusta !T

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä sitten vähän turinaa miten sain paskarreltua ensimmäiseksi kuidun rakenteluksi uuden keskiöpalkin M5:een.

Sain siis tilattua tämän otsikon alussa vilahtaneen SRAM BB30 BSA adapterin joka on alumiinia ja painaa 60 g. Käynti syksyllä pääkaupunkiseurulla tartutti mukaan reilun 200 €:n verran kuitukangasta ja kovaa uretaanilevyä.

AIkani pohdittua mistä aloittaisi päädyin tekemään boomin ensin. Ihan ensimmäinen ajatus oli käyttää sisärenkaasta tehtyä rakkoa ja laminoida sen päälle ja lopuksi paisuttaa se Beam -keskuspölynimurin kanavaputken sisälle, siinä kun oli sopiva sisämitta.

Mutta roskiin meni kaikki kuidut tuosta kokeilusta. Liian vetelää, liikaa epoksia ja eihän se märkänä mene sinne PVC-putken sisälle.

Seuraavaksi pohdinnan jälkeen päädyin seuraavaan (tässä linkki BROL:iin jossa tarkemmin vaiheet mihin päädyttiin http://www.bentrideronline.com/messageb ... 666&page=4 :

Kuva

Kuvassa on kotikutoisessa "sorvissa" kolmesta uretaanilevyn suikaleesta liimattu pötkö jonka vuolin moralla suurin piirtein sylinteriksi ja viimeistelin Mirka Abrasil -hiontoalevyllä. Sorvin pääosat ovat siis rasiapora sekä toisessa päässä simpan keskiötyökalu johon teippasin eturattaan laakerin ja sen sisään sopiva muovitulppa johon napsautin pari naulaa joilla pysyi uretaanikappale paikallaan.

Lopputuloksen painoksi tuli 47 g.

Kuva

Tässä kuvassa pötkö on liimattu epoksilla kiinni adapteriin jonka myös sivelin epoksilla. Hiilikuitu kun muodostaa herkästi kemiallisen parin jos ovat kosketuksissa ja alumiinin hapettuminen jatkuu ja osa saattaa jopa irrota ajan kuluessa.

Kuva

Tarkempi huomaa että "jigi" onkin itse asiassa kesken oleva MBB FWD maasturin etuhaarukka (moving bottom bracked eli ei-kiinteä keskiö; ja front wheel drive eli etuveto). Projekti jäi kesken kun keväällä sain M5:n, ja kun sillä syksyllä hokasin että talviajokin luonnistuu :P

Kuva

Tässä sitten on kuidut heitetty päälle ja huomattavan taistelun jälkeen hyytelöitymisajan puitteissa pakettiin kuivumaan, ja tietysti samaan jigiin.
Käytin tuorekelmiä joka sinänsä toimi hyvin mutta en hokassut että liiat epoksit olisi kannattanu sormin tai karhennuskaistalla ottaa veks kerros kerrallaan. Näin epoksia alkoi jäädä "poimuihin" ja lopulta turvauduin sähköteippiin jolla rullasin koko varren komeuden.

Kuva

Tässä vaiheessa osa on kuorittu paketista ja painaa 244 g. Meinasi hermot mennä kun näin lopputuloksen, mutta se melkein meni PVC-putken sisään. Peliä ei siis ollut vielä menetetty...

Kuva

Epoksia on myös jäänyt loukkuun adapterin ja vaahdon yhdistymiskohtaan myös... Ei sitten muuta kuin Abrasil-levy käpälään ja 80-asteisella hiomaan sitä uudestaan sylinteriksi, että mahtuu PVC-putken sisään kunnolla. Juomut tasoittuivat urakalla, ja adapterin ympäristön siistin terävällä mora-puukolla ja lopuksi hiomapaperilla.

Tässä vielä luettelo kuitumateriaaleista:

  • 45/45 -asteista kuitusukkaa (raskasta) ensin vaahdon päälle
  • sitten ristiin ommeltua pala adapterin yli, 10 cm vaahdon päälle (about tasalevyinen)
  • ja perään toinen, 5cm vaahdolle mutta nyt molemmat puolikkaat yltävät kuidun ympäri (=lukitus)
  • vaahdolle ristiin ommeltua yksi kierros
  • lopuksi adapterin yli "twill" ja toinen vaahdon päälle.

Laskeskelin paljonko sitä kuitua+epoksia tuli käytettyä: 244 - vaahto 47 g - adapteri 60 g = 137 g. Joka keveni vielä lisää yo työvaiheessa (en punninnut). Mutta sitten piti päättää pistetäänkö päälle maali vai kuitu ? No kuitu tietysti kun tälle tielle oli lähdetty...

Kuva

Tässä palkki on hiottu määrämittaan, sitten poimujen montut on tasattu auton polyesteri kitillä kolmella kierroksella ja hiottu täydellisen sylinteriksi. Mittatarkkuus varmistettu teräsviivaimella että lyhyellä PVC-putken pätkällä.
Päälle on vedetty yksi twill-kierros. Tähän otin oppia viisaammilta je levitin muovin päällä siihen epoksin pensselillä, sitten toinen muovi päälle ja 5 cm leveällä kumitelalla rullasin keskeltä reunoille epoksit tasaiseen ja liiat pois. SItten kangas tarkasti paikalleen ja karhennuskangas päälle. Sen teippasin ylhäältä paikallee ja käsin pyörittelin erittäin tiukasti jotta kuidut tulee aivan suoraan ja liika epoksi karhennuskankaaseen.

Kuva

Tässä karhennuskangas poistettuna. Pinta on tosiaan karhea mutta jälki alkaa olla sitä mitä pitikin olla...

Kuva

Osa on nyt valmis. Hioin karhean pinnan tasaiseksi Abrasil 280 ja 400 karkeuksilla jolloin tultiin aivan kuituun asti. Sitten tein muutaman tipan epoksia jotka levitin lastalla. Lopuksi vesihioin 400-800-1200 papereilla.

Bling-bling:ä on riittävästi mutta ei painoa (siis pinnassa). Lopullinen paino 275 g ja palkin pituus keskiön reunasta on 30 cm. Osa voisi olla kevyempikin mutta mielestäni lujuus on nyt suurempi ja pinnasta tuli alkeellisesta alusta huolimatta riittävän kelpo. En tiedä mitä kaupalliset painaa mutta Baronin kovasti kevennetty CrMo-boomi painoi 560 g 27 cm mitalla.
Tähän ei sitten tule ainakaan kiinteästi etuvaihtajalle paikkaa. Ja pituudesta lähtenee vielä kolmisen senttiä pois (koska M5:n runko on litattu ohjainkannattimen suunnasta, täysin jäykkä ja pyöreä putki ei mene sinne yhtä syvälle kuin alkuperäinen CrMo).

Tein vielä "post-curing" käsittelyn epoksin ohjeen mukaan laittamalla osan saunaan noin neljäksi tunniksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: CF kilkkeitä tekemään ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hyvä selostus, eikä lopputuloskaan pahalta näytä. Myös epäonnistumisista tärkeä kirjoittaa, ne opettaa paljon enemmän kuin onnistumiset :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin