Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja terppa »

tavasti kirjoitti:

Kovasti olen miettinyt raaskisiko luopua DualDrivestä, ja mitä rattaat pitäisi olla että ketjuvaihtella pärjäisi.
Vähän on sillä puolella, että jos pahimmatkin mäet pääsee ylös niin alamäkeen ei enää riitä kadenssi polkemaan vauhtia.

Miten ois noi rattaat + kammet? http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... hwarz.html taakse joku 11-32 tai 11-34. 100 kierroksella vauhtia saisi 58,6km/h ja 120 kierroksella n. 70 km/h ja luultavasti kevyet vaihteet olisi tarpeeksi kevyet. Ikävä DualDrivea varmasti tulisi, on se senverran näppärä/käyttäjäystävällinen vaihde.

Mä olen koittanut näitä kulmakunnan mäkiä kiivetä napa kakkosella ja kokeilla riittääkö koneen puhti 30 piikkisellä ja on toistaiseksi riittänyt (2 isointa on kyllä vielä ajamatta), että sen puoleen itse uskallan itse luopua. Talvella tai pakaasit päällä ylimääräiset 6 piikkiä taakse tulee kyllä tarpeeseen. Alamäkiajojen ennätykset vaan jää ajamatta mikä vähän kaivelee (tänään 78,6 km/h 8) )

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

terppa kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Kovasti olen miettinyt raaskisiko luopua DualDrivestä, ja mitä rattaat pitäisi olla että ketjuvaihtella pärjäisi.
Vähän on sillä puolella, että jos pahimmatkin mäet pääsee ylös niin alamäkeen ei enää riitä kadenssi polkemaan vauhtia.

Miten ois noi rattaat + kammet? http://www.icletta.com/shop/antrieb/ket ... hwarz.html taakse joku 11-32 tai 11-34. 100 kierroksella vauhtia saisi 58,6km/h ja 120 kierroksella n. 70 km/h ja luultavasti kevyet vaihteet olisi tarpeeksi kevyet. Ikävä DualDrivea varmasti tulisi, on se senverran näppärä/käyttäjäystävällinen vaihde.

Viikonloppuna kävin ajelemassa Lukonmäen ylös, välityksinä 32-32, ja napa piti pudottaa pienimmälle (eli vastaa käytännössä 24/32 välitystä), eikä silti oikein voima riittänyt. Jouduin kesken mäkeä vähän vetämään henkeä. Toki mäki on hurja (12% ?), enkä siitä joudu ajamaan. Tuohon mäkeen mistä on pakko ajaa usein tuollainen välitys sentään riittää, mutta täytyyi siinä vielä ajella ja arvioida mikä on suurin välitys millä sen pärjää. Sekin on hyvä kysymys pitäisikö arvio tehdä näin loppukesästä (vuoden paras pyöräilykunto) vai keväällä kun jalat heikoiten kestävät mäkiä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä se Tavasti Lukonmäki on sen verran kova että , kyl siinä jo hyytyy kuka vaan normaali pyöräiliä, puhumattakaan Nojapyöräilijä . Itsellä oli siihen mäkeen viimeksi parivuotta sitten käytössä eressä 30 ja takana 34 . Sekä Haizmannin napamoottorin täysteho . Niin kyllä pumpu huusi 150 r ja verenmaku suussa. Ei olisi yhtään häpee vaikka taluttas tollasen mäen ylös. Eihän siihen saa eres kunnon vauhtia , ennen nousun alottamista. :) vähän samanlainen on täällä Jyväskylässä tuo Mustankorkean mäki. Nämä ovat niitä harvinaisuuksia ja niihin ei mikään pyörän välitys suhteet ole ennakoitavissa. Tai nousunopeus alkaa olla 5km/h ja silloin on helpompi kävellä . Ei ainakaan ketjut katkee. :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Niin kyllä pumpu huusi 150 r ja verenmaku suussa. Ei olisi yhtään häpee vaikka taluttas tollasen mäen ylös. Eihän siihen saa eres kunnon vauhtia , ennen nousun alottamista. :) vähän samanlainen on täällä Jyväskylässä tuo Mustankorkean mäki. Nämä ovat niitä harvinaisuuksia ja niihin ei mikään pyörän välitys suhteet ole ennakoitavissa. Tai nousunopeus alkaa olla 5km/h ja silloin on helpompi kävellä . Ei ainakaan ketjut katkee. :)

Kyllä se ylös menee jos on välitykset joilla menee kelvollisella kadenssilla (80?) noin 5 km/h (teho noin 250w). Nyt oli nopeutta noin 7.5 km/h, josta tulee tehoksi noilla painoilla noin 340w, joka on selvästi enemmän kuin minusta hyvällään irtoaa. Pulssi oli kovempi (176) kuin mitä olen sykemittarissani nähnyt muutoin. Kyllä minä mieluummin ajan kuin talutan, ei se taluttaminenkaan helppoa ole. 3.5 km/h on vielä nopeus jolla kykenen ajamaan.

Laskuri välityksiin: http://www.sheldonbrown.com/gears/
Laskuri tehoihin ja nopeuksiin: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Tulostin 50-piikkistä ovaalia varten sapluunat sekä 144 että 110 BCD:lle. Parin päivän treenistä palautumista edessä joten ehkä jo illalla porataan...

Dodii, nyt on piikattu porausta varten molemmat rattaat. Hetki meni ihmetellessä, kun tulostin perinteiseen tapaan kaikkiin templaatteihin 35 kiinnitysreikää, että mitkä niistä pitää porata. Että saa molempiin viiden asteen ennakon.

Tänään sitten varmaankin poraillaan ja jyrsitään... sadekelejä kun pitelee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Hetki meni ihmetellessä, kun tulostin perinteiseen tapaan kaikkiin templaatteihin 35 kiinnitysreikää, että mitkä niistä pitää porata. Että saa molempiin viiden asteen ennakon.

Milläs sinä ne mallit teet? Ainakin se softa jonka minä jostain sain ei tee kuin yhdet kiinnitysreijät?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Hetki meni ihmetellessä, kun tulostin perinteiseen tapaan kaikkiin templaatteihin 35 kiinnitysreikää, että mitkä niistä pitää porata. Että saa molempiin viiden asteen ennakon.

Milläs sinä ne mallit teet? Ainakin se softa jonka minä jostain sain ei tee kuin yhdet kiinnitysreijät?

Sprocket.exe eli lienee sama softa. Siinä on Settings-valikossa tarjolla 5 kiinnitysreikää, naputtelet siihen vain 35 ja avot.

En ole tuunannu keskireiän halkaisijaa koskaan oikeeksi, käytän harppia ja kampiin tehtyjä rattaita sapluunana. Paitsi nyt kun pitää soveltaa 144 ja 110 BCD:t mennee homma jyrsimiseksi aikaisempien pikku rälläkän ja viilan käytön sijaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

Dodii, nyt on piikattu porausta varten molemmat rattaat. Hetki meni ihmetellessä, kun tulostin perinteiseen tapaan kaikkiin templaatteihin 35 kiinnitysreikää, että mitkä niistä pitää porata. Että saa molempiin viiden asteen ennakon.

Tänään sitten varmaankin poraillaan ja jyrsitään... sadekelejä kun pitelee.

Eli eilen tuli sitten porailtua ja rälläköityä...
Kuva
Kuva

Hampaat pitää vielä muotoilla loppuun ja ketjun kohdalta kavennus. Oletus että jos ei tule keskeytyksiä niin tänään valmistuvat ja seuraava lenkki ajetaan sitten näillä. Aamulenkki piti vielä ajaa vanhoilla vaikka olin päättänyt saada rattaat valmiiksi jo eilen...

Saa nähdä miten ketju nousee kun eroa on 16-hammasta, edellisissä 10 ja hyvin pelas. Ehkä ovaalius auttaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Myöhäisen illan jälkeä, rattaat valmiit:
Kuva
Kuva

Vain 4mm:n prikat puuttuu kampien sormien ja pulttien väliin ulommaisen lehden tilalle ja reppuselkä rattaan välistä. Seuraava lenkki tehdään näillä rattailla... mallin vuoksi 9-vaihteisen ketjua pätkä, mahtuu rattaalle vaikka alle jäävät kiinnitysmutterit olisivat vähän kohollaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nyt on sisäänajoa rattaille tehty yksi lenkki, tässä ne paikallaan:
Kuva
Kuva

Vähän huoletti miten pieneltä nousee isolle kun ei ole mitään nypyjä tai ohjureita rattaissa, ja hyvinhän se toimii. Isoa pitää vielä ajamalla kuluttaa, jonkin verran ketju takertelee ja pomppii paluupuolella. Samoin piti taittopyörästä ottaa holkki rungon välistä pois, pienellä etulehdellä ketju hiersi lievästi paluupuolella isompaa lehteä. Nyt pitäisi olla vapaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nuo hampaat kannattas muotoilla niin että niissä ei olisi noin terävää harjannetta. Kitka pienenisi kun ketju pääsee pyörähtään hampaan tyveen. :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ne näyttää kuvassa enemmän kulmikkaalta kuin ovat käytännössä. Mutta hampaat on ehkä 0.5-1mm pidemmät kuin Campyn tekemissä ja tietysti ovat karkeahkojen työstävälineiden takia kulmikkaat.

Kyllä ne kuluu ketjullakin pikkuhiljaa, näin kävi kolmelle aikaisemmalle rattaalle. Ja irtoava alumiini toimii voiteluaineena :lol:.

Kokeilin sitten sitä direct-mount vaihtajaa ja se ei istu enää M5:n puomiin millään, ainakin tämän kokoisille rattaille. Saa nähdä käykö flaksi MP:n kanssa paremmin. Onneksi löytyy vanhoja Campyn vaihtajia...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tuossa kuvassa on ketjupyörän hammasmuodon idea. Hampaan kyljet ovat siis ympyrän kaaria, joita pitkin keturulla hakeutuu hammasvälin pohjaan. Suurissa rattaissa nuo ympyränkaaret ovat loivempia kuin pienissä. Siksi suurissa rattaissa näyttävät lähes suorilta nuo kyljet. Lisäksi hampaan kylkikaaria on helpotettu hiukan kärjestä, jotta rulla istuisi ja nousisi takeltelematta.

Olet aivan oikeassa. Ketju kyllä valssaa ylimääräiset alumiinit kauniina lastuina pois hampaan kyljistä ja ratas sen kuin paranee ajossa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jep. Näin ne edellisetkin lopulta muotoiltiin kisakuntoon.

Ihan ensimmäinen 43-piikkinen ei vaan kestänyt talven treeninkejä kun oli tosiaan vähän liikaa kevennetty. Tänä keväänä tehty uusi osoitti että kun materiaalin vahvuus ja laatu on kohdallaan niin kyllä kestää.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Tekeekös tuolla Bilteman porajalustalla mitään näissä hommissa? Porana Devaltin poravasara.

Toinen hankinta lienee sitten se pikkurälläkkä... Dremelillä voinee sitten kiillotella ja tuunata hampaita?

Tekisi mieli rakennella 20% ovaali 80t ratas kokeeksi.

Vastaa Viestiin