Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
vuoltu
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 02 Marras 2011, 12:35
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja vuoltu »

Huomasin että BIke24'n valikoimassa alkaa olla melko laaja valikoima ovaaleja rattaita..
https://www.bike24.com/1.php?pgc=15796: ... ,122;mid=0

KCNC on lähtenyt myös mukaan...

Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

vuoltu kirjoitti:

KCNC on lähtenyt myös mukaan...

Ovaaleja rattaita saa myös AbsoluteBlack:lta (lienee vain suoraan). Huomattava on että nojakille sopiville asteille saa parhaiten näköjään Rotorin malleja joissa kampien kiinnitysreikiä on sitten reippaasti, ei vain kolme per kammen sormi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

..Jaahas jaahas.. Rupee pikkuhiljaa uutta ajokautta pukkaamaan ja jotain uutta tarttee taas ittes kiusaks värkkäillä!

Ihan puhtaasta mielenkiinnosta väkästelin uuden n.17%(!) ovaalin rattaan nojakkiin. Hammasluvuksi valikoitui tarkoituksella sama, kuin etukasetin keskimmäisessä lehdessä jo on. Mul olis tarkotus vaihtaa toi ovaali kasetin pienimmän rieskan tilalle, niin pääsee testaamaan mikä vaikutus menemiseen on kun vaihtaa pyöreeltä lehdeltä ovaalille hammasluvun kuitenkaan muuttumatta..

Testiryhmä rapportoi tuloksia(fiiliksiä) tuonnempana..

Liitteet
"miksi tämä muna?" sanoi puolalainen työkaveri
"miksi tämä muna?" sanoi puolalainen työkaveri
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Nyt on ratas heitetty paikoilleen ja eka lenkki käyty vetelee pitkin kyliä. Toistaiseks ratas on ilman kavereita, joten alkuperäisen suunnitelman mukaista vertailua en vielä päässy alottaa.

Vaikutusta pyöritystuntumaan oli paljon. Korkeilla kadenseilla kulmanopeus(90rpm+17% oval) polkemisen "kuollessa"kohdassa tuntui kiihtyvän jopa epämiellyttävän suureksi. Tuli sellainen väljä holkkipolvifiilis, kun tuntui ettei polvet kerkee vaihtamaan kääntymissuuntaa pyörimisen tahtiin..

Vähä jäi semmonen fiilis et noin ovaali ratas kaipais kaverikseen lyhyemmät kammet, jolloin polvien kulmakiihtyvyydet pienenis huomattavasti, hmm..

Liitteet
IMG_2132.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

Pääsiäismuna. :D
Ei muuta, kuin lyhyempiä kampia hankkimaan. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

jori kirjoitti:

Ei muuta, kuin lyhyempiä kampia hankkimaan. :)

Ei meillä mitään hankita, meillä tehdään mitä tarvitaan!.. :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei muuta, kuin lyhyempiä kampia hankkimaan. :)

Ei meillä mitään hankita, meillä tehdään mitä tarvitaan!.. :mrgreen:

Kyllä itse tekeminen on aivan normaali hankintakeino. Ei meillä ainakaan lapsia ostettu, tilattu tai vuokrattu, milloin niitä päätettiin hankkia. Ihan muuhun puuhaan ryhdyttiin. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
Härski kirjoitti:
jori kirjoitti:

Ei muuta, kuin lyhyempiä kampia hankkimaan. :)

Ei meillä mitään hankita, meillä tehdään mitä tarvitaan!.. :mrgreen:

Kyllä itse tekeminen on aivan normaali hankintakeino. Ei meillä ainakaan lapsia ostettu, tilattu tai vuokrattu, milloin niitä päätettiin hankkia. Ihan muuhun puuhaan ryhdyttiin. :wink:

Verbaaliakrobatiaa :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kansalaisopiston metallityöt alkaa taas, ja tarkotus olisi aloittaa tekemällä uudet ovaalit, koska edelliset alkaa olla lopussa.

36 ja 52 hammasta, 25% ovaalit. 36-hampainen on niin pieni 110BCD:lle että ei ole varaa laittaa ovaalin pitkää akselia yhtään vinoon, edellisissä vähemmän soikeissa rattaissa ko. akseli oli 5 astetta kammen edellä. Kokeillaan nyt näillä ja tehdään uusia jos ei tunnu hyvältä, alumiinia on :)

Tässä viestissä liitteenä pdf:t jos joku muukin haluaa kokeilla noita väkertää.

52t25pct110bcd5bolt.pdf
(95.37 KiB) Tiedosto ladattu 224 kertaa
36t25pct110bcd5bolt.pdf
(96.26 KiB) Tiedosto ladattu 216 kertaa

Alumiinillehan oli joku kotikonstein tehtävä karkaisujuttu, uuniin ja sieltä kuumaan veteen tms? Olisikohan siitä apua rattaiden nopeaan kulumiseen, jos ne ajaisi sisään (hampaat hioutuu lopulliseen muotoon parhaiten ajamalla) ja uunittaisi sitten?

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kiitos!

Tosi hienoa kun jaoit. Mulla ei nää nimittäin wine toimi uudessa koneessa, tulostetut PDF:t on rikkonaisia. Autatko tekemällä tiedoston jos/kun tarve tulee?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Milläs pirulla tommosia kuvia väännellään? Näyttää niin helpolle, kun sen osaa !

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

Kansalaisopiston metallityöt alkaa taas, ja tarkotus olisi aloittaa tekemällä uudet ovaalit, koska edelliset alkaa olla lopussa.

36 ja 52 hammasta, 25% ovaalit. 36-hampainen on niin pieni 110BCD:lle että ei ole varaa laittaa ovaalin pitkää akselia yhtään vinoon, edellisissä vähemmän soikeissa rattaissa ko. akseli oli 5 astetta kammen edellä. Kokeillaan nyt näillä ja tehdään uusia jos ei tunnu hyvältä, alumiinia on :)...

Sulle (lähiaikoina) tulevissa lyhennetyissä Sram S600 -kammissa BCD on 104 mm -> saa vähän lisätilaa tuolle pienemmälle rattaalle. Jos kerkiät, niin piirustele hahmotelma tuolle 104 millin pulttikehälle, niin voi joku muukin kiinnostunut väkerrellä moiset.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

tm kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Kansalaisopiston metallityöt alkaa taas, ja tarkotus olisi aloittaa tekemällä uudet ovaalit, koska edelliset alkaa olla lopussa.

36 ja 52 hammasta, 25% ovaalit. 36-hampainen on niin pieni 110BCD:lle että ei ole varaa laittaa ovaalin pitkää akselia yhtään vinoon, edellisissä vähemmän soikeissa rattaissa ko. akseli oli 5 astetta kammen edellä. Kokeillaan nyt näillä ja tehdään uusia jos ei tunnu hyvältä, alumiinia on :)...

Sulle (lähiaikoina) tulevissa lyhennetyissä Sram S600 -kammissa BCD on 104 mm -> saa vähän lisätilaa tuolle pienemmälle rattaalle. Jos kerkiät, niin piirustele hahmotelma tuolle 104 millin pulttikehälle, niin voi joku muukin kiinnostunut väkerrellä moiset.

Joo pitää värkätä. Ne Sramithan oli triplat, mikäs sen pienemmän pulttikehän BCD on? Siihenhän vois värkätä vaikka millasen vuoristorattaan :D

Ohjelma on Sprocket Calculator, löytyy täältä: http://moz.geek.nz/mozbike/giles.html

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

...Ne Sramithan oli triplat, mikäs sen pienemmän pulttikehän BCD on? Siihenhän vois värkätä vaikka millasen vuoristorattaan :D...

Joo triplat on, pikkurattaan BCD on 64 mm.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä nostan keskustelua .Enkä viitsi lukea kaikkea läpi . Onko jossain olemassa valmis laskentakaava polkupyörien rattaille . Mistä voisi löytää moduliterän niiren jyrsintään . Jos vaikka tekisi useeman kerralla.

Vastaa Viestiin