Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Nojanalle kirjoitti:

Hammas ohennetaan molemminpuolin kärkeä kohti ja hyvä työkalu on muottiviila , toiseltaan nimeltään koriviila. Sai aikanaan biltsusta. Sori katsoin kuvastoo ei saa enää . Kuitenkin viila on yksihakkuinen ja alumiini ei tuki sitä. Voin ottaa kuvat jos kiinostutte asiasta . :)
Normaali ristiin hakattu viila pakkaa tunkeutua, siihen kannattaa hioa taululiitua , niin alumiini ei jää viilaan kiini. :)

Tässä ko. työkalu:

Liitteet
Sepon kuva 1.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No tässä vähän lisää kuvia...

Kuva
Tässä on hampaat leikattu esiin...

Kuva
Ja tässä pienempi ratas valmis. Kuvasta ei ehkä selviä että hampaat on ohennettu 2mm:n vahvuuteen sisäpuolelta sekä lattaviilalla kärjet ohennettu suipoiksi.

Itse hampaiden muoto on tehty niin että merkkasin ennen reikien auki leikkaamista mihin asti hammas yltää ja sitten tuossa työstöpöytä-asetelmassa käsin hammas kerrallaan muotoilin ne aika lähelle tehtaan rattaiden muotoa.

Kuva
Ja tässä valmis "tuote". Ketju istuu kuin tehtaan tekemänä molemmille rattaille...

Kuva
Tästä saattaa selvitä että isompikin ratas on ohennettu hampaiden kohdalta ensin 2mm vahvuuteen ja sitten rälläkän lamellipaperilaikalla jyrkkä reuna viistetty pois. Ratas muistuttaa sisäpuoleltaan tehtaan ratasta, kuitenkin ilman ketjun siirtoa helpottavia uria ja terästappeja.

Kuvasta voi myös selvitä että kaksi kammen "sormea" tulee ketjun tielle kun pienempi on alkuperäisen 34-piikkisen 10% ovaali versio. Campyn kampia en lähtisi hiomaan mutta näitä kyllä, vaikka ovat uudet, joten nyt ketju istuu...

En lähde kuvaamaan tai tarkemmin selostamaan miten työstössä käytetty porakone jossa karbiditerä on saatu pysymään paikallaan. Asetelmassa on vahingon vaara, itse ennakoin kaikki joten lievästi kuuman alumiinin kovettamia sormenpäitä lukuun ottamatta vahinkoja ei pääse syntymään. Muista en sitten olisi niinkään varma.

Periaate kuitenkin seuraava: terän alle 2mm:n päähän puukappale, näiden välissä ensin hampaiden kohdalta ohennus ja sitten kerralla 1.5 mm hampaiden pohjakuopan "alle" asti ulottuva ohennus.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Hammas ohennetaan molemminpuolin kärkeä kohti ja hyvä työkalu on muottiviila , toiseltaan nimeltään koriviila. Sai aikanaan biltsusta. Sori katsoin kuvastoo ei saa enää . Kuitenkin viila on yksihakkuinen ja alumiini ei tuki sitä. Voin ottaa kuvat jos kiinostutte asiasta . :)
Normaali ristiin hakattu viila pakkaa tunkeutua, siihen kannattaa hioa taululiitua , niin alumiini ei jää viilaan kiini. :)

Tässä ko. työkalu:

Tuo olisi hyvä tähänkin hommaan. Kuten mihin alun perinkin on tarkoitettu... maaliliikkeestä löytyy myös mutta on hintaakin sitten.

Mun viilat on jotain halpis vehkeitä mutta tämä sitkas mutta silti kova alumiini ei sitä tuki. Hiomakivet kylläkin ja rälläkän laikat.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

On kyllä hieno tuo lopputuote. Kevennykset antavat "tehtaassa tehdyn" viimeistellyn vaikutelman.

Mitä koneistamolla juttelin rattaista niin suosittelivat anodisointia pintakovuuden lisäämiseksi. Varmaan siinä vaiheessa kun ratasta on vähän kulutettu.. Siinähän voisi lisätä vaikka syksyn kuumimmat tuuning värit pintaan samalla.

t.Ville

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

On kyllä hieno tuo lopputuote. Kevennykset antavat "tehtaassa tehdyn" viimeistellyn vaikutelman.

Mitä koneistamolla juttelin rattaista niin suosittelivat anodisointia pintakovuuden lisäämiseksi. Varmaan siinä vaiheessa kun ratasta on vähän kulutettu.. Siinähän voisi lisätä vaikka syksyn kuumimmat tuuning värit pintaan samalla.

t.Ville

Kiitos.

Itse yritin jättää tuon levyn oman anodisoinnin vai mikälie eloksointi ja työstää vain mistä on pakko. Siksi hampaat on ohennettu sisäpuolelta (pienemmässä eivät näy paljoakaan) ja joka tapauksessa kuluisivat (isompi).

Pitää kattoa jaksaako alkaa erkaumakarkaiseen, ehkä olis järkevää näille kevennetyille.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

En lähde kuvaamaan tai tarkemmin selostamaan miten työstössä käytetty porakone jossa karbiditerä on saatu pysymään paikallaan. Asetelmassa on vahingon vaara, itse ennakoin kaikki joten lievästi kuuman alumiinin kovettamia sormenpäitä lukuun ottamatta vahinkoja ei pääse syntymään. Muista en sitten olisi niinkään varma.

Periaate kuitenkin seuraava: terän alle 2mm:n päähän puukappale, näiden välissä ensin hampaiden kohdalta ohennus ja sitten kerralla 1.5 mm hampaiden pohjakuopan "alle" asti ulottuva ohennus.

No tuosta minä sitä kuvaa kaipasin, mutta jos viritys on omasta mielestäsikin harakiri-mallinen, niin turhaapa sitä sitten on lähteä kopioimaan :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

No tuosta minä sitä kuvaa kaipasin, mutta jos viritys on omasta mielestäsikin harakiri-mallinen, niin turhaapa sitä sitten on lähteä kopioimaan :-)

Ihan selvästi ei ihan harakiri ole kun valmista jälkeä saa aikaiseksi. Kuvaus on mielestäni riittävä, ihan perus kauraa kun käsityövälineillä yrittää tehdä asioita joita isot pojat kunnon työstökoneilla tekee. Mielikuvitusta peliin !

Mitään suojia tms ei tällöin ole käytössä joten parempi varmistaa että poran ja muiden kiinnitykset pitää, hihat ei pääse tarttumaan tai hanskat teriin, ratas ei "potki" sormille tai silmille jos tökkää jne jne.

Vehkeet purin sitä mukaa irti kun sain työvaiheet tehtyä ja kuvia ei tullut otettua. Ei nyt jaksa alkaa väsäämään takaisin.

Muitakin vaihtoehtoja tulee mieleen. Pistosahalla saa kevennykset ja keskireiän myös tehtyä. Tai kuvio-kaarisahalla kuten joku aikaisemmin jo mainitsi. Hampaat saa niillä myös suurin piirtein muotoiltua. Ja käsiviiloilla sitten loput.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

No tuosta minä sitä kuvaa kaipasin, mutta jos viritys on omasta mielestäsikin harakiri-mallinen, niin turhaapa sitä sitten on lähteä kopioimaan :-)

Ihan selvästi ei ihan harakiri ole kun valmista jälkeä saa aikaiseksi. Kuvaus on mielestäni riittävä, ihan perus kauraa kun käsityövälineillä yrittää tehdä asioita joita isot pojat kunnon työstökoneilla tekee. Mielikuvitusta peliin !

Näin epäilemättä. Itse en todellakaan ole mikään hyvä käsistäni, ainakaan tarkkaa tekemään. Kävin vähän rälläkkää tarjoamassa aihiolle, ja jälki oli karmeaa. En tiedä tulikohan jo susi. No, aikaa ei vielä ole paljoa palanut, joten eipä tuo niin vaarallista.

mhelander kirjoitti:

Muitakin vaihtoehtoja tulee mieleen. Pistosahalla saa kevennykset ja keskireiän myös tehtyä. Tai kuvio-kaarisahalla kuten joku aikaisemmin jo mainitsi. Hampaat saa niillä myös suurin piirtein muotoiltua. Ja käsiviiloilla sitten loput.

Varmaan pitänee seuraavaksi kokeilla ihan normi rautasahalla. Ensin tuolla 'ehkä jo susi' aihiolla harjoitella...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Miksen löydä tuota ohjelmaa netistä? Olis tarkotus tehdä jonkinlaiset ku löyty sopivaa levyä. Rautaa tietenkin, ja turhan paksua mutta tästä vois lähteä kokeilemaan.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Syväri kirjoitti:

Miksen löydä tuota ohjelmaa netistä? Olis tarkotus tehdä jonkinlaiset ku löyty sopivaa levyä. Rautaa tietenkin, ja turhan paksua mutta tästä vois lähteä kokeilemaan.

http://fleettrikes.com/giles%20puckett% ... ulator.htm

Tuosta raudasta tekemisestäkin oli jo puhetta, pojat puhuivat minutkin ympäri tekemään alumiinista.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

tavasti kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Miksen löydä tuota ohjelmaa netistä? Olis tarkotus tehdä jonkinlaiset ku löyty sopivaa levyä. Rautaa tietenkin, ja turhan paksua mutta tästä vois lähteä kokeilemaan.

http://fleettrikes.com/giles%20puckett% ... ulator.htm

Tuosta raudasta tekemisestäkin oli jo puhetta, pojat puhuivat minutkin ympäri tekemään alumiinista.

Kiitos.

Joo, alumiinia en löytänyt joten testailen tällä. Jyrsinkone on käytössä mutta silti varmaan kova homma viilailla :D Katsotaan.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Syväri kirjoitti:

Joo, alumiinia en löytänyt joten testailen tällä. Jyrsinkone on käytössä mutta silti varmaan kova homma viilailla :D Katsotaan.

No, ei se alumiinistakaan niin itsestään selvää. Ainakin meikäläisen kädessä rälläkällä tuli sutta ja sekundaa. Kuviosaha on vielä kokeilematta. Jos sekään ei toimi, niin kai se on todettava että ne tekee jotka osaa...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

tavasti kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Joo, alumiinia en löytänyt joten testailen tällä. Jyrsinkone on käytössä mutta silti varmaan kova homma viilailla :D Katsotaan.

No, ei se alumiinistakaan niin itsestään selvää. Ainakin meikäläisen kädessä rälläkällä tuli sutta ja sekundaa. Kuviosaha on vielä kokeilematta. Jos sekään ei toimi, niin kai se on todettava että ne tekee jotka osaa...

Alumiini tarvii tosi karkean laikan ja seki menee tukkoon nopeaa. Lastuavaa työkalua vaan kehiin! Kuviosaha on pro.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

No, ei se alumiinistakaan niin itsestään selvää. Ainakin meikäläisen kädessä rälläkällä tuli sutta ja sekundaa. Kuviosaha on vielä kokeilematta. Jos sekään ei toimi, niin kai se on todettava että ne tekee jotka osaa...

Mulla alko homma onnistua kunnolla sillä kovametallisella työstöterällä. Ennen muotoilin hampaat karkeasti rälläkällä mutta se on käsille raskasta homma, mutta jos on staminaa (ja on vikkelä) on nopeempi tapa.

Työstöterällä, joka tulee pöydän läpi, on paljon helpompi ja tarkempi muotoilla hampaatkin oikein kerralla. Sama noille keskireiän avauksille ja jos viitsii kevennyksiä tehdä niin niille.

Jos kaaren mallisella kuviosahalla alkaa nylkyttään niin varmasti tulee siistiä. Mutta pitää sitten kuitenkin vielä viilalla silottaa ja aikaa menee sitten reippaasti.

Eli mun metodi: rälläkällä karkeat työt (ulkokaaren muotoilu, porauksen jälkeen hampaiden reikiä myöten hampaiden esiin leikkaus, keskireiän muotoilu parin millin päähän tavoitteesta), sitten viimeistely työstöterällä, näyttää löytyvän Virtasen kaupasta ainakin 6mm:n :

Kuva

Ja ne poranterät... Piranhan esiporaus malliset poranterät on nopeimmat. Muita reikiä varten ostin IKH:sta ammattilaatua olevat 3mm ja 10mm terät. Eivät kulu, ovat nopeita. Löytyy Claes Olssonilta ja ovat tyyppiä Piranha Bullet:

Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

mhelander kirjoitti:

Jos kaaren mallisella kuviosahalla alkaa nylkyttään niin varmasti tulee siistiä. Mutta pitää sitten kuitenkin vielä viilalla silottaa ja aikaa menee sitten reippaasti.

Sellaisella sähkö-kuviosahalla kokeilin muutaman hampaan verran sahailla. Onnistuu jopa meikäläiseltä.

Sitten viilalla muotoilin muutaman hampaan ja ohensin viilalla sen verran, että kokeilin ketjun sinne uppoavan.
Ei vaikuttais ihan mahdottomalta hommalta edes minun tehtäväksi.

mhelander kirjoitti:

... viimeistely työstöterällä, näyttää löytyvän Virtasen kaupasta ainakin 6mm:n :

Kuva

Hmm, jaa tuollainen. Jostakin on autotalliin joku tuon tyyppinen, about 12mm paksu eksynyt. Voipa tuota sitäkin kokeilla tuohon testikappaleeseen. Rälläkällä oli mennyt pari hammasta jo liian matalaksi, ei siitä kalua tule, mutta voi sillä harjoitella.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin