Kyytsis kirjoitti:Tekeekös tuolla Bilteman porajalustalla mitään näissä hommissa? Porana Devaltin poravasara.
Toinen hankinta lienee sitten se pikkurälläkkä... Dremelillä voinee sitten kiillotella ja tuunata hampaita?
Tekisi mieli rakennella 20% ovaali 80t ratas kokeeksi.
Mulla oli seuraavia työkaluja näissä ratasprojekteissa:
Tulostin jolla sprocket.exe ulostaa A4 ja A3 1:1 porauskaavioita. Huomaa että M$-sontakasan kirjoitinajurit sekoilee täydellisesti joten voit joutua asettamaan paperiksi A3, tulostuksen kooksi A3, ja lappeelleen, että onnistuu
Teippiä jolla paperin saa pysymään paikallaan seuraavassa
Teräväksi rälläkällä teroitettu pistepuikko jolla noihin alle millin ympyröihin osuu
Piranha -poranteriä joissa 2-3 mm avausterä keulilla, varsinaiset koot 8mm (hampaat) ja 12mm (upotukset hämähäkin pulteille/muttereille)
10mm poranterä (joilla upotuksen teon jälkeen porataan edellisille läpireikä)
Pylväsporakoneesta on apua. Ekat rattaat tein omassa tallissa porakoneella -pylväsporaustelineessä (oli huonolaatuinen, klappia ei saisi olla mutta pora oli parempi kuin jäljempänä käytetty pylväspora)
Pieni rälläkkä jossa 1-1.5mm metallin katkaisulaikka
Sylinterimäinen työstöterä, olikohan karbidia tai jotakin (IKH:sta löytyi).
Homma menee pääpiirteittäin näin: tulosta piikkausta varten sapluunat ja teippaa levylle. Napsuttele keskipiste, kiinnitysreiät ja hampaat. Ota paperi pois ja ala poraamaan, ensin upotus kiinnitysreiälle ja terää vaihtamalla itse läpireikä (käytin lukkopihtejä lukitsemaan levyn per reikä). Sitten poraamaan hampaita, tämän tein käsivaralta ilman levyn kiinnitystä.
Sitten rälläkällä hampaiden reikien ulkopintaa pitkin reunojen pois leikkaus. Sitten keskelle oikealla säteellä ympyrä ja rälläkällä parin millin päähän turhan levymateriaalin poisto. Sitten pistin poraan sylinterimäisen jyrsinterän jolla viimeistelin ympyrän mittaan.
Rälläkällä hampaat suurin piirtein oikeaan muotoon ja viimeistely käsiviiloilla (pyöreä ja latta). Lopuksi ohensin 3mm levyn paksuudesta johtuen hampaat 2mm:n vahvuuteen katkaisulaikalla; kiinnitin rälläkän työpöytään ja käytin levyjä tms jotta sain poiston määrän sopivaksi. Lopuksi siloittelin, myös hieman terävämmäksi, hampaita hiomapaperi-lamelli laikalla ja viimeistelin käsiviiloilla purskeet veks.
Työssä- ja lenkillä käyvänä sain kahdet rattaat tehtyä käytännössä kahdessa illassa. Viimeistelyn suoritan sisään ajamalla, en enää jaksanut viilata isompaa täydelliseksi. Kun tulee helposti sitten otettua liikaa ja joka tapauksessa ajamalla ratas kuluu parempiin mittoihin kuin yo välineillä tekemällä vaikka kuinka yrittäisi.