Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

Tekeekös tuolla Bilteman porajalustalla mitään näissä hommissa? Porana Devaltin poravasara.

Toinen hankinta lienee sitten se pikkurälläkkä... Dremelillä voinee sitten kiillotella ja tuunata hampaita?

Tekisi mieli rakennella 20% ovaali 80t ratas kokeeksi.

Mulla oli seuraavia työkaluja näissä ratasprojekteissa:

  • Tulostin jolla sprocket.exe ulostaa A4 ja A3 1:1 porauskaavioita. Huomaa että M$-sontakasan kirjoitinajurit sekoilee täydellisesti joten voit joutua asettamaan paperiksi A3, tulostuksen kooksi A3, ja lappeelleen, että onnistuu

  • Teippiä jolla paperin saa pysymään paikallaan seuraavassa

  • Teräväksi rälläkällä teroitettu pistepuikko jolla noihin alle millin ympyröihin osuu

  • Piranha -poranteriä joissa 2-3 mm avausterä keulilla, varsinaiset koot 8mm (hampaat) ja 12mm (upotukset hämähäkin pulteille/muttereille)

  • 10mm poranterä (joilla upotuksen teon jälkeen porataan edellisille läpireikä)

  • Pylväsporakoneesta on apua. Ekat rattaat tein omassa tallissa porakoneella -pylväsporaustelineessä (oli huonolaatuinen, klappia ei saisi olla mutta pora oli parempi kuin jäljempänä käytetty pylväspora)

  • Pieni rälläkkä jossa 1-1.5mm metallin katkaisulaikka

  • Sylinterimäinen työstöterä, olikohan karbidia tai jotakin (IKH:sta löytyi).

Homma menee pääpiirteittäin näin: tulosta piikkausta varten sapluunat ja teippaa levylle. Napsuttele keskipiste, kiinnitysreiät ja hampaat. Ota paperi pois ja ala poraamaan, ensin upotus kiinnitysreiälle ja terää vaihtamalla itse läpireikä (käytin lukkopihtejä lukitsemaan levyn per reikä). Sitten poraamaan hampaita, tämän tein käsivaralta ilman levyn kiinnitystä.
Sitten rälläkällä hampaiden reikien ulkopintaa pitkin reunojen pois leikkaus. Sitten keskelle oikealla säteellä ympyrä ja rälläkällä parin millin päähän turhan levymateriaalin poisto. Sitten pistin poraan sylinterimäisen jyrsinterän jolla viimeistelin ympyrän mittaan.
Rälläkällä hampaat suurin piirtein oikeaan muotoon ja viimeistely käsiviiloilla (pyöreä ja latta). Lopuksi ohensin 3mm levyn paksuudesta johtuen hampaat 2mm:n vahvuuteen katkaisulaikalla; kiinnitin rälläkän työpöytään ja käytin levyjä tms jotta sain poiston määrän sopivaksi. Lopuksi siloittelin, myös hieman terävämmäksi, hampaita hiomapaperi-lamelli laikalla ja viimeistelin käsiviiloilla purskeet veks.

Työssä- ja lenkillä käyvänä sain kahdet rattaat tehtyä käytännössä kahdessa illassa. Viimeistelyn suoritan sisään ajamalla, en enää jaksanut viilata isompaa täydelliseksi. Kun tulee helposti sitten otettua liikaa ja joka tapauksessa ajamalla ratas kuluu parempiin mittoihin kuin yo välineillä tekemällä vaikka kuinka yrittäisi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Kiitos Mika ohjeista!

Polttelee päästä näpräämään. Paras materiaali linee 3mm alumiini?

t.Ville

EDIT: on muuten kohtuu ärsyttävä printtaus. 82T ratas menee neljälle A3 sivulle ja koko on.. ISO. Jostain syystä ei tule normaalissa koossa.

Viimeksi muokannut Kyytsis, 12 Syys 2011, 14:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

Kiitos Mika ohjeista!

Polttelee päästä näpräämään. Paras materiaali linee 3mm alumiini?

t.Ville

Jep. Helpommalla pääsee jos käyttää 2mm:n levyä jota minulta vuosi sitten löytyi nurkista. Se oli kuitenkin jotakin pehmolaatua ja ei kestänyt etenkään pienempänä rattaana.

Sen verran alkoi hatuttaan kun joutu sen uusiksi tekemään että kävin hakemassa paikallisesta alumiinikaupasta 3mm:n eloksoitua levyä jonka kertoivat olevan kovempaa. Ja työstäessä osoittautui todeksi, paljon vaikeampaa viilata mutta käytännössä helpompaa/siistimpää porata.

Ja miksi 3mm ? Koska Campyn orggis-rattaat on noin 3mm paksuja, ja hampaat 2mm. Eiköhän makaronin syöjät ole tutkineet mikä on parasta, etenkin jos meinaa enemmän voimaa laittaa takapyörään menemään. Nämä mun kammet kun on velo- ja kortteli käyttöön tehty.

Ja samasta levystä olen tehnyt jo muutakin, se ei murru/halkeile jos taivuttelee, toisin kuin tuo 2mm:n.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Jos ne tekisikin hiilikuidusta...? Duunin printterissä tuntuisi olevan jonkinlainen suurennos päällä josta en pääse jyvälle. Prkl.

Ison eturattaan ongelma taitaa olla se, että sille kaveriksi tarvitaan aika iso pienempikin ratas. Eli 82t eturattaan kanssa ei varmaan millään ilveellä käytä 52t pikkuratasta. Ja 82t eturattaalla taas alkaa miniminopeus olemaan niin iso ettei jyrkkiä mäkiä enää kiivetä. Kompromissi löytynee tuolta 62t ja 82t välistä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jututin 451-kolleegaa ja muisteli että isompi on 62 tai 65-piikkinen ja pienempi 53.

Jos olet hommaamassa rattaita niin kannattaa miettiä miten on normi käytössä nykyiset riittäneet poislukien extreme-alamäet, ja laskeskella noilla webbisivuilla sitten millä saat parhaan hyödyn takapakan ja -rattaan ominaisuuksista.

Jos taas teet itse niin samat laskelmat ja sitten vaan tulostamaan & töihin... Uudet voi aina tehdä jos ei ekoista tule kalua.

Sulle olis parhaat kammet sitten 135 tai 144 BCD:llä, jos päädyt joskus hankkimaan. Ja jos nykyiset ovat 110 BCD niin ehdottomasti 3mm levystä ja miettisin toisenkin kerran lähtisinkö keventämään. Siinä kun on reippaasti puuhaa ja noin suurilla rattailla voivat muuttua veltoiksi.

Hiilikuitu on ok jos pärjäät vain yhdellä lehdellä. Jos et niin konsensus on ettei tule kestämään etenkin kovilla tehoilla tehdyistä vaihdoista alumiinin veroisesti. Samalla säästää painossa kun ei tarvita etuvaihtajaa, -vipua ja vaijeria. Ja tolpasta voi jättää vaihtajan kiinnityksenkin pois.

Jos siellä päässä löytyy joku työstökone niin pistän heti työn alla riittävän vahvan hiilikuitulevyn ja tulen kaveriksi tekemään CNC-ohjelmaa... Vois tehdä pari kisaratasta, 50 ja 55-piikkiset vaikka näin aluksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kyytsis kirjoitti:

Jos ne tekisikin hiilikuidusta...?

Mahtaako hiilikuituiset hammasrattaat kestää kulutusta? Epäilen.

Kyytsis kirjoitti:

Ison eturattaan ongelma taitaa olla se, että sille kaveriksi tarvitaan aika iso pienempikin ratas. Eli 82t eturattaan kanssa ei varmaan millään ilveellä käytä 52t pikkuratasta. Ja 82t eturattaalla taas alkaa miniminopeus olemaan niin iso ettei jyrkkiä mäkiä enää kiivetä. Kompromissi löytynee tuolta 62t ja 82t välistä.

Pitkähäkkisen maasto-takavaihtajan kapasiteetti on 45 hammasta, eli takapakan isoin miinus pienin plus etudestä isoin miinus pienin.
Eli jos takana on 11-32, eteen voi laittaa 82 hampaisen kaveriksi voi laittaa 58 hampaisen. Jos takana on 11-25 pakka, eteen menee 82 ja 51 hammasta. Tämä siis käytettäessä pitkähäkkistä maasto-vaihtajaa takana. Jos otat jonkun maantie-vaihtajan, niin kapasiteetit ovat pienempiä. Lisäksi, etuvaihtajat tuskin soveltuvat suoraan noille eturattaille.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Mulla on nyt 130BCP että kokeillan nyt alkuun niillä.

Kadenssia tarvisi saada tosiaan ylös ja jos ovaalit siihen auttaa niin se ratkaisee ongelmaa jo paljon vaikka rattaiden koko ei merkittävästi kasvaisi. Ajattelin kokeilla tuollaista 72t ratasta 15% epäkeskolla. Sillä 90rpm olisi 56,1km/h joka on kyllä periaatteessa jo tavoittamattomissa tasaisella, mutta alamäessä mahdollinen. Verrattuna nykyiseen joka on 48,3km/h.

Oikeastaan koko rakentelun tavoitteen voisi summata niin, että cruise nopeus pitäisi saada lähemmäs 40km/h kuin 30km/h - ja siten että sitä ei saavuteta vain isoimmalla rattaalla ja pienimmällä kasetista, vaan jollain "puolivälin" valinnalla kasetista jolloin välityksiä on vielä reservissä alamäkiin ja satunnaisiin tarpeisiin repäistä... Tuo 72t näyttäisi osuvan siihen aika hyvin. Ja 52t menee vielä kaveriksi kun pitää kiivetä.

Aika hassua, että kun pyörän ostin, niin siinä oli 52/39 rattaat. Kammet on 172,5 joten pyörittelyn oppimiseen ehkä vähän pitkät, mutta toisaalta vääntöä on.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Tulosteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olisko mieltä että te jotka olette jos tolla Sprocket softalla tehneet noita tulostettavia malleja, laittaisitte ne webiin pdf:nä. Me muut voitaisiin sitten sydämessämme tutkia asiaa iltaöisin.

Itselläni ei esim. ole käytössä Windows konetta - emuloimalla tosin voisi saada tuon softan toimimaan, mutten viitsisi saastuttaa hyvää konetta :) Joten tämmöinen kirjasto olisi kiva juttu.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tulosteet

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Olisko mieltä että te jotka olette jos tolla Sprocket softalla tehneet noita tulostettavia malleja, laittaisitte ne webiin pdf:nä. Me muut voitaisiin sitten sydämessämme tutkia asiaa iltaöisin.

Itselläni ei esim. ole käytössä Windows konetta - emuloimalla tosin voisi saada tuon softan toimimaan, mutten viitsisi saastuttaa hyvää konetta :) Joten tämmöinen kirjasto olisi kiva juttu.

Joo ei ole mullakaan M$-sontakasaa. Kolleegoja olen vaivannut mutta kaikilla rakkineilla ei, kuten Linuxilla, onnistu PDF-tulostus. Heitä tähän millasta ratasta oilt ajatellu niin katsotaan huomenissa...

Pitäis vissiin viitsiä säätää mokoma html5-tekniikoilla... SVG:llä sais helposti piirrettyä käppyrät ja Chromella kenties ne PDF:t 100% skaalalla. Pitääpäs tutkia jos näitä pitää jatkossakin enemmän tehdä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä ihmettelin kanssa eilen että miksei tota ole vielä selaimella toimivana missään - senhän vois ajaa win palvelimelta selaimelle? Enivei. Aattelin nöyrtyä ja käydä tänään win koneella pyörähtämässä.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Ajattelin olla laiska ja muutin tuon PDF fileen vielä DXF:ksi. Otan sen kainaloon ja käyn vierailemassa naapurin pikkukoneistamossa...

Jenkeissä yksi pulju leikkaisi laserilla millaiset vaan rattaat, mutta materiaali on ohutta 0.09" (2mm). Tietenkin vähän riippuen mitä kamaa leikkaavat niin voisihan sekin kestää- Kysyin että onnistuuko tukevammasta. Hintaa oli 80$.

t.Ville

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

En tiedä, ymmärsinkö oikein, mutta minä tulostelen rutiinisti Ubuntullani PDFiä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

En tiedä, ymmärsinkö oikein, mutta minä tulostelen rutiinisti Ubuntullani PDFiä.

Niin juuri, mutta windowssilla tarvitsee moiseen jotain lisäkikkareita. Ja se halvatun ohjelma on exe, eikä toimi oikein winessä :-(

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

Aaa, nythän mää vasta hokasin. :idea:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

En tiedä, ymmärsinkö oikein, mutta minä tulostelen rutiinisti Ubuntullani PDFiä.

Niin juuri, mutta windowssilla tarvitsee moiseen jotain lisäkikkareita. Ja se halvatun ohjelma on exe, eikä toimi oikein winessä :-(

Siis toimii se softa jotenkin mutta sen tulostuksen toteutus on sen verran pimiöstä että toimii jopa M$-kikkareissa huonosti. Siksi myös Winessä ei mikään toimi.

80 $ ei ole paha, Rotorin Q-ringit maksaa about 100 €... mutta kun omalle työlle ei laske hintaa niin mun rattaat on tullu kaikkineen maksamaan jotain 30 € (sis alumiinilevyn ja kaikki poranterät ja rälläkän laikat).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin