tilting trike rakentelussa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 19:06
Paikkakunta: Nivala

tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja bowmonkey » 10 Huhti 2011, 21:51

Rupesin kötösteleen tommosta kampetta omasta pyörästä, syy tähän yhden renkaan lisäämiseen johtuu siitä kun olisi tarkoitus saada muksuille penkit (2kpl:tta) oman penkin taakse. Tänään kävin ajeleen kilsan testilenkin penkki löysällä/irti mutta kaiken kaikkiaan oli jännä ajaa.
Liitteet
20110410_001.jpg

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15747
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja PW » 10 Huhti 2011, 22:22

Komee, saisko tuosta takaa kuvan jotta näkis tuon kallistus systeemin ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 19:06
Paikkakunta: Nivala

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja bowmonkey » 10 Huhti 2011, 22:27

PW kirjoitti:Komee, saisko tuosta takaa kuvan jotta näkis tuon kallistus systeemin ?

Petri


Tässä on pari kuvaa lisää.
Liitteet
20110410_003.jpg
20110410_002.jpg

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15747
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja PW » 10 Huhti 2011, 23:16

Tykkään tuosta yksinkertasesta ulkonäöstä.Onko tuossa jokin joka rajottaa kallistusta ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 19:06
Paikkakunta: Nivala

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja bowmonkey » 11 Huhti 2011, 06:13

Ei ole vielä kallistuksen rajoitusta eikä lukkoa, kummatkin olisi tarkoitus laittaa. Lukko olisi hyvä kun lastaa tenavia kyytille ja kun itse seisoo risteyksessä lukkopedaalien kanssa. :D

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4081
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 11 Huhti 2011, 16:01

Yksinkertainen on kaunista. Vieläkö tuon näkisi , toiminnassa. :D

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja irakas » 11 Huhti 2011, 19:07

Kovasti mielenkiintoinen viritys! Millä tavalla ja voimilla trike pysyy pystyssä, kun kallistuksen rajoitus ei ole päällä? Olisi mukava nähdä video ajosta.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15747
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja PW » 11 Huhti 2011, 19:38

irakas kirjoitti:Kovasti mielenkiintoinen viritys! Millä tavalla ja voimilla trike pysyy pystyssä, kun kallistuksen rajoitus ei ole päällä? Olisi mukava nähdä video ajosta.

Sakari


Pysyyhän se kakspyöränenkin pystyssä :D

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 19:06
Paikkakunta: Nivala

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja bowmonkey » 11 Huhti 2011, 19:56

irakas kirjoitti:Kovasti mielenkiintoinen viritys! Millä tavalla ja voimilla trike pysyy pystyssä, kun kallistuksen rajoitus ei ole päällä? Olisi mukava nähdä video ajosta.

Sakari


Uskoisin tuon pystyssä pysymisen liittyvän tuohon eturenkaaseen, joku viisaampi varmaan osaa selittää, olenko väärässä vai oikeassa. :D

Hyvin tuo pysyy pystyssä eikä meinaakkaan kaatua kun sillä ajaa, eikä se luikertele mitä ensin pelkäsin... Eli se on kuin ajaisi normaalia kaksi pyöräistä pyörää. Voin yrittää ottaa videotakin sitten kun saan tuon valmiiksi, eli toivottavasti tämän viikon aikana.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15747
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja PW » 11 Huhti 2011, 20:38

Minkä takia nuo takapyörät on noin isot kun vetävä pyörä on kuitenkin vain 20" ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3788
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja irakas » 11 Huhti 2011, 20:54

Voisi kyllä kysyä mitä etua tuosta kahdesta takapyörästä oikeastaan on. Pystyssä pysyminen on siis samanlaista kuin kaksipyöräisellä. Ylimääräinen pyörä lisää painoa ja vierintävastusta. Lastausta varten voi kaksipyöräisen pitää pystyssä seisontatuella.

Sen kuinka kummallisen paljon kevytkulkuisempi on kaksipyöräinen huomasin tänään, kun vaihdoin ajokiksi kevään tultua kolmipyöräisen SH9:n http://farm6.static.flickr.com/5219/5385418674_535d14e649.jpg kaksipyöräiseen SH11:een
http://farm5.static.flickr.com/4120/4878854331_9cefdc7cb4.jpg Molemmissa on sähköavustus.

Matkanopeus on SH11:lla aivan toisilla lukemilla. :mrgreen:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

bowmonkey
Viestit: 40
Liittynyt: 20 Tammi 2010, 19:06
Paikkakunta: Nivala

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja bowmonkey » 11 Huhti 2011, 21:43

PW kirjoitti:Minkä takia nuo takapyörät on noin isot kun vetävä pyörä on kuitenkin vain 20" ?

Petri


No nuo 24tuuman pyörätuolin renkaat sattu vaan olemaan valmiina...

irakas kirjoitti:Voisi kyllä kysyä mitä etua tuosta kahdesta takapyörästä oikeastaan on. Pystyssä pysyminen on siis samanlaista kuin kaksipyöräisellä. Ylimääräinen pyörä lisää painoa ja vierintävastusta. Lastausta varten voi kaksipyöräisen pitää pystyssä seisontatuella.


Kunhan saan sen keskityslukon tehtyä niin uskon sen ja parin takarenkaan helpottavan liikkeelle lähtöä ynnä pysähtymistä. Silloin kun on kyydissä kaksi lasta niin ei viitsi samalla lailla suikkailla riteyksissä kuin yksinään... Ja lukkopedaaleita ei tarvii koko ajan olla renkkaamassa auki ja kiinni.

Varmasti on huomattavasti raskaampi ajaa kuin kahdella pyörällä mutta on se vaan mukavempi henkisesti kun saa lapset mukaan. :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja jviirret » 11 Huhti 2011, 22:01

Onhan tätä puitu ennenkin ja lopptulos on se että pessimistien mielestä kallistuva trike on yhdistelmä kaksipyöräisen ja kolmipyöräisen huonoja puolia(triken raskaus ja kaatuu kuten kaksipyörä jos ei ohjauksella pidä pystyssä tai ole erillisiä lukitusmekanismeja).
Optimistien mielestä kallistuva trike on taas yhdistelma kaksipyöräisen ja triken hyviä puolia, jotka ei nyt tule mieleen kun lukeudun itse tuohon ensimmäiseen joukkioon :D
Mutta työn jälki on hienoa ja lopputulos hyvän näköinen. Hyvä että tällaisen joku suomenkielinen tekee ja on valmis jakamaan kokemuksensa julkisesti.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4081
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 11 Huhti 2011, 22:11

Jossitella aina voidaan. Pitää rakentaa jos tuntuu että siinä on jotain hyvää ja todeta että toimii. Jos ei taas kokeile , vaan luulee että se ei toimi, tai että sen hyvyyttä rupee ihmettelemään. On tyhjän astian eressä ja ihmettelee onko se tyhjä vai ei. Ei voi tuomita jos ei ole omaa kokemusta asiasta, tai jotain faktaa esittää epäilyksensä tueksi. Jokainen meistä siihen varmaan syylistyy vuorostaan. Itseni mukaan lukien. Mutta tämän kallistuksen hyvyyttä, tai huonoutta en pysty kiistämään millään tavalla. Jos ei siinä mitään hyvää niin miksi niitä rakennetaan yhä enemmin mailmalla? :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3753
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: tilting trike rakentelussa

ViestiKirjoittaja mhelander » 11 Huhti 2011, 22:23

Jenkeissä taisi konkluusi olla että onhan siinä enemmän (yleensä) massaa ja vierintäkitkoja...

Mutta jos trike-luokassa kisaavat niin nojaava malli on taatusti nopeempi kuin ei-nojaavat. Etenkin mallit joissa runko nojaa ja pyörät kallistuu kaikki samaan suuntaan tasoittaa trikeille tyypillistä pyörien sivuttaista rasitusta.

Tämä hajatelma siis ilman mitään omaa kokemusta, pelkästään näitä foorumeita seuraamalla. Ja noihin kisavehkeisiin eivät mitään pystyssä pitävää jarrua näytä laittavan, ilmeisesti hyvästä syystä.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija