Sivu 1/3

tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 10 Huhti 2011, 21:51
Kirjoittaja bowmonkey

Rupesin kötösteleen tommosta kampetta omasta pyörästä, syy tähän yhden renkaan lisäämiseen johtuu siitä kun olisi tarkoitus saada muksuille penkit (2kpl:tta) oman penkin taakse. Tänään kävin ajeleen kilsan testilenkin penkki löysällä/irti mutta kaiken kaikkiaan oli jännä ajaa.


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 10 Huhti 2011, 22:22
Kirjoittaja PW

Komee, saisko tuosta takaa kuvan jotta näkis tuon kallistus systeemin ?

Petri


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 10 Huhti 2011, 22:27
Kirjoittaja bowmonkey
PW kirjoitti:

Komee, saisko tuosta takaa kuvan jotta näkis tuon kallistus systeemin ?

Petri

Tässä on pari kuvaa lisää.


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 10 Huhti 2011, 23:16
Kirjoittaja PW

Tykkään tuosta yksinkertasesta ulkonäöstä.Onko tuossa jokin joka rajottaa kallistusta ?

Petri


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 06:13
Kirjoittaja bowmonkey

Ei ole vielä kallistuksen rajoitusta eikä lukkoa, kummatkin olisi tarkoitus laittaa. Lukko olisi hyvä kun lastaa tenavia kyytille ja kun itse seisoo risteyksessä lukkopedaalien kanssa. :D


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 16:01
Kirjoittaja Nojanalle

Yksinkertainen on kaunista. Vieläkö tuon näkisi , toiminnassa. :D


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 19:07
Kirjoittaja irakas

Kovasti mielenkiintoinen viritys! Millä tavalla ja voimilla trike pysyy pystyssä, kun kallistuksen rajoitus ei ole päällä? Olisi mukava nähdä video ajosta.

Sakari


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 19:38
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:

Kovasti mielenkiintoinen viritys! Millä tavalla ja voimilla trike pysyy pystyssä, kun kallistuksen rajoitus ei ole päällä? Olisi mukava nähdä video ajosta.

Sakari

Pysyyhän se kakspyöränenkin pystyssä :D

Petri


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 19:56
Kirjoittaja bowmonkey
irakas kirjoitti:

Kovasti mielenkiintoinen viritys! Millä tavalla ja voimilla trike pysyy pystyssä, kun kallistuksen rajoitus ei ole päällä? Olisi mukava nähdä video ajosta.

Sakari

Uskoisin tuon pystyssä pysymisen liittyvän tuohon eturenkaaseen, joku viisaampi varmaan osaa selittää, olenko väärässä vai oikeassa. :D

Hyvin tuo pysyy pystyssä eikä meinaakkaan kaatua kun sillä ajaa, eikä se luikertele mitä ensin pelkäsin... Eli se on kuin ajaisi normaalia kaksi pyöräistä pyörää. Voin yrittää ottaa videotakin sitten kun saan tuon valmiiksi, eli toivottavasti tämän viikon aikana.


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 20:38
Kirjoittaja PW

Minkä takia nuo takapyörät on noin isot kun vetävä pyörä on kuitenkin vain 20" ?

Petri


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 20:54
Kirjoittaja irakas

Voisi kyllä kysyä mitä etua tuosta kahdesta takapyörästä oikeastaan on. Pystyssä pysyminen on siis samanlaista kuin kaksipyöräisellä. Ylimääräinen pyörä lisää painoa ja vierintävastusta. Lastausta varten voi kaksipyöräisen pitää pystyssä seisontatuella.

Sen kuinka kummallisen paljon kevytkulkuisempi on kaksipyöräinen huomasin tänään, kun vaihdoin ajokiksi kevään tultua kolmipyöräisen SH9:n http://farm6.static.flickr.com/5219/538 ... 14e649.jpg kaksipyöräiseen SH11:een
http://farm5.static.flickr.com/4120/487 ... dc7cb4.jpg Molemmissa on sähköavustus.

Matkanopeus on SH11:lla aivan toisilla lukemilla. :mrgreen:

Sakari


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 21:43
Kirjoittaja bowmonkey
PW kirjoitti:

Minkä takia nuo takapyörät on noin isot kun vetävä pyörä on kuitenkin vain 20" ?

Petri

No nuo 24tuuman pyörätuolin renkaat sattu vaan olemaan valmiina...

irakas kirjoitti:

Voisi kyllä kysyä mitä etua tuosta kahdesta takapyörästä oikeastaan on. Pystyssä pysyminen on siis samanlaista kuin kaksipyöräisellä. Ylimääräinen pyörä lisää painoa ja vierintävastusta. Lastausta varten voi kaksipyöräisen pitää pystyssä seisontatuella.

Kunhan saan sen keskityslukon tehtyä niin uskon sen ja parin takarenkaan helpottavan liikkeelle lähtöä ynnä pysähtymistä. Silloin kun on kyydissä kaksi lasta niin ei viitsi samalla lailla suikkailla riteyksissä kuin yksinään... Ja lukkopedaaleita ei tarvii koko ajan olla renkkaamassa auki ja kiinni.

Varmasti on huomattavasti raskaampi ajaa kuin kahdella pyörällä mutta on se vaan mukavempi henkisesti kun saa lapset mukaan. :D


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 22:01
Kirjoittaja jviirret

Onhan tätä puitu ennenkin ja lopptulos on se että pessimistien mielestä kallistuva trike on yhdistelmä kaksipyöräisen ja kolmipyöräisen huonoja puolia(triken raskaus ja kaatuu kuten kaksipyörä jos ei ohjauksella pidä pystyssä tai ole erillisiä lukitusmekanismeja).
Optimistien mielestä kallistuva trike on taas yhdistelma kaksipyöräisen ja triken hyviä puolia, jotka ei nyt tule mieleen kun lukeudun itse tuohon ensimmäiseen joukkioon :D
Mutta työn jälki on hienoa ja lopputulos hyvän näköinen. Hyvä että tällaisen joku suomenkielinen tekee ja on valmis jakamaan kokemuksensa julkisesti.

Jukka


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 22:11
Kirjoittaja Nojanalle

Jossitella aina voidaan. Pitää rakentaa jos tuntuu että siinä on jotain hyvää ja todeta että toimii. Jos ei taas kokeile , vaan luulee että se ei toimi, tai että sen hyvyyttä rupee ihmettelemään. On tyhjän astian eressä ja ihmettelee onko se tyhjä vai ei. Ei voi tuomita jos ei ole omaa kokemusta asiasta, tai jotain faktaa esittää epäilyksensä tueksi. Jokainen meistä siihen varmaan syylistyy vuorostaan. Itseni mukaan lukien. Mutta tämän kallistuksen hyvyyttä, tai huonoutta en pysty kiistämään millään tavalla. Jos ei siinä mitään hyvää niin miksi niitä rakennetaan yhä enemmin mailmalla? :mrgreen:


Re: tilting trike rakentelussa

Lähetetty: 11 Huhti 2011, 22:23
Kirjoittaja mhelander

Jenkeissä taisi konkluusi olla että onhan siinä enemmän (yleensä) massaa ja vierintäkitkoja...

Mutta jos trike-luokassa kisaavat niin nojaava malli on taatusti nopeempi kuin ei-nojaavat. Etenkin mallit joissa runko nojaa ja pyörät kallistuu kaikki samaan suuntaan tasoittaa trikeille tyypillistä pyörien sivuttaista rasitusta.

Tämä hajatelma siis ilman mitään omaa kokemusta, pelkästään näitä foorumeita seuraamalla. Ja noihin kisavehkeisiin eivät mitään pystyssä pitävää jarrua näytä laittavan, ilmeisesti hyvästä syystä.