Keskiöön kiinnittyvä etuvaihtaja

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Keskiöön kiinnittyvä etuvaihtaja

ViestiKirjoittaja mhelander » 14 Huhti 2011, 21:59

Onko kukaan käyttänyt tällaista menestyksellä:

Kuva

Eli tämä tulee keskiöpalkin ja keskiösarjan väliin, näin palkissa ei olisi lainkaan putkea tai vartta etuvaihtajalle.

Pitäisi saada toimimaan 2-lehtisellä keskiökammilla, 43/53 ja ovat 10% ovaalit.

Ongelmana on vielä se ettei palkissa ole mitään vaijerille... palkki on siis talvella valmistunut omavalmiste jossa BSA-kierteillä oleva BB30-sovitin ja keskiöksi tulee Campon 112mm Record.

Kokemuksia, ideoita, tarkoitukseen sopivaa vaihtajan tyyppiä ?

Omavalmisteeseen ei ollutkaan tarkoitus tehdä vaihtajalle rakenteita mutta näin keväällä ei usko riitä siihen että 53 edessä ja 12-23 (tai 11-21) 9-lehtinen takana riittävät kun vielä näillä ensimmäisillä maantielenkeillä on 43-piikkistä kuitenkin tarvittu (viime kesänä pienin oli 43/18 joka riitti hyvin).
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

mala fide
Viestit: 4
Liittynyt: 13 Maalis 2010, 17:29

Re: Keskiöön kiinnittyvä etuvaihtaja

ViestiKirjoittaja mala fide » 15 Huhti 2011, 01:22

viewtopic.php?f=3&t=1446&start=45#p16851

Mites tuo? Ei ihan sama (Deore LX vs. XTR) mutta eiköhän se oo melko lähellä.

Jatkan vielä noihin lisäkysymyksiin täysin mutulla.
Tuossahan ei sitten voi yhtään liikuttaa tuota vaihtajaa suhteessa keskiöön, joten suurin rattaan halkaisija on määrätty jo tehtaalla. En kyllä toisaalta tiedä kuinka paljon tällainen säätö huonontaisi vaihtamista.
XTR kun taitaa olla maastopyöräsarjaa niin tuota vaihtajaa ei todennäköisesti ole tarkoitettu kovin isoille rattaille.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskiöön kiinnittyvä etuvaihtaja

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Huhti 2011, 08:38

Juu tuoltakohan älysin eka kertaa että tällaisia vaihtajiakin löytyy ? Vai että meni läpi silmien ja pomppas jossakin muualla esiin...

On noita vaihtajia tarjolla myös 2-lehtisille ja maantiekäyttöön ja näin suuremmille lehdille. Siksi kyselinkin kun jäi mietityttämään tuo säteittäinen säätömahdollisuus.

Jos ymmärrän noita kahta vaihtajaa niin molemmissa on jonkin verran säätövaraa mutta riittääkö se. Toinen ongelma on miten johdottaa vaijeri kun muita tukirakenteita ei ole tarjolla. Ja nuo rollamajig:t alkaa olla saamattomissa...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Keskiöön kiinnittyvä etuvaihtaja

ViestiKirjoittaja THuhtamaki » 15 Huhti 2011, 08:55

Mulla on tuossa omatekele lowracerissa tuollainen... viewtopic.php?f=3&t=1446&start=45#p16851

Ongelma noissa on se että säätöjä eri kokosia rattaita varten on tasan 2 asentoa, tässä mun vaihtajan kiinnikkeessä 44 ja 46 hampaisille rattaille. Eikä sitten itelläkään tullut tehtyä edes mahdollisuutta laittaa isompaa ratasta.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskiöön kiinnittyvä etuvaihtaja

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Huhti 2011, 09:01

THuhtamaki kirjoitti:Mulla on tuossa omatekele lowracerissa tuollainen... viewtopic.php?f=3&t=1446&start=45#p16851

Ongelma noissa on se että säätöjä eri kokosia rattaita varten on tasan 2 asentoa, tässä mun vaihtajan kiinnikkeessä 44 ja 46 hampaisille rattaille. Eikä sitten itelläkään tullut tehtyä edes mahdollisuutta laittaa isompaa ratasta.


No yksi vaihtoehtohan voisi olla ostaa tollanen vaihtaja, mahdollisimman sopiva, ja tehdä itse vaikka hiilarista toi keskiöön kiinni tuleva kahva johon sitten sopivammat "säätöurat" ?

Pitää vissiin ostaa yksi tollanen seuraavassa tilauksessa...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskiöön kiinnittyvä etuvaihtaja

ViestiKirjoittaja mhelander » 15 Huhti 2011, 09:08

mhelander kirjoitti:Omavalmisteeseen ei ollutkaan tarkoitus tehdä vaihtajalle rakenteita mutta näin keväällä ei usko riitä siihen että 53 edessä ja 12-23 (tai 11-21) 9-lehtinen takana riittävät kun vielä näillä ensimmäisillä maantielenkeillä on 43-piikkistä kuitenkin tarvittu (viime kesänä pienin oli 43/18 joka riitti hyvin).


No mennee vähän vaikeaksi näköjään... joten helpointa lienee vahvistaa uskoa jaksaa kammeta 53/23 välityksillä ne mäet ylös.

Laskeskelin gear-inches puolesta että 43:n käyttö antaa kaksi vaihdetta lisää pieneen päähän joissa siis nousu per vaihde kaksi hammasta. Tämä tarkoittaa 8-10 kampikierrosta lisää vaihdetta kohti.

Pikkusen tarvii moottori lisää vääntöä että ainakin yhden vaihteen verran suuremmalla pystyy pitämään tehoja samoilla kampikierroksilla. Positiivinen puoli on että silloin mennään yli 4 km/h kovempaa mäkeä ylös.

Kyllä syksyllä homma toimi 43/18 vaihteella, ei ehkä ihan >90 kampikierroksilla vielä. Joo, pitää vähän treenailla ja kun kelit lämpeää pysyvästi plussan puolelle niin kokeilen sitten sitä omavalmisteista kuitupalkkia.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3750
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Keskiöön kiinnittyvä etuvaihtaja

ViestiKirjoittaja mhelander » 04 Touko 2011, 23:20

Dodii, nyt on sitten uusi etuvaihtaja saapunut:

Kuva

Minun on hieman eri näköinen, kuva lienee 2010 -mallin osasta ja omissa kuvissa on mallia 2011.

Ja pitihän sille joku kiinnitys keksiä, taottu 2.5 mm pehmo alumiini levystä :

Kuva

Kuva

Ja näin se istuu kammen & rattaan kanssa:

Kuva

Ajattelin kokeilla ensin tuota nippusidekiinnitystä että näkee onko koko kuitupalkista mihinkään, tarviiko vahvistuksia ja pelaako vaihtaja. Pitänee tämäkin osa erkaumakarkaista ennen epoksilla kiinnitystä. Jos ei tule takapakkia niin sitten vedän systeemin epoksilla kiinni palkkiin, kittailen epoksilla vähän ympäristöä siistiksi ja teen epoksin palasta paremman istukan vaijerille jotta pysyy varmasti paikallaan. Taidan maalata mustaksi ja pensselöidä pintaan ohuelti kyllästysepoksia niin pysyy maalit.

Vaijeri jää sitten pintaan joka ei välttämättä ole paha asia...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija