Raptobike midracer kopio

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos haluaisin tuohon kapeemmat ja enemmän painetta sietävät renkaat niin miten tuo mitoitus renkaan ja vanteen suhteen menee ? Olis tuossa kulkurissa tuommoset 622 vanteet joiden sisämitta on on 19 mm, kuinka kapeet renkaat tuohon voi laittaa ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

23mm on lähellä minimiä. Miksi niin kapeat renkaat? Aika kovaa kyytiä. Kaikki muuttuu siten perunamaaksi. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

23mm on lähellä minimiä. Miksi niin kapeat renkaat? Aika kovaa kyytiä. Kaikki muuttuu siten perunamaaksi. :oops:

Enhän mie nyt vielä tiedä mitkä mie laitan :D kunhan kyselen. Paikallisissa liikkeissä antovat vähän epävarman tuntusia neuvoja. Epäili ett korkeintaan 32mm rengas kävisi :shock:
Lähinnä mie ettisin rengasta johon sais enempi painetta ku oon ollu ymmärtävinäni ett vierisivät paremmin . Toki kovat renkaat sitten tuntuu ajaessakin kovalta. Nyt tuossa on jotkut isohkokuvioiset renkaat, kulkeehan se tietysti noillakin :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse suosittelen että kokeile. Contimentalin Sport Contact 32-622. Pitäs olla pieni vierintävastuksilliset renkaat ja nopeat liksit. Eivätkä ole rungoltaan viellä kovin kovat , joustavat kyllä asvaltilla riittävästi. :P

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Itse suosittelen että kokeile. Contimentalin Sport Contact 32-622. Pitäs olla pieni vierintävastuksilliset renkaat ja nopeat liksit. Eivätkä ole rungoltaan viellä kovin kovat , joustavat kyllä asvaltilla riittävästi. :P

Ok, kiitos vinkistä. Saatto olla jopa tuossa paikallisessa urheiluliikkeessä noita.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Alaohjauksen paikkaa kokeilemassa

P1010407.JPG
P1010407.JPG (79.32 KiB) Katsottu 3062 kertaa

Onko tuo luontevan näkönen asento ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Alaohjauksen paikkaa kokeilemassa

P1010407.JPG

Onko tuo luontevan näkönen asento ?

Petri

Ei ole.

Joudut koko ajan puristamaan ohjaustankoa käsien kannattamiseksi, ja asennettaessa jarrukahvat ja vaihdevivut normaaliin tapaan sojottavat niiden vaijerit ylöspäin ollen tiellä. Käännä kädensijat taaksepäin vaaka-asentoon jolloin em. ongelmaa ei tule, ja käsivarret ja kädet lepäävät rennosti ohjaustangolla. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Alaohjauksen paikkaa kokeilemassa

P1010407.JPG

Onko tuo luontevan näkönen asento ?

Petri

Ei ole.

Joudut koko ajan puristamaan ohjaustankoa käsien kannattamiseksi, ja asennettaessa jarrukahvat ja vaihdevivut normaaliin tapaan sojottavat niiden vaijerit ylöspäin ollen tiellä. Käännä kädensijat taaksepäin vaaka-asentoon jolloin em. ongelmaa ei tule, ja käsivarret ja kädet lepäävät rennosti ohjaustangolla. :mrgreen:

Sakari

:D Kiitos taas veteraaneille nopeista vastauksista, ei tartte ite ajatella ku kokeneet kertoo miten tehhää :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Onko tuo luontevan näkönen asento ?

Eikös tuo etupuomi ole liian pitkä?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kyllä se siltä näyttää. Sillä jalan tuossa asennossa ei ole tarkoitus enään ojentaa jalkaterää eteenpäin. Pyörittäminen ei kyllä onnistu. :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa ei nyt ole lukkokenkiä jalassa jotka on kai paksumpipohjaset. Ajaessa luultavasti olen vielä lähempänä keskiötä ku tuossa kuvassa, ei nimittäin sillon tunnu yhtään ett ois polkimet liian kaukana. Mutt täytyy tarkkailla tilannetta.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

PW kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

23mm on lähellä minimiä. Miksi niin kapeat renkaat? Aika kovaa kyytiä. Kaikki muuttuu siten perunamaaksi. :oops:

Enhän mie nyt vielä tiedä mitkä mie laitan :D kunhan kyselen. Paikallisissa liikkeissä antovat vähän epävarman tuntusia neuvoja. Epäili ett korkeintaan 32mm rengas kävisi :shock:
Lähinnä mie ettisin rengasta johon sais enempi painetta ku oon ollu ymmärtävinäni ett vierisivät paremmin . Toki kovat renkaat sitten tuntuu ajaessakin kovalta. Nyt tuossa on jotkut isohkokuvioiset renkaat, kulkeehan se tietysti noillakin :D

Petri

Mahdollisimman kapeat vaan alle! Mulla oli 25 millinen 19 millin vanteella ennen kuin ostin kapeemman takavanteen ja hyvin pelas.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Höregrö kirjoitti:
PW kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

23mm on lähellä minimiä. Miksi niin kapeat renkaat? Aika kovaa kyytiä. Kaikki muuttuu siten perunamaaksi. :oops:

Enhän mie nyt vielä tiedä mitkä mie laitan :D kunhan kyselen. Paikallisissa liikkeissä antovat vähän epävarman tuntusia neuvoja. Epäili ett korkeintaan 32mm rengas kävisi :shock:
Lähinnä mie ettisin rengasta johon sais enempi painetta ku oon ollu ymmärtävinäni ett vierisivät paremmin . Toki kovat renkaat sitten tuntuu ajaessakin kovalta. Nyt tuossa on jotkut isohkokuvioiset renkaat, kulkeehan se tietysti noillakin :D

Petri

Mahdollisimman kapeat vaan alle! Mulla oli 25 millinen 19 millin vanteella ennen kuin ostin kapeemman takavanteen ja hyvin pelas.

No en sanoisi noita kapeiksi... Talvella taisi olla venäläinen 25-32 millinen kuvioitu tuubirengas.

Nyt on normirattaassa 21.5 mm Tufo S3 Lite 215 joka on mukava, ja edessä Schwalbe Durano 28 mm. Kisarattaassa on Tufo S3 Lite 195 19mm jolla 60mm hiilikuituvanteen naca-profiili on kutakuinkin täydellinen. Molemmat vanteet ovat 19mm leveitä.

Ennen 215:sta oli normirattaassa Continental Podium 19mm. Ihme liimausohjeet (ottaa aikaa vuorokauden, itse lyhensin yön yli "venytykseen" vanteella ja kerta liimaus) mutta aivan mahdottoman hyvin rullaava gummi, pitää kuin tauti kun kurveihin kanttaa. Ja on ihan täysin sliksi. Tufoissa on sileä keskiosa ja vähän kuviota reunoilla.

Kai olen tottunut ja/tai tarpeeksi on vauhtia (30+ km/h yleensä) kun en pidä näitä rengastuksia epämukavina. Mutta en aja kuin maantiellä ja ne on täällä kutakuinkin kohtuu pinnoilla.
Juomapullo on välillä eri mieltä kun meinaa pudota lähes vaaka-asennossa olevasta telineestään.

Paineet on suositusten rajoissa siellä yläpäässä eli 7 bar edessä ja vähintään 8 takana.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Kai olen tottunut ja/tai tarpeeksi on vauhtia (30+ km/h yleensä) kun en pidä näitä rengastuksia epämukavina. Mutta en aja kuin maantiellä ja ne on täällä kutakuinkin kohtuu pinnoilla.

Ite oon huomannu että jos ajaminen on suorittamista niin eipä tärinät juuri haittaa, mutta sama tieosuus kaikessa rauhassa kahtellen niin kaikki epämukauudet tulee rekiseröityä paremmin. Kai sitä hieman kohoaa penkiltä kovaa polkiessa ja jännittyneet lihakset estävät luita kolisemasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Raptobike midracer kopio

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Ite oon huomannu että jos ajaminen on suorittamista niin eipä tärinät juuri haittaa, mutta sama tieosuus kaikessa rauhassa kahtellen niin kaikki epämukauudet tulee rekiseröityä paremmin. Kai sitä hieman kohoaa penkiltä kovaa polkiessa ja jännittyneet lihakset estävät luita kolisemasta.

Jukka

Näin se varmaan on. Itselläni on viime kesästä vaihtunut M5 penkinpehmusteet Ventisil:n tekemään ja se tuntuu kovemmalta mutta ehkä hoitelee hien haihdutuksen lisäksi kovemmat iskut paremmin.

On vähän sellanen perstuntuma että leveät gummit matalampine paineineen tuntuvat jotenkin löysiltä. Samoin jos Duranosta laskee paineet talvelle sopiviin lukuihin ja sitten yrittää puristaa vauhtia pyörään enemmän tuntuu kuin vaahtomuovilla polkisi.
Kapeemmat ja kovemmilla paineilla olevat gummit vaan vastaa myös rypistykseen paremmin kuin pehmeemmät.

Ehkä se menee sitten niin että leveemmillä ajellaan vähemmän suorittaen ja kapeemmilla sitten suoritetaan enemmän.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin