Syvärin ykkönen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

!!! Valmis! (99%)
Ankaran purkaus - putsaus - kasaus session jälkeen :D Ekalla ajolla yllätyin polkemisen keveydestä. Liotin ketjut ja paistoin, ja muutenki putsasin kaikki rullat ym. viimesen päälle.. Väittäsin että keskinopeutta tuli 2-3km/h lisää pelkästään noilla toimenpiteillä :shock: Yllätyin kyllä jotta olikos ne piru vie noin likaiset. Avoin rakenne kai kerää kuraa aika hyvin.. ketjunsuojaputkeen pitää kehittää joku masterplan, nyt vaan laiskotti.

Niin se maali vaan tekee ihmeitä ulkonäölle , toivotaan että kestää. Vedin pohjamaalin, 2 kerrosta maalia ja 2 lakkaa tohon runkoon.. Polttomaalaus olis tietysti ollu viimesen päälle hyvä, mutta uskoisin jotta tollakin pärjätään :) Sadekeliä on tarkotus muutenkin väistellä!

Kuva

Kuva

Kuvista puuttuu vielä takalokasuoja joka siis nyt on kiinni, eteen en saanu viriteltyä kunnolla tuohon varsinaiselle kiinnitysreiälle kun haarukan "stiffi" osa ottaa pompuissa aina pulttiin.. pitää kattoa jos jotain patenttia yrittäisi ikäviä nuo kivet jos ropajaa ketjuille ja maalipintaan. Ja niskatuki on myös jonkinlainen, pitää vaan sitäki viritellä vähän :)

Sellanen se :O

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Siitähän tuli ihan näpsäkän näköinen kulkine. :)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja PW »

Tyylikäs pyörä, paljonko painoo ? Miten ketjuja paistetaan ja miksi ? :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tuota mie tuossa ihmettelin. Eikö tuo ketjun ohjaus pylpyrä olisi voinut vetopuolella olla lähes samassa kohtaa kuin paluupuolen. Kun se mikä on lähinnä keskiötä . Muodostaa älyttömän suuren voima häviön. Paljonko siinä on tuo keskiön korkeus , satulan tasoon nähden. :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja irakas »

Samaa mieltä Nojanallen kanssa. Lisäksi, kun vetopuolen taittopyörä on noin lähellä kampikeskiötä ongelmia tulee, kun asennat etuvaihtajan. Ketjun pysyminen isoimmalla tai pienimmällä rattaalla vaikeutuu, kun ketju tulee rattaalle vinossa kulmassa. :roll:

Näyttäisi siltä, että vetopuolen kampikeskiön lähellä olevan taittopyörän voisi jättää kokonaan pois, jos paluurissaa siirtää ulommaksi rungosta, etteivät ketjut pääse kohtaamaan.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

PW kirjoitti:

Tyylikäs pyörä, paljonko painoo ? Miten ketjuja paistetaan ja miksi ? :D
Petri

:) painoa on niinkin häjysti kuin 25kg.. Ketjujen paisto. ööh, ekaa kertaa kokeilin mutta, ensin jollain myrkyllä kura pois ketjusta (bensa/ ite käytin tinneriä) sitten vaikkapa teräketjuöljyä johonkin kippoon, ketjut sinne ja kuumennetaan jossain.. 200c? en ole asiantuntija :oops: Saattaa haista aika pahalle eli ei kannata sisällä tehdä. Ketju saa öljyä paremmin joka paikkaan kun ulkoisessa voitelussa ja näin sotkevia öljyjä ei tarvi paljoa lisäillä jälkikäteen

Nojanalle kirjoitti:

Tuota mie tuossa ihmettelin. Eikö tuo ketjun ohjaus pylpyrä olisi voinut vetopuolella olla lähes samassa kohtaa kuin paluupuolen. Kun se mikä on lähinnä keskiötä . Muodostaa älyttömän suuren voima häviön. Paljonko siinä on tuo keskiön korkeus , satulan tasoon nähden. :)

Ihan totta, olis voinut olla vähän alempana, ja kauempana ehkä pari cm..ettei kilaja paluupuolen ketjuun. Kumma kun ei suurempia voima häviöitä tunnu :O Vertailukohtana tosin vaan vanha pystypyörä, jolla keskinopeudet jää selvästi tämän 25-27km/h vauhista (ja pyöräilen aktiivisesti ensimmäistä kertaa). Keskiön korkeus ero penkin alimpaan kohtaan n. 18cm, mutta muuttuu kun joustokeula painuu aika reippaasti alaspäin

irakas kirjoitti:

Samaa mieltä Nojanallen kanssa. Lisäksi, kun vetopuolen taittopyörä on noin lähellä kampikeskiötä ongelmia tulee, kun asennat etuvaihtajan. Ketjun pysyminen isoimmalla tai pienimmällä rattaalla vaikeutuu, kun ketju tulee rattaalle vinossa kulmassa. :roll:

Näyttäisi siltä, että vetopuolen kampikeskiön lähellä olevan taittopyörän voisi jättää kokonaan pois, jos paluurissaa siirtää ulommaksi rungosta, etteivät ketjut pääse kohtaamaan.

Sakari

Jeap, paremminkin ois voinut olla. Mutta etuvaihtaja toimi/toimisi yhä koska vetopuolen rulla pääsee liukumaan vapaasti sivulle. Ei oo kiinni vaihtaja koska oli hankala ja turha näillä välityksillä.. jalalla saa jos tulee oikein pahoja mäkiä. :D

Paluurissan sijoittaminen kävi kovin hankalaksi kun pyöräliikkeestä ei saanut tälle stemmille kuin noita joustokeuloja. Kun kaikki 24" etuhaarukat ovat yleensä kierteellisiä, mutta tohon sai onneksi valita kaulaputken ite.. Mietippä mikä rahina kun noin lyhyeltä matkalta pitäs väistää noin leveä keula :x rulla/suojaputki olis tullut tosi kauas enkä ollu taas siitä varma kuinka olis pelittänyt. Ehkä, ehkä ei.

Mutta, nytkin voisi varmaan suojaputken avulla väistää keulan ja pudottaa vetopuolen ratasta alemmaksi mikäli akseli kestää :roll:

Jotain tällasta mietiskelin kun noita ratkaisuja tein, toivottavasti selvensi sekaisia ajatuksiani :D Jokatapauksessa, yllätyin positiivisesti nopeudesta.. Kuinka nopea joku velokraft sitten olisikaan :twisted:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikä tuossa painaa ? Tuo joustokeula tietysti enempi ku tavallinen mut muuten. Aika ohuita nuo putketkin, yllättävän painava.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mikä tuossa painaa ? Tuo joustokeula tietysti enempi ku tavallinen mut muuten. Aika ohuita nuo putketkin, yllättävän painava.

Teräsrunko painaa aina sen muutaman kilon ja on koko pyörän painosta 20-30%, ei siihen paljo voi paksuuksilla vaikuttaa, ainakaan keventävästi. Etuhaarukka tuossa tosiaan painaa, penkki myös kun on noin leveä. Noissa ehkä molemmissa kilo ylimääräistä. Sitten näitä mistä tulee satoja grammoja: Pitkä stemmi, leveä tanko, ketjuohjaimissa paksut pultit ja osa kiinni erillisissä rakenteissa, mutkien vuoksi ketjussa ylimääräistä, jalustin... Nuo kun karsii kaikki pois niin pääsee alle 20kg:n ja siitä sitten alaspäin lähtee rahalla, kevyttä kiekkoa, kampia, kampilaakeria...
Mun ensimmäinen nojapyörä painoi muuten 40kg :shock: eikä se silloin haitannut, silläkin jaksoin ajaa tuplamatkoja pystypyörääni verrattuna. Oli tosin trike.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jukka jo vastasikin.. kilo siellä kilo täällä :D Painokin on sivuseikka ku ottaa huomioon että kuski on se suurin tekijä. Oon sen verran luihu että kompensoi hyvin 8)

Ostin myös vähän kapeemman renkaan taakse, 32- nokian rollspeedin. Oli vähän löysä toi "maastogummi". testailemaan->

Edit: Uusi kumi > vanha. Ilmeeni kun keskinopeudet nousee ja nousee: 8)

  • Mittasin uudestaan ton keskiön ja penkin eron, olikin 21 cm ilman kuormaa ja 19 cm kuormalla.
Viimeksi muokannut Syväri, 28 Heinä 2011, 20:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja PW »

Syväri kirjoitti:

Jukka jo vastasikin.. kilo siellä kilo täällä :D Painokin on sivuseikka ku ottaa huomioon että kuski on se suurin tekijä. Oon sen verran luihu että kompensoi hyvin 8)

Ostin myös vähän kapeemman renkaan taakse, 32- nokian rollspeedin. Oli vähän löysä toi "maastogummi". testailemaan->

Miun pitää yrittää pyörästä ku vyötäröstä ei meinaa lähtee :D no on siitä vähän tänä vuonnakin jo lähteny 10kg on tullu polettua :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Käväsinpä puntarilla ja 2 kg tullut lisää mulle. Pakko olla lihasta :mrgreen:

370km mittarissa, n. 10-20km pikaisia lenkkejä tehty useempi päivässä aina kun on ollut tylsää.. Ainoa isompi asia mitä tulee mieleen mikä saattaisi ajan myötä hajota on, että tuo takahaarukka lähtis tuosta väsymään. Ottaa kuitenki kunnolla rasitusta vaikka putket on isoja (ja 2.5mm seinällä) ja hitsaukset onnistu hyvin. "vetelee" 45 km/h vauhissa jolloin on viisasta varmaan väistellä töyssyjä ja ohjata rauhallisesti :? Tai sitten se on vaan sellanen tunne..

Sen verran on tässä parin kuukauden sisään tullut kuntoa että taajamanopeuksissa pärjää hetken autoille :D varsinkin kylän keskustan läpi on ilo polkea autojen imussa 40km/h 8)

Ja juu pehmustukset ja niskatuki on nyt tehty. Ei vaan pysy tuo retkipatja paikallaan vaan lähtee valumaan, elikkä lisää teippiä alle :wink:

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

600km. Nyt on kaikenlaista pientä paranneltu.

Tällanen extreme-patentti korjausvälineiden ja miksei muunkin mukana kuljettamiseen. Yllättävän hyvin se kestää, vaikka rautalanka härskiltä näyttääkin :D
Kuva

Ja sitten nämä rullat. Isot laakerit on juu :roll: Mutta mulle on tärkeintä että pelittää. Ja nyt loppu kaikki meteli voimansiirrosta! Penkin alla siis samanlainen.
Kuva
Kuva

Sit jos tollasia rullia teette missä on keskellä "viiva" niin sen viivan halkaisija kannattaa ehkä laskea yhteensopivaksi ketjun hampaiden kanssa, niin painuu sopivasti kuopalle. Ettei lyttäänny tasasesti koko hi-tech viiva. Kohta nähdään miten mulle käy..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Syväri kirjoitti:

Ja sitten nämä rullat. Isot laakerit on juu :roll: Mutta mulle on tärkeintä että pelittää. Ja nyt loppu kaikki meteli voimansiirrosta! Penkin alla siis samanlainen.

Kevenikö polkeminen kun rullat vaihtui isommiksi ja laakeroiduiksi? Joku muistikuva jostakin yhteydestä on että "kuormitettaessa" isossa ja pienessä laakerissa on liki yhtä suuri vierintävastus. Eli käsissä pyöriteltäessä iso on huomattavasti kankeampi, mutta kun pistää akselin ja painattaa alustaa vasten niin molemmat rullaa yhtä kevyesti. Ainakin tuollainen isompi kestää kauemmin ja ei taatusti tarvi toista rinnalleen vaikka ketju vähän sivuun vedättäisikin.
Mulla on LowLWB ohjarissa 12mm reiällä oleva laakeri ja hyvin on toiminut ja kestänyt vaikka hammasratas ei ole edes laakerin keskellä vaan toisessa laidassa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jviirret kirjoitti:

Kevenikö polkeminen kun rullat vaihtui isommiksi ja laakeroiduiksi? Joku muistikuva jostakin yhteydestä on että "kuormitettaessa" isossa ja pienessä laakerissa on liki yhtä suuri vierintävastus. Eli käsissä pyöriteltäessä iso on huomattavasti kankeampi, mutta kun pistää akselin ja painattaa alustaa vasten niin molemmat rullaa yhtä kevyesti. Ainakin tuollainen isompi kestää kauemmin ja ei taatusti tarvi toista rinnalleen vaikka ketju vähän sivuun vedättäisikin.
Mulla on LowLWB ohjarissa 12mm reiällä oleva laakeri ja hyvin on toiminut ja kestänyt vaikka hammasratas ei ole edes laakerin keskellä vaan toisessa laidassa.

Jukka

Mm, tosi kevyesti nuo laakerit rullasi vaikka ulkohalkaisija oli toisessa 47 ja toisessa 52. Johtuu varmaan siitä että on sisäänajettu sorvin sisällä - huollossa vaihdetaan kaikki laakerit niin takavarikoin nuo itselleni kun olivat kunnossa.

Eppäälen että niin kauan ku laakerin rakenne kestää rasituksen notkumatta niin koolla ei ole väliä, paitsi tietysti isommassa on vastus ja paino suuremmat. Eli ettimällä pienimmän mahdollisen joka ei taivu saa optimaalisen tuloksen

Tuossa oli tosiaan ennen vaan muovirullat pultin päällä.. Onhan tuo siihen verrattuna melkoisesti kevyempi. Ainakin kun pultti lähti kulumaan menosta tuli takkuista. Äkkiseltään väsyneillä jaloilla 25km/h keskari 22km sijaan..

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Syvärin ykkönen

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Kuva

Uutta penkkiä virittelen, tavotteena -1kg ja parempi muoto. Mutta kun tuo pitäs saada kiinni. Ei ihan noin loivaan nojakulmaan tosin. Eteen sen saa pultilla mutta taakse pitäs kehittää järkevä systeemi, ja jonkinlainen tärinänvaimennuskaan ei haittais yhtään. Ideoita/ehdotuksia/määräyksiä?

Tuossa siis lasikuitukerros päällä, mietin vielä jos toiseltakin puolen päällystäis ja tekis jotain takakatteen tapasta.. (se siitä -1kg tavotteesta sitten)

Tavaroille aattelin tehdä sellasen, jotta vanerilla jatkaa penkkiä niin että sais sivulaukut siihen. Alhaaltapäin vaan pitää jotenkin tukea ne tai yhdistää katteeseen.. :roll:

Vastaa Viestiin