HighRacer 26"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mustasudenkorento kirjoitti:

no millaset vanteet ois hyvät jotta niihin löytyis kumeja?
noi nykyset on biltsun 26x 1,75... 47-559
muistaakseni tossa mahtus vähän isompikin pyörimään...

edit, meinaan kun ainakin edessä kuulostaisi laakerit jo hieman naksuvan...

Mä nyt näistä hirveästi ymmärrä mutta numeroiden valossa tuommoiset voisi olla hyvällä hinta/paino/laatu -suhteella?
http://www.bike24.com/p27059.html Mavic Crossride UB MTB Wheelset black, 1,7 kg ja 20 pinnalla, ominaisuuksissa sanotaan rengaskooksi 26 x 1,5 - 2,1 mutta http://sivustot.net/Pekka/rengaskoot.php -taulukon perusteella 25 millisestä alkaen voisi asentaa. Bike24ssa Kojakit oli muuten selvästi halvemmat http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2 Leveämpää Duranoa saa myös halvemmalla kuin chinreactionista http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=10026 28 milliä leveä kustantaa jo 24,9€ http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=13455

Kuinka paljon nykyiset kiekot ja kumit painaa? Omissa virityksissä kiihtyvyyttä tuntui saavan jo kevyemmät kumit vaihtamalla. Sulla on jakkarassa niin hyvä tuki yläselälle, että se suorastaan kerjää runttaamista ja jollain tuommoisella kumi/vanne yhdistelmällä vauhtiakin varmaan saa :P

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

no millaset vanteet ois hyvät jotta niihin löytyis kumeja?
noi nykyset on biltsun 26x 1,75... 47-559
muistaakseni tossa mahtus vähän isompikin pyörimään...

edit, meinaan kun ainakin edessä kuulostaisi laakerit jo hieman naksuvan...

Laakerien naksuna on halpa korjata. Pura laakeri ulos pesästään, irrota kuulat kuulanpitimestä, vie kuulanpidin metallikeräykseen ja käy samalla reissulla ostamassa kaksi kuulaa lisää (yksi puolelleen) ja kokoa laakerit vaseliinin avulla uudelleen. Kestää maailman tappiin naksumatta. Minulla on pari kertaa (eri pyörät) jumittanut baaripyörän etulaakeri pahasti tuollaisen kuluneen kuulanpitimen takia. Se kuluu kuulan edessä teräväksi liuskaksi, joka kiilaa kuulan ja radan väliin ja luiskahtaa taas pois. Siitä se naksuna. Kuulanpidin kun puuttuu kokonaan, ei se voi mennä kuulan ja radan väliin, jos ei pyöräile Kuusakosken romukasassa huolimattomasti. :D

Laakerit eivät vaikuta mitattavissa määrin pyörän kulkuun niin kauan, kun ovat kunnossa. Vierintävastus riippuu lähinnä renkaista. Paksu rengas, jossa kova paine vierii hyvin. Sileä kulutuspinta vierii paremmin, kuin karhea. Kyllä nuo Kojakit ja Duranot hyviä näyttävät olevan. Tosin joskus aikanaan rullailtiin kilpaa Ahvenanmaalla yhdessä mäessä ja minun Sheng Shin Biltemarenkaat rullasivat paremmin, kuin Schwalbet. Olennaisinta on kovat paineet. Jos rengas kestää kovia paineita, rullaa se hyvin. Terpan 7,5 bar Kojakit kuulostavat hyvin vieriviltä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

Laakerien naksuna on halpa korjata. Pura laakeri ulos pesästään, irrota kuulat kuulanpitimestä, vie kuulanpidin metallikeräykseen ja käy samalla reissulla ostamassa kaksi kuulaa lisää (yksi puolelleen) ja kokoa laakerit vaseliinin avulla uudelleen.

Missäs ajattelit laakerikuulia myytävän?

eikös tuonne jää turhaa liikkumatilaa jos tuolta sen häkin ottaa pois?
ja toisaalta tiedän että rikki sen väännän kuitenkin jos koitan sitä uudelleen kasata :lol:

tosin epäilen että nuo on tehty niin pehmeästä kamasta että laakeri urat voi olla jo mennyttä, ja avata ei uskalla ennen kuin korvaavat osat on pöydällä vieressä...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Missäs ajattelit laakerikuulia myytävän?

eikös tuonne jää turhaa liikkumatilaa jos tuolta sen häkin ottaa pois?
ja toisaalta tiedän että rikki sen väännän kuitenkin jos koitan sitä uudelleen kasata :lol:

tosin epäilen että nuo on tehty niin pehmeästä kamasta että laakeri urat voi olla jo mennyttä, ja avata ei uskalla ennen kuin korvaavat osat on pöydällä vieressä...

Minä olen ostanut laakerikuulia moneen otteeseen useammasta pyöräliikkeestä. Kerran hävytön yritti pyytää euron kappale, mutta huomautettuani asiasta sanoi, että ei sitten maksa mitään.

Sen liikkumatilan pienentämiseksi sinne se ylimääräinen kuula laitetaankin. Eikä siinä mitään rikki saa väännettyä. Laakerikartiot vaan varovasti auki. Kiekko vaaka-asentoon pahvilaatikon reunojen päälle pöydälle ja akselia lasketaan alas päin niin, että laakerikannen reikään saa ruuvimeisselillä otteen, muttei oteta akselia kokonaan pois, etteivät mahdollisesti irtoavat kuulat putoa akselinreiästä maahan. Banaanilaatikon reunojen päällä on hyvä tehdä, niin kuulat eivät häviä, vaikka putoaisivatkin. Se laakerikansi on pehmeää terästä ja vain painettu suojaksi sen kuulanpitimen päälle. Kun kansi on poissa laakeri lähtee nostamalla sormi reikään tekniikalla, jos pidin on ehjä, jos pidin on aivan tohjona, kuulat voi poimia vaseliiniin kastetulla sormella tai meisselin kärjellä.

Voivat olla pehmeää ainetta, mutta ongelma katoaa pitimen poiston jälkeen. Vähän kuin polven nivelkierukka. AIheuttaa ongelmia ja toimii paremmin ilman. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Laakerien naksuna on halpa korjata. Pura laakeri ulos pesästään, irrota kuulat kuulanpitimestä, vie kuulanpidin metallikeräykseen ja käy samalla reissulla ostamassa kaksi kuulaa lisää (yksi puolelleen) ja kokoa laakerit vaseliinin avulla uudelleen. Kestää maailman tappiin naksumatta.

Jos meinaat saada laakerit pelittämään vaihda kaikki kuulat kerralla samalla tavalla kuluneisiin. Eli käy laakeriliikkeessä ko kuulan kanssa ja osta pussillinen sopivia.

Näin kasasin Campagnolon napoja 90-luvulta SKF:n irtokuulilla, jos satuin yhden hukkaamaan. Ei naksu ja varmasti toimii.

Naksunta voi toki johtua myös siitä että joko laakerikuppi tai kartio (se akselissa oleva mutteri) on syöpynyt koloille. Jos vain kartio on syöpynyt niitä saanee pyöräliikkeistä, jos kuppi on syöpynyt mulle sellanen napa on romua ja kelpaa korkeintaan talvikäyttöön.

Kaikki navat mitä nyt olen nojiksiin ostanut niin niissä on rosteriset kiintolaakerit. Yksi huoli vähemmän. Muut rattaat omaavat 90-luvun Campon tai Rovalin navat ja ne on pidetty grafiitti-vaseliinilla ja riittävällä huollolla uuden veroisessa kunnossa. Nuo vanhat hyvin hoidetut navat on luikkaampia kuin nämä uudet... vaikkakin eivät ole keveämpiä.

Muista: irtokuula-napoihin vain grafiitti-vaseliinia, ei mitään muuta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:

Vierintävastus riippuu lähinnä renkaista. Paksu rengas, jossa kova paine vierii hyvin. Sileä kulutuspinta vierii paremmin, kuin karhea. Kyllä nuo Kojakit ja Duranot hyviä näyttävät olevan. Tosin joskus aikanaan rullailtiin kilpaa Ahvenanmaalla yhdessä mäessä ja minun Sheng Shin Biltemarenkaat rullasivat paremmin, kuin Schwalbet. Olennaisinta on kovat paineet. Jos rengas kestää kovia paineita, rullaa se hyvin. Terpan 7,5 bar Kojakit kuulostavat hyvin vieriviltä.

Mutta miten on käytännössä kun yleensä näyttäisi leveämpien renkaiden maksimipaineet olevan huomattavasti pienemmät?

Durano 26x1.1 8bar 260g
Kojak/Durano 26x1,35 6,5 bar 395 g
Kojak 26x2,00 5 bar 570 g

Omat (vähäiset) kokemukset eri renkaista on, että kevyemmällä helpompi kiihdyttää esim. mäkeen eli siinäkin mielessä kapeampi puoltaa paikkaansa. Samoin autolehtiä lukiessa olen pannut merkille, että eko-malleihin asennetaan enemmän vihannesleikkuria muistuttavat kumit ja jos ruksaa näyttävämmät nakit alle niin normikulutus nousee (vierintä- ja ilmanvastus).

Millainen tuo rullauskisa oli? siis jos pyörissä ja kuskien painossa on isoja eroja niin on vaikea sanoa mistä parempi rullaus johtuu. Sen olen ainakin huomannut, että ilmanpaineilla on tosi iso merkitys, Kojakeilla alle 6bar paineilla meno muuttuu tahmeammaksi.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Mutta miten on käytännössä kun yleensä näyttäisi leveämpien renkaiden maksimipaineet olevan huomattavasti pienemmät?

Durano 26x1.1 8bar 260g
Kojak/Durano 26x1,35 6,5 bar 395 g
Kojak 26x2,00 5 bar 570 g

Paksummasta kumista ei saa niin korkeita paineita kestävää kuin ohuista.
Joskus joku levitteli täällä kaavaa: paksuus x paine, jos kumit on muuten identiset niin tuosta kertolaskusta suuremman tuloksen saanut rengas rullaa paremmin.
1,35" kojak 1,35x6,5=8,775 ja
2" kojak 2,00x5=10
eli noista kahdesta paksumpi rullaa paremmin. Mutta haittapuolena tulee sitten tuo paino.
Tuo 395g ei pidä tuon kojakin kohdalla paikkaansa, itselläni on noita ja painavat n. 500g/kpl. Siis wired versio, foldablea ei ole.

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 19 Heinä 2012, 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jori »

Moneen otteeseen puhetta renkaan leveyden suhteesta vierintävastukseen. Siinä pätee nyrkkisääntö, että renkaan paine kertaa sen leveys kertoo saman tyyppisen kulutuspinnan renkaiden kyseessä ollen vierintäkyvyn. Kyse on tavallaan renkaan painuman määrästä. Leveä rengas ei painu saman kuorman alla niin paljon, kuin kapea.
Kevyet kapeat renkaat ovat kokonaisuudessaan kevyemmät ajaa, se on selvä, mutta jos kysyt vierintävastuseroista, leveällä saattaa olla pienempi vierintävastus, mutta suurempi paino ja ilmanvastus syövät hyödyn sileän tien kisassa.

Selvähän se, että vierintävastuskisassa oli muitakin tekijöitä, mutta hitaasti loivaa rinnettä rullaavassa kisassa ei ole mitenkään selvää, että kapea rengas voittaa. Oikeassa ajossa se voittaa kuitenkin paljon useammin keveytensä ja pienen ilmanvastuksen takia.
Tuossa kuitenkin linkki viestiin, jossa mittaustuloksia, joissa leveä voittaa. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 154#p25154

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mulla vissiinkin on hyvä kyky unohtaa teoriat ja katsella asioita puhtaasti käytännön kautta niin sillä rupesin hämmästelemään :wink: ja jos hieman nopeampaa oli tarkoitus niin... Joku kompromissi tietysti käyttöpyörässä pitää tehdä myös mukavuuden suhteen mutta esim. 26x1,35 ei ole vielä mikään ongelma etenkään Oulun seudun pyöräteillä.

Omat Kojakit on punnittuna 386g/kpl ja ne on taitettavaa mallia, tosin ostaessani tehdaspainoksi ilmoitettiin 295g eli kaunesteltu on... 20 tuumaisessa Duranossa paino piti 2g tarkkuudella paikkansa niinpä olen toiveikas kohta tilaamani 26x1.1 kokoisten 260 gramman paikkansa pitävyyden suhteen.

Löytyyköhän mistään mitattua tietoa kuinka paljon iloa ilmanvastuksen suhteen on tuollaisista littanapinnaisista kiekoista missä pinnoja on vähemmän verrattuna normi 36 -pinnaiseen? Jollain kinnerisivulla oli renkaiden vierintävastustesti vieläpä erilaisilla paineilla mutta en enää onnistunut löytämään sitä :(

Muoks. jaa mutta sen rullauskokeen tulokset taitaa olla justiin tuossa Jorin linkissä :)

Muoks lisää, tuossa testituloksessa mielenkiintoisin on katsoa Kojakin tuloksia kun se on kahdella leveydellä ja erot on käytännössä todella pienet, olisipa muistakin merkeistä/malleista ollut erilevyisiä.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Pientä fiksiä taas...

niskatuki/penkin ylä osa kaipasi jäykistystä.

leikkasin 2mm pellistä kuvan kaltaiset vahvikkeet molemmille puolille..

Lisäksi kempeleen fillari kauppaan tilasin continentaalin 35-559 kumit (26" 1,35) "slikseimmät mitä oli tarjolla, jonnin sortin pistosuojaus niissä oli.

Liitteet
Niskatuen vahvikkeet
Niskatuen vahvikkeet
niskatuki.jpg (14.4 KiB) Katsottu 2411 kertaa

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Renkaat ois äpöstetty paikoilleen.
Myös sisuskumit meni vaihtoon...

uusien kumien paino oli yhteensä 736g vähemmän kuin vanhojen, joten melkein kilo katosi pyöriviltä kehiltä massaa...
se huomaako tuota niin en osaa sanoa ku oli jo pimeä joten en käynyt kokeilemassa,

lisäksi hokasin että pyörä madaltu ehkä himpun yli sentin.. mikä ei haittaa sekään...

Oli aikasta kirvaamista laitta päälykumit paikoilleen, ekka ei sisuskumiakaan meinannu saaha tonne sisään...
aikansa ku saikkas ni meni paikoilleen ilman fairy tai muita..

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kävinpä pikaisesti tätä testaamassa, kammet oli minulle liian lähellä, mutta riittävän kaukana kuitenkin että pystyin tekemään vertailua omaan higraceriini( http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm ). Suurin mielenkiinto kohdistui ohjaukseen. Omassani keula pystympänä ja jättö näinollen pienempi. Myös ohjaustangot ovat erilaiset. Ero ohjaustuntumassa oli ennakko-odotusten mukainen. Tämä oli vakaampi hitaassa vauhdissa ja omani turvallisemman tuntuinen kun vauhti kipusi yli 30km/h. Tämä pyörä isomman jätön ansiosta keskittää ohjausta vauhdissa voimakkaammin ja kun pyörää enempi voimalla ohjaa niin alkaa puutteet rungon kiertojäykkyydessä tulemaan esille. Tässähän runko on 45mm putkea ja omassani 50mm. Rajanopeus voisi olla suurempi jos tämän runko olisi jäykempi, en tiedä.
Mun ajoihin tämän geometria olisi parempi kuin omani. Omani on kopio bachetan geometriasta ja se on tehty kovaa ajamiseen.
Toinen yllättävä huomio oli penkki. Vaikka olen itse käyttänyt aikaa ja vaivaa omani muotoiluun ja nyttemin siinä on jopa ohuesti telttapatjaa pehmusteena, niin tässä oli jotenkin mukavemman tuntoinen, ainakin noin lyhyellä koeajolla. Lähellä olevien kampien vuoksi en pystynyt kunnolla runttaamaan, joten jäi kokeilematta että nouseeko tässä ylöspäin tai alkaako voimakkaammin polkeminen painamaan johonkin kohti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Kävinpä pikaisesti tätä testaamassa

Jukka

Jeps, oli kiva kun kävit. 8)

Aina mielenkiintoista keskustella aiheen tiimoilta kun sai ja kokeneen nojapyörärakentajan kommentteja omasta kyhäelmästä...

Ja sekin oli toisaalta positiivista että tulimma siihen tulokseen että tätä pyörää on sinänsä enään "turha" parantaa kun se on sen verran toimiva jo näin..
Ainoa mikä jäi mietityttämään jotta jos soskus kokeilisi haarukkaa taittaa hieman enemmän jos se vakauttaisi kovemmissa vauhdeissa.
Se että tällä fysiikalla sillä ei sinänsä ole väliä... :lol:

Seuraavat parannukset tehdään sitten seuraavaan versioon jahka sellainen tulee.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Ainiin, meinaspa unehtua jukka havannoi selvään syynkin miksi etujarru oikkuilee :lol:

Tämä amatööri on kiireellä rakennellessaan juntannut vaihdevaijerin kuoren etujarrulle... eipä ihme ettei toimi :oops:

Eipä sillä, en edes tiennyt että ne kuoret ovat erillaiset, oppi ja ikä kaikki.. kiitoksia tästä. 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin