HighRacer 26"

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

mhelander kirjoitti:

Toivottavasti tarkoitat että oikea poljinkampi ei mennyt tarpeeksi syvälle keskiöakselille ?

Polkimien (ja kampien myös) kiristykseen pitäisi riittää että pidät toisen puolen kammesta kiinni kiristyksen ajan. Jos vaatii enemmän voimaa on joku pielessä. Ja maksimissaan apuvoimia tarvitaan pitämään vaan pyörää pystyssä...

Joo, oikea kampi jossa rattaat ovat, toki voihan se olla että se on perillä ja akseli on vain liian pitkä, mistäpä nuista tietää kun mutu tuntumalla häärää... :lol:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja irakas »

Ongelma, että etuvaihtaja tahtoo jäädä liian kauaksi eturattaistosta, on toistunut melkein jokaisessa rakentamassani nojakissa. En ole lähtenyt kampiakselia vaihtamaan enkä hiomaan sen päätä vaan olen muotoillut 5 mm:n Al-levystä välikappaleen vaihtajan ja sen putken väliin (rattaiston puolelle), jossa vaihtaja on kiinni. Näin olen saanut vaihtajan 5 mm lähemmäksi rattaistoa ja suurinkin vaihde pääsee menemään päälle.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Veikkaan että 122mm kun sellaista korviketta on biltsun sivuilla tarjolla...
pitää ostaa siihen toisenlainen jossa on muutoinkin paremmat laakerit...

Joo munkin simppa-kokeilussa "Q-factor" oli aika leveä... joten päädyin 68-milliseen rungon keskiöön hankkimaan cambon 111-millisen keskiön. Vähän jännitti miten 2-lehtinen kampisarja mahtuu ja mahtuihan se nippa-nappa, tässä linkki: http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... roduct=131.

Toi simppa olis varmaan toiminut myös 3-lehtisellä mutta sellaiseen ei ole tarvetta. Ostos sattui toimimaan "tuurilla", kivijalka kauppiaalla oli tarjolla 4-5 eri suhteilla ja pituuksilla olevia keskiösarjoja.

Kannattaa käyttää nykyistä referenssinä, mittailla millainen pitäisi olla ja sitten joko kauppaan tai surffailemaan oikeasti sopivaa etsimään. Itse käytin aika reippaasti aikaa jolla tarkistin tuon pirun kalliin keskiön mitat että meneekö oikein...

Tässä kuva miten istuu:
Kuva
Kuva

Kuvista ei ehkä ihan oikealla tarkkuudella selviä että molemmat kammet on 1-2 mm päässä keskiösarjan laakerikupeista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikö sulla ola vaihtaja, keskiölaaker ja kammet samasta pyörästä?
Jos ei niin mittaa vaihtunut osa niistä vanhoista ja osta samanlainen tilalle jos sitä alkuperäistä ei voi käyttää.
Biiltemassa on kyllä lyhyemmällä akselillakin olevaa keskiölaakeri settiä http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 1&ryhmaid=

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jviirret kirjoitti:

Eikö sulla ola vaihtaja, keskiölaaker ja kammet samasta pyörästä?

Jukka

Ei, otin noi Spectran kammet ja rattaat kertyneestä osavarastosta ku niissä o isoin ratas 48 ja tossa biltsun fillarissa oli 42...

Mutta hain Kempeleenkyläkaupasta 115 kampilaakerisetin jolla homma alko skulaamaan paremmin.
Kuhan ensin vähän rälläköin polkimien kiinnitys telineestä enimpiä haitolta
(n5mm pakoputkiklemmarin kylestä)

Kuva

Nyt kun se yltää isoimmalle niin nyt ei riitä varat enään pienimmälle rattaalle, en kyllä jaksaisi uskoa että tuo ois nyt liian lyhyt...
kun ei sen vaihtajan liike kovin isolta vaikuttanut.

Toki se nyt ei hirveästi harmita kun pienimmällä rattaalla ketju ottaa vaihtajan häkin pohjaan kiinni...

Kuva

Liekköpä tuota tarvis muutoinkaan...
Syy on ilmeisesti väärässä kulmassa oleva vaihtajan tolppa... arvaan ma.
Onkos jollain muistinystyröihiin talletettuna paljon sen pitä olla?

Takana sain väädetty vaihteet siten että 1-6 pelaa, mutta seiskalle ei riitä varat.Täytynee vielä lueskellä tota fillarin rassaajan kirjaa.
Ainoa että sekin on niin ylimalkaisesti kirjoitettu että puistattaa välillä sitä lukea.

No mitäs vielä, etujarru ei tieten mahtunu paikalleen ku joku hokas että pitää ne ketjut sinne eteen viedä.
Piti tonkia arkistoja taas ja antiikkia kaivella.

Kuva

Sitten se paluuketjun ongelma, no se ratkesi rälläkällä, vanhalla takavaihtajalla sekä pellinpalalla...

Kuva

Mutta jotta ei nyt ihan hänekseen ois menny ni pääsi sillä kuiten jo ajeleen reilut 200m hallin pihalla, enkä vielä edes kaatunut.

Ohjaukseen aloin sumplimaan tota teräs mies juttua mutta eihän se tolleen ainakaan voi olla niinkuin se nyt on.
Sitähän on ihte sellasena tuulipussina että sama ajella kohta pystärillä jos nii paljolti vastatuulesta tykkää... :lol:
Ja kuten jukka jo huuteli niin kyl kai tossa käret väsyy...

Tollane se häksätin o ny...

Kuva

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Syy on ilmeisesti väärässä kulmassa oleva vaihtajan tolppa... arvaan ma.

Juuri näin. Tolppa on runkoputkeen nähden oikeassa kulmassa, mutta pitäisi olla oikessa kulmassa ketjuun nähden. Nyt se on ketjuun nähden ihan liian pystyssä :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Etuvaihtaja ei toimi, koska on maantievaihtaja (2-lehteä) ja maasturin 3-lehtiset kammet. Sen lisäksi tuo putken kulma.

EDIT: Näköjään SIS on ollut sekä maantie- että maastovaihtajana, eli ei nyt välttämättä vika olekkaan siinä...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Sitähän on ihte sellasena tuulipussina että sama ajella kohta pystärillä jos nii paljolti vastatuulesta tykkää... :lol:
Ja kuten jukka jo huuteli niin kyl kai tossa käret väsyy...

Perustuu aerodynaamisuus teräsmiehellä siihen, että vartalo on kapeampi ilman käsiä sivuilla. Oravamallissahan se tuuli nimenomaan sotkeutuu sinne syliin, eikä pääse pois. Teräsmiehen pinkeä mahanahka liu'uttaa ilman kainaloiden alta ohi. Kädet suorana tuulen suunnassa eivät paljoa vastustele ja estävät osittain ohjaustangon yli tulevan ilman pyörrettä muodostumasta syliin.

Tollane se häksätin o ny...
Kuva

Kellekäs sinä tuota rakennat, kun tuo selkäosa on noin pitkä. Suora osa on lähes 800 pitkä. Minun L kokoisessa istuimessani tuo mitta on 420. Tuo ylämutka istuimen selkänojalla tapaa olla lapaluiden kohdalla ja tuon mutkan tarkoitus on tukea hartioista, ettet nouse nojaa pitkin ylös, jos äidyt oikein rajusti polkemaan. Niskatuki on sitten vielä erikseen.

Laitatko vielä lähikuvan kampikeskiön kiinnityksestä etupuomiin vasemmalta puolelta nähtynä, niin näkyy nuo etuvaihtajan sarven kulmat ja keskiön kiinnityksen rakenne.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

Sitähän on ihte sellasena tuulipussina että sama ajella kohta pystärillä jos nii paljolti vastatuulesta tykkää... :lol:
Ja kuten jukka jo huuteli niin kyl kai tossa käret väsyy...

Perustuu aerodynaamisuus teräsmiehellä siihen, että vartalo on kapeampi ilman käsiä sivuilla. Oravamallissahan se tuuli nimenomaan sotkeutuu sinne syliin, eikä pääse pois. Teräsmiehen pinkeä mahanahka liu'uttaa ilman kainaloiden alta ohi. Kädet suorana tuulen suunnassa eivät paljoa vastustele ja estävät osittain ohjaustangon yli tulevan ilman pyörrettä muodostumasta syliin.

Tavallaan noin. Mutta oravamallissa pitää saada kyynärpäät ja käsivarret kylkiluiden päälle. Itse en allekirjoita käsien välin / vatsan alueen jäävän juuri tuulipussiksi. Poikkipinta-ala on oravamallissa pienempi näin. Eikä ole niin epämukava kuin teräsmies-asennon kädet-suoraan-eteenpäin.

Ajatuksena on ollut tehdä "zonefoam":sta käsien väliin ajopaidan alle ilmanohjain jolla tuo mahdollinen pussittuminen poistetaan. Kunhan pääsen alkuun vaahtomateriaalin työstössä niin työjonossa on penkin takainen kate ja tuo. Ja mittaukset tuulettomalla kelillä siinä pitkässä alamäessä. Jos ehtii ennen lumien tuloa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos tuosta saisit kuvan vielä kuski päällä niin näkis miten siinä makaat :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

Perustuu aerodynaamisuus teräsmiehellä siihen, että vartalo on kapeampi ilman käsiä sivuilla. Oravamallissahan se tuuli nimenomaan sotkeutuu sinne syliin, eikä pääse pois. Teräsmiehen pinkeä mahanahka liu'uttaa ilman kainaloiden alta ohi. Kädet suorana tuulen suunnassa eivät paljoa vastustele ja estävät osittain ohjaustangon yli tulevan ilman pyörrettä muodostumasta syliin.

Ja nyt tahdon jo muutaman esimerkki kuvan jotta en vain olisi ihan pihalla siitä mihin ne kädet pitäisi survoa... :oops:

jori kirjoitti:

Kellekäs sinä tuota rakennat, kun tuo selkäosa on noin pitkä. Suora osa on lähes 800 pitkä. Minun L kokoisessa istuimessani tuo mitta on 420. Tuo ylämutka istuimen selkänojalla tapaa olla lapaluiden kohdalla ja tuon mutkan tarkoitus on tukea hartioista, ettet nouse nojaa pitkin ylös, jos äidyt oikein rajusti polkemaan. Niskatuki on sitten vielä erikseen.

Itselle, n 67cm muistaakseni tuo selkänojan mitta.. harmaa jutska on niskatuki joka on n6cm liian korkea...
Kikottimessa oli penkki myös suora ilman tuota ylämutkaa.

jori kirjoitti:

Laitatko vielä lähikuvan kampikeskiön kiinnityksestä etupuomiin vasemmalta puolelta nähtynä, niin näkyy nuo etuvaihtajan sarven kulmat ja keskiön kiinnityksen rakenne.

Kuva
Kuva
pakoputkiklemmareilla puomissa kiinni...

vaihtajan kanssa ei valitettavasti löydy tarkempaa kuvaa vasemmalta.

Otan kun menen huomenna hallille.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

PW kirjoitti:

Jos tuosta saisit kuvan vielä kuski päällä niin näkis miten siinä makaat :D

Petri

Tuon parempaa ei ole toistaiseksi tarjolla, videolta napattu kuva...

Kuva

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Ja nyt tahdon jo muutaman esimerkki kuvan jotta en vain olisi ihan pihalla siitä mihin ne kädet pitäisi survoa... :oops:

jori kirjoitti:

Kellekäs sinä tuota rakennat, kun tuo selkäosa on noin pitkä. Suora osa on lähes 800 pitkä. Minun L kokoisessa istuimessani tuo mitta on 420. Tuo ylämutka istuimen selkänojalla tapaa olla lapaluiden kohdalla ja tuon mutkan tarkoitus on tukea hartioista, ettet nouse nojaa pitkin ylös, jos äidyt oikein rajusti polkemaan. Niskatuki on sitten vielä erikseen.

Itselle, n 67cm muistaakseni tuo selkänojan mitta.. harmaa jutska on niskatuki joka on n6cm liian korkea...
Kikottimessa oli penkki myös suora ilman tuota ylämutkaa.

Juu, mittakaava minulla väärin, Mittailin 622 kiekkojen mukaan. Taitavat olla 559. Mutta silti, minun penkissäni tuo matka on tosiaan 420 mm sinulla tuossa 670. Minä olen 1,92, joten sinulla pitäisi olla noin kolmimetrisen selkä. :D
Kuva
Kuva[/quote]

Tuo ylempi mutka olisi hyvä olla lapaluiden kohdalla. Katso vaikka tuosta laittamastasi ajokuvasta. Hartiasi irtoaa selkänojasta n. 200 mm ennen penkin yläreunaa. Mutka voisi olla jo siellä ja niskatuki olisi vain samaa vähän kapeampana ja korkeampana. Tai jos käytät teräviä kulmia, vähän ylempänä, mutta ei paljon. Kevyempikin tulee, kun jätät pätkän penkkiä pois. :)

Viimeksi muokannut jori, 17 Elo 2011, 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuo ylempi mutka olisi hyvä olla lapaluiden kohdalla. Katso vaikka tuosta laittamastasi ajokuvasta. Hartiasi irtoaa selkänojasta n. 200 mm ennen penkin yläreunaa. Mutka voisi olla jo siellä ja niskatuki olisi vain samaa vähän kapeampana ja korkeampana. Tai jos käytät teräviä kulmia, vähän ylempänä, mutta ei paljon. Kevyempikin tulee, kun jätät pätkän penkkiä pois. :)

Eikä muuten ole mikään yksinkertainen homma saada tuo ylämutka sopivalle kohdalle. Ensin pitää ainakin olla selvä että tuo kuvissa oleva nojakulma on suunnilleen se mikä tulee käyttöön ja mahdollinen pehmustekkin paikoillaan.
Kaikista ikävin tilanne on se jos ylämutka tulee liian alas, ei tarvi olla paljokaan kun painaa varsin ikävästi. Liian ylhäällä olevasta mutkasta ei taas ole mitään apua. Mutta sitte ku napsahtaa kohdilleen ni avot...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: HighRacer 26"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

jori kirjoitti:

Tuo ylempi mutka olisi hyvä olla lapaluiden kohdalla. Katso vaikka tuosta laittamastasi ajokuvasta. Hartiasi irtoaa selkänojasta n. 200 mm ennen penkin yläreunaa. Mutka voisi olla jo siellä ja niskatuki olisi vain samaa vähän kapeampana ja korkeampana. Tai jos käytät teräviä kulmia, vähän ylempänä, mutta ei paljon. Kevyempikin tulee, kun jätät pätkän penkkiä pois. :)

Jep, tollanen suora on vaan hitsin nopeampi tehdä...
jos meinais vanerista taivutella pitäs ensin käydä ostamassa toistakymmentä puristinta, tehdä jigit jne. työlästä ja kallista. toki oishan ne romut sit oottamassa seuraavaa penkin tekoa.

Oisin alun alkaen halunnut tuon penkin yhdestä kappaleesta niin ei tarvisi nuin montaa tukea penkille ja painoa säästysi...

ajattelin jos oisin tilannut penkin optimalta mutta niillä ei ole m koon penkkiä varastossa ja taas hieman mietityttää että mahunko siihen kun on kuiten aika pitkä selkä..
Olen vain 175cm pitkä mutta istualtaan lattiasta hartiolle n68cm niin liekkö normi koko passaa...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin