SH18

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Nyt taitaa homma ruveta valkenemaan, kun Nojanalle kertoi, että Pyörätohtorilta löytyy tällainen ihmevempain:

Kuva

Jarcco kirjoitti:

Tai hanki Sram Dualdrive jolloin riittää yksi eturatas, näin meinaan itse tehdä.

Toihan on Dualdriven esi-isä. Eiks Jarccolla ollut tuo siinä pikkuJivessä?

tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kuka nyt alamäessä polkee? :roll:

Minä!

Sama täällä. Alamäessä toki en useimmiten sykkeet tapissa kuiteskaa.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kuka nyt alamäessä polkee? :roll:

Minä!

Sama täällä. Alamäessä toki en useimmiten sykkeet tapissa kuiteskaa.

[/quote]

Se, että polkeeko alamäessä, riippuu siitä löytyykö nojakista pykälää. Eipä ole tullut hankittua tarpeeksi isoja eturattaita.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kuka nyt alamäessä polkee? :roll:

Minä!

irakas kirjoitti:

Kyllä täällä Keski-Suomessa vaihteita pitää olla vähintään 21. Jos vaihteen vaihtaminen ylämäessä vaatii taaksepäin polkemista, kyllä vauhti loppuu siihen paikkaan. Ei pahimmissa vastamäissä sähköapukaan auta, jos ei ole tarpeeksi pientä pykälää.

Tätä minäkin ajoin takaa. Ainakaan minä en oudoilla reiteillä osaa aina ennakoida kuinka pientä vaihdetta tarvitaan. Jos aluevaihtajan käyttö olisi kovin hidasta, pitäisi aina pieneenkin ylämäkeen vaihtaa pienin alue jollei ole näkyvyyttä mäen päälle asti.

Kertaakaan en jyväskylässä käyttänyt pienintä eturatasta. Aina ylämäen tullen aluevaihtajasta keskimmäiselle rattaalle jo ennen mäkeä. Sen nyt ainakin tietää että nopeimpia vaihteita ei ylämäessä tarvi, joten suurimmalla rattaalla siihen lähteminen olisi ihan turhaa. Eikä tuo taaksepäin polkeminen vaihtaessa koskisi muuta kuin etu vaihdetta, takana vaihto edelleen normaalisti.

Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla :(

Jukka

Onko rumpuvaihteessa tosiaan kova tehohävikki? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pastori kirjoitti:

Toihan on Dualdriven esi-isä. Eiks Jarccolla ollut tuo siinä pikkuJivessä?

Oli, ja sehän se polkuautoonkin on tarkoitus laittaa. Mulla on vissiin vielä vanhempi malli kuin kuvassa, teräskuorinen ja samannäköinen kuin Torpedo- napa. Sisuksetkin taitaa olla muuten samat paitsi jarru puuttuu. Napa pyöri ensin jähmeästi, kenties rasvat oli jämähtäneet, mutta herkistyi kummasti kun sinne valutti automaattivaihteistoöljyä :)
Jukalle tiedoksi etti keskimmäinen välitys on ns. suora, ei ylimääräisiä ratashäviöitä. Siten kannattaa valita välitykset niin että yleensä ajetaan napa kakkosella.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja mhelander »

irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla :(

Jukka

Onko rumpuvaihteessa tosiaan kova tehohävikki? :roll:

Sakari

Tuntuvat randot ja kinnerityypit ajelevan aika lailla SRAM 3x7 napavaihteella. Ne joilla on oikeita ylämäkiä pitävät vielä 2-3-lehteä edessäkin.

Tuo napa vastannee Sacs Torpedo 3-vaihteista takanapaa, sekä painoltaan että häviöiltään. Torpedossa on yksi 3-rattainen planeettavaihteisto jolla 1-vaihteen alennus ja 3-vaihteen kertoja tehdään ja 2-vaihde on suora, silloin ei juuri häviöitä ole.

Jos paino ei ole ongelma (ja se voi jopa olla kokonaisuudessaan pienempi kuin etulehdet + vaihtaja) ja se ettei tuohon mene kuin 6 tai 7-lehtinen pakka niin mikäs ettei.

Hintakaan ei ole paha, itse maksoin (koko pyörästä jossa) Duomatic 2-vaihteinen automaatti 50 egee...

Muoks: näitä saa kuulemma nykyään uusina 9-10 vaihteisille pakoille. Tai ainakin ovat moiset saaneet mahtumaan tuohon. Pidä huolta että saat vaijerin tarvikkeet vanhan navan mukana; muuten tulee vaikeuksia saada se toimimaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Siihen käy shasin ja rammin 3 vaihteiset kamat. Löytää lähes joka pyöräkorjaamolta. On sekä kierokahvaa ja sormikäyttöstä naksutinta, rattaille voi laittaa ihan minkä tahansa 7 lehtisen pakan ja vaihteensiirin järjestelmän.
Ei ongelmia pitäs olla. Ainoa että jos haluu taakse isomman kuin 28 hampaisen , niin se pitää itse kyhätä 8 lehtisestä. Niin tein itse. Siittä vaan Sakari tilaamaan , niin tehdään sitten siihen pinnaten vanne. :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla :(

Kuva
Olen jukan kanssa samaa mieltä. Jos tähän laitteeseen olisi laitettu rumpuvaihde, olisi kyseessä tyylirikko ja tunnelma pilalla. Sakarin tyylilaji on kuitenkin runsaampi, jotenkin rehevämpi, joten kyllä se SH18 sopii. :)

Sakarille vielä. Jos katsot tarkkaan kuvaa, huomaat, että tuossa on takahaarukat, joiden välissä takapyörät ovat. Siinä on tavallaan kuin kaksi suoraputkista nojakinrunkoa istuimen molemmin puolin. Ei sellaisen rakentamisessa mitään kummallista ole.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toisaalta, melko tyylirikko on sekin että joku menee ja tekee näin loistavan idean innoittamana ruumisarkun mallisen kinnerin huonekaluputkesta ja vikupropista :o :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla :(

Olen jukan kanssa samaa mieltä. Jos tähän laitteeseen olisi laitettu rumpuvaihde, olisi kyseessä tyylirikko ja tunnelma pilalla. Sakarin tyylilaji on kuitenkin runsaampi, jotenkin rehevämpi, joten kyllä se SH18 sopii. :)

Mikäs teillä nyt on rumpuvaihteita vastaan - kyllä kai ainakin nuo hintaluokan yläpään tuotteet on aika hyviä?

Ja kuten Jarcco tuolla jo totesi. Pohtii välitykset niin että se yleisimmin käytetty vaihde on se suora.

Toinen asia mitä olen tässä tuuminut on 1/9 vaihteisto (tai 1/10) - kyllä niissä saa aika hyvän kattavuuden yhdellä eturattaallakin, jos se on se kynnyskysymys. Tuohan on puolittainen trendi maastopyöräilijöillä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla :(

Kuva
Olen jukan kanssa samaa mieltä. Jos tähän laitteeseen olisi laitettu rumpuvaihde, olisi kyseessä tyylirikko ja tunnelma pilalla. Sakarin tyylilaji on kuitenkin runsaampi, jotenkin rehevämpi, joten kyllä se SH18 sopii. :)

Sakarille vielä. Jos katsot tarkkaan kuvaa, huomaat, että tuossa on takahaarukat, joiden välissä takapyörät ovat. Siinä on tavallaan kuin kaksi suoraputkista nojakinrunkoa istuimen molemmin puolin. Ei sellaisen rakentamisessa mitään kummallista ole.

Jos ei olisi meininkiä laittaa suht. virtaviivaista koppaa päälle, olisi tuollainen rakenne ihan hyvä. Jos tuohon laittaisi kopan, tulisi peräosasta kovin leveä ja virtaviivaisuus kärsisi. Myös rakenteen monimutkaisuus ja paino lisääntyisivät, kun joutuisi koteloimaan takapyörät.

Yhdenlainen tyylirikkohan on myös sähköavustuksen lisääminen. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Tuo rumpuvaihde on varmasti ihan toimiva systeemi, mutta jotenkin vaan "pilaa kuvan" melko tehokkaasti. Ensin keksitään tapa rakentaa kinneri jossa on mahdollisimman pienet häviöt voimansiirrossa ja sitten kuvaan mätkähtää RUMPUVAIHDE!!! ja tunnelma on pilalla :(

Tietysti voi aina jotain tunnelmaa tavoitella, mutta silloin saattaa järkeviäkin ratkaisuja rajautua pois. DualDrive on mainio systeemi. Itse ajan erittäin pääsääntöisesti sillä suoralla välityksellä, jolloin häviöitä ei ole. Ja sitten ne yli- ja alivaihde, ei niissäkään ole kuin yksi planeettapyörästö, joten eivät ne häviöt ihan taivaassa ole. Etenkin äkkinäisissä pysähdyksissä on mukava vaihtaa paikallaan seisten aluetta pienemmälle. Tietysti tuo taaksepäin poljettava etuvaihtaja antaisi saman mahdollisuuden :-)

Itsellä on Dualdrive ja vielä edessä kolme ratasta, joten vaihteita+skaalaa riittää. Toki olen harkitsemassa dualdrivestä luopumista, koska haluaisin levyjarrun taakse, ja navan vaihtaminen levyjarru-versioon maksaisi enemmän kuin raaskisi hommaan käyttää.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Laitanpa kuvaa SH18:sta, mistä näkee, missä vaiheessa sh18 :n suunnitelma on menossa.

Kantava teräsrunko on tummennettu. Muu osa rungosta on tarkoitus tehdä 18 mm:n koivuvanerista haaparimoista. Kun tuo runko niin pullistuu, ei kampiratasta voinutkaan asentaa vasemmalle puolelle.

Sakari

Liitteet
SH18.2.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Kun tuo runko niin pullistuu, ei kampiratasta voinutkaan asentaa vasemmalle puolelle.

Edelleen pyrkisin selviämään kahdella kampiakselia kannattavalla laakerilla. Paksuseinämäisestä putkesta sen mallinen pesä että hammasrattaan puoleinen laakeri tulee ulommas?

Sitten tuli eräs uusi idea eturenkaan sijoituspaikaksi: Jalkojen väliin/alle kuten lowracereissa. Kun kammet muotoilee niin että jalat polkee hieman enempi levälleen niin niiden väliin voisi kääntyvälle 20" renkaalle tilaa jäädäkkin. Etuhaarukan laakerointi konepeltiin, jota toki pitäisi sitten jäykistää.

+Ajoneuvosta tulisi todella lyhyt
+Eturengas tulisi korin suojiin ilman keularakenteiden venyttämistä

-Kaatumisherkkyys lisääntyy
-Eturengas vaatii kuran vuoksi tosi hyvän koteloinnin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja mhelander »

tavasti kirjoitti:

DualDrive on mainio systeemi. Itse ajan erittäin pääsääntöisesti sillä suoralla välityksellä, jolloin häviöitä ei ole. Ja sitten ne yli- ja alivaihde, ei niissäkään ole kuin yksi planeettapyörästö, joten eivät ne häviöt ihan taivaassa ole. Etenkin äkkinäisissä pysähdyksissä on mukava vaihtaa paikallaan seisten aluetta pienemmälle. Tietysti tuo taaksepäin poljettava etuvaihtaja antaisi saman mahdollisuuden :-)

Itsellä on Dualdrive ja vielä edessä kolme ratasta, joten vaihteita+skaalaa riittää. Toki olen harkitsemassa dualdrivestä luopumista, koska haluaisin levyjarrun taakse, ja navan vaihtaminen levyjarru-versioon maksaisi enemmän kuin raaskisi hommaan käyttää.

http://www.bentrideronline.com/messageb ... post828834

Tässä yksi KMX-rakentelija laskeskeli, ajeltuaan vehkeellä jossa 3-lehtinen kampisarja, 3-napavaihdetta ja 8-lehtinen kasetti, sulki pois käyttämättömät vaihteet ja kombot ja jäljelle jäi 14 vaihdetta !

Toki saako haluamaansa vaihdekokoelmaa millään muuten on hyvä kysymys mutta vähän vaikuttaa liiottelulta 3x8 avovaihdetta + 3-vaihteinen napa (72 teoreettista vaihdetta) ...

Itse en toki velolla ajele ja talvella päivitin 2x6 vaihteiston 2x9. Tavoite oli jättää toinen etulehti pois mutta se ei helpolla onnistu. Tuli hankittua pirun hyvät Hopen navat 2 kpl. Muuten laittaisin eteen 48-50 piikkisen ovaalin yksin, taakse 11-21 9-lehtisen ja navaksi tuon 3-vaihteisen. Yleensä aina keskimmäinen suora napavaihde olisi ok, jyrkissä alamäissä vaihtaisin navan loikkarille ja tiukoissa ylämäissä alennukselle.

Vielä pitäisi painot laskea kumpi parempi: kaksi etulehteä vaihtajan kera vai takana napavaihde. Jälkimmäinen voisi olla huoltovapaampi kenties ? Varsinkin kun talvella lumi tukki takapakan (-5 .. 0 C tahmalumikeli) jolloin vain yksi lehti pelaa -> kolme vaihdetta silti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin