SH18

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Pastori »

BTW. Käytätkö sä Sakari lentokonevaneria 1mm paksuisena vai tavallisen vanerin 1 kerroksista viilua?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:

Oikein hyvä, mutta mieleen tulee muutama seikka:

  • etupää saa olla tarvittaessa pyöreämpi ja lyhyempi
  • takapää taas voisi olla pidempi ja enemmän pisaranmallinen loivasti suippeneva
  • kuskin pään taakse kannattaa rakentaa pisaramaisesti suippeneva takaboksi
  • takarenkaat kannattaa vetää katteen sisään niin ilmanvastus pienenee oleellisesti

Aijaa, mutta tämähän on jo keksitty tadpolena: Quest.

Olen muuten samaa mieltä, mutta tuon takapään suippenevuudesta ja sen hyödyistä haittoihin nähden esittäisin vastalauseen.
Questin ilmanvastuskerroin otsapinta-alaa kohti on 0.22-0,25. Tämä on erinomainen arvo henkilöauton korille, jotka eivät ole erityisen pitkähäntäisiä. Hyvin lähelle pääsee jopa ilman häntää. Etupäästään pyöristetyn pitkähkön lieriön ilmanvastuskerroin on 0,22.
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus1.htm
Tuossa vielä yksi lisäsyy hännän typistämiseen.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Oikein hyvä, mutta mieleen tulee muutama seikka:

  • etupää saa olla tarvittaessa pyöreämpi ja lyhyempi
  • takapää taas voisi olla pidempi ja enemmän pisaranmallinen loivasti suippeneva
  • kuskin pään taakse kannattaa rakentaa pisaramaisesti suippeneva takaboksi
  • takarenkaat kannattaa vetää katteen sisään niin ilmanvastus pienenee oleellisesti

Aijaa, mutta tämähän on jo keksitty tadpolena: Quest.

Olen muuten samaa mieltä, mutta tuon takapään suippenevuudesta ja sen hyödyistä haittoihin nähden esittäisin vastalauseen.
Questin ilmanvastuskerroin otsapinta-alaa kohti on 0.22-0,25. Tämä on erinomainen arvo henkilöauton korille, jotka eivät ole erityisen pitkähäntäisiä. Hyvin lähelle pääsee jopa ilman häntää. Etupäästään pyöristetyn pitkähkön lieriön ilmanvastuskerroin on 0,22.
http://www.ajovalo.net/Ilmanvastus1.htm

Tämähän on yllättävä ja tärkeä tieto! :shock:

Etupään pyöreys on siis paljon tärkeämpi kuin takapään suippeneminen. Varmaankin sivujen sileydellä on merkitystä, mikä puolustaisi pyörien, ketjun ja rattaiston sijoittamista kopan sisään. Tuossa sitä piirtelin, mutta kyllä menee takapyörien kohdalta hurjan leveäksi. Velo menisi tasaperäisenä päältä katsoen pistoolin luodin muotoiseksi. :roll:

Vedessähän on tilanne aivan toisenlainen. Tasaperäisellä veneellä et pikälle pötki.

Innostus pyrkiä pieneen ilmanvastukseen juontaa siitä, että pääsin taas kokeilemaan Visa Siekkisen Questia Rantaraitilla ja jotenkin hämmästytti sen kevyt liikkuvuus jo pienemmissäkin nopeuksissa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Arvasin ! Vei koko Sakarin !!! Ilme sen kertoi jo !!!!!!! :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Etupään pyöreys on siis paljon tärkeämpi kuin takapään suippeneminen.

Vedessähän on tilanne aivan toisenlainen. Tasaperäisellä veneellä et pikälle pötki.

Vene on veden ja ilman rajapinnassa, ei voi siksikään verrata. Kalat on "terävä päisiä" ja suippo peräisiä.
Huippunopeus ajoneuvot on myös teräväpäisiä:

Kuva

irakas kirjoitti:

Innostus pyrkiä pieneen ilmanvastukseen juontaa siitä, että pääsin taas kokeilemaan Visa Siekkisen Questia Rantaraitilla ja jotenkin hämmästytti sen kevyt liikkuvuus jo pienemmissäkin nopeuksissa.

Kokeiles ostaa johonkin nykyisistä pyöristäsi kunnon kumit, hämmästyt tismalleen samalla tavalla. Tuollaisessa juoksuvauhdissa nuo vierintävastuksien erot on hirmuiset. Kojakit vaan rullaa, rullaa ja rullaa siinä missä markettikumit vaatii jatkuvaa polkemista. Ilmanvastuksien erot tulevat esille vasta kovemmissa vauhdeissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tämän rullaamisen eron näkee jo pienessä vauhdissa. Kun pystypyöräilijä polkee että saavuttaa 30km/h , niin Nojapyöräilijä laskettelee pienikitkaisilla renkailla ohi. Kommetti on aika usein , että kylläpä rullaa hyvin . Vaikka kyseessä on pienempi poikkipinta-ala ja näin pääsee pienemmällä enerkialla eteenpäin. :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Pastori kirjoitti:

BTW. Käytätkö sä Sakari lentokonevaneria 1mm paksuisena vai tavallisen vanerin 1 kerroksista viilua?

Wikipedian mukaan:

BTW =
By the way, popularized in Internet slang or "between".
British Traditional Wicca, the original, initiatory form of Wicca.
Booker T. Washington Public Charter School.
British Telecom Wholesale.
Behind the Wheel, a part of the driver education program.
Back to work

Mitähän näistä tarkoitat? :roll:

Tavallisen vanerin 1-kerroksista viilua käytetään laminoitaessa siitä leikattuja suikaleita ristiin esim. kanootteja rakennettaessa. Sillä tavalla tässäkin tapauksesa voisi tehdä moneen suuntaan kaarevia muotoja, mutta on kovin työlästä ja vaatisi muotin alleen.

Tässä on tarkoitus käyttää 1 mm.n lentokone- eli ohutviiluvaneria, jolla vain heikosti ilman erikoiskäsittelyjä voi tehdä useampaan suuntaan taivutettuja pintoja. Kopan kulmiin tulee terävähköt kulmat.

Täältä löytyy tietoja ohutviiluvanerista: http://w3.upm-kymmene.com/upm/intern...wood_FInet.pdf

Bentriderin sivuillakin on juttua SH18:sta: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=75918

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Etupään pyöreys on siis paljon tärkeämpi kuin takapään suippeneminen.

Vedessähän on tilanne aivan toisenlainen. Tasaperäisellä veneellä et pikälle pötki.

Vene on veden ja ilman rajapinnassa, ei voi siksikään verrata. Kalat on "terävä päisiä" ja suippo peräisiä.
Huippunopeus ajoneuvot on myös teräväpäisiä:

Kuva

irakas kirjoitti:

Innostus pyrkiä pieneen ilmanvastukseen juontaa siitä, että pääsin taas kokeilemaan Visa Siekkisen Questia Rantaraitilla ja jotenkin hämmästytti sen kevyt liikkuvuus jo pienemmissäkin nopeuksissa.

Kokeiles ostaa johonkin nykyisistä pyöristäsi kunnon kumit, hämmästyt tismalleen samalla tavalla. Tuollaisessa juoksuvauhdissa nuo vierintävastuksien erot on hirmuiset. Kojakit vaan rullaa, rullaa ja rullaa siinä missä markettikumit vaatii jatkuvaa polkemista. Ilmanvastuksien erot tulevat esille vasta kovemmissa vauhdeissa.

Jukka

Joo, tätäkin kyllä uumoilin. :roll: Täytynee kokeilla!

Muuten useimpien kalojen etupäät eivät ole teräviä vaan pyöreitä. Kaskelotin pää on aivan tylppä samoin kuin monien isojen laivojen veden alla oleva keulapallukka, mitä olen aina ihmetellyt.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Sen tarkoitus on pienentää virtaus vastusta . :) pienentää 10-30 prossaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

Terävät nokat ovat tärkeitä vasta äänennopeuden läheisyydessä ja sen ylityksissä. Ne eivät pienennä ilmanvastusta alle tuhannen kilometrin tuntivauhdissa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Terävät nokat ovat tärkeitä vasta äänennopeuden läheisyydessä ja sen ylityksissä. Ne eivät pienennä ilmanvastusta alle tuhannen kilometrin tuntivauhdissa. :D

Eli Varnan tekijät on pahasti metsässä muotoilun suhteen:

Kuva

Ei oo julmettua puolipalloa keulassa eikä tylppää perää, vaan terävähkö nokka ja littana perä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Mitäs, jos tekisi näin. Nousisiko ilmaan vauhdissa vai syntyisikö alle ilmapatja, joka pienentäisi rullausvastusta? :roll:
Miten keulan ilmanvastus?

Sakari

Liitteet
SH18.5.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Terävät nokat ovat tärkeitä vasta äänennopeuden läheisyydessä ja sen ylityksissä. Ne eivät pienennä ilmanvastusta alle tuhannen kilometrin tuntivauhdissa. :D

Eli Varnan tekijät on pahasti metsässä muotoilun suhteen:

Kuva

Ei oo julmettua puolipalloa keulassa eikä tylppää perää, vaan terävähkö nokka ja littana perä.

Jukka

Ei nyt sentään. Tuo loivasti kapeneva perä on tarpeen kun tavoitellaan ilmanvastuskerrointa 0,1 ja alle. Varnankaan nokka ei ole terävä, vaan pyöreä ja siitä levenee loivasti. Tuolla muotoilulla tavoitellaan ns. laminaarivirtausta rungon ympärille. Virtaus pysyy helpommin laminaarisena, kun poikkipinta kasvaa riittävästi koko ajan. Kun poikkipinta alkaa pienetä, menetetään laminaarinen rajakerros ja häntä voidaan kaventaa nopeamminkin. Laminaarivirtaus pienentää ilman kitkavastvusta, mutta vaatii erittäin sileän ulkopinnan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Varnankaan nokka ei ole terävä, vaan pyöreä ja siitä levenee loivasti. Tuolla muotoilulla tavoitellaan ns. laminaarivirtausta rungon ympärille. Virtaus pysyy helpommin laminaarisena, kun poikkipinta kasvaa riittävästi koko ajan. Kun poikkipinta alkaa pienetä, menetetään laminaarinen rajakerros ja häntä voidaan kaventaa nopeamminkin. Laminaarivirtaus pienentää ilman kitkavastvusta, mutta vaatii erittäin sileän ulkopinnan.

Eli jos katetaan Delta mallista pyörää ei keulaan tarvi/kannata tehdä tadpolen kokoista puolipalloa, vaan tuollainen pienikin riittää?

irakas kirjoitti:

Mitäs, jos tekisi näin.

Hyvä, paluuta alkuperäiseen ideaan, äsken jo tuntui että "punainen lanka" katkesi. Ensin on idea jossa kori ja kantava runko on samaa rakennetta. Sitten aletaan "kehitteleen" ja kohta alkuperäistä ideaa ei ole kuin pätkä keskellä. Aiemmissa ideoissa etuhaarukkaa varten olisi pitänyt rakentaa korin sisään erillinen runko ja metrin mittaiselle vaneeri keulalle raskaat tukirakenteet tämän rungon etupuolelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hoksasin että eturenkaan ripustuksenhan voisi tehdä näinkin:

Kuva

Pääsisi raskaasta haarukkarakenteesta ja runkokin kevenisi kun ei tarvis olla ylhäältä haarukan kiinnityspisteestä niin jäykkä. Etunapaan tuleva putki kiinni samalle puolelle kuin ketjuvetokin niin toisen puolen voisi rakentaa kokonaan ohuemmasta putkesta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin