Sivu 1/29

SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 14:32
Kirjoittaja irakas

Tällaisessa vaiheessa on SH18:n suunnittelu:

Kuva

Koko yläosa on 1 mm polykarbonaattilevyä ja alaosa 1 mm ohutviiluvaneria. Koko yläosa kääntyy sivulle sisäänastumista, huoltoa ja tavaran lastaamista varten.

Laitoin kampikeskiön oikealle puolelle asennusten helpottamiseksi. Runkorakenteesta täytyy tehdä erillinen piirustus.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 16:23
Kirjoittaja jviirret

Jos etuhammasratas on noin kaukana laakerista niin varmasti akseli taipuu polkiessa sen verran että tulee ongelmia :roll:

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 17:05
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:

Jos etuhammasratas on noin kaukana laakerista niin varmasti akseli taipuu polkiessa sen verran että tulee ongelmia :roll:

Jukka

Joo, siihen varmaan pitää laittaa lisätuki ja -laakeri.

Ei ollut Kuusakoskella 20x2,5 mm:n putkea edes missään luetteloissa. Vesijohtoliikkeistä olen kysellyt, mutta käyttävät nykyään muoviputkia. Täytyy vielä jatkaa etsintöjä.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 17:13
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos etuhammasratas on noin kaukana laakerista niin varmasti akseli taipuu polkiessa sen verran että tulee ongelmia :roll:

Jukka

Joo, siihen varmaan pitää laittaa lisätuki ja -laakeri.

Ei ollut Kuusakoskella 20x2,5 mm:n putkea edes missään luetteloissa. Vesijohtoliikkeistä olen kysellyt, mutta käyttävät nykyään muoviputkia. Täytyy vielä jatkaa etsintöjä.

Sakari

Jyväskylässä näkyy olevan Dunlop Hiflex toimipiste, sieltä luulisi saavan hydrauliikkaputkea. Kotkassakaan ei ollut kyseistä kokoa varastossa, mutta tilaamalla sai.
http://www.dunlophiflex.fi/?page=8

Oletko ihan varma että ketju kannattaa laittaa noin? Jää aikamoinen uloke koriin. Vai onko helpompi laittaa sähköapu vasemmalle puolelle?


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 17:43
Kirjoittaja PW

Milläs tuon polykarbonaatin saapi taivutettua tuohon muotoon ? Itte jos/kun rupeen kinneriä rakentaan laittasin mallin jossa pää jää ulos kuten Mango, syystä että ei tuu "mökkihöperöksi" :D ja sateella voi olla joku koppa ( siis ei kalja ) pään peitoksi. Oon ymmärtäny ett helpompi nähdä sateella ulos kun tuulilasi on lähellä silmiä ja kohtisuorassa.

Petri


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 17:57
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Itte jos/kun rupeen kinneriä rakentaan laittasin mallin jossa pää jää ulos kuten Mango, syystä että ei tuu "mökkihöperöksi" :D ja sateella voi olla joku koppa ( siis ei kalja ) pään peitoksi. Oon ymmärtäny ett helpompi nähdä sateella ulos kun tuulilasi on lähellä silmiä ja kohtisuorassa.

En minäkään nykykokemuksella laittaisi mitään muoveja naaman eteen. Kate jossa on "sopiva" pään aukko ja niin pitkä katto päälle ettei naamalle sada/roisku mitään.

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 18:06
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos etuhammasratas on noin kaukana laakerista niin varmasti akseli taipuu polkiessa sen verran että tulee ongelmia :roll:

Jukka

Joo, siihen varmaan pitää laittaa lisätuki ja -laakeri.

Sitte siitä akselista pitää kyllä saada todella suora. Kahdella laakerilla ei juurikaan ahdista vaikka olisi milli pari kierokin, mutta kolme laakeria kierossa akselissa on hirveän jäykkä.

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 19:37
Kirjoittaja mhelander
PW kirjoitti:

Milläs tuon polykarbonaatin saapi taivutettua tuohon muotoon ? Itte jos/kun rupeen kinneriä rakentaan laittasin mallin jossa pää jää ulos kuten Mango, syystä että ei tuu "mökkihöperöksi" :D ja sateella voi olla joku koppa ( siis ei kalja ) pään peitoksi. Oon ymmärtäny ett helpompi nähdä sateella ulos kun tuulilasi on lähellä silmiä ja kohtisuorassa.

Petri

Jos alatte taivuttamaan polykarbonaattia, katsokaa vinkkejä WISIL:n pojilta... en nyt löydä heti linkkiä mutta erittäin hyviä ohjeita löyty pienellä haeskelulla. Avainsanat alipaine ja säteilylämmitys yhdessä naarasmuotin kanssa.


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 21:27
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:

Milläs tuon polykarbonaatin saapi taivutettua tuohon muotoon ? Itte jos/kun rupeen kinneriä rakentaan laittasin mallin jossa pää jää ulos kuten Mango, syystä että ei tuu "mökkihöperöksi" :D ja sateella voi olla joku koppa ( siis ei kalja ) pään peitoksi. Oon ymmärtäny ett helpompi nähdä sateella ulos kun tuulilasi on lähellä silmiä ja kohtisuorassa.

Petri

Jos alatte taivuttamaan polykarbonaattia, katsokaa vinkkejä WISIL:n pojilta... en nyt löydä heti linkkiä mutta erittäin hyviä ohjeita löyty pienellä haeskelulla. Avainsanat alipaine ja säteilylämmitys yhdessä naarasmuotin kanssa.

Olen paljon taivutellut polykarbonaattia yhteen suuntaan monissa eri kohteissa. SH18:n muotoilu lähtee siitä, että kahteen suuntaan taivutusta ei tarvita. 1:n ja 1,5:n millin vahvuinen polykarbonaatti ei tarvitse lämmitystäkään taivutettaessa yhteen suuntaan. Taipuu mekaanisesti vaikka 90 asteen suht. terävään kulmaan.

Kahteen ja useampaan suuntaan muotoiltaessa tarvitaan työläät alipaineet, säteilylämmitykset ja naarasmuottialtaat, jotka mielestäni vasta sarjatuotannossa tulevat kysymykseen.

Nojanalle kertoi viime sunnuntain Jyväskruisailulla, että nykyään on olemassa aineita, jotka estävät sadepisaroiden syntymisen tuulilasille. Tähän perustuu osaltaan SH18:n laaja polykarbonaatin käyttö. Kun tuolla aineella kuvun käsittelee, ei ole sateella juuri huolta näkyvyydestä. Yhtenäinen kerralla aukeava kupu tekee rakenteen yksinkertaiseksi toteuttaa ja mahdollistaa hyvät olosuhteet korjaustoiminnoille, tavaroiden pakkaukselle ja veloon istumiselle.

On myös tarkoitus, että sateettomalla ilmalla voi kuvun kokonaan irroittaa saranoistaan.

Olen jatkosuunnittelussa jättänyt pois takahaarukoinen sisemmät haarat. Haarukoiden kohdalla olevat runkoteräkset korvaavat ne.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 21:38
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Nojanalle kertoi viime sunnuntain Jyväskruisailulla, että nykyään on olemassa aineita, jotka estävät sadepisaroiden syntymisen tuulilasille. Tähän perustuu osaltaan SH18:n laaja polykarbonaatin käyttö. Kun tuolla aineella kuvun käsittelee, ei ole sateella juuri huolta näkyvyydestä.

Joo, se on ihan pätevää ainetta vesipisaroita vastaan. Enää jää jäljelle sisäpuolen huurtuminen, likaantuminen, räntäsade ja melu.

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 22:08
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Nojanalle kertoi viime sunnuntain Jyväskruisailulla, että nykyään on olemassa aineita, jotka estävät sadepisaroiden syntymisen tuulilasille. Tähän perustuu osaltaan SH18:n laaja polykarbonaatin käyttö. Kun tuolla aineella kuvun käsittelee, ei ole sateella juuri huolta näkyvyydestä.

Joo, se on ihan pätevää ainetta vesipisaroita vastaan. Enää jää jäljelle sisäpuolen huurtuminen, likaantuminen, räntäsade ja melu.

Jukka

Huurtumisen estämistä varten on tarkoitus järjestää kova läpihuju. Edessä on koko mustan nauhan osalla harvalla verkolla varustettu säädettävä aukko, samoin takana. Melu on varmasti kova ongelma. Kuvun kattoon ja alaosan seiniin on tarkoitus kiinnittää vaimentava verhous. Likaantumista voi estää sopivalla pesulla. Räntäsateet voi jättää väliin. :roll:

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 17 Elo 2011, 22:32
Kirjoittaja irakas
Jarcco kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos etuhammasratas on noin kaukana laakerista niin varmasti akseli taipuu polkiessa sen verran että tulee ongelmia :roll:

Jukka

Joo, siihen varmaan pitää laittaa lisätuki ja -laakeri.

Ei ollut Kuusakoskella 20x2,5 mm:n putkea edes missään luetteloissa. Vesijohtoliikkeistä olen kysellyt, mutta käyttävät nykyään muoviputkia. Täytyy vielä jatkaa etsintöjä.

Sakari

Jyväskylässä näkyy olevan Dunlop Hiflex toimipiste, sieltä luulisi saavan hydrauliikkaputkea. Kotkassakaan ei ollut kyseistä kokoa varastossa, mutta tilaamalla sai.
http://www.dunlophiflex.fi/?page=8

Kiitos Jarcco arvokkaasta vinkistä :D !

Täytyy mennä huomenna tuohon kauppaan.

Oletko ihan varma että ketju kannattaa laittaa noin? Jää aikamoinen uloke koriin. Vai onko helpompi laittaa sähköapu vasemmalle puolelle?

Syy oli, että ei tarvitse ruveta kampirattaiston kanssa temppuileen. Sähköavun voi laittaa kummalle puolen tahansa. Tosin vähän helpommin oikealle puolelle. Täytynee vielä harkita asiaa. :roll:

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 18 Elo 2011, 12:30
Kirjoittaja irakas

Kävin tänään Dunlop Hiflexissä. Varastossa ei ollut 20x2,5 mm:n putkea, mutta 20x2 mm:n putkea oli. Ostin metrin pätkän sitä, mutta eipä se käynytkään, kun sisämitaltaan 20 mm:n laakeri ei mennytkään putkeen. :twisted:

Ostin jo aikaisemmin 20x2 mm:n mustaa putkea Kuusakoskelta, josta sitä sattui jostain ylijäämästä löytymään, mutta ei siihenkään mennyt tuo 20 mm:n laakeri.

Mauserilla mitattuna on tuon laakerin sisämitta hivenen alle tuo 20 mm. Oliko Jukka sinulla ongelmia saada tuollainen 20 mm:n laakeri menemään 20x2,5 mm:n putkeen?

Huomasin muuten, että olin epähuomiossa piirtänyt kampiakselin keskelle turhan pätkän. Aion tehdä koko akselin 20 mm:n putkesta. Se helpottaisi jigin tekoa.

Sakari


Re: SH18

Lähetetty: 18 Elo 2011, 15:18
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Oliko Jukka sinulla ongelmia saada tuollainen 20 mm:n laakeri menemään 20x2,5 mm:n putkeen?

Ei, ei ainakaan kaikissa laakereissa. Highracerissa piti hieman putkea ohentaa hiomalla, mutta kinnerissä ei. Ilmeisesti putkissa on vähän paksuusvaihtelua.

Jukka


Re: SH18

Lähetetty: 18 Elo 2011, 18:15
Kirjoittaja Jarcco

Valmistustoleranssi on D20 putkella ±0,08, ja koska laakerit on suunniteltu akselille jonka yläeromitta on 0, niin eihän se mahdu jos käy huono tuuri :roll:
Liian paksuuden saa tosiaan pois hiomalla, esim. putki sorviin pyörimään ja hiomanauhalla.
http://www.stainless-steel-tube.org/DIN ... -Tubes.htm