Mahen Midracertourermikälie

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Syksy tulee ja kansalaisopiston kurssi-ilmoittautumiset lähenee. Ajattelin taas mennä metallityökurssille ja mitäs muuta siellä rakentelisi kuin nojakkia?:)

LWB on ihan hyvä yleispyörä kirjasto- ja kauppareissuille ja satunnaiseen fillarointiin pidemmillekin matkoille, mutta hidas ja painavahan se on (pitäis vihdoin punnita se joskus), joten sen kaveriksi olen alkanut miettiä jotain vähän makaavampaa ja korkeampaa (=näkyvämpaa) ja nopeampaa mallia maantiepyöräilyyn.

Geometrian sovellan varmaan suunnilleen Azub Ibexin / Nazca pioneerin malliin, printtailin molempien sivukuvat ja pitää mittailla kulmia ja mittoja niistä. 26" renkaat, Jäykkä etuhaarukka, mahdollisesti takajousitus, tosin se on vielä harkinnassa, koska vajavaisella rakennustekniikalla (ei mahdollisuutta eikä taitoa konestamiseen ja sen vaatimaan mallinnukseen) se lisännee aika paljon painoa. Levyjarrut, yläohjaus.

Ajattelin myös, että vois harkita tekevänsä samantien 2 takahaarukkaa, toisen 26" ja toisen 28" renkaalle, jolloin voi vaihtaa kokoa jos hifistelyntarve yllättää vain hommaamalla uuden etuhaarukan, jotka on vakiokamaa. Tosin levarihaarukan voi tehdä sen verran väljänä että molemmat sopii, kun ei tartte miettiä jarrutappien sijoitusta.

Rakennusmateriaalina ajattelin käyttää taas 50x50x1,5 neliöputkea jos sitä jostain löydän, siitä lienee helpompi tehdä suora(hko:) runko ilman erityisen jigiviritelmän rakentamista, kun säilytystilaa ei opistolla liene taaskaan liikaa (en tiedä vielä tiloista mitään tosin)

Pakoputkea ja irtomutkiakin kyllä mietin, mutta sellaisilla kaikkien kulmien saaminen oikein (lähinnä ohjausakseli) voi kuitenkin olla haastavaa.

Takahaarukka jostain 40x20 tai vastaavasta suorakulmaisesta.

Pari kysymystä:

  1. Onko olemassa jotain vakiokokoja neliöputkea mitkä menee siististi sisäkkäin? poljinkeskiöön olis hyvä saada vähän säätövaraa, en luota siihen että saan sen kerralla oikein. tähän kai vaikuttaa mm. miten paljon ko. putket on kulmistaan pyöristettyjä yms. 50x50 + 45x45, väliin jotain muovilevyä?

  2. Emäputki? Yleisin haarukan ohjausputken koko lienee kierteetön 1 1/8", kun pyörätohtorin ja chainreactionin valikoimia katselin? Mulle on vähän epäselvää miten aheadsetin osat suhtautuu toisiinsa, lähinnä se, kuinka tiukkaan laakerikupit on emäputken päiden kanssa naimisissa ja miten tarkkaa on ko. päiden suoruuden kanssa? Ilmeisesti pitää metsästää emäputki jostain romusta tai tilata netistä että on oikea sisämitta ja seinämän paksuus, miten tarkkaa näiden kanssa on, käykö joku rautakauppaputki tarkoitukseen?

Markus Heikkilä

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja irakas »

Niin ilmoittauduin minäkin taas kansalaisopiston metallitöihin ja rupean rakentamaan SH18:ta. Materiaalit ja aikaansaannokset on joka kerta rahdattava omaan kotiinsa, kun säilytystiloja ei ole riittävästi täälläkään.

Runkomateriaalina käyttäisin 50,4x1,5 mm:n teräsputkea. Minusta se on rungossa ilman muuta paremman näköistä kuin neliöputki.

Emäputket laakerikuppeineen ja useimmiten haarukkoineen olen leikannut käytetyistä pystypyöristä. Laakerikupit ovat suht. tiukassa emäpukessa, mutta irtoavat emäputken sisälle asennetun putken pätkän avulla hakkaamalla. Emäputken päiden on oltava suorat ja siksi käytetyn haarukan ja emäputken käyttö helpottaa rakentamista.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahe kirjoitti:

Geometrian sovellan varmaan suunnilleen Azub Ibexin / Nazca pioneerin malliin, printtailin molempien sivukuvat ja pitää mittailla kulmia ja mittoja niistä. 26" renkaat, Jäykkä etuhaarukka, mahdollisesti takajousitus, tosin se on vielä harkinnassa, koska vajavaisella rakennustekniikalla (ei mahdollisuutta eikä taitoa konestamiseen ja sen vaatimaan mallinnukseen) se lisännee aika paljon painoa. Levyjarrut, yläohjaus.

Ajattelin myös, että vois harkita tekevänsä samantien 2 takahaarukkaa, toisen 26" ja toisen 28" renkaalle, jolloin voi vaihtaa kokoa jos hifistelyntarve yllättää vain hommaamalla uuden etuhaarukan, jotka on vakiokamaa. Tosin levarihaarukan voi tehdä sen verran väljänä että molemmat sopii, kun ei tartte miettiä jarrutappien sijoitusta.

Jos ajatus on ajella 26" leveillä renkailla, tai 28" kapeilla, niin samalla haarukalla menevät levarin kanssa. Ero ulkomitassa on aika olematon 559+247 on aika liki 622+223.
Tosin ne 28" levarikiekot eivät löydy välttämättä maantiepyörien kiekoista, vaan jostain enemmän retkipyörä-osastosta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

1. Onko olemassa jotain vakiokokoja neliöputkea mitkä menee siististi sisäkkäin? poljinkeskiöön olis hyvä saada vähän säätövaraa, en luota siihen että saan sen kerralla oikein. tähän kai vaikuttaa mm. miten paljon ko. putket on kulmistaan pyöristettyjä yms. 50x50 + 45x45, väliin jotain muovilevyä?

Tuo muovilevy idea on paras mikä mieleen tulee. Jos väliin ei laita mitään niin ruostuminen tulee olemaan ongelma. Eli 50x50x1,5 jonka sisään 45x45x1,5 ja tämän ulkopintoihin liimataan n.1mm vahvat muovisuikaleet säädön kohdalle.

Mahe kirjoitti:

2. Emäputki? Yleisin haarukan ohjausputken koko lienee kierteetön 1 1/8", kun pyörätohtorin ja chainreactionin valikoimia katselin? Mulle on vähän epäselvää miten aheadsetin osat suhtautuu toisiinsa, lähinnä se, kuinka tiukkaan laakerikupit on emäputken päiden kanssa naimisissa ja miten tarkkaa on ko. päiden suoruuden kanssa? Ilmeisesti pitää metsästää emäputki jostain romusta tai tilata netistä että on oikea sisämitta ja seinämän paksuus, miten tarkkaa näiden kanssa on, käykö joku rautakauppaputki tarkoitukseen?

Aiemmin olen hyödyntänyt rungoista irroiteltuja putkia, mutta highracerissa on metritavarasta katkaistu. Eikä ole edes oikean vahvuista vaan laakerikuppien välissä on 0,5mm peltisuikaleet :lol: No, hyvin on toiminut eikä ole pykälille kuluneet, päät on toki just suorat. Seinämävahvuuskin on vain 1,5mm kun kaikissa purkamissa pyörissäni se on ollut 2mm.
Eli hankit keulan ja laakerit. Mittaat minkä vahvuista putkea tarvit emäputkeksi ja yrität hankkia sellaista. Jos ei löydy niin haet vesijohtokaupasta vesijohtoputkea ja kiikutat sen sorvarille joka pukkaa päihin laakeripesät. Vesijohtoputkissa on tuumamitoitus ja seinämävahvuus sellainen että on vara sorvata sopivaksi.
Jostakin syystä noita 1 1/8" keulalla olevia pyöriä ei ole täällä romuksi päätynyt. Jos on, niin niissä on alumiini runko ja/tai joustokeula.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Hyvä tietää tuo vesijohtovinkki.

Luultavimmin ostan pyörätohtorilta tai jostain verkkokaupasta uuden jäykän levarikeulan. Samaten takadropoutit ja pikkusälät (vaijeristopit yms.) löytynee jostain verkkokaupasta, muistan joskus nähneeni parikin eurooppalaista paikkaa jotka myyvät rungonrakennusosia. Luultavasti samoista paikoista löytyy keskiömuhvi ja emäputkikin, pitää kysellä ja selvittää paljonko maksaa.

Mulla ei ole tiedossa mitään paikkaa mistä jollain hyvällä todennäköisyydellä saisi levyjarrullisen teräsromun dyykattua, joten pitänee turvautua uusosiin. Veikkaisin että budjetti jää silti hyvinkin alle edellisten (molemmat maksoi n. 600 euroa kaikkinensa)

Penkin ajattelin hommata samalta ebay-kauppiaalta kuin lasikuitupenkin trikeen, lienee kallein yksittäinen osa, paitsi jos spovia levyjarruja ei verkkokauppojen alelaarista löydy (Avid BB5 mekaaniset jarrut oli trikessa oikein hyvät, joten ne tai BB7:t jos löytäisi suht edukkaasti).

Liikkuvat osat jarruja lukuun ottamatta voinen kannibalisoida tyhjänpanttina makaavasta hybridistäni, ovat hyvässä kunnossa ja ihan OK laatua.

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mahe kirjoitti:

muistan joskus nähneeni parikin eurooppalaista paikkaa jotka myyvät rungonrakennusosia. Luultavasti samoista paikoista löytyy keskiömuhvi ja emäputkikin, pitää kysellä ja selvittää paljonko maksaa.

Tuolta löytyy: http://ceeway.com/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Luultavimmin ostan pyörätohtorilta tai jostain verkkokaupasta uuden jäykän levarikeulan. Samaten takadropoutit ja pikkusälät (vaijeristopit yms.) löytynee jostain verkkokaupasta, muistan joskus nähneeni parikin eurooppalaista paikkaa jotka myyvät rungonrakennusosia. Luultavasti samoista paikoista löytyy keskiömuhvi ja emäputkikin, pitää kysellä ja selvittää paljonko maksaa.

Joo, selvitteleppä hinnat, voin tehdä kilpailevan tarjouksen jos käytetyt osat kelpaa :wink:
Ok, ei mulla ole jäykkää levyjarrukeulaa, eikä kyllä välttämättä emäputkeakaan 1 1/8" keulalle ennen kuin saan mitat. Etkös trikeenkin tehnyt jarrukorvakon korvakon itse? Romuista tuollaisen jäykän levyjarrukeulan löytäminen on kuin lottovoitto, yleensä ovat joustokeuloja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahe kirjoitti:

Luultavimmin ostan pyörätohtorilta tai jostain verkkokaupasta uuden jäykän levarikeulan.
...
jos spovia levyjarruja ei verkkokauppojen alelaarista löydy (Avid BB5 mekaaniset jarrut oli trikessa oikein hyvät, joten ne tai BB7:t jos löytäisi suht edukkaasti).

Jäykkää levari-etuhaarukkaa näyttäis löytyvän alkaen 70€, BB7 alkaen 47,50€ kipale.
http://www.bike-components.de/products/ ... emse-.html

Haarukkaa voi sitten miettiä onko se maasturin 26" vai hybridin 28", samalla seinällä näytti olevan hinta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Jäykkää levari-etuhaarukkaa näyttäis löytyvän alkaen 70€, BB7 alkaen 47,50€ kipale.
http://www.bike-components.de/products/ ... emse-.html

Pyörätohtori pistää haarukasta edullisemman tarjouksen, 49Euroa http://www.pyoratohtori.fi/etuhaarukat.htm sivulla toiseksi alimmainen. Ihme liike, voi suomesta käsin kilpailla nettikaupassa kansainvälisiä toimijoita vastaan hinnoilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kiitos tavasti, eipä olis itselle tullut mieleen etsiä fillarikomponentteja dealextremestä :)

Sain paikan kurssille, eli kai tässä pitää muutenkin alkaa niitä osia haalia.

Osaako joku sanoa miten paljon korkeampi hybridipyörän joustohaarukka on verrattuna jäykkään haarukkaan?

Katselin että tuon mun hybridin haarukassa on levyjarrukorvakkeet, eli siitä saisi haarukan ja headsetinkin jos haluaisi etujousituksen. Painoahan se lisää, mutta en väheksy mukavuustekijöitä.

Liikkuvista osista jäisi ostettavaksi näin ollen enää levyjarrukiekot ja lyhyt kampisatsi. Tuumailin että vois tuolla samalla kurssilla väsätä rihtauspukin ja opetella kiekkojen rakentamisen, pyörätohtori lienee hyvä paikka tarvikkeiden hankintaan kun voi jutella suomeksi että saa varmaan yhteensopivat keskiön, pinnat ja kiekon.

BTW, punnitsin LWB:n, painoa on 22,5 kg, tuon alle tähdätään.

Markus Heikkilä

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Joustinhaarukan korkeus ero riippuu paljonko siinä on jouston varaa. Joissakin sitä pystyy säätämään , joissakin ei . Yleensä halvoissa ei pysty . Itse kyllä laittaisin tavallisen etuhaarukan , ennenkuin mitään halpaa lulla joustinhaarukkaa eteen. On hirvittävä ajaa kun etupää keinuu polkemisen tahtiin.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Nyt kun katoin sitä hybridiäni niin siinähän on 28" renkaat :oops: Näin hyvin sitä tuntee fillarinsa (tosin tuolla ei ole nojakkihommien alkamisen jälkeen ollut juuri käyttöä, kun en aja talvella)

Taitaa tulla vähän turhan korkea jos alkaa 28" joustohaarukan ympärille väkästelemään...

Markus Heikkilä

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Nojanalle kirjoitti:

Joustinhaarukan korkeus ero riippuu paljonko siinä on jouston varaa. Joissakin sitä pystyy säätämään , joissakin ei . Yleensä halvoissa ei pysty . Itse kyllä laittaisin tavallisen etuhaarukan , ennenkuin mitään halpaa lulla joustinhaarukkaa eteen. On hirvittävä ajaa kun etupää keinuu polkemisen tahtiin.

Mulla on juurikin tuollainen halpa joustinhaarukka. Ei kyllä keinu polkemisen tahtiin - ongelma enempi se että jousitus on melkeen pohjassa koko ajan :D Säädöt ei riitä..

Mutta samaa mieltä, tavallinen etuhaarukka alle niin hyvin pelaa.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Putkien ostaminen on (taas) osoittautumassa ihmeellisen hankalaksi. Pitää kysyä tänää kurssin vetäjältä vinkkejä mistä vois putkea löytää Porvoon seudulla.

Löysin palan triken teossa käyttämääni neliöputkea ja muistikuvien vastaisesti se onkin 45 x 2 mm vahvuista.

Aloin sitten miettiä, että mahtaakojatkettavassa etupuomissa kestää tuo ulommaisena ja 40 x 2 sisempänä, jos putket kuitenkin tulee reilusti sisäkkäin?

Kun 1,5mm:n seinämävahvuudella olevia voipi olla vaikea löytää, ja 50x2 tuntuisi ajatuksena aika jukevältä.

Pyörätohtorin paketti odottelee postissa, nappaan kuvia kuhan saan osat sieltä, nyt kurssille ->

Markus Heikkilä

Vastaa Viestiin