Mahen Midracertourermikälie

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Vihdoin löytyi putkiliike, jossa on kunnolla valikoimaa: EM Teräs Porvoon vanhan rautatieaseman lähellä. Löytyy terästä ja alumiinia, eri seinämävahvuuksia ja läpimittoja.

Kävin hakemassa putket, mutta en osaa päättää kummasta teen: 50x50x1,5 vai 45x45x2,0. Edellinen on päässä laskien luokkaa 20% kevyempää per metri, mutta on se aika leveää (mm. ulkonäköseikka) ja mahtaako notkua enempi? Ostin molempia, ompahan varastossa sit kun taas tekee mieli alkaa rakentaa. Ja se rihtauspukkikin pitäisi ideoida, tosin siihe piisaisi vähän hennompikin tavara :P

Takahaarukkaa varten 40x20 putkea, vähän hydrauliikkaputken pätkiä penkin kiinnikkeisiin yms. 10, 8, 6 mm sisämitalla ja 3 millin lattaa parina leveytenä.

Maanataina sitten pätkitään ja porataan ja varmaan jo hitsaillaankin vähän.

Markus Heikkilä

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse olen tehnyt rihlauspukit vanhoista taka- ja etuhaarukasta. Tehnyt niihin vaan tulkit keskittämistä varten. Helpo tapa . Jalan tein vanhasta nuottitelineestä , jonka löysin kierätyksestä. :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Kävin hakemassa putket, mutta en osaa päättää kummasta teen: 50x50x1,5 vai 45x45x2,0. Edellinen on päässä laskien luokkaa 20% kevyempää per metri, mutta on se aika leveää (mm. ulkonäköseikka) ja mahtaako notkua enempi?

Ei varmasti notku/punoudu liikaa SWB:n rungossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

FLunssa esti rungon rakentelun aloittamisen tällä viikolla. Jotain olen kuitenkin saanut aikaan: kasasin kiekot. Homma kävi Sheldon Brownin ohjeita noudattaen yllättävänkin helposti, eikä mitään oho- tai hupsista-hetkiä tullut :)

Toki nuo pitää vielä jännittää ja oikoa, mutta kasaamisen onnistuttua uskoni rihtauksen onistumiseenkin kasvoi.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Viime viikon flunssan jälkene pääsin taas pajalle, ja sain runkoputket pätkittyä ja jatkopuomin kasattua.

Kuva muomin jatkomekanismista. Hitsasin runkoputken kylkeen kaksi pätkää 12x2 mm hydrauliputkea ja halkaisin koko höskän. Putkeen menee 8mm pultit, mikä voi olla vähän liiottalua, mutta tällä mennään.

Puomi
Puomi

Lähikuva tekeleestä

lähikuva
lähikuva

Runkoputket sommiteltuna paikoilleen lattialla. Vieressä kuva esikuvasta (Azub Ibex) josta mittailin kulmat ja sovelsin vähän. Minun pyörääni tulee puomi enempi vaakatasoon, jolloin penkin ja poljinten erotus jää pienemmäksi. Poljinten ei pitäisi tuolla kulmalla vieläkään osua etupyörään, ainakaan lyhyillä kammilla.

Emäputki tulee läpi tuosta lyhyimmästä pätkästä, laskeskelin kulmat niin että reiän voi porata kohtisuoraan, niin ei tartte sen kulmaa ihmetellä sen enempää. Toivottavasti tuollainen taitettu rakenne kestää tuossa kohdassa, jotain tukia voi tietty harkita hitsaavansa mutta mieluummin en laittais.

runko
runko

Markus Heikkilä

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hienolta näyttää!
Lopulliseen versioon sit söpöt kupukanta mutterit. :wink:

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Edistystä taas. Heppailin rungon läjään ja sommittelin ohjaustangon taittomekanismia, sekä hitsasin lopulliset saumat puomin ja keskiömuhvin välille.

Runko muodossaan:

fillari_runko_hepit.jpg

Filllarin lopullisen muodon sommittelua. Näyttää ehkä vähän etupainoiselta? suora vetopuolen ketjulinja näyttää mahdolliselta, mikä oli pyrkimyksenä, kun laittaa takahaarukan nivelen ihan rungon alimpaan kohtaan

fillari_havainne.jpg

DHL:n pitäisi kantaa Avid BB7 levyjarrut ja renkaat huomenna työpikalle, enää puuttuu penkki ja takajousi, alan kallistua kumityynyjousituksen puolelle, toisaalta rungossa on tilaa tehdä vaikka molemmat mahdollisuudet, kunhan tekee niistä irrottettavat.

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Homma edistyi tänään mukavasti. Sain takahaarukan puoliskot heppailtua kasaan, tehtyä takaripustuksen laakeripesän (ei kuvaa) ja hitsattua rungon kasaan.

Tässä kuva levyjarrun puoleisesta takadropoutista. Se in hitsattu haarukkaputken kylkeen ja tein 3mm:n latasta tuollaisen lisätuen millä sain sen vietyä kiinni putkeen toisestakin kohdasta. Luulisi kestävän.

takadropout.jpg

Rungon hitsisaumoja. Ei näillä kisoja voitettaisi mutta olen tehnyt rumempaakin. Aika hiominen näissä on, onneksi koululla on paineilmarälläkkä.

hitsisaumat.jpg

Ja pakollinen havainnekuva siitä miltä pyörä tulee näyttämään. Istumakorkeutta tulee aika rankasti, tuo etuhaarukka on 26-tuumaiseksi pirun korkea.

fillari_havainne_2.jpg

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Rungon hitsisaumoja. Ei näillä kisoja voitettaisi mutta olen tehnyt rumempaakin. Aika hiominen näissä on, onneksi koululla on paineilmarälläkkä.

Ulkonäöstä viis, mutta näyttävät vähän "kylmiltä". Oletko kokeillut hitsata saumaa tuollaisiin 1,5mm levynpalasiin, näkisi toiseltakin puolelta että kappaleet sulavat läpiasti toisiinsa. Paljon kyllä näkee kun nuo saumat hioo perusaineen tasalle, jos tulee reikiä niin liitos ei ole kovin luja.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kyllä mä hukkapalasilla mielestäni hain sellaiset asetukset että sauma näytti mun silmään ok:lta molemmin puolin. Pitää hioa noi tasoon niin sitten näkee tartteeko paikkailla.

Markus Heikkilä

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahe kirjoitti:

Istumakorkeutta tulee aika rankasti, tuo etuhaarukka on 26-tuumaiseksi pirun korkea.

Toisaalta, eipähän mene kaikki ihan uusiksi jos päätätkin vaihtaa joustohaarukkaa eteen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Kyllä mä hukkapalasilla mielestäni hain sellaiset asetukset että sauma näytti mun silmään ok:lta molemmin puolin.

Sitte ei mitään, näkee kyllä tosta putken väristä että on ne kuumana käyny.

tavasti kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Istumakorkeutta tulee aika rankasti, tuo etuhaarukka on 26-tuumaiseksi pirun korkea.

Toisaalta, eipähän mene kaikki ihan uusiksi jos päätätkin vaihtaa joustohaarukkaa eteen.

Tai vaihtoehtoisesti haluat käyttää 28" kiekkoja.
Jätä vain taaksekkin tilaa vähän isommalle renkaalle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Tätä stooria ei ole tullutkaan päivitettyä muutamaan viikkoon.

Syynä on ollut se että rakentelu on ollut takkuista ja on tuntunut ettei homma edisty lainkaan. Kummasti kaikenlaista valmista on kuitenkin tullut, ja tänään päästiin siihen pisteeseen että sain rungon ekan kerran kasaan.

Vielä takajousen kiinnikkeet ja runko myös pysyy muodossaan, jolloin sitä voi sitten sovittaa pyörilleen. Kurssia on vielä yksi kerta ennen joulutaukoa, joten koeajolle ei tämän vuoden puolella pääse, mutta alkaa tämä jo olemaan voiton puolella.

  1. Kuvassa kasattuna kaikki tähän saakka aikaan saatu.
    IMGP2239.jpg

Takajouseksi hommasin huokean XFusion Glyde RL:n. Jousessa on paluuvaimennuksen säätö muttei muuta, riittänee, kun ei ole alamäkipyörästä kyse. Vieressä toinen penkin kiinnikkeistä.

IMGP2241.jpg

Takahaarukan laakeriviritystä.

IMGP2242.jpg

Lähikuva penkin kiinnikkeestä. Nojanallen Stern 4:sen (eikös se rei-itettyrunkoinen ollut nelonen) innoittamana kevensin vähän :)

IMGP2243.jpg

Ohjaustanko. Taivutin pari mutkaa tuumaisesta putkesta, hitsasin ne keskeltä yhteen ja työnsin päistä sisään pätkät 22mm:n putkea. Jotain hyötyä ollut American Chopperin katselustakin :)

IMGP2244.jpg

Ottaen huomioonettä koko höskä on tehty ilman jigiä, se näyttäisi olevan silmämääräisesti katsoen ja myös mittaillen hämmästyttävän suora. Hyvä minä! :)

Markus Heikkilä

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Projekti eli vuodenvaihteen yli hiljaiseloa, mutta nyt kansalaisopiston jatkuessa etenee taas. Kurssin jatkumista odotellessa kiristin ja rihtasin kiekot, joten kun viikolla pyörää pääsi kokeilemaan pyörilleen penkin kanssa.

Ärräpäät meinasi lennellä, kun kaikesta miettimisestä huolimatta pyörä oli liian korkea. Tämä oli kyllä pelättävissä jo ilman penkkiä ja kiekkoja tehdyn koekasauksen jälkeen, tuo etuhaarukka on älyttömän korkea 26-tuumaiseksi.

Viikon asiaa mietittyäni päätin taittaa takahaarukkaa jousen kiinnikkeiden takaa. Tällä sain penkin laskemaan vajaan 10 senttiä, ja kun penkin kiinnikkeetkin tuli tehtyä eilen, pääsin koeistumaan.

fillari_kasassa.jpg

Runko on nyt varsin hyvä, jalat yltää kunnolla maahan penkillä röhnöttäessä. Ketjulinja ei valitettavasti kulje suoraan tälä taivutetullakaan haarukalla vaan rissa on laitettava. Jos jollain on joutilaana vetopuolelle sopiva (hampaallinen, miel. kaksi laakeria?) rissa niin voisin huolia.

Enää puuttuu siis ketjurissa, ohjaustangon lyhentäminen oikeaan mittaan ja etuvaihtajan sarvi sekä kaikenlaista pikkunippeliä (vaijeristoppeja, reiät ja kiinnikkeet lokareille yms.) mutta eiköhän tuolla pääse ottamaan ensipolkaisut jo muutaman viikon päästä.

Tähän vielä yksityiskohtakuva jousituksesta:

fillari_jousi.jpg

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mahen Midracertourermikälie

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ema_mahe.jpg
ema_mahe.jpg (27.76 KiB) Katsottu 2722 kertaa

Jos emäputken alapää ei tulisi niin alas - niin silloin olis muutama sentti matalampi toi etuhaarukan kohta. Nythän tämä on vähän myöhäinen ehdotus toki.

Vastaa Viestiin