Cone 1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Cone 1

ViestiKirjoittaja Nojailija » 01 Syys 2011, 21:13

Moi,

Olen työstänyt katetun 2-pyörän mallia tietokoneella, laitan sen tänne foorumiin kommentoitavaksi, ehkä kokeneet rakentajat näkevät suoraan heikkouksia suunitelmissa? Kuvat Nojailijasta mallin sisällä ovat skaalassa, mutta jalat ja kadet tulivat hiukan liian korkealla. Olkapääni mahtuvat sisään juuri ja juuri tunkemalla mallin 38 cm leveyteen.

Pyörän nimi on Cone 1 = Käpy 1 = käytännöllinen pyörä. Tarkoitus olisi tehdä nopea mutta riittävän käytännöllinen pyörä. Käytännöllisellä tarkoitan pyörää jolla voi ajaa töihin tavallisessa aamuliikenteessä, pyöräteillä, sateessa, sivutuulessa, pimeässä, pysähtyä liikennevaloissa jne. Nopealla tarkoitan pyörää joka on 20% nopeampi kuin NoComini, eli yli 55 km/h 250 watilla tasaisella. Lisäksi haluaisin coneen näyttävän viileän katuuskottavalta, ei pelkästään sikarilta tai kiilalta. Siksi pyöreä perä ja pää kuplan sisällä, pää ulkona ei olisi katuuskottavaa. :lol:

Katetulla 2-pyörälla nopeus on helpommin saavutettavissa kuin käytännöllisyys. Nopea pysähtyminen / seisahtumine risteyksissä lienee vaikemmiten saavuttavissa. Painotavoite olisi 15 kg, kuoren rakenne säkitettyä hiilikuitua naarasmuottiin. Eli tarvitisen urosmallin, sen tekeminen vaatii varmasti aikaa ja kärsivällisyyttä.

Koppa on leveä kärjestä ja ovaali edestäpäin katsottuna, näin pitäisi sivutuuliherkkyyden olla paikallaan. Kammet on 140mm. Tuuletus ja etulasi kuten Leitrassa.


/Nojailija
Liitteet
Cone1.JPG
2D malli

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6293
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja Pastori » 01 Syys 2011, 21:23

Saakoi noinkin pystyssä istuma-asennossa samat tehot kuin nocomilla?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja PW » 01 Syys 2011, 21:31

Joo tuo sama tuli mieleen ku pastorilla. Kääntyykö keskiö/kammet etukiekon mukana ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2551
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja tavasti » 01 Syys 2011, 21:37

Lonkkakulma on kyllä todella jyrkkä (noin 90 astetta?), en usko että tuollaisessa asennossa pystyy polkemaan tehokkaasti, tai ainakaan pitkään.
Se perinteinen suositus on 130 astetta, sille seudulla voisi tähdätä.

Onkos tarkoitus että polkimet kääntyvät renkaan mukana? Jos eivät, kääntökulmat ovat aika pieniä, eikä arkiliikenteessä toimi.

Tavoitteen asettelusta (käytännöllinen katettu 2-pyöräinen) tulee mieleen Lightning F40. Rumahan se on...
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3742
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja mhelander » 01 Syys 2011, 21:50

Tuohan on about normi lonkkakulma tri-tt ajoasennossa. Kyllä sillä saa nuo tehot pidettyä 40-80 km helposti. Ainakin itsellä penkin takaosa oli pystärissä satulaputken etupuolella ja reidet ottivat (kevyesti) kiinni rintakehään. Toki kokemusta tästä ajoasennosta on noin 100t km...

Lähes tällainen ajoasento on käsittääksen Varna-streamlinereissa joilla suurin osa ennätyksistäkin on ajettu.

Joudut nojailija kyllä tekemään pommiluukut vähintään jotta vehkeellä pystyy arkisempaa ajoa harrastamaan. Ja miten mahtaa suhtautua virka(-intoinen) mies siihen että pää ja kädet on katteen sisällä ? Varma en ole mutta polkupyörän määrittelyyn taitaa kuulua käsimerkein kääntymisen ilmaisu tai jotakin sinnepäin.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2551
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja tavasti » 01 Syys 2011, 21:57

mhelander kirjoitti:Tuohan on about normi lonkkakulma tri-tt ajoasennossa. Kyllä sillä saa nuo tehot pidettyä 40-80 km helposti.

Pystärissä on kuitenkin paino siinä päällä, ja ajoasentoa on mahdollista muutella välillä hieman. Voi nousta seisomaan, siirtää takapuolta eteen-taakse.
No, en minä ole asiantuntija, mutta huutelen silti :-)

F40 lisäksi toinen esimerkki käytännölisestä katetusta 2-pyöräisestä: http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... tzOFS.html
Kuva
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3742
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja mhelander » 01 Syys 2011, 22:39

tavasti kirjoitti:
mhelander kirjoitti:Tuohan on about normi lonkkakulma tri-tt ajoasennossa. Kyllä sillä saa nuo tehot pidettyä 40-80 km helposti.

Pystärissä on kuitenkin paino siinä päällä, ja ajoasentoa on mahdollista muutella välillä hieman. Voi nousta seisomaan, siirtää takapuolta eteen-taakse.
No, en minä ole asiantuntija, mutta huutelen silti :-)


Saa sitä huudella. Ja jotkut muutteli ajoasentoa, en minä. Kun pyörän sain vaihdosta alle niin asento ei juomarepun ansiosta muuttunut edes juodessa. Ylämäetkin rullattiin aero-asennossa.

Se on taito jonka voi opetella. Ja sama pätee nojapyörällä tasaisen kovaa ajoon. Kuten myös ylämäkien tekniikan parantamiseen. Toisaalta en ollut mäkisessä maastossa kovakaan aika-ajaja mutta kun täällä Oulussa ei ollut kelejä. Joten vietin pari viikkoa Kontulassa ja koetin käydä Jyväskylän ympäristössä kisoissa. Niiden jälkeen selvis paikallisista lenkeistä parilla vaihteella kun ennen mäkimaastoja oli about koko skaala käytössä.

Tätä olen treenannut myös lowracerilla etenkin ylämäkien suhteen... mutta alkaa mennä off-topic.

John Tetz:n zotefoam-vehkeet kannattaa katsoa ja opiskella tarkkaan. Saattaa meidän olosuhteissa olla parempi materiaali kuin hiilikuitu, etenkin 2-pyöräisessä jolla väistämättä joskus kaatuu. Siitä olen ajatellut säätää tail-fairingit nojapyöriini.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja jviirret » 02 Syys 2011, 09:21

Kaksi eri asiaa, on mahdollista ja on mukavaa. Nopeusennätyksissä ja kilpaa ajossa epämiellyttävä ajoasento on perusteltua jos sillä saavutetaan kilpailuetua. Itse en pystyisi ajamaan tuossa kuvan asennossa. koukussa oleva jalka ottaisi mahaan kiinni ja suorana olevan jalan pohkeet paukkuis, vaikka olisi 140mm kammet :oops: Ei näissä turhaan tähdätä tuohon 130asteen lonkkakulmaan.
Samaa mieltä myös tuosta ohjauksesta, ei tule mitenkään ketterä pyörä. Kun keulakulmaa on loivennettu normaalista pyörästä pitää ohjausta kääntää enempi jotta saataisiin sama ohjaus vaikutus. Pitkä akseliväli vielä laajentaa ohajusliikkeitä.
Mutta kyllä tuolla varmasti ajamaan pystyy...

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6293
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja Pastori » 02 Syys 2011, 09:29

En piirroksesta kässännyt että onko pyörästä tulossa etu- vai takaveto.

Näyttäisi että etuveto olisi aika järkevä tapa - saisi suoran ketjulinja ilman taittopyöriä. Siinä tapauksessa ei liene merkitystä takapyörän 28 tuumaisuudella. Vaihto pienempään toisi tilaa lisää.

Ja toisekseen - alaohjaus?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15357
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja PW » 02 Syys 2011, 10:04

Ketjulinjahan tuossa miusta näyttäs olevan etukiekkoon piirrettynä ja sillon on turha tosiaan laittaa taakse isompaa kiekkoa. Sais helposti makaavamman asennon eikä pyörä pitene yhtään. Yrittäsin kyllä sada keskiön alemmas eli renkaan etupuolelle.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6293
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja Pastori » 02 Syys 2011, 11:43

PW kirjoitti:Ketjulinjahan tuossa miusta näyttäs olevan etukiekkoon piirrettynä ja sillon on turha tosiaan laittaa taakse isompaa kiekkoa.


Niinpäs onkin. Jos siis veto on tuolla pienellä pyörällä ei siitä mukana raahattavan koosta ole kovinkaan suurta hyötyä? Jos takana on pieni pyörä, niin nojailija pääsisi nojaamaan ja myös tuo katteen korkeus voisi pienentyä - mikäli katteen katselusektori olisi läpinäkyvä? Kommenttikohdat piirretty oranssilla.

versio.png

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2551
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja tavasti » 02 Syys 2011, 13:21

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:Ketjulinjahan tuossa miusta näyttäs olevan etukiekkoon piirrettynä ja sillon on turha tosiaan laittaa taakse isompaa kiekkoa.


Niinpäs onkin. Jos siis veto on tuolla pienellä pyörällä ei siitä mukana raahattavan koosta ole kovinkaan suurta hyötyä? Jos takana on pieni pyörä, niin nojailija pääsisi nojaamaan ja myös tuo katteen korkeus voisi pienentyä - mikäli katteen katselusektori olisi läpinäkyvä? Kommenttikohdat piirretty oranssilla.

versio.png

Rullaavuuteen renkaan koolla oli kai vaikutusta?

Ja mitä tulee loivan katteen läpi näkemiseen, niin ei toimi kuin optimi-olosuhteissa. Jos kyseessä on joku muovi, niin laatu ei ole niin tasaista etteikö viistoon katsottaessa tulisi mahdottomia vääristymiä, ja märkänä vielä pahenee. Arki-toimivassa pitää olla tuulilasin pystyhkö (lonkalta heittäen 45 asteen kulma katseluluuntaan vielä ok).
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6293
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja Pastori » 02 Syys 2011, 13:43

Törmäsin epähuomiossa sakusivustolle - siellä oli tämmöinen suunnitelma:

Kuva

Oli sitten tehnytkin konversion kolmeen pyörään - mutta tässä kuva:

Kuva

Avatar
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1215
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja Syväri » 02 Syys 2011, 13:53

Käytännöllinen, katettu, mukava, kaksipyöräinen, nopea

Pirullinen tehtävä :D pitää olla melkonen taitaja eri materiaaleilla ja osata suunnitella pikkutarkasti monta asiaa.
20/20 LWB ehkä? Ongelmana tietysti sitten vaihteet, miten saa mahtumaan tarpeeksi ison eturattaan :roll: ja huonompi hallittavuus hitaassa vauhdissa..

Mahtava piirustus tässä:
japadapaduu.JPG
japadapaduu.JPG (15.12 KiB) Katsottu 4671 kertaa
Velokraft VK-HI -2011

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 565
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

ViestiKirjoittaja Nojailija » 02 Syys 2011, 18:37

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:Ketjulinjahan tuossa miusta näyttäs olevan etukiekkoon piirrettynä ja sillon on turha tosiaan laittaa taakse isompaa kiekkoa.


Niinpäs onkin. Jos siis veto on tuolla pienellä pyörällä ei siitä mukana raahattavan koosta ole kovinkaan suurta hyötyä? Jos takana on pieni pyörä, niin nojailija pääsisi nojaamaan ja myös tuo katteen korkeus voisi pienentyä - mikäli katteen katselusektori olisi läpinäkyvä? Kommenttikohdat piirretty oranssilla.


Joo, etuveto ja takapyörä ei tee mitään. takapyörää voi pienentää jolloin tosiaan saa enempi taaksepäin nojaavan ajoasennon, tällöin täytyy myös leventää koppaa takaa jotta saa tilaa olkapäille, eli hiukan pilata aerodynamista muotoa, mutta pienentää etupinta-alaa. ja lisätä rullavastustusta.... tämä voi olla täysin motivoitua koska kyseessä ei ole puhdas kilpapeli vaan nopea käyttöpyörä. harkintaan. Hyvä muoto takapään kaarelle pastorilta! Pidän kuitenkin kiinni pää-kuplassa muodosta, lasi lähelle kasvoja jolloin sateessakin näkee edes jonkun verran (nimim. Leitralla 9 vuotta).

Mukavuutta en ottanut mukaan vaatimukseksi kun mielestäni kaikki nojakit ovat riittävän mukavia arkikayttöön. Olen kilpapyörällä vetänyt keho vaakasuorassa 3 vuosikymmentä eli tästä polvet-rintaa ajoasento tulee, lienee tottumiskysymys. ehkä eniten huolestuttaa paino kankuilla = recumbent buttia odotettavissa. mistä muuten 130 lonkkakulma dogma tulee? vaihteleehan lantiokulma huimasti eri nojakkien välillä.

Ohjauksesta olen itsekin huolissani, kääntyykö etupää riittävästi? riittävä kääntösäde on minulle sama kuin VK2 semilow racerissani. voi olla että pitäis ensi rakentaa itse pyörä jotta saa mekaniikan kohdalle ja sitten lisätä katteen sisälle sama pyörä.

/Nojailija

Lainaus korjattu; Mustasudenkorento


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija