Cone 1

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja tm »

Sääli ettei alkuperäinen versio toiminut, olisi ollut jotain uutta ja erikoista :) .
Mistä tuo M5:n etukoppa on peräisin? Olisiko siitä mahdollista "varastaa" (kopioida) muoto esim. päälle laminoimalla tms.? Tämä siis vain siinä tapauksessa, jos jossain vaiheessa iskee itselle hinku rakennella nopeampaa 2-pyöräistä. Ei tarvisi lähteä itse arpomaan aerodynaamista muotoa, kun tuossa olisi valmiina. Peräosan tekisi sitten kankaasta tai makuualustasta. No ensin taidan kokeilla kyllä matalan 3-pyöräisen tekemistä Nokian tapahtumaa varten...

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Cone 1 on siis kuopattu kun ajoasento ei toiminut (kuten varoitettu).
Cone 2 etenee virtuaalimaailmassa, piirsin mielestäni kivemmat linjat kopalle, se nyt sitten näytää varnalta :lol: ajoasento on tällä kertaa varmasti toimiva lowracerimainen. päädyin 20" kiekkoihin kun kopan sai siten pienemmäksi... koppa on 50 cm leveä, 86 korkea ja 200 pitkä. poljinten kohdalta hieman neliömäinen pokkileikkaus, muuten ovaalimainen. Plugi olisi tarkoitus valmistaa finnfoamista, ei muuta kuin kuumalangalla leikkelemaan.

Liitteet
Cone 2 kuva
Cone 2 kuva
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja PW »

Tästä miekii tykkään, käypi suoraan miun pyörään :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Tästä miekii tykkään, käypi suoraan miun pyörään :wink:

Samalla muotilla tekee näppärästi useammankin kopan!

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nyt näyttää ajoasento olevan ok. Muutama huomio katteesta:
-Naama osuu siihen äkkijarrutuksissa
-Kampien pitää olla todella lyhyet tai sitten reiät kantapäille, lyhyet kammet mahdollistaisivat ehkä vielä matalemman katteen.
-Eturengas heittää melko määrät rapaa koppiin

ei siis mitään ylitsepääsemätöntä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja PW »

Mittailin huvikseni ja mahdollisesti jollekin hyödyksi noita oman pyöräni mittoja kun ovat hyvin lähellä tätä projektia.
Keskiö n. 35 cm korkeella, itselleni ei vois paljoa olla alempana kun laitan lukkokengän kiinni ja kenkä on pystysuorassa niin 3cm on maahan. Joskus käännöksissä saattaa kantapää raapasta maata. Toki polkiessa jalkaterä ei yleensä ole aivan pystyssä asennossa, ainakaan alimmassa kohdassa. Kenkäkin on suuremmasta päästä 32 cm pitkä. Niin ja kammet 152mm, 170 tai pitemmät ei miulle enää tuossa keskiökorkeudessa kävis.
Istuin on matalimmillaan n. 28 cm istuin kulma aika lähellä silmämääräsesti tätä Conea.
Polvi nousee korkeimmillaan kuitenkin vielä 84 cm maasta eli ei ilmeisesti mahtus tuohon koppaan. Mietin vaan onko piirros ihan mittakaavassa mahdutko polkenmaan? Pyörä on varmaan ok, mutta onko ukko oikeesti tuon kokonen ja mitkä on jalkojen liikeradat oikeesti ? Jos Cone 2 koppa on polvien kohdalta sen 86cm korkee sitt varmaan mahtuu, onhan istuin muutaman sentin alempana ku miulla.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Miten olis germaanien tekemä poljinkampiratkaisu jossa polkimet ja näin kengät ei juurikaan liiku korkeussuunnassa ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun itse teen parhaillaan katetta SH18:aan, kiinnitti heti huomiota jo Petrin mainitsema seikka, että mahtuneeko polvet ´konepellin´ alle. Nehän nousevat yllättävän korkealle ja melkein kaikissa matalissa katetuissa tahtoo olla sen takia ongelmana näkyvyys eteenpäin. Useissa on homma ratkaistu tekemällä konepeltiin polvien kohdalle kohoumat jolloin niiden väliin jäävä matalampi osa avaa näkökenttää alemmaksi.

Onhan niin, että varsinaista alapohjaa ei tule, ja jalat saa heti maahan pysähtyessä?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

irakas kirjoitti:

Kun itse teen parhaillaan katetta SH18:aan, kiinnitti heti huomiota jo Petrin mainitsema seikka, että mahtuneeko polvet ´konepellin´ alle. Nehän nousevat yllättävän korkealle ja melkein kaikissa matalissa katetuissa tahtoo olla sen takia ongelmana näkyvyys eteenpäin. Useissa on homma ratkaistu tekemällä konepeltiin polvien kohdalle kohoumat jolloin niiden väliin jäävä matalampi osa avaa näkökenttää alemmaksi.

Onhan niin, että varsinaista alapohjaa ei tule, ja jalat saa heti maahan pysähtyessä?

Sakari

Noi polvet; koppa on 86 cm korkea alimmasta (jalkojen alla) korkeimpaan pisteeseen (pään päällä). Toi ukko on skaalassa 179 cm suorana, en ole varma meneväkö raajakulmat oikein malissa, ainakin sinnepäin. polvien kohdalla korkeutta on kopan sisällä 57 cm, mulla menee polvikorkeus n.50-48 cm riippuen kampien pituudesta ja lonkkakulmasta. kokeilin kuvan asentoa modaamalla Zox protoa penkkiä nostamalla, polvet mahtuu, tuntuu olevan korkeus keskiön päällä joka rajoittaa näkymää, ja vaikeinta on saada jalkaterät korkeudesta ja leveydestä mahtumaan. pelkästään M5 etukoppa tuntuu oudolta aluksi, ihan eteen ei nää. ja voi hyvinkin olla että kantapäille aukko/kupla tarvitaan, riippuu taas kuin alhaalta vetää kantapään. itse pidän polkimia aika kaukana jolloin kantapää ei mene alas.

pysähtymiseen ajattelin ideaa: sarana pohjaan heti eteen, kantapäällä voisi painaa kopan pohjan alas seisontatueksi pysähtyessä... pakko kokeilla. :mrgreen:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Cone:eni etenee taas. Rakensin 1:5 malleja leikkaamalla finnfoamista/hiomalla, huomasin että Cone 2 (kuvassa vasemmalla) oli hyvin tasainen sivuilta, kammet kun vievät tilansa ja etupinta-alan haluaa pitää kuitenkin pienenä. Tuollaiset lineaarivetokammet olisivat kivat mutta yksinkertaisempi ratkaisu on esitetty netissä monta kertaa mm. Wisil-recumbent sivustolla, kapeammat kammet mahdollistavat kapeamman nokan. Sellainen olisi Cone 3, kuvassa oikealla.

Cone2 vas Cone 3 Oik 260212.JPG
Cone2 vas Cone 3 Oik 260212.JPG (50.09 KiB) Katsottu 4494 kertaa
Cone3 profiili.jpg

Joten eikun kapeat kammet rakentamaan, tilasin 24 mm hollowtech II standardin mukaiset FSA gossamerit teräsakselilla. Olisin tilannut 30 mm akselilla mutta ne ovat yleensä alumiinia jota en niin välitä hitsata. Gossamerin akselissa on 21 mm reikä johon sorvasimme (eli katselin virestä kun kaveri sorvarsi) teräsputken, rälläkällä akselista pois 50mm leveyttä ja palat sorvatun insertin kanssa tigillä yhteen. Lyhensin vielä kammet 148 mm:n. Hyvä tuli ja paaaaljon kapeampi kun tavalliset (kuva). Kavennettujen kampien väliin mahtuu 40 mm leveä runko, pitäisi riittää, polkemisessa en heti huomannut eroa tavallisiin kampiin.

kavennetut kammet.JPG
kavennetut kammet.JPG (16.83 KiB) Katsottu 4494 kertaa

Olen vihdoinkin tyytyväinen malleihin ja voin aloittaa oikean rakentamisen. Malli Cone 3 on lähtökohta. Pitäsiköhän aloittaa uusi thredi? Mallit elävät kuitenkin jonkun aikaa, haluan niillä testata eturenkaalle, pysähtymiseen ja sisälle menoon yms. vaadittavat aukot. :wink:

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Teeppäs nyt varalta vielä pientä testiä nuiden polkimien kanssa ennen kuin isosti rakennat...
tarkista että jalat oikeasti mahtuu pyörimään noin kapealla keskiöllä, sinunkin polkumäärillä reitesi tuskin on kovin pienet.
Voisi olla hyväksi tarkistaa että kaikki tarvittavat komponentit mahtuu jalkojen väliin ilman että ne hinkkaa...

  • se että oikeasti pystyt polkemaan noin kapealta, eikös armstrongi tai joku muu pystyilijä nuita kaventanut aerodynamiikan paranemisen toivossa mutta tehotkin katosi kapenevan lonkan asennon vuoksi ja oli pakko palata leveään...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kumma kyllä väittävät että kun jalat on polkiessa kapeammalla kuin kävellessä , niin se vaikuttaa tasapainoon. Kaikki on tietysti opittua ja uudenkin . Tekniikan oppii. Mielenkiinolla seuraan kehitystä. :oops:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kumma kyllä väittävät että kun jalat on polkiessa kapeammalla kuin kävellessä , niin se vaikuttaa tasapainoon. Kaikki on tietysti opittua ja uudenkin . Tekniikan oppii. Mielenkiinolla seuraan kehitystä. :oops:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Cone 1

Viesti Kirjoittaja tm »

Veikkaan että nuo pystypyörän ongelmat (tasapaino, tehonkatoaminen jne) eivät ilmaannu nojapyörässä, ainakaan samassa mittakaavassa.
Suurella mielenkiinnolla seuraan projektin etenemistä.

Vastaa Viestiin