Sääli ettei alkuperäinen versio toiminut, olisi ollut jotain uutta ja erikoista .
Mistä tuo M5:n etukoppa on peräisin? Olisiko siitä mahdollista "varastaa" (kopioida) muoto esim. päälle laminoimalla tms.? Tämä siis vain siinä tapauksessa, jos jossain vaiheessa iskee itselle hinku rakennella nopeampaa 2-pyöräistä. Ei tarvisi lähteä itse arpomaan aerodynaamista muotoa, kun tuossa olisi valmiina. Peräosan tekisi sitten kankaasta tai makuualustasta. No ensin taidan kokeilla kyllä matalan 3-pyöräisen tekemistä Nokian tapahtumaa varten...
Cone 1
Re: Cone 1
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 594
- Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 1
Cone 1 on siis kuopattu kun ajoasento ei toiminut (kuten varoitettu).
Cone 2 etenee virtuaalimaailmassa, piirsin mielestäni kivemmat linjat kopalle, se nyt sitten näytää varnalta ajoasento on tällä kertaa varmasti toimiva lowracerimainen. päädyin 20" kiekkoihin kun kopan sai siten pienemmäksi... koppa on 50 cm leveä, 86 korkea ja 200 pitkä. poljinten kohdalta hieman neliömäinen pokkileikkaus, muuten ovaalimainen. Plugi olisi tarkoitus valmistaa finnfoamista, ei muuta kuin kuumalangalla leikkelemaan.
Re: Cone 1
Tästä miekii tykkään, käypi suoraan miun pyörään
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2746
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Cone 1
PW kirjoitti:Tästä miekii tykkään, käypi suoraan miun pyörään
Samalla muotilla tekee näppärästi useammankin kopan!
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Cone 1
Nyt näyttää ajoasento olevan ok. Muutama huomio katteesta:
-Naama osuu siihen äkkijarrutuksissa
-Kampien pitää olla todella lyhyet tai sitten reiät kantapäille, lyhyet kammet mahdollistaisivat ehkä vielä matalemman katteen.
-Eturengas heittää melko määrät rapaa koppiin
ei siis mitään ylitsepääsemätöntä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Cone 1
Mittailin huvikseni ja mahdollisesti jollekin hyödyksi noita oman pyöräni mittoja kun ovat hyvin lähellä tätä projektia.
Keskiö n. 35 cm korkeella, itselleni ei vois paljoa olla alempana kun laitan lukkokengän kiinni ja kenkä on pystysuorassa niin 3cm on maahan. Joskus käännöksissä saattaa kantapää raapasta maata. Toki polkiessa jalkaterä ei yleensä ole aivan pystyssä asennossa, ainakaan alimmassa kohdassa. Kenkäkin on suuremmasta päästä 32 cm pitkä. Niin ja kammet 152mm, 170 tai pitemmät ei miulle enää tuossa keskiökorkeudessa kävis.
Istuin on matalimmillaan n. 28 cm istuin kulma aika lähellä silmämääräsesti tätä Conea.
Polvi nousee korkeimmillaan kuitenkin vielä 84 cm maasta eli ei ilmeisesti mahtus tuohon koppaan. Mietin vaan onko piirros ihan mittakaavassa mahdutko polkenmaan? Pyörä on varmaan ok, mutta onko ukko oikeesti tuon kokonen ja mitkä on jalkojen liikeradat oikeesti ? Jos Cone 2 koppa on polvien kohdalta sen 86cm korkee sitt varmaan mahtuu, onhan istuin muutaman sentin alempana ku miulla.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Cone 1
Miten olis germaanien tekemä poljinkampiratkaisu jossa polkimet ja näin kengät ei juurikaan liiku korkeussuunnassa ?
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3850
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Cone 1
Kun itse teen parhaillaan katetta SH18:aan, kiinnitti heti huomiota jo Petrin mainitsema seikka, että mahtuneeko polvet ´konepellin´ alle. Nehän nousevat yllättävän korkealle ja melkein kaikissa matalissa katetuissa tahtoo olla sen takia ongelmana näkyvyys eteenpäin. Useissa on homma ratkaistu tekemällä konepeltiin polvien kohdalle kohoumat jolloin niiden väliin jäävä matalampi osa avaa näkökenttää alemmaksi.
Onhan niin, että varsinaista alapohjaa ei tule, ja jalat saa heti maahan pysähtyessä?
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 594
- Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 1
irakas kirjoitti:Kun itse teen parhaillaan katetta SH18:aan, kiinnitti heti huomiota jo Petrin mainitsema seikka, että mahtuneeko polvet ´konepellin´ alle. Nehän nousevat yllättävän korkealle ja melkein kaikissa matalissa katetuissa tahtoo olla sen takia ongelmana näkyvyys eteenpäin. Useissa on homma ratkaistu tekemällä konepeltiin polvien kohdalle kohoumat jolloin niiden väliin jäävä matalampi osa avaa näkökenttää alemmaksi.
Onhan niin, että varsinaista alapohjaa ei tule, ja jalat saa heti maahan pysähtyessä?
Sakari
Noi polvet; koppa on 86 cm korkea alimmasta (jalkojen alla) korkeimpaan pisteeseen (pään päällä). Toi ukko on skaalassa 179 cm suorana, en ole varma meneväkö raajakulmat oikein malissa, ainakin sinnepäin. polvien kohdalla korkeutta on kopan sisällä 57 cm, mulla menee polvikorkeus n.50-48 cm riippuen kampien pituudesta ja lonkkakulmasta. kokeilin kuvan asentoa modaamalla Zox protoa penkkiä nostamalla, polvet mahtuu, tuntuu olevan korkeus keskiön päällä joka rajoittaa näkymää, ja vaikeinta on saada jalkaterät korkeudesta ja leveydestä mahtumaan. pelkästään M5 etukoppa tuntuu oudolta aluksi, ihan eteen ei nää. ja voi hyvinkin olla että kantapäille aukko/kupla tarvitaan, riippuu taas kuin alhaalta vetää kantapään. itse pidän polkimia aika kaukana jolloin kantapää ei mene alas.
pysähtymiseen ajattelin ideaa: sarana pohjaan heti eteen, kantapäällä voisi painaa kopan pohjan alas seisontatueksi pysähtyessä... pakko kokeilla.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7042
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Cone 1
Tää lienee tuttu sivu?
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 594
- Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
- Paikkakunta: Kaarina
Re: Cone 1
Cone:eni etenee taas. Rakensin 1:5 malleja leikkaamalla finnfoamista/hiomalla, huomasin että Cone 2 (kuvassa vasemmalla) oli hyvin tasainen sivuilta, kammet kun vievät tilansa ja etupinta-alan haluaa pitää kuitenkin pienenä. Tuollaiset lineaarivetokammet olisivat kivat mutta yksinkertaisempi ratkaisu on esitetty netissä monta kertaa mm. Wisil-recumbent sivustolla, kapeammat kammet mahdollistavat kapeamman nokan. Sellainen olisi Cone 3, kuvassa oikealla.
Joten eikun kapeat kammet rakentamaan, tilasin 24 mm hollowtech II standardin mukaiset FSA gossamerit teräsakselilla. Olisin tilannut 30 mm akselilla mutta ne ovat yleensä alumiinia jota en niin välitä hitsata. Gossamerin akselissa on 21 mm reikä johon sorvasimme (eli katselin virestä kun kaveri sorvarsi) teräsputken, rälläkällä akselista pois 50mm leveyttä ja palat sorvatun insertin kanssa tigillä yhteen. Lyhensin vielä kammet 148 mm:n. Hyvä tuli ja paaaaljon kapeampi kun tavalliset (kuva). Kavennettujen kampien väliin mahtuu 40 mm leveä runko, pitäisi riittää, polkemisessa en heti huomannut eroa tavallisiin kampiin.
Olen vihdoinkin tyytyväinen malleihin ja voin aloittaa oikean rakentamisen. Malli Cone 3 on lähtökohta. Pitäsiköhän aloittaa uusi thredi? Mallit elävät kuitenkin jonkun aikaa, haluan niillä testata eturenkaalle, pysähtymiseen ja sisälle menoon yms. vaadittavat aukot.
-
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
- Paikkakunta: Oulunsalo
Re: Cone 1
Teeppäs nyt varalta vielä pientä testiä nuiden polkimien kanssa ennen kuin isosti rakennat...
tarkista että jalat oikeasti mahtuu pyörimään noin kapealla keskiöllä, sinunkin polkumäärillä reitesi tuskin on kovin pienet.
Voisi olla hyväksi tarkistaa että kaikki tarvittavat komponentit mahtuu jalkojen väliin ilman että ne hinkkaa...
- se että oikeasti pystyt polkemaan noin kapealta, eikös armstrongi tai joku muu pystyilijä nuita kaventanut aerodynamiikan paranemisen toivossa mutta tehotkin katosi kapenevan lonkan asennon vuoksi ja oli pakko palata leveään...
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4802
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Cone 1
Kumma kyllä väittävät että kun jalat on polkiessa kapeammalla kuin kävellessä , niin se vaikuttaa tasapainoon. Kaikki on tietysti opittua ja uudenkin . Tekniikan oppii. Mielenkiinolla seuraan kehitystä.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4802
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Cone 1
Kumma kyllä väittävät että kun jalat on polkiessa kapeammalla kuin kävellessä , niin se vaikuttaa tasapainoon. Kaikki on tietysti opittua ja uudenkin . Tekniikan oppii. Mielenkiinolla seuraan kehitystä.
Re: Cone 1
Veikkaan että nuo pystypyörän ongelmat (tasapaino, tehonkatoaminen jne) eivät ilmaannu nojapyörässä, ainakaan samassa mittakaavassa.
Suurella mielenkiinnolla seuraan projektin etenemistä.