Tuli sitten innostuttua lopulta tilaamaan uudet vaihdevivut; tähän asti kun on ajeltu Campyn Doppler kitkavivuilla.
Jo syksyllä hommasin SRAM:n X.9 takavaihtajan keskipitkällä kehikolla jotta ketjun heiluminen vähenisi. Myöhemmin kun olin investoinut 9-vaihteiseen takanapaan tuli katsottua tarkemminkin vaihdevipuja mutta mitään sopivaa ei löytynyt. Kunnes BROL:lla alkoivat porukalla kehuskelemaan näitä.
Vaihtajat tilasin CRC:stä ja vähän kalliit olivat. Ja aika painavat, verrattuna grip-shift tyyppisiin tai noihin perinteisiin kitkavipuihin. Mutta toimintaperiaate on mainio: lyhyt peukalon painallus ja vaihtaa pienemmälle lehdelle. Tai jos painaa pidempään nostaa 1-4 vaihdetta suuremmalle lehdelle. Sama periaate etuvaihteille.
Koska lowracerin tanko on pieni ja muutenkaan en halua mitään näkökentän eteen niin tekasin 4mm kovasta alumiinilevystä kiinnikkeen vaihdevivun klemmarin ja kahden vivun väliin:
Itse tehty osa on alumiinin värinen lärpäke pulttien alla vaihdevipujen välissä. Maalasin sen vielä mustaksi.
Tuossa asennossa näkee pyörän päältä jopa mikä vaihde on päällä (nippa nappa) ja vaijeritkin lähtee about asialliseen suuntaan.
Käden takana on piilossa doppler-vaihdevivut ja peukalojarrukahvat; tangonpää jarrukahvat ei ole vielä tulleet joten pistin ne vielä takaisin. Näin ei ole vielä käytännön kokemusta vivuista.