ensimmäistä tadpolea

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
kaan
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 16:28

ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja kaan » 13 Syys 2011, 11:25

Terve
Nyt rakkine olisi tuossa vaiheessa. Ensimmäinen kysymys, näyttääkö ja tuntuuko vain mutta onkohan nuo polkimet hieman liian korkealla?
Liitteet
ATT0.jpg

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15662
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja PW » 13 Syys 2011, 13:18

Täältä katsoen ainakin näyttää :D Onneks tuossa on varaa laskea.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1680
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 14:50
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja Mustasudenkorento » 13 Syys 2011, 15:01

äkkiseltään vaikuttais että ne on noin 25cm penkkiä ylempänä?
15cm voisi olla ainakin aluksi kivempi, samalla ketjun saisi loivempaan kulmaan penkin ali..

Mutta noin niinkuin muuten näyttää aivan tadpolelta.
ei muuta kuin lisää kuvia :wink:
Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Syys 2011, 16:02

Jos selkänoja on tarkoitus jättää noin pystyyn niin itse laskisin polkimet liki penkin korkeudelle asti.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

kaan
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 16:28

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja kaan » 13 Syys 2011, 17:04

joo, kyllä mä taidan hieman turata uudestaan tuota runkoa. Ei kohta ole montaa saumakohtaa jota ei olisi tullut tehtyä uusiksi.. Esim toinen ohjaussauva on vinossa kun unohdin oikaista etufillarin josta otin linjat. No hauskaa tuon kanssa on ollut jokatapauksessa. Rungossa penkin takana näkyy hassu kulma, kun ei tuossa netissä haetussa piirustuksessa ollut kaikkia mittoja ja eipä olisi mahtunut takafillari paikoilleen.
Penkissä oikaisin ja ostin biltemasta aurinkotuolin, ei löytynyt suosiolla tuota verkkokangasta.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2582
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja tavasti » 13 Syys 2011, 21:28

kaan kirjoitti:Terve
Nyt rakkine olisi tuossa vaiheessa. Ensimmäinen kysymys, näyttääkö ja tuntuuko vain mutta onkohan nuo polkimet hieman liian korkealla?

Kyllä ne polkimet kovin korkealla ovat. Polkimia lukuunottamatta on aikalailla Anthrotechin oloinen, joten siitä voi ottaa mallia:
Kuva
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

kaan
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 16:28

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja kaan » 13 Syys 2011, 21:45

Lisää kuvia. Ei tätä ketjua pitänyt tosin aloittaa ennenkuin uskon itse että tuon saa toimimaan. Hieman karkasi, kun aloin miettiä noiden polkimien korkeutta ennenkuin pääsen pitemmälle
Niin alunperin tein yhden penkin rungon putkesta, siitä tuli jotenkin hassu mitoiltaan ja sattui tuo bilteman aurinkotuoli sopuisasti. Siinä on tosin alumiinirunko, siksi hieman oudot nuo kiinnikkeet kun ovat sovellettu edellisestä jakkarasta. Hieman tuota joutuu hieno säätämään vielä, kun penkin kangas myötää 100 kiloisen hennon varteni alla ennemmän kuin luulinkaan ja tuo takapidike painaa selkää.
Niin juu tuota penkin selän ja istuimen välistä kulmaa voi vähän muuttaa vielä, on vain roiskaistu tuohon ensimmäistä kysymystä varten
Liitteet
ATT4.jpg
penkin alla kiinnike
ATT3.jpg
penkin yläkiinnike
ATT2.jpg
eturenkaan kiinnitys
ATT1.jpg
raidetanko

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15662
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja PW » 13 Syys 2011, 22:18

Hyvähän se on ajoissa laittaa kuvia ja tarinaa projekteista, niistä muutkin oppii paremmn ku valmiiden pyörien kuvista.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja jori » 14 Syys 2011, 11:04

Joo, laita vain polkimet alemmas. Minä laittaisin niin alas, kuin kantapäiden kannalta voi. Ketjulinja menisi ilman taittopyöriä ja ajokista tulisi mahtava kaupunkikruiseri. Hyvä näkyvyys ja helppo nousta ja istuutua.

Miten muuten ajattelit ratkaista sen etujarruongelman. Pelkällä takajarrulla se ratkeaa helpoiten. Laillisuus ratkeaa laittamalla taakse kaksi jarrua.

Ohjaussauvoja suosittelisin lyhentämään. Miksi niiden välttämättä täytyy nousta edes istuimen reunan yläpuolelle. Rennompi asento pitää kädet alhaalla. Lisäksi suoraohjauksisen tadpolen epäväkausongelma pahenee, mitä pidemmät, painavammat ja taaemma ulottuvat ohjainvarret ovat. Matalat varret parantavat kaikkia noita ominaisuuksia ja mahdollistavat vielä ohjaamisen ranteilla tukemalla kädet reisiin, jolloin epävakaus katoaa kokonaan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2582
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja tavasti » 14 Syys 2011, 11:30

jori kirjoitti:Joo, laita vain polkimet alemmas. Minä laittaisin niin alas, kuin kantapäiden kannalta voi. Ketjulinja menisi ilman taittopyöriä ja ajokista tulisi mahtava kaupunkikruiseri. Hyvä näkyvyys ja helppo nousta ja istuutua.

Anthrotechin poljinkeskiön korkeus 32 cm on aikalailla minimi. Siitä saa halutessaan menemään kantapään maahan, mutta ei mene vahingossa.

jori kirjoitti:Miten muuten ajattelit ratkaista sen etujarruongelman. Pelkällä takajarrulla se ratkeaa helpoiten. Laillisuus ratkeaa laittamalla taakse kaksi jarrua.

Aika kehno on hidastuvuus pelkällä takajarrulla. Tasamaalla reilusti ennakoiden varmaan menis, mutta ei muuten.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3787
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja irakas » 14 Syys 2011, 12:08

Joo, kyllä siirtäisin kampikeskiötä alemmaksi ja sekä sitä, että istuinta eteenpäin. Ei ole kurjempaa istuinta kuin sellainen, jossa selkäranka ja häntäluu ottavat kiinni runkorakenteeseen. Koeajelin viimesunnuntain kokoontumisajossa tadpolella, joka tuntui enemmän kidutuspenkiltä kuin nojapyörältä, kun selkä otti kiinni runkoputkeen. Siirtämällä kampikeskiötä eteenpäin saa enemmän pelivaraa myös selkänojakulman säätelyyn ja istuimen ja polkimien välisen etäisyyden säätelyyn. Samalla kun laskee kampipuomia kannattaisi vaihtaa se pitemmäksi.

Ohjainkahvat asentaisin vaakasuoraan jolloin käsien asento tulisi rennommaksi. Kahvoja ei silloin tarvitsisi puristaa vaan ne lepäisivät luontevasti paikoillaan. Myös jarru- ja vaihdevaijereiden sijoittaminen helpottuisi.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH26, SH30, SH32 ja SH33

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja jviirret » 14 Syys 2011, 12:18

Kovin alas jos kahvat laittaa niin on kourat kurassa kun ajaa rapakosta.
Penkkiä en kyllä toisi yhtään eteenpäin, keventää perää entisestään. Mieluummin jatkaisin runkoa taaksepäin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10472
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja jori » 14 Syys 2011, 12:25

jviirret kirjoitti:Kovin alas jos kahvat laittaa niin on kourat kurassa kun ajaa rapakosta.
Penkkiä en kyllä toisi yhtään eteenpäin, keventää perää entisestään. Mieluummin jatkaisin runkoa taaksepäin.

Samaa mieltä. Minä niistäisin takahaarukan yläpäästä löysät pois siten, että runkoputki menisi aivan renkaan viereen. Haaukan yläputket vaan vinosti poikki ja runkoputki väliin. Tulisi lisää tilaa selkänojalle eikä tarvitsisi pidennellä runkoa. Takapainoisuuskin lisääntyisi.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

kaan
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 16:28

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja kaan » 14 Syys 2011, 12:45

vanha kuva, mutta tuosta näkyy miten kammet on kiinni. Tuon voi tarvittaessa kääntää ylösalaisin. Muutin hieman loivemmaksi tuota kulmaa rungossa, mutta jo nyt tuntuu paremmalta. Sehän tässä on hienoa kaupallisiin verrattuna että tuota voi leikellä ja muunnella mielinmäärin jos tuntuu mittasuhteet huonoilta. Samaa ei viitsisi tehdä 2500e uuden karhealle nojalle. Penkkiä voi siirrellä edestakaisin haluttaessa, nyt se tuntui jotenkin sopuisalta. Vieläkun keksisi mitä teen takakiinnikkeelle ettei paina selkää. Typerä moka, kun en tajunnut että tuo kangas venyy noin paljon. Kahvat jää toistaseksi noin kun en halua että ottavat reiteen kiinni kääntyessä. Mutta jos tuntuvat huonolta, niitä on helppo lyhentää. Taidan tehdä suuremmat muutokset runkoon koeajon jälkeen, näkee hieman missä menee.
Liitteet
ATT5.jpg

kaan
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 16:28

Re: ensimmäistä tadpolea

ViestiKirjoittaja kaan » 24 Syys 2011, 10:42

Jes, ensimmäinen koeajo suoritettu. Nauratti vaikka oli pimeä ja satoi kaatamalla.
Pitihän sitä pikaisesti kokeilla vaikka jarrut puuttuu kokonaan ja vaihdevaijeri. Tein penkin kiinnityksen taakse täällä annettujen ohjeiden mukaillen uusiksi ja tuli parempi samoin kuin nyt kun kammet on melkein penkin korkeudella. Ohjaussauvoista, on kyllä selkeä ero jos olisivat penkin alla, mutta jotenkin tuntuu käsille luontevammalta. Jos vain lyhentäisin lisäksi kääntösäde pienenisi. Täytyy koeajaa pari kertaa ja kokeilla. Yksi olisi tietysti moottoripyörissä käytetty ohjausiskari tank slapperiä varten tyyppinen ratkaisu.
Täytyy pähkäillä jarrut paikalleen ja keksiä uusi kiinnitys ketjurissalle penkki muutoksen takia.
Noista ketjuista, lyhentelin bilteman ketjutyökalulla, mutta miten sen niitin saa oikea oppisesti takaisin?


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija