STERN 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

:mrgreen: Tässä avaus tälle osiolle. Kuvaa rupee sit pukkaaman lähi aikoina. Tekninen selostus alkaa tästä[,pyörästä tulee etuvetokilpuri ja rakenne tulee poikeemaan oleelisesti muista tekemistäni . Kuva joka liitetään tähän myöhemmin antaa jonkinlaista osviittaa suunitelman yksityiskohdista ehkä.
Nyt on hakusessa kampisarja jossa eturattaan saisi sijoitettua vasemmalle puolelle. Miksikö se selkinee myöhemmin. Takapää tulee mukaileen Jorin narupyörää systeemiltään ,tosin naru korvataan niin sanotulla reaktio vaimenin tangolla ja vaimennin tyynyllä.
Vaihteita kulkimeen tulee 21 ja kaikki sijaitsee etunavassa. Taakse tulee Shimanon levyjarru ja modifivoitu alamäkipyörän takanapa. Rengaskoko 26 tuumanen ja 42mm leveet Gontin liksit tietysti. Etupään jarruksi tulee tavallinen V-jarru.
Satula on hiilaria ja tietysti Äijän käppänän tyyliin sopiva alaohjaus .
Jos jollain on myynissä petaalikieretapit niin olisi kiinostusta. :oops

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

Miten saat etuvaihtajan toimimaan vasemman puoleiselle eturattaalle?

Sakari

Liitteet
Sepon piirros 1.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Veikkaisin SRAM:n 3x9 tyypistä kertojaa eli napavaihdetta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Meniskö tosta läpi välitysvaihde/keskiö jossa on vaihteita? Tollahan saa jo aika paljon vaihteita. Tonne pohjinkeskiöön pari ja sitten tohon välityskohtaan vaikka kolme ja sitten tonne napaan vaikka 10. Alkais olla Tavastillekin riittävä määrä?

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pastori kirjoitti:

Meniskö tosta läpi välitysvaihde/keskiö jossa on vaihteita? Tollahan saa jo aika paljon vaihteita. Tonne pohjinkeskiöön pari ja sitten tohon välityskohtaan vaikka kolme ja sitten tonne napaan vaikka 10. Alkais olla Tavastillekin riittävä määrä?

Vaihteitahan tulee jo liikaakin, mutta siinä sivutuotteena on mahdollisuus saada riittävä skaala :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

karabe
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 11:43
Paikkakunta: Vantaa

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja karabe »

Onko tavallisessa kampisarjassa muuta estettä kääntää rattaat vasemmalle puolelle, kuin että polkimien kierteet kääntyvät auki
suuntaan kiertyviksi. Näin ainakin ymmärrän. Kiinnostaa siksi, että olen itse miettinyt saman kaltaista ratkaisua. Jossain kaupattiin
tandem poljinsarjaa, jossa ymmärtääkseni keskiöiden rattaat ovat vasemmalla.

Kari

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jospa ei siirtäisikään kampikeskiötä vasemmalle puolelle vaan taitekohtaan laittaisi kaksi tai kolmerattaisen keskiön, jonka yhden rattaan kautta kulkisi ensiöketju ja toisen rattaan kautta toisioketju. Silloin voisi käyttää vakiovaihtajia ja ketjunkiristäjiä. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

karabe kirjoitti:

Onko tavallisessa kampisarjassa muuta estettä kääntää rattaat vasemmalle puolelle, kuin että polkimien kierteet kääntyvät auki
suuntaan kiertyviksi. Näin ainakin ymmärrän. Kiinnostaa siksi, että olen itse miettinyt saman kaltaista ratkaisua. Jossain kaupattiin
tandem poljinsarjaa, jossa ymmärtääkseni keskiöiden rattaat ovat vasemmalla.

Kari

Pistä BB30 kampisarja, laakerit ei ole kiereellä lainkaan vaan kierteettömässä keskiöputkessa. Noissa ovat kammet myös ainakin toiselta puolelta "pooreilla" ja on näin ihan sama kumpaan suuntaan pyörivät.

Ja tuo taittokohtaan laitettu 2-3 -vaihteinen napa voi olla hyvä idea... häviöitä tulee toki hieman lisää sekä vaihteesta että kahdesta ketjulinjasta (jotka siihen joka tapauksessa tulisi kun ovat eri puolilla).

Jos haluaa kaksi etulehteä voinee jonkun etuvaihtajan häkin kääntää toisin päin jolloin sopisi värkkäämällä tähänkin tarkoitukseen. Sitten tietysti tarvitaan ketjulle kiristäjä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä tutkiessa vaihtoehtoja ,niin sain Pyörätohtorilta soiton ,hänellä on sellainen holkitus systeemi jolla saadaan tehtyä oikeanpuoleisesta vasenmanpuoeleinen. lisäksi vaihtoehto toinen olisi ,kääntää Truvativ kammista vastaavat holkit vastakkaisiin kampiin. Ainoa ongelma että niissä on lukituksena putkisokka ja sen pois ottaminen on aika työlästä ,kun sitä ei pääse vastapuoleta pois lyömään. :rol
Yksi vaihtoehto on tehdä jostain vanhoista kammista ,mutta nämä kieretapit on se ongelma. netistä niitä saisi ja ei ne hirveessä hinnassa ole . Mutta tarvitseeko jatkossa on sitten se jatko kysymys. :cry:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Tässä tutkiessa vaihtoehtoja ,niin sain Pyörätohtorilta soiton ,hänellä on sellainen holkitus systeemi jolla saadaan tehtyä oikeanpuoleisesta vasenmanpuoeleinen. lisäksi vaihtoehto toinen olisi ,kääntää Truvativ kammista vastaavat holkit vastakkaisiin kampiin. Ainoa ongelma että niissä on lukituksena putkisokka ja sen pois ottaminen on aika työlästä ,kun sitä ei pääse vastapuoleta pois lyömään. :rol
Yksi vaihtoehto on tehdä jostain vanhoista kammista ,mutta nämä kieretapit on se ongelma. netistä niitä saisi ja ei ne hirveessä hinnassa ole . Mutta tarvitseeko jatkossa on sitten se jatko kysymys. :cry:

Arvatenkin tandem-käyttöön. Jos kampia ei ole tai budjetti ei ole (niin) tiukka ja joka tapauksessa keskiöputki on itse tehtävä, menisin BB30-speksiin. Se on ihan hyvä, jämäkkä ja yksinkertainen tämän päivän keskiöratkaisu. Ja sopii tähän käyttöön.

SRAM/Truvativ merkkisinä löytynee kampisarjoja useissa hintaluokissa... MP:hen hankkimani GXP-keskiö muistuttaa BB30:sta muuten, vain laakerit ovat hieman erilaiset ja sopivat BSA- eli brittiläisille kierteille.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mitä etua tällä väliakseliratkaisulla saadaan verrattuna perinteiseen taittuvaketjuiseen verrattuna? Haittoja on vaikka muille jakaa, suurimpana painon lisäys ja tehohäviöt.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun on kokeileva luonne , ei usko kaikkia . Joskus vaan on parempi kokeilla ja todeta . Äkkiä se muuttaa toiseen muotoon jos homma ei pelitä . Insiinöörit laskee ja kertoo mikä on hyvä ja pellepelottomat kokeilee ja ratkoo ne ongelmat . :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Kun on kokeileva luonne , ei usko kaikkia . Joskus vaan on parempi kokeilla ja todeta . Äkkiä se muuttaa toiseen muotoon jos homma ei pelitä . Insiinöörit laskee ja kertoo mikä on hyvä ja pellepelottomat kokeilee ja ratkoo ne ongelmat . :)

Öö, uskot siis että taittuvaketjuisessa on joku ongelma jota insinöörit eivät ole kyenneet edes löytämään, saati ratkaisemaan, mutta tässä sitä ongelmaa ei pitäisi olla, tai ainakin aiot kokeilla ja todeta että jommassa kummassa se ongelma on tai ei ole ja sitten muutat pyöräsi sellaiseksi jossa ei ongelmia ole? Vai miten tuo nyt pitäisi ymmärtää :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Paljonko voimahäviötä tulee että ketju kulkee eturattaalta taitopyörän kautta pyörän navalle . Vai paljonko tulee voimahäviöitä kun ketju kulkee kahden eri voimavälityksen kautta , jossa on ensiöketju ja toisio ketju. Onko prosentuaalinen ero kovin suuri. Paluupuolen koitkoja ei nyt huomioida. Ja mitkä on ne todelliset syyt joista nyt ritiseeretaan huonoksi , tekee siittä huononman.
Jos korostaa että siinä ei ole kuin haittoja , pitää pystyä myös osoittaan sen viat teoriassa.
Kokeilu jota olen rakentamassa on kyllä pitkällisen suunittelin tulos . Joskus astuu halu tehdä jotain muulla tavalla kuin on muiden pyörissä . Sama oli kyseessä peräkärryssä jonka rakenne poikesi erilaisesta ja tuli omasta mielestä hyvä ja toimiva ratkaisu. Sama on tässä tapauksessa . Ennakko asenteet ovat usein uuden ratkaisun esteitä . Vastaavaa voiman kuljettamista on Visan velomobiilissa ja ei siinä nopeus ainakaan ole kärsinyt. Tosin ilmanvastus siinä on pienempi . :)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja tm »

Nojanalle kirjoitti:

...mutta nämä kieretapit on se ongelma. netistä niitä saisi ja ei ne hirveessä hinnassa ole . Mutta tarvitseeko jatkossa on sitten se jatko kysymys. :cry:...

Mulla on tuollaiset kierretapit, saat lainaan jos tuohon kampien puolelta toiselle vaihtoon päädyt.

Vastaa Viestiin