STERN 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt otti Sakarin ehdotus voiton ,ajatus että laitan kaksi ratasta rinnakkain . Välirattaaseen tulee kaksia 41 hampaista ja ne tehdään jo varastossa olevista kampipareista . Eteen tuellee Pyörätohtorilta ostama Nishikin yksirattainen kampisarja ,jossa on 43 hammasta ,eli ei oleelista välitys muutosta tapahdu ensiövaiheessa . Toision välityksestä hoitaa Shasin 3 kertaa 7 ,rumpu pakka yhdistelmä. Välitykset on seuraavat ykkösestä alkaen 32-24-21-18-15-13-11 . :lol:

Minkäs kokoinen rengas?

EDIt: olihan se tuolla alussa, 26".

80 RPM kadenssilla pienimmällä vaihteella 9.2 km/h, suurimmalla vaihteella 100 RPM kadenssilla 62.4 km/h

Itse pudottaisin tuota välitystä siinä väliakselilla.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Niillä osilla mennään mitä nyt varastossa makaa. Saahan se sit muutettua jos välitys ei riitä . Itse kyllä pyörivän aikalailla tuossa 90-120 välillä. :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Niillä osilla mennään mitä nyt varastossa makaa. Saahan se sit muutettua jos välitys ei riitä . Itse kyllä pyörivän aikalailla tuossa 90-120 välillä. :)

No eipä siinä sitten, jos ei matkaan koskaan osu mäkiä joiden nousussa ei kunto riitä pitämään 10.4 km/h nopeutta (90 rpm pienimmällä vaihteella).

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Onko jollain tietoo paljonko etupuomin sijottaminen ,noin 20mm vasenmalle keskilinjasta vaikuttaa sen kestävyytee

Älä siirrä puomia, siirrä mieluummin emäputkea puomin suhteen ja asenna väliakselin laakerointi mahdollisimman lähelle runkoputkea. Etupuomi saa tuosta sitten hiukan ampua vasemmalle eteen, että kampikeskiön kanssa ei tule ongelmia. Tällä tavalla kokonaisleveys jää pieneksi ja lujuus maksimoituu.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nyt tyhmä kysymys mitä tarkoitat " EMäPUTKELLA" . Että pysytään samassa käsitemailmassa . Eli puomi on se minkä minä tästä nyt ymmärsin . Keskiö on eressä ja puomin toinen pää asettu ohjainputkeen . Ja tästä alkaa taakse väliputki takahaarukkaan asti . Siksi kysynen että tämä käsite ei mennyt perille .
Tämä ohjausakselin putken siirtäminen niin että se tukeutuu puomiin enenmän toisesta laidasta on tietysti heikentävä ratkaisu , nähden siihen että se kiinitetään ymääri hitsaten puomin putkeen .
Ahaa nyt hokasin tarkoitat tätä EMäPUTKELLA sitä putkea jonka sisään tämä puominputki menee ilmeisesti . :)
Niin siittä välityksestä viellä , onhan siinä navassa alentava vaihde . Kai sillä jotain vaikutusta on vai laskitko sen vaikutuksen juuri tuohon 10km/h ???

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Emäputki on se putki jonka läpi etuhaarukan kaulaputki menee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

KIITOS !!! Minulle se on ollut aina ohjainakselinputki. Näin näitä käsitteitä riittää. :lol:
Kun piirtelin tässä juuri tuota etupäätä , huomasin siinä että eipä sitä siirtää tarvitse . Tuota tässä mietittiskelin kannaattaako tästä aisata tehdä mahdollisemman pitkä , vai lyhyt . Lyhyt lisäisi jalkojen tilaa ja 5cm säätö riittää hyvin tähän aisaan . :)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aisasta piirotin niin että laskennallisesti se olisi 400mm pitkä , tarvittaessa sitä voi lyhentää , tai pidentää 100 mm teoriassa . Kysymys kuulu onko etuvetonojariin ohjauksen kulma 10 astetta liikaa ja ylitys 50mm . Mitä muut ovat laittaneet pyöriinsä. Vertasin vaan Nazcan vastaaviin ja oltas lähellä samoja kulmia . Ovat hyvin pelittäneet Nazcan alla . Etuverossa kulmat ja ylitykset ovat ??? Vähän hakusessa viellä. :)

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Syväri »

tavasti kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Nyt otti Sakarin ehdotus voiton ,ajatus että laitan kaksi ratasta rinnakkain . Välirattaaseen tulee kaksia 41 hampaista ja ne tehdään jo varastossa olevista kampipareista . Eteen tuellee Pyörätohtorilta ostama Nishikin yksirattainen kampisarja ,jossa on 43 hammasta ,eli ei oleelista välitys muutosta tapahdu ensiövaiheessa . Toision välityksestä hoitaa Shasin 3 kertaa 7 ,rumpu pakka yhdistelmä. Välitykset on seuraavat ykkösestä alkaen 32-24-21-18-15-13-11 . :lol:

Minkäs kokoinen rengas?

EDIt: olihan se tuolla alussa, 26".

80 RPM kadenssilla pienimmällä vaihteella 9.2 km/h, suurimmalla vaihteella 100 RPM kadenssilla 62.4 km/h

Itse pudottaisin tuota välitystä siinä väliakselilla.

Jos nyt tosiaan väliakselilla teet, en tajua miksi laittaa väliakseli joka ei suurenna välitystä pienelle eturenkaalle.

No mutta, jos niin teet, aiotko tehdä väliakselista/sen rattaista liukuvia? Vetopuolella vaatii esim. hyvää kiilauraliitosta. Hyöty = hieman parempi kääntyvyys, ketju kiertyy vähemmän.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Väliakselista ja rattaista tulee kyllä yhtäpuuta , kääntyvyyden kustannuksella . Mutta eipä sen ohjauksen niin hirveitä täydy kääntyä . :)
Kaupunkipyörää siittä ei kuitenkaan tule. :) Tulee miehelle uusi leikkikalu jolla hän luulee ajavansa kovaa :) .

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja PW »

Törmäsin tuommoseen sivuun, erilaisia kuvia mutt tuolla oli tommonen väliakseli ratkasu kans. http://www.policumbent.it/en/competizioni
, jos joku viisaampi liittäs sen kuvan tänne ku ei nyt oikeen suju :(
Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Törmäsin tuommoseen sivuun, erilaisia kuvia mutt tuolla oli tommonen väliakseli ratkasu kans. http://www.policumbent.it/en/competizioni
, jos joku viisaampi liittäs sen kuvan tänne ku ei nyt oikeen suju :(
Petri

Tarkoitit varmaan tätä kuvaa:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mielenkiintonen tuo kuva. Kysymys kuuluu tuosta ketjun linjauksesta . Vetopuolen ketju nousee navalta aika viistoon ylös, mitä rajoiteita tuollainen ratkaisu tekee . :roll:
Kuinka tarkaa ketjun kulkeminen on sille että se poikeaa haarukan linjasta. Ainkin jarru on saatu mahtumaan haarukan takapuolelle ja välipyörästön tukilaakeri on laitettu ohjainputken takapuolelle. Joka lisää kyllä sen kiinityksen kestävyyttä. :lol:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja irakas »

Syväri kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Nyt otti Sakarin ehdotus voiton ,ajatus että laitan kaksi ratasta rinnakkain . Välirattaaseen tulee kaksia 41 hampaista ja ne tehdään jo varastossa olevista kampipareista . Eteen tuellee Pyörätohtorilta ostama Nishikin yksirattainen kampisarja ,jossa on 43 hammasta ,eli ei oleelista välitys muutosta tapahdu ensiövaiheessa . Toision välityksestä hoitaa Shasin 3 kertaa 7 ,rumpu pakka yhdistelmä. Välitykset on seuraavat ykkösestä alkaen 32-24-21-18-15-13-11 . :lol:

Itse pudottaisin tuota välitystä siinä väliakselilla.

Jos nyt tosiaan väliakselilla teet, en tajua miksi laittaa väliakseli joka ei suurenna välitystä pienelle eturenkaalle.

Olen samaa mieltä. Minulla on monissa nojakeissa ollut ongelmana liian pienet eturattaat. Laittamalla eri suuret taittorattaat väliakseliin, saisi helposti välitystä lisää ilman kummempia erikoishankintoja.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Rumpuvaihde joko kertoo , tai vähentää hammaspiikkien lukua 1.25 ja kakkonen on suora . Eli laskekaapa paljonko 32 hampainen kasvaa teoreettisesti ja kuinka 11 hampaissesta tulee pienempi . Niin kyllä välitysten pitäs riittää tavalliselle kulkialle. Tietysti jos on vaihde hullu ja satakaan vaihdetta ei riitä. :)

Vastaa Viestiin