STERN 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Rumpuvaihde joko kertoo , tai vähentää hammaspiikkien lukua 1.25 ja kakkonen on suora . Eli laskekaapa paljonko 32 hampainen kasvaa teoreettisesti ja kuinka 11 hampaissesta tulee pienempi . Niin kyllä välitysten pitäs riittää tavalliselle kulkialle. Tietysti jos on vaihde hullu ja satakaan vaihdetta ei riitä. :)

Alunperin sanoit, että oli 43 hampainen. Se 32 hampainen eturatas antaisi 90 rpm pienimmällä vaihteella 7.7 km/h, 120 rpm suurimmalla vaihteella 55.7 km/h. Minusta tuo alkaa olla jo oikeampi välitys. Ja tässä laskelmassa on jo huomioitu se dualdrive, Sheldonin laskuri kun osaa senkin

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Yritin kyllä kirjoittaa että takapakana on 32----------11. Tämä olettaminen että toinen ymmärtää mitä tarkoitat on itselläni se pahe itselvyys samanlaisesta ajatusmailmasta . ANTEEKSI :roll:
Eturatas on siis se 43 erelleen. :lol:

Tänään kävin laakeriliikkeessä hakemassa taulukon neulalaakereista ja näin pääsen mitottaan tämän välirattaan . :shock:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Yritin kyllä kirjoittaa että takapakana on 32----------11. Tämä olettaminen että toinen ymmärtää mitä tarkoitat on itselläni se pahe itselvyys samanlaisesta ajatusmailmasta . ANTEEKSI :roll:
Eturatas on siis se 43 erelleen. :lol:

No sitten ne aikaisemmin antamani arvot pitävät paikkaansa, niissä oli jo napavaihde huomioitu. Kovaa pääsee, kunhan vaan pääsee mäet ylös.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos käytät saman kokoisia rattaita, miksi haluat väliakselin. Miksei taittopyörä kelpaa. Taittopyörärakenteessa on samat toiminnot, paitsi että paino on vähäisempi, kääntyvyys uivan/kallistuvan asennuksen takia parempi, jopa hyötysuhde on parempi.

Toisaalta, eihän tuota tarvitse lopullisesti päättää, kunhan rakenne tehdään fiksusti. Laita taittopyörän akseli emäputken etupuolelle tai kylkeen uloketapiksi hitsaamalla. Ei takapuolelle, kuten tuossa kuvassa edellä. Käytä akselimateriaalina parikymmenmillistä putkea, jonka ulkopinnan sorvaat laakerille sopivaksi. Laakerit istutat sitten pyörivään osaan kiinni siten, että tuohon tappiin voit halutessasi vaihtaa joko taittopyörän tai ratasparin toimimaan väliakselina. Rataspari tarvitsee kaksi laakeria tavallinen taittopyörä vain yhden.

En näe syytä käyttää muuta, kuin urakuulalaakeria, joka on halvin ratkaisu ja varsin kevyt 18g. Neulalaakeri puolustaa paikkaansa, jos aiot tehdä väliakseliratasparista uivan. Neulalaakerin pienet rullat ovat kuitenkin hyvin herkkiä lialle ja ruosteelle. Akselitapin kiinnitys kannattaa tehdä siten, että laakeri, tai ainakin sisempi rattaista, menee mahdollisimman lähelle runko-/puomiputkea ja valita rattaat tai taittopyörän halkaisija siten, että vetävä ketju on kääntöakselin suuntainen yleisimmin käytettävällä rattaalla. Kääntyvyys paranee eikä vetele polkiessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Miltä kuulostaa tällänen idea. Tekisin sen laakeroidun saman laisilla pukkilaakereilla ,jota Sakari käyttää tässä SH18 , kampilaakereina. Ajattelin sorvata nelikanti keskiölaakerin akselista sopivan halkasijaltaan ja sovittaa näihin alumiini rungoisen vastaavan laakerin. Näin pystyisin helposti vaihtamaan tämän välirattaan uuteen ja tarvittaessa vaikka eri kokoiseen.
Näitä pukkilaakereita on myös sivulta kiini ruuvattavan mallisia ja kuulemma ,myös Japseilta saatavana hiilari runkoisina.
Sitten siihen päärunkoputkistoon . Ajattelin että siinä menisi parhaiten joku 50 mm ,tai sinnepäin ja 1,5 seinämällä. Takahaarukan ajattelin siittä 50mm , 30 mm, 1,5sesta . Jossa oli se pyöreä kapeampi sivu, kun niin silmää hyväili muodollaan. :lol:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Miltä kuulostaa tällänen idea. Tekisin sen laakeroidun saman laisilla pukkilaakereilla ,jota Sakari käyttää tässä SH18 , kampilaakereina. Ajattelin sorvata nelikanti keskiölaakerin akselista sopivan halkasijaltaan ja sovittaa näihin alumiini rungoisen vastaavan laakerin. Näin pystyisin helposti vaihtamaan tämän välirattaan uuteen ja tarvittaessa vaikka eri kokoiseen.

Varmasti toimii, mutta painoa tulee julmetusti. Ne kampirattaat kun on tehty kestämään akseli
n kautta tulevat vääntövoimat ja se kestävyys on tässä ihan turhaa. Samoin nuo laakeripukit on ihan ylimitoitettua kamaa tähän käyttöön. Riittävän kevyet laakeripesät saa tehtyä huonekaluputkesta ja kun laakerit laittaa hammasrattaaseen toimii ne sen runkona.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tässä tänään kääntelin tulevaa etuhaarukkaa ja laitoin siihen kiini tulevan etupyrän ,sen vetävän sellaisen ja hopsista keikkaa kun mallasin sen ketjun kulkemista , niin huomasin sellaisen ikävän asian että kun ketju kulkee 7 vaihteele , niin ketju saattaa vähäsen raapia etuhaarukan pintaa. Eli tähän huomenna ,kansalaisopistossa täytyy tartua . Hommassa on kaksi vaihtoehtoa joko suoristaa etuhaarukkaa ,tai tehdä ketjulle sopiva pokkaus etuhaarukkaan . Tosin tämän vaikutusta haarukan käyttäytymiseen en tiedä. Tuleeko siittä liian jäykkä toiselta haarukan puoleltaan . Olisi tietysti yksi mahdollisuus jos siirtäisi haarukan korvassa olevaa navan kiinityskohtaa taaenmaksi , noin centin verran . Tilanne vaihtuisi olennaisesti paljon .
Sittten on tämän navan kertojan ulostulevan säätöketjun liikerata. paljonkohan se oikeen liikkuu. tuntuu että se on vain muutamia millejä. Ketju on siinä kovin jäykkä , no kai se toimii tunnokkaamin kun on tuo säädin kahva paikalla.
Niin tämä puomin pituus , kuinka lyhyt se voisi olla että se ei haittaa liikaa pyöritystä etuvetosessa . :roll:
Tämä on viellä ratkasematta . Se että puomi on pitkä ,tuo se välirattaan liian lähelle polvia ja se tuo taas sitä ahtautta ja turhaa puntien likaantumista, on se tietysti yksi pointti. :lol:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos ymmärsin ongelman oikein, etuvetosen haarukka ois hyvä olla suora ettei ketju hankaa haarukkaan.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Suoralla se olisi helpoo . Mutta lähdin hommaa tekeen maastopyörän haarukasta ja tästä aijon sen tehdä loppuun saakka. On sen verran tukeva haarukka tämä. Joudun siihen hitsaamaan viellä levyjarrun korvat varalle .
Rumpuvaihteelisena tässä ei olisi näitä ongelmia laisinkaan. Ongelmat on tehty ratkaistaviksiksi . .:)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jori »

Oikaiset vähän ison ruuvipenkin välissä. Ei sen suora tarvitse olla, vain sen verran, että ketju kulkee hankaamatta myös pienimmälle rattaalle. Huomaa, että sitä ei näe sivukuvasta, sillä ketjulinja on sisempänä kuin haarukan putki. Se täytyy paikoillaan mallata.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy suoristaa hivenen . Katkaisen putkea kaksikolmasosaa ja pikaisen sen suoremmaksi . Sitten laitan sen jikiiin ja laitan sen hitsauksen ajaksi tasoon , niin että molemmista puoliskoista tulisi samanlaiset. Tämä ruuvipenki tuntu liian Jorimaisen helpolta tavalta hoitaa asia . :)
Sitten sovitan sen levyjarrukorvakkeen ja alaohjauksen laakeroinin korvakkeen. :lol:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Täytyy suoristaa hivenen . Katkaisen putkea kaksikolmasosaa ja pikaisen sen suoremmaksi . Sitten laitan sen jikiiin ja laitan sen hitsauksen ajaksi tasoon , niin että molemmista puoliskoista tulisi samanlaiset. Tämä ruuvipenki tuntu liian Jorimaisen helpolta tavalta hoitaa asia . :)
Sitten sovitan sen levyjarrukorvakkeen ja alaohjauksen laakeroinin korvakkeen. :lol:

Osahan on tehnyt etuvetosen haarukan siten että on katkassut sen puolesta välistä ja tehnyt latta tavarasta loput. Voi tehdä tarvittavat mutkat että levyjarru ja pakka mahtuu paikalleen. En nyt löydä tähän hätään kuvaa... mutta minultakin löytyy 26" CrMo maasturin etuhaarukka, siitä saisi tällä tekniikalla helposti 20" etuvetosen (tai isommankin) haarukan. Painoa tulee ehkä vähän lisää, toisaalta tuo lattaosuus voi olla myös litistettyä ja taitettua putkea.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Tässä se kuva, Toxy FWD-mallista:
Kuva

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Aika on jännän olonen tuo kuvassa oleva . Näyttää olevan toispuoleisella takahaarukalla. Kuva taitaa vähän vääristää tuota ajo asentoo aika pahasti.
Eilen sain haarukan oijottuu ja ketju menee nyt sitten 10mm lähimmillään sen vierestä. Haarukasta tuli aika suora sivu roviililtaan.
Tämä alaohjauksen tekeminen etuvetopyörään rupes mietityttään ,kun noita mahdollisuuksia kummittelee pääsä tässävaiheeessa muitakin. Pysyäkkö tässä mihin on tottunut,rennon lupsakassa ajoasennessa . tai siirtyykö täysin toisenlaiseen tyyliin.
Pyörään olisi mahdollista rakentaa nyt sellainen virtuaalinen yläohjaus ja tuora se tuohon mahanpäälle rötköttään kuin jokin pelinohjain. hämmästystä se ainakin saisi aikaan katsojissa . Sillä koko ohjainyksikkö ei kovin kaksista tukea tarvitse . :roll:
Niin kun tuo haarukkakun on aiko suora niin ,niin kuinka paljon se vaikuttaa siihen etupään kulmaan , kun suunittelin että laitan sen noin 10 astetta . Kun tuo ylitys nyt pieneni ,niin ohjauksestahan tulee herkempi ja samalla menetetään sitä keskittämis kykyä haarukalta itseltään. Eli tuleeko siittä nyt enenmän rauhaton ja voikoko siihen mitenkään vaikuttaa. Jos haarukan ja rungon väliin laittois tollasen palauttavan kumin niin liekö siin mitää järjen hiventäkään. vai hankaloittaako ajoo turhaan. :lol:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nojanalle kirjoitti:

Aika on jännän olonen tuo kuvassa oleva . Näyttää olevan toispuoleisella takahaarukalla. Kuva taitaa vähän vääristää tuota ajo asentoo aika pahasti.

Toxy on tosiaan takajousitettu ja ilman tuota boxia värkki taittuu matkalaukkuun. Edessä ja takana on 20" rattaat ja tuo etuhaarukka on myös lähes suora ketjulinjan takia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin