Polvia alemmas ja katetta nokalle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Aloin erilaisten keskusteluiden innoittamana pohtia, joskos noita polvia saisi alemmas, niin tuo Azubin tuulilasikin pääsisi käyttöön. Nykyisessä mallissa polvet menevät niin ylös, että niiden yli katsoo ainakin soratiellä liian kauas. Hyvällä pyörätiellä ehkä menisi vielä jotenkin, että katse osuu tiehen vasta noin 10-15 metrin päässä.
(Kuva nykyisestä: http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/Lowride1 ... _1024.html )

Hasen Tretsistä purin juuri pois 115 mm pitkät kammet. Niissä on toki minun käyttööni kelvottoman suuri 55 hampainen ratas, mutta tekemällähän saa uusia. Tai jos ei saa tehtyä kelvollisia rattaita, niin pitänee sitten käyttää niitä hasen kammenlyhentimiä. Nyt pyörässä on 152 mm kammet.

Paljonkohan polvi tipahtaa jos kammet lyhenevät 152->115 mm? Puomi pitenee sen saman 37 mm. Jonkun 40-50 mm?

Jukka tuossa heitti, että jos samalla tekisi puomin jossa keskiö olisi vähän alempana, niin saisi pudotettua vielä vähän lisää. Samalla voisi puomiin tulisi se vaihtajan putkikin, niin saisi etuvaihtajan.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Jaa a, jos kate ohjais ilmaa pyörän alle vois näkyvyyskin olla parempi. Hyöty taitaa olla kuitenkin aika pieni.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Syväri kirjoitti:

Jaa a, jos kate ohjais ilmaa pyörän alle vois näkyvyyskin olla parempi. Hyöty taitaa olla kuitenkin aika pieni.

Kai se alapuolen ilmanvastus on ihan yhtä suuri juttu kuin yläpuolenkin, mutta alapuolella on kaikenlaista tavaraa, kuten renkaita, ja jalatkin pitäisi saada maahan.

Otin muutaman valokuvan että saisi tolkkua ketjulinjasta.http://vuo.ro/~tavasti/nojakki/ketjulinja/dirindex.html
Lopputulos, eipä kärsi paljoa keskiötä laskea, tai ketjuputki makaa haarukan yläpään päällä. Aika lähelle tuota mennään jo sillä kun puomi vähän pitenee, ja siirtää ketjun kulkemaan ohjaustangon alta. Nyt ketju kulkee ohjaustangon päältä, ja ei ole aivan suorassa.

Huomenna ehkä haen Jorilta kammenlyhentimet, ja kokeilen miltäs ne todella lyhyet kammet tuntuisivat.
Nuo 115 mm kammet menevät Jorin testattaviksi. Jos teoria kampien pituuksien ja hammasrattaiden suhteesta pitää paikkaansa, niin tuo 55 hammasta@115mm vastaa 81 hampaista ratasta 170 mm kammissa :o

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mistä tuo kampien pituus lokiikka nyt oikein kumpuaa. Kampi eli VÄÄNTIÖ,niin eikö ole niin mitä lyhempi on vipuvarsi , niin sitä vähäisempi voima sillä saadaan. Eikö rautakangella ole paempi hyöty suhde kuin kuvannollisesti sorkaraudalla. :lol:
Kun tuntuu että kammet vaan lyhentyy ja kierosten pitää kasvaa , että saadaan sama vääntö. :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti:

Mistä tuo kampien pituus lokiikka nyt oikein kumpuaa. Kampi eli VÄÄNTIÖ,niin eikö ole niin mitä lyhempi on vipuvarsi , niin sitä vähäisempi voima sillä saadaan. Eikö rautakangella ole paempi hyöty suhde kuin kuvannollisesti sorkaraudalla. :lol:
Kun tuntuu että kammet vaan lyhentyy ja kierosten pitää kasvaa , että saadaan sama vääntö. :roll:

Kaikkee pitää kokeilla ( paitsi kansanthuu) muutenhan sitä ei tiijä josko ne lyhyemmät onkin paremmat :wink: Stä paitti tavotehan Tavastilla on saada polvet alemmas.
Tuo joustohaarukka nostaa tuota keulaa aikas runsaasti, ja sitten ketjulle on pitänt jättää tillaa, toisaalta kaikkee ei voi saada :wink: samaan pyörään.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Mistä tuo kampien pituus lokiikka nyt oikein kumpuaa. Kampi eli VÄÄNTIÖ,niin eikö ole niin mitä lyhempi on vipuvarsi , niin sitä vähäisempi voima sillä saadaan. Eikö rautakangella ole paempi hyöty suhde kuin kuvannollisesti sorkaraudalla. :lol:
Kun tuntuu että kammet vaan lyhentyy ja kierosten pitää kasvaa , että saadaan sama vääntö. :roll:

1) Vipuja on systeemissä useampia. Siinä on ne jalat, ja jaloista irtoava voima on eri riippuen nivelkulmista. Kokeile ottaa paljon painoa käsiin tai niskaan, ja kokeile pientä kyykkyä tai syväkyykkyä. Kummassa pärjää isomman painon kanssa? Kumpaa pystyy tekemään nopeammin? Kummassa hajoaa enemmän polviniveliä?

2) Kun ei tiedä, niin pitää kokeilla. 170 -> 152 lyhennys on tehty, ja tuntemus oli, että parani. Saattoi toki parantua senkin takia, että vaihdos oli kesken kesän, ja harjoitus auttoi. Olisi kiva lyhentää niin paljon että ero oikeasti alkaisi tuntua. Sama ovaalien rattaiden kanssa, tehdään niin ovaalia että ero tuntuu. Jos ero ei tunnu hyvältä, niin takaisin normaaliin pääsee.

3) Nyt oli pohdinnassa saisiko polvia alemmas, että voisi tällätä nokalle katteen. Sekin on yksi tutkittava asia, että onko semmoisesta katteesta jotain iloa, ja jos ei, niin mitä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Iloa on varmaan että pystyy ajamaan vähemmällä vaatetuksella . Eipä käy niin paha puhuri jalkoihin näin lokasäillä. Kyllä minä tiedän että jaloissa on erillaisia omia kampinulmia ja että pelkät kammet ei ole yksin vaikuttava tekijä. Mutta kampi on se viimeinen tekijä , joka vaikuttaa päkiän ja kantapään välillä. Tämän väli ratkaisee oleelisesti kammen pituuteen. Mitä pienempi jalka on sitä lyhyempi olis tuo kampi. Tierän että muillakin jalan nivelväleillä on merkitystä työntöön. Jos olisit Kenialainen juoksia , niin todennäköisesti sinulla olisi tarvetta oleelisesti pidenpiin kampiin. Mutta yleisesti Suomalaisen sääriluu on lyhyempi , kuin monilla muilla juoksia kansoilla. Eli olemme enenmän tallojia , kuin sulavia kaselleja. Tämä on otettu tietoo yhdestä tutkimuksesta jossa verrattiin juoksioiden erillaisuutta ja miksi jotkut maat pärjää paremmin kuin länsimaiden juoksiat.
Niin siittä katteesta . Eikö se lisää etupäähän jonkin verran massaa ja voi haitata menoa äkkiheilahduksissa . Varsinkin kaksipyöräisessä. Siinäkin tulee kysymykseen vipuvarret sivuttais liikkeessä. Tuulisella säällä takatuulessa voi olla vähän kuin pallopuje ja lisätä menoa, johtuu paljolti sen kulmasta menosuuntaan.
Itse kokeilin itse tehtyä viime syksynä ja tein sellaisen millisestä polykarponaatista. Mutta epäonnistu, tuli kamala rämisiä ja vaappuja tuulisella säällä. Sen kiinitys oli se ongelma . :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nojanalle kirjoitti:

Eli olemme enenmän tallojia , kuin sulavia kaselleja.

Joo, kyllä meikäläiseen enemmän osuu kuvaus 'puskutraktori' kuin 'gaselli' ,)

Nojanalle kirjoitti:

Niin siittä katteesta . Eikö se lisää etupäähän jonkin verran massaa ja voi haitata menoa äkkiheilahduksissa . Varsinkin kaksipyöräisessä.

Tämä on juuri näitä, että pitää se kokeilla, jos vaan on mahdollista. Ei se ehkä jatkuvaan käyttöön sovi, mutta kokeilla voi. Ja jos siitä on jotain apua aerodynamiikan suhteen, niin pääseehän sillä nokialla 10 km pidemmästi :-)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kaikki tähtää Nokialle :wink: Varmaan on hyvin yksilöllistä kuka miten pitkilä kammilla ajaa jo pelkästään sen takia ett on erimittasia "puskutraktoreita" ja niissäkin erilaisia kierrosnopeuksia "moottorissa"
Mäntyharjulta jäi mieleen erilainen tapa ajaa nojakkia ku alamäessä Tapsa Ä. suhahti miusta ohi valtavilla lihaksillaan ja ylämäessä mie "nopeella" pyörityksellä taas hänestä , "maalissa" oltiin samaan aikaan :D
Eli nojakkia voi ajaa monella tapaa tai ainaskin kahella.
Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

PW kirjoitti:

Kaikki tähtää Nokialle :wink:

Olihan se vuoden kohokohta, ja jäi kaivelemaan kun menin voimien jakokin ihan pielee!

PW kirjoitti:

Varmaan on hyvin yksilöllistä kuka miten pitkilä kammilla ajaa jo pelkästään sen takia ett on erimittasia "puskutraktoreita" ja niissäkin erilaisia kierrosnopeuksia "moottorissa"
Mäntyharjulta jäi mieleen erilainen tapa ajaa nojakkia ku alamäessä Tapsa Ä. suhahti miusta ohi valtavilla lihaksillaan ja ylämäessä mie "nopeella" pyörityksellä taas hänestä , "maalissa" oltiin samaan aikaan :D

Se että ylämäessä menit ohi kertoo siitä että sinulla on parempi teho-painosuhde. Ängeslevä on keskittynyt taas hakemaan kovia huippu alamäissä, mm normaalia isommilla välityksillä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Nokia kaivelee . Jo katseleminen sai vanhan lämpenemään , jos viellä kerran yrittäs katsoo missä se raja on. Onpahan sit lapsenlapsille kehumista siellä kiikkutoolissa istuessa. Että tulipa tuokin tehtyä . Eikä maattua vaan. :)
Siellä pärjää Nokialla tasasella suoritukselle ja jos viimesillä tunneilla on viellä pökköö pesässä , niin antaa palaa vaan. Siellä alkaa ne miehen ja pyörän painot sit ratkasta kun ei ole enään paljon laittaa lisää kapuloita liikkeelle.
Tulkaa kaikki kynnelekykenevät mukaan , jos ei ajamaan niin kannustaan. Nyt voi osan lomasta suunata sinne ja anoa nämä poistumisluvat kotoo kuntoon. :mrgreen:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Huomenna ehkä haen Jorilta kammenlyhentimet, ja kokeilen miltäs ne todella lyhyet kammet tuntuisivat.

Nyt on lyhentimet paikallaan, mutta yhtään en kokeillut. Ei ollut aikaa, ja tiellekin olivat ajaneet sellaisen määärän sepeliä ettei siinä olis oikein ajamisesta tullut mitään. Huomenna ehkä pääsee tyypittelemään, jollain noin 110 mm mittaiseksi säädettynä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

tavasti kirjoitti:

Nyt on lyhentimet paikallaan, mutta yhtään en kokeillut. Ei ollut aikaa, ja tiellekin olivat ajaneet sellaisen määärän sepeliä ettei siinä olis oikein ajamisesta tullut mitään. Huomenna ehkä pääsee tyypittelemään, jollain noin 110 mm mittaiseksi säädettynä.

Pidensin vähän, siihen 115 mm mitä ne yhdet olemassaolevat kammet ovat.

Ihan ok noilla ajelee, luontaisesti tulee ajettua kovemmilla kadensseilla. 32/11 välityksillä pystyin ajamaan noin 48 km/h, eli 140 kadenssi. Ihan kohtu ok noilla ajoi myös pienillä kadensseilla. Saattaapa olla, että lyhyillä kammilla se käyttökelpoinen kadenssi-alue on laajempi.

Tuon testin perusteella ei se kaava jonka mukaan rattaiden hammasluku menisi lineaarisesti kampien pituuden mukaan pidä paikkaansa. Tuo 152->115 lyhennys on sen verran suuri, että teorian mukaan 32 hampainen olisi pitänyt tuntua 42 hampaiselta, mutta ei se nyt ihan niin mennyt. Kyllä se ratas ikäänkuin kasvoi, mutta ei noin paljon.

Mutta oliko paremmat? No ei, kyllä ne 152 mm pitkät ovat enemmän minun juttuni kuin noin lyhyet. Vaikka kadenssi nouseekin 'itsestään' suuremmaksi, niin jotenkin en kuitenkaan tykännyt. Arvaus on, että minun makuuni paras pituus voisi olla jossain 130-140 mm paikkeilla, tai sitten ei. Pitänee kokeilla seuraavaksi sellaista.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja jori »

Kiitos Tavasti, löysin kammet ja ajoin sunnuntaina ensimmäisen menestyksekkään koeajon. Pyörässä tuntui olevan erityisen paljon tehoa, kuin turbo olisi lisätty. Vaikutelma oli, kuin olisi kävellyt portaita yksi porras kerrallaan. Jotenkin herraskainen tyyli polkea, kun jalat liikkuvat vain pientä liikettä.

No, ihan kunnolla en ole vielä päässyt kokeilemaan, koska eturatas oli niin suuri (50), että puomin pidennyksen kanssa yhdessä aiheuttivat sen, että ketjua olisi pitänyt pidentää, että pieniä vaihteita pääsisi käyttämään. Varsinaisesti lyhyillä kammillahan käytetään juuri näitä pienempiä vaihteita.
En löytänyt mistään ketjun pätkää, jotta olisin päässyt pidentämään ketjua, enkä ole ehtinyt ostamaan vielä uutta ketjua. Saapas nähdä miten sitten kulkee, kun saadaan myös pienet vaihteet toimimaan.

Vaikuttaa siltä, että tämäkään ei vielä ole niin lyhyt kampimitta, että ominaisuudet huononisivat. Täytyy kokeilla vielä niitä nallen satavitosia.

Olen samaa mieltä tavastin kanssa, että lyhyillä kammilla käyttökelpoinen kampikierrosalue kasvaa. Tuo kammenpituuden suhde rattaaseen -logiikkahan perustuu poljinnopeuden pysymiseen vakiona. Lyhyillä kammilla jalan nivelkulmien muutokset kampikierroksen aikana ovat pienempiä ja nilkan liike vaikuttaa suhteessa enemmän polven ja lonkan nivelkulmiin. (Painavien) :) reisien edestakainen liikenopeus ei siten kasva niin paljon, kuin poljinnopeuden kasvattaminen suuremmilla kampipituuksilla, joten poljinnopeutta voi lyhyemmillä kammilla kasvattaa suhteessa enemmän. Tähän liittyy olennaisesti polven kulma-alue, joka siis lyhyillä kammilla on pienempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Polvia alemmas ja katetta nokalle

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti:

Kiitos Tavasti, löysin kammet ja ajoin sunnuntaina ensimmäisen menestyksekkään koeajon. Pyörässä tuntui olevan erityisen paljon tehoa, kuin turbo olisi lisätty. Vaikutelma oli, kuin olisi kävellyt portaita yksi porras kerrallaan. Jotenkin herraskainen tyyli polkea, kun jalat liikkuvat vain pientä liikettä.

Makuasioita. Itsellekkin tuli sellainen olo, että nimenomaan nopeaan, urheilulliseen ajoon nuo tosilyhyet voisivat olla pop. Eilen itsellä oli väsynyt, 'mä tässä kruisailen päätä lepuuttaakseni' olo, johon tuollainen urheilullinen ajotuntuma ei istunut optimaalisesti.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin