Sivu 1/2

Nuoli kiitää

Lähetetty: 30 Syys 2011, 16:37
Kirjoittaja pketola

Morjensta rakentajat ja muut aiheesta kiinnostuneet!

Sain juuri jonkin aikaa kestäneen askarteluprojektin valmiiksi. "Nuoli" -velomobiili elikkä kinneri on aloittanut kiitämisen Hervannan kaduilla ja toivottasti kohta laajemminkin.
Parinkymmenen kilsan koeajon perusteella kulku on varsin mukavaa.

Hommat jatkuu talven jälkeen sen mukaan mitä virittelytarvetta ilmenee.

Lisätietoja ja kuvia täältä:
http://www.kolumbus.fi/ketola_ap/nuoli

Kiitokset Jorille asiantuntija-avusta sekä muillekin osia ja vinkkejä tarjonneille!

Pekka


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 30 Syys 2011, 18:04
Kirjoittaja jori

Kuva
Tuossa se on nuolimainen :) runko. Vertaan sitä tässä hiukan perustriken runkoon, jossa etuakseli on kampikeskiön takana ja jalkojen alapuolella.

Nuolessa etuakseli kulke polkimien etupuolella ja kurottaa sieltä taakse siten, että pyörät ovat suurin piirtein kampikeskiön kohdalla. Kun etuaksein ei tarvitse väistää kantapäitä, vaan se on siirretty jalkojen etupuolelle reilu puoli metriä edemmäs, on etuppyörien kuormaa saatu kevenemään, joka vastaavasti on siirtänyt painoa enemmän suuremmalle takapyörälle pidon ja rullaavuuden parantamiseksi. Tässä se on erityisen tärkeää, sillä kiekot ovat KMX settiä ja etupyörät siis vain 16" kokoiset.

Olka-akselit ovat mikroautosta, mistä syystä ohjainvarret ovat taakse päin ja raidetanko on jouduttu asentamaan poikittain yli rungon. Jalkojen liikkeelle jää niukalti ilmaväliä, mutta mahtuvat ne siinä juuri ja juuri pyörimään. Oikean suuntaiset ohjainvarret olka-akselissa olisivat mahdollistaneet raidetangon suuntautuvan vinosti eteen akseliputken suuntaan. Raidetankokompromissista huolimatta nuolimaisessa rungossa on erinomaiset tilat kulkea istuimelle, eikä tarvitse pelätä, että etuakseli jyrää kantapäille, jos jalat putoavat polkimilta.

Toki haittaakin tuosta runkokonseptista on. Kauempana painopisteestä oleva etuakseli antaa samaa raideleveyttä kohti hitusen vähemmän sivuttaisvakavuutta ja runkoon tulee pidemmälti putkea. Putken ei kuitenkaan tarvitse olla niin vahvaa, kuin perustriken etuakselissa, joten ihan varma ei voi olla, olisiko rakenne optimoituna painavampi kuin perusmalli.

Laittaisitko Pekka sisäkuvia / alta, jossa näkyy tekniikka ja punnitsisit painon.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 30 Syys 2011, 18:27
Kirjoittaja PW

Eli tässä on vähän saman tyyppinen ku Zoxin yhessä trikemallissa, Kinnerit senku lisääntyy :D

Petri


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 30 Syys 2011, 18:35
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Eli tässä on vähän saman tyyppinen ku Zoxin yhessä trikemallissa,..

Siitä juuri idea.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 30 Syys 2011, 19:30
Kirjoittaja jviirret

Hieno. Mukava myös että ihmiset kokeilee ennakkoluulottomasti kaikkia tällaisia erikoisempiakin ideoita.
Mistäs tuo keulakappale on? Onko ehditty jo törmätä?
Vielä katto tai vähintään tuulilasi niin jopa on mukava ajella syys keleillä.

Jukka


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 22 Huhti 2012, 19:50
Kirjoittaja pketola

Tänään talvisäilöstä ulos, ja saman tien kurvailemaan. Ei tarvinnut kuin hiukan takarengasta pumpata.

Kuvassa etuosan rakennetta.

  • Metallikehikko suojaa jalkoja törmäyksessä (vielä ei ole sattunut...)
  • Polkimien sijainti säädettävissä
  • Poljinten välistä lähtee punainen ohjaussauva. Tässä vielä haasteena pienen ohjausta häiritsevän klapin poisto.
  • Alemman ketjun vieressä näkyy ohjausnivelen toteutusta. Vasemmalle ja oikealle lähtee vivut etupyöriin. Pituutta helppo säätää aurauskulman fiksaamiseksi.
  • Etuvaihteet vaihtuu valkoisesta putkesta vääntämällä

Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 04 Touko 2012, 13:19
Kirjoittaja Pastori

Olisko tähäns aatavilla rakennetta vielä selventäviä kuvia- vaiheesta ilma koria. Ja Jori voisi laittaa ton kuvalinkin kondikseen = ladata tiedoston foorumille.

Kävi nimittäin mielessä että olisko tässä simppeli ratkaisu kasvuikäisen laitteeksi?


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 04 Touko 2012, 21:36
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:

Olisko tähäns aatavilla rakennetta vielä selventäviä kuvia- vaiheesta ilma koria. Ja Jori voisi laittaa ton kuvalinkin kondikseen = ladata tiedoston foorumille.

Kävi nimittäin mielessä että olisko tässä simppeli ratkaisu kasvuikäisen laitteeksi?

Pyytelin itsekin niitä rakennekuvia jo ensimmäisessä viestissäni. Nyt Pekan sivusto on kadonnut, enkä pysty enää lataamaan kuvaa tänne, enkä tiedä mistä katoamisessa on kysymys.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 19 Elo 2012, 13:01
Kirjoittaja Pastori

No niin. Nyt kun Pekka on tänne taas aktivoitunut niin voisitko päivittää nuo materiaalilinkit väkkärästä kuntoon.

Ryhdyn näetsen vakavasti pohtimaan moisen rakentamista perheen pienimmälle. Olisin hyvin kiitollinen kuvien tuomasta avusta.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 19 Elo 2012, 21:51
Kirjoittaja pketola

Runko hitsattuna, ohjaus paikallaan, ensimmäiset polkaisut koeajettu.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 19 Elo 2012, 21:54
Kirjoittaja pketola

Metallirunko rakennettu KMX:n takahaarukan päälle. Etuosan metallirakenteen tarkoitus suojata jalkoja törmäyksen sattuessa. Rungon muoto selittää ajopelin nimen.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 19 Elo 2012, 21:57
Kirjoittaja pketola

Takaosan konstruktiota. Valkoiset putket ovat selkänojan tukirakenteet.
Huomaa aukeava kuskin ovi.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 19 Elo 2012, 22:08
Kirjoittaja pketola

Etuohjauksen konstruktiota. Perustana on mikroauton ohjausnivelet.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 20 Elo 2012, 15:20
Kirjoittaja Pastori

Kiitti.

MItes noi eturenkaat, noi lienee 16 tuumaiset. Oliko tuommoisia valmiina, vai oletko kasannut itse. Onko noi siis napa jossa menee 20mm tms. tanko siittä suoraan läpi?

Onko tuo nivel kohtisuorassa maahan nähden?

Onko tossa rungossa keskellä taitos? Kts. kuva.

Kuva

Ai niin. Mikäs on toi etupyörien välinen etäisyys. Sanotaanko sitä nyt raideväliksi.


Re: Nuoli kiitää

Lähetetty: 21 Elo 2012, 21:14
Kirjoittaja pketola
Pastori kirjoitti:

MItes noi eturenkaat, noi lienee 16 tuumaiset. Oliko tuommoisia valmiina, vai oletko kasannut itse. Onko noi siis napa jossa menee 20mm tms. tanko siittä suoraan läpi?

-> Kyllä vaan. Alkuperäiset KMX:n pyörät ja osat. Sisälle sorvattiin metallista holkki, että saatiin tarkasti paikalleen.

Pastori kirjoitti:

Onko tuo nivel kohtisuorassa maahan nähden?

-> Pyörän nivel on ei ole kohtisuorassa. Akselin yläpää on siis taaempana. Tällä tehtiin ohjautuvuutta samaan tapaan kuin polkupyörässä. Kulma taitaa olla n. 15 astetta. Muut kulmat tulivat suoraan mikroauton ohjausnivelistä.

Pastori kirjoitti:

Onko tossa rungossa keskellä taitos? Kts. kuva.

-> Ei ole taitosta. Takahaarukka on KMX:n haarukka, jonka sisään on viety teräspalkki (jossa siis koko etuhaarukka), ja kiristetty kiinni. Teräspalkin avulla voidaan pyörän pituutta säätää.

Etupyörien välinen etäisyys on 80cm siihen kohtaan mistä pyörän akseli alkaa. Leveys on hiukan turhan suuri, koska kokonaisleveys renkaiden kanssa on enemmän kuin normaalista ovesta mahtuu sisään. Jos tekisin uudestaan niin kaventaisin leveyttä n. 10-15 cm.

Tällä hetkellä haasteena on saada viritettyä ohjauskulmat ym. kuntoon. Nyt ei mene kovin sujuvasti varsinkaan tiukoissa kurveissa. Tuon suunnitteluun kannattaa käyttää muutama tuumaustauko.

Lainaus korjattu, mustasudenkorento