Hiilikuidusta penkki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Aihe on ajankohtainen ollut jo pitkään... ja tiedon haun kohteena. Heittelen tähän aikaisempia löydöksiä muista keskusteluista pohjaksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Oma penkkini on M5 mallia muovi ja kokoa M.

Tilalle olin suunnitellut Velokraft:n tai jonkun muun L-kokoista hiilikuitupenkkiä joita muistaakseni sai jopa alle puolen kilon painoisina.

Tällä hetkellä voitolla on ajatus tehdä penkki itse, suurin piirtein tällaiseksi http://web.me.com/walterberger/Merlin-G2/Sitz_HC.html :
Kuva
Kuva

Tässä on sitten vain yksi "kylkiluu" jolla rakenne jäykistetään, tasaisissa osissa on n. 5mm nomex-hunajakenno tai kova/muovailtava vaahtomuovi ja rakenteelliset kerrokset hiilikuitua. Päälle pehmusteen alle tulee hiilikuitu+nomex kangas joka menee myös reunan yli.

Ja kiinnitys tulee M5 lowracerin vakioilla joiden lisäksi kolmas kiinnitys persuuksen alle vetopuolen ketjurissan pultilla. Säädettävyyttä en ole vielä pohtinut. Niskatuki tullee myös, säädettynä niin että max-aero ajoasento on sillä mukava; normi asennossa en tukea tarvi ainakaan nykyisillä ajokulmilla.

Muoks: kiinnikkeet tulevat siis hiilikuidusta kokonaan ja suoraan penkkiin, kiinnityspaikat M5:n normi kohdista + tuo kolmas. Näin painoa säästyy vähän lisää...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nyt on uusin oivallus esitetty BROL:ssa: miksei käyttäisi jotakin olemassa olevaa penkkiä urosmuottina !

Eli: otetaan vaikka MetaPhysic:n hiilikuitupenkki, puretaan siitä kaikki kiinnikkeet ja velcro-tarrat veks ja vedetään tuorekelmut päälle.

Sitten laminoidaan takapuolelle pari kolme kerrosta hiilikuitua ja päälle tuorekelmulla kompressio. Kuivuttuaan otetaan pois, penkkiin uudet tuorekelmut päälle ja kansiosan parin kerroksen laminointi. Lopuksi epoksiliimalla kappaleet yhteen ja reunan viimeistely. Jäi vähän epäilyttämään tuo pelkän tuorekelmun kompressio kylkiluiden ja ristiselän tuen "montussa"...

Itse mietin tätä vähän pidemmälle, että tekisin muotin päälle vain yhden hiilikuitu + kevlar kerroksen. Kuivuttuaan irrottaisin kappaleen ja laminoisin telaamalla/sormin sisäpuolelleen yhden tai kaksi hiilikuitukerrosta jonka päälle tuorekelmu ja vaahtumuovi-kompressio.

Kannelle sama eli yksi hiilikuitu + kevlar kangas muotin päälle kuivumaan. Sitten laminoisin kannen "sisäpuolelle" yhden hiilikuitukerroksen ja käyttäisin sitä "liimana" takapuolen ja kannen välissä. Eli koko paketti sitten kompressioon.

Lopuksi kaistaleet hiilikuitu + kevlar kangasta viimeistellyn reunan päälle vahvikkeeksi. Kuivuttuaan erittäin kevyt pohjan hionta ja mustaa uv-suojattua lakkaa perään, kanteen ei mitään lakkoja.

Tällä tavalla uusi penkki olisi vain kankaan paksuuden verran suurempi kuin alkuperäinen ja tarvittaessa hieman tukevampi. Kevlaria siksi että penkki kestäisi myös talviajon kaatumiset, ja menisi lowraceriin.

Tyttärelle voisi myöhemmin tehdä M5:n muovipenkin päälle hiilikuituisen jolla MetaPhysic:n paino pysyisi aisoissa...

Miltä vaikuttaa ? Voisiko penkki onnistua ?

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

THuhtamaki
Viestit: 151
Liittynyt: 08 Kesä 2010, 13:20

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja THuhtamaki »

Tuossa kohtaa tökkäsi mulla kun sanoit laminoivasi muotin päälle vain yhden kangaskerroksen ennen irroitusta. Yksi kangaskerros laminoituna on niin taipuisa ettet todennäköisesti saa pidettyä sitä muodossaan kun laminoit lisäkerroksia siihen. Eli muotin päällä kannattaa laittaa ainakin se kolme kerrosta joista keskimmäisessä kuidut on 45 asteen kulmassa pohja ja pinta kerrokseen. Näin laminoituna pitäisi olla riittävän jäykkä irroitusta ja jatko käsittelyä varten.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo-o. Pitää pohtia tätä vielä tovi lisää.

Ehkä pohjan vois tehdä niin että tuorekelmun päälle ensin hiilikuitukangasta ja perään cf+nomex. Sitten tuorekelmu-kompressioon. Kuivuttuaan sisäpuolelle yksi hiilikuitukerros. Näin pohjaosassa olisi kolme kerrosta laminoituna yhteen.

Kanteen sitten vain pelkkä cf+nomex kerran. Kuivuttuaan se laminoidaan kiinni pohjaosaan siten että väliin tulee epoksilla kyllästetty hiilikuitukangas ja joku sopiva kompressio. Näin kannessa kaksi kerrosta, päällimmäisenä cf+nomex.

Lopuksi leikataan reunat muotoon ja laminoidaan reunan päälle kaistale cf+nomex kangasta. Kuivuttuaan kevyt hionta ja jos kevlarin kellertava väri häiritsee niin mustaksi sävytettyä lakkaa pari kerrosta. Kanteen ei mitään niin tarttuu liimattavat velcro-tarrat paremmin ja pehmusteet liukuu vähemmän.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No nyt loppu pohtiminen.

Tuli nimittäin aloitettua penkin teko... tällä kertaa valmista penkkiä muottina käyttäen.

Katselin aikani 487-grammaista MP:n (Velokraft:n) penkkiä miten se on tehty. Näyttäisi pohjaosa tehdyn naarasmuotissa kerralla ja kuivuttuaan on istumapuolelle laitettu kaksi vahvikekaistaa persuksen ja ylempien kiinnitysten kohdalle koko leveydelle, muuten vain yhdet kaistat kylkiluiden päälle.

On nimittäin penkki 390 g kevyempi kuin M5:n muovi-lasikuituinen M-kokoinen penkki... ja noista vahvistamattomista kohdista näkyy läpi :roll: samoin lowracerissa penkki ajaessa tuntui kovemmalta ja polkiessa tuntui vähemmän joustoa, ainakin penkin osalta.

Joten penkki nakuksi ja toimeen... leikkasin ensin sopivat kaistat vanhasta 5 cm paksusta vaahtomuovipatjasta keskelle ja kylkiluiden sivuille kompressiota varten. Sitten tuorekelmua penkkiin suojaksi ja kankaita epoksilla kyllästämään.

Tulin siihen tulokseen että alle/sisälle pannaan 2-suuntaista hiilikuitukangasta ja päälle toinen hiilikuitu+kevlar tyyppistä. Heitin kankaat yksi kerrallaan ja painelin huolellisesti kylkiluiden välialueet muotoon. Sitten tuorekelmua kankaan päälle ja vaahtomuovikaistat paikalleen.

Perään tuorekelmua jolla ensin keskeltä vaahtomuovit kiinni ja sitten keskeltä päitä kohden lisää käsin vaahtomuovit paikalleen laittaen ja kankaat samalla oikoen. Oli melko jongleerausta ja nippa-nappa sain tavaran pakettiin tunnin sisään aloituksesta jolloin tämä epoksi alkaa geeliytyä.

Tältä paketti näyttää:

Kuva

Kevlar-kangas oli vähän liian pitkä joten piti pyöräyttää penkin päistä sisään, toivottavasti suojana olevat tuorekelmut on pysyneet ehjänä ettei tule ylimääräisiä haasteita irrottaessa...

Huomenna pääsee repimään irti kelmut ja ehkä jopa tuo pohjaosakin. Seuraavaksi sitten tulee ne vahvikekaistat ja kylkiluiden päälliskaistat ja viimeiseksi hiilikuitu+kevlar kankaasta päällyskerros jonka käännän reunan yli vahvistamaan jottei mene rikki kun lowracerilla kaatuilen talvella...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ja tältä näytti aamulla paketti avattuna:

Kuva

Kuva

Hyvät uutiset on että istumapuolelta ei kankaat ole ilmeisesti tarttuneet pysyvästi kiinni. Ja huonot että vähän tuli ryppyä etenkin reuna-alueille ja yksi kohta jäi vähän vajaaksi.

Yhdellä lisäkäsiparilla olisi homma onnistunut vähän paremmin, ja tietysti jos olisi ollut kokemusta enemmän...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nonii, penkki on nyt valmis, jäi parista välivaiheesta niiden edetessä kuvat laittamatta joten tässä tulee...

Kuva

Tässä on pohjaosa irroitettu ja siivottu eli liiat reunat leikattu pois ja tuorekelmut rapsuteltu pois.

Kuva

Ja sitten on laitettu läpi leveyden vahvikkeet, oletettavasti samalla tavalla kuin Velokraftin penkissä. Oli virhe käyttää tuota kangasta jossa on yhteen ommeltuna kaksi yksisuuntaista kangasta; se kun ei taivu yhtään jos on kaarevuutta kahteen suuntaan. Istuinkupin tein normi kankaalla ja se onnistui lähes täydellisesti.

Kuvan jälkeen tuli kylkiluiden päälle kaistaleet joilla istumapuoli muuttui yhtenäiseksi, siitä ei ole kuvaa...

Kuva
Kuva

Valmis penkki muottina käytetyn Velokraftin kanssa yhteispotretissa ja erikseen. Esikuva painaa siis 486 g ja omavalmiste 528 g joka olikin oletettavaa, oma saattaa olla jopa tukevampi, ainakin istuimen yläosasata.

Kuva

Tässä näkyy että kannen kangas on taitettu alle jolla sain yhtenäiseksi omasta mielestäni "repaleisen" reunan sekä usko on vahva että kevlar-kankaalla pyöräytetty reuna kestää kaatumiset paremmin kuin VK:n penkki. Tämähän tulee lowraceriin jolla varmaan pääosin ajelen talven lenkit ja tuskin kaatumisia pystyn välttämään täysin...

Kuva

Tuossa vähän yksityiskohtaa istuinkupista. Siitä tuli 3d-muotonsa takia tosi tukeva ja aika onnistunut.

Mahtava fiilis, eka penkkiprojekti meni täysin persiilleen ja tämä onnistui näinkin hyvin !

Kevran epoksit pääsi loppumaan joten keskimmäinen vahvike ja sen jälkeiset kerrokset on laitettu Bilteman epoksilla, samoin kankaat on melkein kaikki käytetty. Riittänevät vielä niskatukien tekoon, pitänee tilailla vähän lisää että saa tehtyä tyttärelle penkin jos se nojakilla ajaminen alkaa sujumaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Siitähän tuli hieno! Minkälaista tuo kevlar oli käsitellä? Oliko vaikeuksia leikkaamisessa tai hiomisessa?

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Onnistuipa tosiaan hienosti. Ei muuta kuin lisää kuituosia tuotantoon kun noin hyvin onnistuu :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Höregrö kirjoitti:

Siitähän tuli hieno! Minkälaista tuo kevlar oli käsitellä? Oliko vaikeuksia leikkaamisessa tai hiomisessa?

Kiitokset kiittämästä Höregrö ja Syväri 8)

Nomex:n leikkaminen onnistuu niillä isoilla Fiskars:n kangassaksilla. Mutta 1/10 vauhdilla pelkästään hiilikuituiseen kankaaseen verrattuna.

Samoin jos epoksin läpi leikkaa nomexiin niin se jää "hampulle" johon auttaa vain lisää epoksia tai tuo ehdotettu tippaliima.

Nuo ylijäämäkankaat leikkasin käytännössä kaikki hyvin teroitetulla Mora-puukolla viistossa kulmassa vetämällä. Pehmeät tai muuten juonittelevat säikeet napsin Backon sivuleikkureilla, onnistui joten kuten.

Paskartelin tänään iltapuhteina MP:n modatusta niskatuesta mukaillen yhden kappaleen hiilikuituisen mallin. Pistin siihen kaksi yksimuotokuitu kangaskaistaa ja väliin yhteen ommeltua kaksisuuntaista kangasta kaistaleen. Tein siihen myös 90-asteen kulmaan paikan takavalolle.
Huomenna aamulla nähdään miten onnistui. Yritin tehdä XPS-muotista sellaisen että sen saa välistä pois särkemättä. Jos tuuri käy...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No niin, nyt on uusi penkki koeponnistettu lenkillä.

Kopioin kiinnitysreiät MP:n penkistä, sehän on ollut molemmissa pyörissä, ja siirsin MP:n niskatuen uuteen penkkiin. Ja ei kun kovassa tuulessa ruuvailemaan penkkiä kiinni lowraceriin... johon se istui ihan kohtuudella. Vararenkaat ja työkalut minigrip-pussissa eivät millään tahtoneet luiskahtaa rungon ja penkin väliin, muut penkit ovat ilmeisesti sileämpiä kääntöpuolelta kuin tämä.

Ajossa penkki tuntuu himpun "pehmeämmältä" kuin MP:n penkki mutta hyvin istuu selälle. Ja on varmasti vähemmän joustoa kuin M5:n muovipenkissä. Pysyi ehjänä vaikka aika reipasta vauhtiakin tuli paukuteltua routaraitojen yli.

Joten tyytyväinen olen lopputulokseen. Harmi ettei työn alla oleva niskatuki ehtinyt tähän mukaan, sen teossa käytetty (Bilteman) epoksin sekoitussuhde ei tainnut osua kohdalleen kun ottaa monta päivää kuivua, jos kuivuu ollenkaan :cry: .

Kyselin muuten Oululaisilta komposiittien kanssa värkkääviltä wirmoilta ja yhdeltä saisi 15 kg:n satsin epoksia, jota ovat käyttäneet kanottien tms teossa, hintaan 16 € kilo. Bilteman 1.5 kg epoksia maksaa 47 € ja Kevralla 1kg yli 56 € joten ei ole kallista. On vaan vähän liikaa yhteen talouteen 15 kg...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
Höregrö kirjoitti:

Siitähän tuli hieno! Minkälaista tuo kevlar oli käsitellä? Oliko vaikeuksia leikkaamisessa tai hiomisessa?

Samoin jos epoksin läpi leikkaa nomexiin niin se jää "hampulle" johon auttaa vain lisää epoksia tai tuo ehdotettu tippaliima.

Ja tästä sen verran lisää että nomex-kankaaseen kun poraa reikiä ei niistä tule yhtä siistejä kuin hiilikuituun (tai metalliin), vaan jää näitä hapsuja. Ei minua haittaa, survoin vaan pultit läpi ja näyttää pysyvän kiinni...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:

Kyselin muuten Oululaisilta komposiittien kanssa värkkääviltä wirmoilta ja yhdeltä saisi 15 kg:n satsin epoksia, jota ovat käyttäneet kanottien tms teossa, hintaan 16 € kilo. Bilteman 1.5 kg epoksia maksaa 47 € ja Kevralla 1kg yli 56 € joten ei ole kallista. On vaan vähän liikaa yhteen talouteen 15 kg...

Mää voisin lähteä kimppaan epoksin hankinnassa, jos vain epoksilla on säilyvyyttä ensi kesälle asti. Poltellut nääs kovasti kuituhommien värkkäily. Mistä olet kuitumatot hankkinut?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hiilikuidusta penkki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Kyselin muuten Oululaisilta komposiittien kanssa värkkääviltä wirmoilta ja yhdeltä saisi 15 kg:n satsin epoksia, jota ovat käyttäneet kanottien tms teossa, hintaan 16 € kilo. Bilteman 1.5 kg epoksia maksaa 47 € ja Kevralla 1kg yli 56 € joten ei ole kallista. On vaan vähän liikaa yhteen talouteen 15 kg...

Mää voisin lähteä kimppaan epoksin hankinnassa, jos vain epoksilla on säilyvyyttä ensi kesälle asti. Poltellut nääs kovasti kuituhommien värkkäily. Mistä olet kuitumatot hankkinut?

Kevralta hain vuosi sitten kun pääkaupunkiseudulla kävin. Toimittavat matkahuollon kautta ennakkona joten nekin tilaukset kannattaa tehdä kimppana.

Noista epokseista sen verran että aramidi ainakin on herkkä UV-valolle ja en ole varma onko tuo halpa epoksi UV-suojattu. Kevran SP-115 on ainakin. Ja että Bilteman epoksi ei ole UV-suojattu.

Oulun Automaalit testaa ennen vuoden vaihdetta 2-komponenttista "hiilikuitulakkaa" jossa on myös UV-suoja. Se maksaa reippat 50 € per kilo ja lupasivat kokeilla koe-erästä tehdä myös aerosol-pullotuksen ja käytön kokeilun, pullotus maksaa about 8 €. Spray-pullo on käytettävä about heti pullotuksen jälkeen joten kun kuituhommat on tehty loppuun ja pinnat hiottu lakkausta vaille valmiiksi niin sitten pulloa hakemaan...

Tai sitten hankitaan tuota varten Kevralta SP-115 epoksia jota sivellään pintaan. Se on tasoittunut ainakin minulla verraten hyvin ja lopputulos on UV-suojattu ja erittäin kirkas pinta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin