tandem

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Hienoa kun joku tekeekin jotain ettei jää pelkäks suunnitteluks :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahtavaa Terho! Jos tuossa selkä hikoaa, niin sitten se hikoaa ilman selkänojaakin. Stemmin suunta vähän oudoksuttaa. Eikös tuossa olisi toiminut ihan suorakin ohjausakseli, jolloin kädet olisivat ylettäneet paremmin, vai onko tarkoitus parantaa kulkua istuimelle. Suora olisi kuitenkin helpompi ja kevyempi. Siinähän on periaatteessa kolme vaihtoehtoa: Tanko niin ylhäällä, ettei polvet ota, vaikka tanko olisikin kohdalla, tanko polvien korkeimman kohdan etupuolella, jolloin kääntyessä pitää leveällä tangolla polvia vähän väistellä ja sylissä polvien korkeimman kohdan takapuolella samoin ehdoin. Hyvähän tuo tietysti on. Eteen kurottava stemmi ei aiheuttane epästabiilisuutta kovassakaan vauhdissa -ainakaan niin helposti kuin taakse suuntautuva.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

teee
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 20:34
Paikkakunta: Turku

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja teee »

Terve kaikille, pitkästä aikaa.

Kiitos Jori stongan asentoon/sijoitukseen liittyistä vinkeistä.
On kokeiltava erilaisia vaihtoehtoja, jotta löytää itselleen sopivimman.
Murmeliasento ei kuitenkaan ole minun juttuni :-)

Suunnitelma on tällä välin muuttunut.
Tandem-idea oli jo nippa nappa käytännön toteutuksen asteella, mutta
sitten päätinkin kokeilla, mitä tapahtuisi, jos etuistuin ja etupoljentajärjestelyt
poistettaisiin ja ajaminen hoidettaisiin pelkästään takaistujan paikalta.
Tulos näkyy kuvissa, toivottavasti. Tämän fillarin tyyppi taitaa olla jostain
nojapyörän ja crank forward -pystärin väliltä.
Tai väliäkö tuolla.

Istumakohta sijoittuu aika tarkkaan taka-akselin päälle,
joten epäilin, että härvelillä saattaisi olla taipumusta keulimiseen.
Näin ei kuitenkaan käynyt vaan ajotuntuma on tasapainoinen, ajoympäristöistä ja
vuodenajoista riippumatta. Pyörällä on ajettu nyt n. 1500 km ja edelleen tuntuu
siltä, että tässä konseptissa yhdistyvät monet nojakin ja pystypyörän hyvät
ominaisuudet (matala painopiste, pieni otsapinta-ala, hyvä näkyvyys,
hyvä hallittavuus). Tämä on tähän asti kyhäämistäni
pyörävirityksistä ehdottomasti mukavin ja toimivin.

Olen pyrkinyt lisäämään laitteen arkikelpoisuutta ja kuljetuskapasiteettia
asentamalla eteen (alu)tarakan ja sen päälle ison tavarakorin
(alunperin kai jostain suurtalousjääkaapista, modifioitu),
johon mahtuu suurempikin reppu ym. tavaraa.
Lisäsin korin taakse stongan päälle vielä ylimääräisen tarakan,
johon voi tarvittaessa heittää mustekaloilla kiinni vaikka ruokakassin.
Istuimen alla on paikat sivulaukuille, esim. matkatavaroita yms. varten.

Terho

Liitteet
IMG_0960b.JPG
IMG_0959b.JPG
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Niin no ajattelinkin tuota akselivälin lyhentämistä mut näköjään vähän kierosti. Juu parempi se on eteenpäin viedä. Back to back tandem? :D Toisen kuljettajan löytäminen saattaa olla vaikeaa..
Kuva

Briljantti..ketju menee ristiin takapenkkiläisellä !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja PW »

http://velorizontal.bbfr.net/t19545-le- ... -dos-a-dos

dscn0413.jpg

Ranskan foorumilta löyty MBB-tandemi, aikamoinen putkihässäkkä. Tuli vaan mieleen, näinä "naruperäaikoina" - eikö tuommosen tandeminkin vois toteuttaa narukiinnitteisenä? Nivel niskojen väliin ja naru penkin alta penkin alle. Jos tarttee joustoa ni kumia väliin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Ranskan foorumilta löyty MBB-tandemi, aikamoinen putkihässäkkä.

Siinä on runkoruomua kierrätetty antaumuksella :D
Oranssi pää ollut ilmeisesti alun perin yksipaikkainen. Tähän on sitten pulttikiinnitetty jälkeenpäin kasattu jatko-osa. Miksi tällaisia tandemeita ei ole enempää? Voisi ajaa työmatka-ajoa yksiosaisena ja viikonlopun yhteislenkille vaihtaa takapyörän paikalle paikan toiselle kuljettajalle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun Räyhäkkä joskus valmistuu, siihen voisin tehdä tandemperän vaihtariksi 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, näinä "naruperäaikoina" - eikö tuommosen tandeminkin vois toteuttaa narukiinnitteisenä?

Semmosesta jossa naru on korvattu terästangolla on muistikuva. Kuvaa ei tähän hätään löytynyt :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tuli vaan mieleen, näinä "naruperäaikoina" - eikö tuommosen tandeminkin vois toteuttaa narukiinnitteisenä? Nivel niskojen väliin ja naru penkin alta penkin alle.

Naru ei ole kiertojäykkää eikä jäykistä runkoa punoutumista vastaan mitenkään. Noin pitkässä tämä voisi aiheuttaa ajoluikertelun lisäksi jopa pyörän rikkoontumisen tilanteissa joissa kuski pysäyttää pyörän, laskee jalat maahan ja takanaolija jää ähöttämään kyytiin. Ilman kiertojäykkyysongelmaa perinteisestäkin rungoista voisi tehdä paljon kevyempiä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Naru ei ole kiertojäykkää eikä jäykistä runkoa punoutumista vastaan mitenkään.

Mua on ruvennut mietityttämään tarviiko pyörän ollakaan kiertojäykkä? :shock: Silloin kun kiertyminen aiheuttaa myös takarenkaan kääntymistä siitä on varmasti haittaa. Mutta jos takarengas pysyykin linjassa, onko kiertymisestä silloin haittaa? Tämä olisi kohtuu helposti kokeiltavissa etuvetoisessa tekemällä sopiva lisäosa takapäähän :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Naru ei ole kiertojäykkää eikä jäykistä runkoa punoutumista vastaan mitenkään.

Mua on ruvennut mietityttämään tarviiko pyörän ollakaan kiertojäykkä? :shock: Silloin kun kiertyminen aiheuttaa myös takarenkaan kääntymistä siitä on varmasti haittaa. Mutta jos takarengas pysyykin linjassa, onko kiertymisestä silloin haittaa?

Miten takarengasrengas voisi pysyä linjassa eturenkaan kans jos se kallistelee puolelta toiselle? Jos runko on niin veltto että takarengas kallistuu puolelta toiselle ajotilanteen mukaan niin enemmän siitä haittaa ajomukavuudelle on kuin kilon parin painonlisästä jolla ilmiö estetään. Takarenkaan kallistelu kun aiheuttaa jatkuvaa tasapainon korjaamista ohjaamalla. Varsinkin tuollainen pitkä akselivälinen jaloilla ohjattava tandemi voi olla melko painajaismainen ajettava jos takarengas ja sen päällä oleva kuljettaja kallistelee puolelta toiselle ajaessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joo, ei runkoa varmaan kannatakaan suunnitella kiertymään hallitusti. Paljon helpompaa estää kiertyminen. Asia vaan sattuu kiinnostamaan ;)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja PW »

Eiks joku tehny pythonin kahella nivelellä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Saattaahan narut jopa parantaa kiertojäykkyyttä. Saa korvattua päällekkäiset putket yhdellä paksummalla. Taivutusjäykkyys noissa taitaa olla isoin ongelma, koska suurin osa on tehty kahdella päällekkäisellä putkella :?

PW kirjoitti:

Eiks joku tehny pythonin kahella nivelellä?

Krankikobra?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: tandem

Viesti Kirjoittaja PW »

PW kirjoitti:

Eiks joku tehny pythonin kahella nivelellä?

Krankikobra?[/quote]
Da.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin