Python - tarkentavia kyssäreitä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Tammi 2012, 00:45

Pythonkuumeen taas noustessa tuli mieleen pari kyssäriä. Ensin nämä pari skissiä:

1. Dirk Bonnen Baby python
Kuva

2. Magesin perusmalli
Kuva

Kysymys 1.
nivelen_sijainti.jpg
nivelen_sijainti.jpg (25.27 KiB) Katsottu 17701 kertaa


Onko nivelen korkeudella muuta merkitystä kuin penkin korkeus maasta? Nivelen kulmahan on molemmissa sama EDIT: ei ole. Bonnen pyörässähän nivel 60 astetta ja on pyörän akseleiden korkeudella, Magesilla nivel on 63 astetta ja "roikkuu" linjan alapuolella.

Kyssäri 2.
Onko akselivälillä mikä vaikutus ajettavuuteen?
Tein tuossa pahvimallia tuon Bonnen pyörän pohjalta ja arvelisin että wheelbase olisi estetiikan kannalta mieluummin 100 kuin 110 cm.

Kyssäri 3.
Muistelin että Jukka oli sitä mieltä että pienempi istuinkorkeuden ja poljinkeskiön korkeusero auttaisi laitteen vakaudessa = pienentäisi ohjauksen herkkyyttä.
Bonnella on erona 20cm. Mitäpä jos se olisi vain 10cm?

Kyssäri 4.
Miten arvelette istuimen kulman laskemisen vaikkapa 30-32 asteeseen vaikuttavan laitteen käyttäytymiseen? EDIT: Bonnella näyttäisi olevan 35.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1029
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja eemeli » 22 Tammi 2012, 04:24

Dirk bonnen uusimmassa pythooooonissa taitaa olla nivelenkulma 70 astetta. On muuten aika hauskan oloinen pyörä ja mukavat esittelyvideot....

Mihin itse kiinnitin eniten huomiota oli se, että sain trailin mahdollisimman pieneksi. Eli penkki sopivaan kaltevuuteen ja kokeilemalla mahdollisimman ylös maasta niin, että kädet ylettää maahan. Trailihän pienenee mitä korkeammalla penkki on...

Akselivälin pidentämisellä en itse huomannut olevan sen suuurempaa merkitystä. Mulla taisi olla akseliväli juuri tuon 100cm. En tekisi kyllä lyhyenpääkään. Alkaa töyssyt jo tuntumaan...

Istuinkorkeuden ja poljiinkeskiön korkeuden ero mahdollisimman pieneksi. Tässä kannattaa eritoten kiinnittää huomiota, että kannat ei osu käännyttäessä maahan. Ei tuota käytännössä paljon 40cm alemmaksi kannata laittaa. Justiin tuli kinneriprojektin takia mittailtua omaa poljinkeskiön korkeutta niin taisi 34cm...

Mun mielestä ajaminen vaikeutui huomattavasti, jos penkin laski kovin loivaksi...

Niin ja vielä. Mun pyörien nopeusennätys on vieläkin pythonin nimissä. Vähän auki 68km/h :ssa
-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Tammi 2012, 10:10

Pastori kirjoitti:Onko nivelen korkeudella muuta merkitystä kuin penkin korkeus maasta?


Jättö(trail) pienenee kun niveltä nostetaan ylemmäs ja kulma pidetään samana.

Pastori kirjoitti:Onko akselivälillä mikä vaikutus ajettavuuteen?


Sama vaikutus kuin muissakin pyörissä. Eli tuollaiset 10% muutokset ei juuri vaikuta.

Pastori kirjoitti:Muistelin että Jukka oli sitä mieltä että pienempi istuinkorkeuden ja poljinkeskiön korkeusero auttaisi laitteen vakaudessa = pienentäisi ohjauksen herkkyyttä.
Bonnella on erona 20cm. Mitäpä jos se olisi vain 10cm?


Tuohon 10cm eroon itse tähtäisin. Penkki 30cm ja kammet 40cm. Lyhyemmät kammet saisi vielä alemmas. Minä en tahtonut oikein oppia rennosti ajamaan jos penkki oli alempana, mutta ehkä joku muu osaisi, itse kun en ole mitenkään hyvä tasapainoilija.

Pastori kirjoitti:Miten arvelette istuimen kulman laskemisen vaikkapa 30-32 asteeseen vaikuttavan laitteen käyttäytymiseen? EDIT: Bonnella näyttäisi olevan 35.


Tähän se pythonin aerodynamiikka tökkää, ei sitä pysty ajaan kovin loivalla kulmalla. Ei voi enää ohjata lantion kiertoliikkeellä jos makaa liian loivassa kulmassa jalkoihin nähden. Mikä on "liian loiva" riippunee taas kuskista.

Eli ensimmäisen pythonin tekisin niin että penkin saa alimmillaan jopa 25cm korkeuteen ja jopa 25asteen kulmaan. Opetteluvaiheessa reilusti välipalikoiden avulla ylemmäs ja nojakulma hyvinkin pystyyn säädettävien tukien avulla, kuitenkin niin että sormenpäät juuri ylettää maahan. Kun näillä säädöillä on oppinut ajamaan niin että uskaltautuu liikenteeseen niin voi alkaa kokeileen loivempaa kulmaa ja penkin laskemista.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15566
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja PW » 22 Tammi 2012, 12:05

Tuota en ymmärrä miks jättö pienenee kun nivel ylempänä, luulis ett päin vastoin. Jos nivel alempana se mahtuu lähemmäs eturengasta ? Ilmeisesti en oo ymmärtäny tuota jättö asiaa :oops:

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Tammi 2012, 12:16

PW kirjoitti:Tuota en ymmärrä miks jättö pienenee kun nivel ylempänä, luulis ett päin vastoin. Jos nivel alempana se mahtuu lähemmäs eturengasta ? Ilmeisesti en oo ymmärtäny tuota jättö asiaa


Olet ymmärtänyt, mutta pyörittelet asiaa päässäsi väärästä näkökulmasta. Liitteenä pikainen ja kärjistetty kuva paintilla:

pythonjatto.GIF
Pyhtonin jättö kun nivel on eri korkeuksilla
pythonjatto.GIF (3.34 KiB) Katsottu 17670 kertaa


Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 15566
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja PW » 22 Tammi 2012, 12:30

Kyllä joo mutt aika harvassa se on noin korkeella. Eikös se oo niin ett jos nivel on tuossa etunavan korkeudella sillon jättö on suurimmillaan ja sitä voi hiukan pienentää alas tai ylös siirtämällä ?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Tammi 2012, 12:53

Askartelin illalla taas Kapafixillä (kierrätettyä soiroa roskiksesta).

p300_side.jpg


HUOM: Klikkaamalla kuvaa näet sen 100%:na - tekstit ainakin näkyvät paremmin.

Tässä luonnos sivukuvasta.

Lisään hetken päästä pari kuvaa lisää ja siellä on sitten kyssäreitä tulossa studiojoukkueen asiantuntijajäsenille :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10405
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja jori » 22 Tammi 2012, 12:57

Anteeksi saivartelu, mutta kun negatiivinen jättö "pienenee", jättö itseasiassa kasvaa.

Pastorin kysymyksiin: Merkittävin ero noissa Magesin ja Bonneen pyörissä on kiekkojen koko. Magesin pyörässä geometria määräytyy ajokelpoisen jätön tuottamiseen romuosista kokoamalla ja merkittävä osa Magesin projektissa oli ajamisen opettelussa. Pienipyöräisemmillä ajokelpoisen jätön saa aikaan helpommin ja ajamaan oppiminen on samoin helpompaa, jolloin voi keskittyä muihin tavoitteisiin, kuten estetiikkaan. Kovin makaava asento vaikeuttaa myös ajamaan oppimista samoin kuin liian suuri negatiivinen jättö.

Mahtuukos tuohon Kapapythoniin eturengas ja nivelhaarukka. Ne vievät melko paljon tilaa.
Viimeksi muokannut jori, 22 Tammi 2012, 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Tammi 2012, 13:06

p300_haarukat.jpg


HUOM: Klikkaamalla kuvaa näet sen 100%:na - tekstit ainakin näkyvät paremmin.

Kerkesit ennen seuraavaa kuvaa. Joo luonnoksiahan nämä ovat tänne tehtäviä kyselyitä varten. Helpompi katsoa ja katua - on sitten oikeasti suunntitelma kasassa kun alkaa parin viikon päästä pajatöihin.

Putken koko on katseltu sieltä python projekteista ja Bonnen viimeisen pyörän kuvateksteistä jossa hän toteaa että - ohuita putkia kätevämmin etuhaarukan saa tuosta suorakaiteen muotoisesta putkesta väsättyä.

Leikkasin siis jätteistä tuon kokoista kapasoiroa ja siitä tein tuon oikean kokoisen mallin. Niveln kohta siis puuttuu - mutta silmällä arvioiden sen pitäisi siis tuohon sopia?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10405
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja jori » 22 Tammi 2012, 13:10

Periaate: Sama materiaalimäärä = paino yhdessä putkessa antaa paljon enemmän jäykkyyttä kahdeksi putkeksi jaettuun rakenteeseen verrattuna laittoi välitukia tai ei. Minä tekisin minimaaliset haarukat ym. kaksihaaraiset osat ja kaiken muun yhdellä putkella.
Etuhaarukasta saat vähän kapeamman, kun kiinnität dropoutit haarukan ulkopintaan. Haarukkahan oikaisee navan yläpuolelta, jossa leveyttä ei tarvita ihan niin paljon.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Tammi 2012, 13:25

Ok. Sitten tuon takaosan voi tosiaankin tehdä joutavasta etuhaarukasta sillä litistymetodilla johon aiemmassa ketjussa päädyttiin viewtopic.php?f=3&t=2197&start=15.

jori kirjoitti:Tuota juuri arvelinkin sinun olevan aikeissa tehdä. Vaikuttaa kuitenkin vähän työläältä tavalta saada aikaan suora ja hyvin sovitettu takahaarukka. :?
Mietipä sellaista versiota, jossa etuhaarukkaa ei puretakaan kahdeksi osaksi, vaan ainoastaan puretaan turhat pois. paksu putki litistetään sovitetaan etuhaarukan keskiosa soikeaan putken sisään sopivalta matkalta ja juotetaan kiinni. Kestää varmasti, minkä haarukka muualtakin ja on paljon helpompi tehdä niin, että tulee suora ja nätti. Eikä tarvitse tulpata runkoputken päätä.


Mulla on noita romikselta kerättyjä jemmassa. Jossain pitäisi olla myös 20 tuumainen.

Mitäs muute sanotte jos forumin tapaan antaisi projektille herkän ja lyyrinen nimen jossa on numero. Esim. Roskis P300. Tosin esim. penkki ja eturengas on uusia, mutta onneksi edullisia :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11895
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Tammi 2012, 14:36

jori kirjoitti:Pastorin kysymyksiin: Merkittävin ero noissa Magesin ja Bonneen pyörissä on kiekkojen koko. Magesin pyörässä geometria määräytyy ajokelpoisen jätön tuottamiseen romuosista kokoamalla ja merkittävä osa Magesin projektissa oli ajamisen opettelussa. Pienipyöräisemmillä ajokelpoisen jätön saa aikaan helpommin ja ajamaan oppiminen on samoin helpompaa, jolloin voi keskittyä muihin tavoitteisiin, kuten estetiikkaan.


Minusta yksi Pythonin hienouksista on se, että voi tehdä matalan pyörän isoilla renkailla. Edellyttää tietenkin jotakin 180cm pituutta jotta voi käyttää esim 559 vanteita.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10405
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja jori » 22 Tammi 2012, 15:41

jviirret kirjoitti:
Minusta yksi Pythonin hienouksista on se, että voi tehdä matalan pyörän isoilla renkailla. Edellyttää tietenkin jotakin 180cm pituutta jotta voi käyttää esim 559 vanteita.

Voi tehdä, mutta tarkkana pitää olla ja ajamaan opetteleminen on paljon vaikeampaa, kuin pienipyöräisellä. Sen vaikeampaa, mitä negatiivisempi jättö.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja Pastori » 22 Tammi 2012, 16:00

Tähän siis perustuu Bonnen kohtalaiset nopeudet. Nivel on korkeammalla ja rengaskoko pienempi = negatiivinen jättö on pienempi. Summana - helpompi hallittavuus.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6347
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Python - tarkentavia kyssäreitä

ViestiKirjoittaja Pastori » 24 Tammi 2012, 19:42

Mielessä kaihersi tuo PW:n huoli siitä ettei pyärään tulisi taivutettua putkea.

Alitajunnasta palasi Jouta niminen laite. (Ylempi kuva).

jouta_python.jpg
jouta_python.jpg (143.99 KiB) Katsottu 17584 kertaa


Pohdin, voisiko pythonin etu ja takaosa olla tuollaviisiin kohtuullisen paksusta putkesta taivutettu. Asian järjellisyydestä en nyt tiedä, mutta olisihan tuo aika hieno.

TAUSTAKSI. Kävin oppilaitokseni metallipajassa ja selvensin itselleni että siellä voisi treenata (ope lupasi auttaa) taivutusta ja soveliaat putkikoot ovat 40 ja 60mm.

40mm saisi 1.5 mm paksuna ja se olisi vielä kohtuullinen painonsa osalta.

Ja oikeestihan tuonne taakse ei tota tarttisi tehdä :)


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa