Juuri tuon törmäysvaaran vuoksi olen päätynyt rakentamaan etuhaarukan itse. Kun teen haarukan varret tarpeeksi kauaksi toisistaan ja drop outit kiinni niiden sisäsivuille, saan ketjuille hyvin tilaa.
Sakari
Ei kuitenkaan liian kauas toisistaan, muuten ottaa kiinni jalkoihin. Varsinkin teräviä kulmia kantsii välttää.
Joo, varteenotettava huomio. Itsetehdyn etuhaarukan yläosan olat on tarkoitus tehdä kaareviksi ja yläosastaan sen verran kapeiksi, että V-jarrujen asennus onnistuu. Haarukka levenee alaosastaan. Täytyypä piirttää siitä tarkka 1:1 kuva.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Pakko sanoa tuosta penkin ja keskiön korkeuserosta, kun näyttää niin häijyltä. En usko että pyörä tulee tuolla korkeuserolla olemaan mukava ajettava, ja näkyvyys eteenpäin (lähelle) näyttäisi olevan melko rajallinen. Kokeillahan aina tietysti voi, ja näyttäähän se kieltämättä siltä että tuota korkeuseroa ei taida paljoa voida muuttaa, jos noista muista ominaisuuksista haluaa pitää kiinni. Mielessäni hieman myös ihmettelen, että mitä etua tästä mahdollisuudesta muuttaa kiekkojen kokoa nyt sitten saadaan?
Pakko sanoa tuosta penkin ja keskiön korkeuserosta, kun näyttää niin häijyltä. En usko että pyörä tulee tuolla korkeuserolla olemaan mukava ajettava, ja näkyvyys eteenpäin (lähelle) näyttäisi olevan melko rajallinen. Kokeillahan aina tietysti voi, ja näyttäähän se kieltämättä siltä että tuota korkeuseroa ei taida paljoa voida muuttaa, jos noista muista ominaisuuksista haluaa pitää kiinni. Mielessäni hieman myös ihmettelen, että mitä etua tästä mahdollisuudesta muuttaa kiekkojen kokoa nyt sitten saadaan?
Täydensin vielä SH 19:n pahvimallia.
Niinkuin kuvasta näkyy voi penkkiä nostaa molemmista päistään aika tavalla vaihtamalla jousen ja penkin etureunan kiinnityskohtia.
Suunnitella sellainen nojakki, jonka kiekkoja (20"-26") ja ohjaustyyppiä voi vaihtaa, on jo sinänsä riittävä motiivi. Eri kokoisten renkaiden sopivuutta voi kokeilla eri keleillä. Myös, kun on riittävästi säätövaroja, voi löytää mukavimman ajoasennon.
Liitteet
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Menee kyllä offtopickiksi, mutta pähkäilempä silti. Takana, akselista renkaan yläreunaan 4tiiltä. 622/2+23mm(arvaus kumin korkeudeksi)=334mm. Yksi tiili laasteineen siis 334/4=83,5mm. Penkki, kuvattu hieman yläviistosta, alareuna hieman alle alimman tiilen alareunan. Keskiö hieman alle kolmannen tiilen alareunan, eli korkeuseroa kolme tiiltä laasteineen. 83,5*3=250,5mm.
Korjattu spekulointi ilman mittausta, siis kuvan perusteella tämäkin:
Takarengas Tufo S3 Lite 195 eli 19.5 mm:n. Kuvassa lowraceri on alkukesän kisakunnossa...
Gimpillä alkuperäisestä kuvasta mittasin kulman renkaan kosketuspintojen välille, samalla kulmalla viiva penkin pohjimmaisesta kohdasta keskiön kohdalle ja pystysuoraan ylös mittaus. Tästä suhde takapyörän halkaisijaan...
Ja "tarkka" lopputulos on 25.2 cm. Ei se niin kauheen korkealla olekaan... vaikka M5:a on siitä jopa syytettykin.
Mistäs kohtaa tuon penkin korkeuden kukakin mittaa tai mistä se pitäs mitata? Penkin alimmasta kohasta vai etureunasta ?
Petri
Minun mielestä se pitäisi mitata siitä kohdasta mikä on peffasta matalimmillaan kuljettajan istuessa nojakissa. Istuimiahan on kovasti erilaisia. Kuvista mitattuna joutuu joustovarat arvioimaan.
SH19:n istuimen korkeus eri variaatioissa vaihtelee välillä 25 - 50 cm.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Mistäs kohtaa tuon penkin korkeuden kukakin mittaa tai mistä se pitäs mitata? Penkin alimmasta kohasta vai etureunasta ?
Petri
Minun mielestä se pitäisi mitata siitä kohdasta mikä on peffasta matalimmillaan kuljettajan istuessa nojakissa. Istuimiahan on kovasti erilaisia. Kuvista mitattuna joutuu joustovarat arvioimaan.
SH19:n istuimen korkeus eri variaatioissa vaihtelee välillä 25 - 50 cm.
Sakari
Joo,noin miekin sen oon mitannu.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tässä piirustuksessa on nyt yksi karkea virhe. Kuka huomaa, mikä se on?
Sakari
Et tainnut huomioida iskarin yläripustusta korkeamman penkin kanssa
Iskarin ylä- ja alaripustus on tilanteen mukaan säädettävissä. Kuvassa iskari on asennettu alemman penkin kanssa.
Ei ollut tämä se virhe, jota tarkoitan.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ohjaustangot pysyy paikallaan jos penkkiä siirtää, ylemässä asennossa ajamaan ylettyy vain jos on oranki?:)
Hyvä huomio! Kun ohjaustangot ovat irroitettavissa, voi niidenkin korkeutta säätää ainakin tiettyyn rajaan saakka lisäämällä reikiä kiinnityslevyihin. Tämän vuoksi kannattaa nostaa ohjaustankojen kiinnityskohtaa etuhaarukkaan niinkuin se jo aikaisemmin olikin. Kiitos vinkistä!
Tämä ei ollut virhe, jota tarkoitin, se on paljon törkeämpi!
Sakari
Viimeksi muokannut irakas, 05 Helmi 2012, 11:44. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason