P300 - evoluutioprosessin tilitys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Nyt vielä sipaiset (paksummalla laikalla) tuonne taipeeseen pienet kevennykset niin, hitsaus on helppoa.

Taipeeseen tulee helposti liian paksu hitsi, kun lämpö karkaa hitsistä helpommin sisätaipeessa, siksi tuo rako voisi taipeen kohdalla olla osittainen v-railo, tai j-railo. Taive kannattaa hitsata viimeisenä, kun kappale on jo kuuma, eikä lämpö karkaa niin nopeasti.

Aloitat siis kyljestä, jossa railo on kuvan perusteella vähän levinnyt rälläkkäkäden vapinan takia ja työntelet sivua pitkin taipeeseen. Kun aloituskohdassa on isompi railo, ei aloitukseen jää niin suurta kuhmua.

Tämä nyt on pelkkää hienosäätöä, mutta noin periaatteena kannattaa huomioida, että aloituskohdassa ja sisätaipeessa voi railossa olla enemmän ilmaa ja vähemmän rautaa.

Tiäkkö - taivutin ne eiliset palikat joissa oli se epäsymmetrinen railo. Kävikin niin että niitä piti vielä rälläkällä keventää, että sai taitoksen kohdilleen. Tein sen sitten sen kevennyksen suoran (vinoamalla hiukan) leikkauksen puolelle. Niissä on nyt ihan himpun isommat raot - mutta hitsausharjoituksessa sitten huomataan kumpi oli paree.

PW kirjoitti:

Mikä kaasu tuossa on käytössä ? En tosin tiedä mitä noilla on eroa, jotkut hitsaa co2:lla ja jotkut argon-seoksilla ehkä muitakin on.

Petri

En tiä. Mutta voin kattoo huomenna illalla pullon kyljestä. Hitsaamisen teen vasta open kanssa tiistaina aamulla - huomenna valmistelen palikat hitsausvalmiiksi.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

OT:Jori saa kyllä tuon hitsaamisen kuulostamaan vaikealta ja käsittämättömän tekniseltä. :lol:
Tai no, ehkä se johtuu siitä että itse kun ei osaa "hitsata" oikein vaan sitä vaan "sulattaa" pellit kiinni ja sillä hyvä.
Ydintäyte langalla kun tulee hitsattua niin se sotku on aina aivan kauhea ja saumat rumia, toistaiseksi on kaikki pysynyt kasassa... (koputtaa puuta)
Ja tuota työntämistä en ole koskaan oppinut se kun menee aina läpi, itse vedän aina hitsiä ja samalla teen sellaista U mallista liikettä pellistä toiseen railon yli.
Jos koitan hitsata pelkkää railoa niin lanka uppoa aina sinne sisään. :lol:

Pastorilla näyttää olevan hyvä vauhti päällä, milloin nähdään koe ajo filmiä?
Oletko saanut hamstrattua jo kaikki osat valmiiksi?
Mistä muuten hommasit tuon penkin?

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Syväri »

PW kirjoitti:

Mikä kaasu tuossa on käytössä ? En tosin tiedä mitä noilla on eroa, jotkut hitsaa co2:lla ja jotkut argon-seoksilla ehkä muitakin on.

Petri

Oppilaitoksissa ainakin käytetään monesti argonia koska sillä on laajempi "käyttöalue". Co2 on aavistuksen vaikeampi löytää säädöt kohdilleen. Tietysti sitten argon on painavampi kaasu joka pysyy kauemman halutussa paikassa kuin co2. Seoksia kuitenkin molemmat ettei se ero nyt kovin valtava oo

Vaikka onhan noita vaikka minkälaisia :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkoitatko Syväri argonilla puhdasta argonia, jolla tosiaan on laajempi käyttöala. Tavallisimmat argon seoskaasut eivät sen kummemmin laajenna käyttöalaa hiilidioksidiin verrattuna, jollet tarkoittanut argonin sekaan alle 2% seostettavia kaasutyyppejä. Näillä voi tosiaan hitsailla mustan raudan lisäksi myös rosteria ja vieläkin jossain tapauksessa myös alumiinia.
Itse käyttäisi pelkkää argonia, jos pitäisi monikäyttökaasu valita.http://www.woikoski.fi/kaasuseos

Arveletko PW, että on jotain ihmekaasua, kun tulee noin hyvää jälkeä. :) Ei taida olla muuta kuin Argon + 25 % hiilidioksidia, eli rakenneteräkselle tarkoitettu seoskaasu. Se hyvä jälki johtuu siitä, että opettaja on asettanut säädöt kohdalleen ja huolehtinut virta- ja kaasusuuttimien asiallisen kunnon ja opastanut polttimen kuljettamisessa. -Sitähän se hitsaaminen on. :D

Hiilidioksidi käy kyllä mainiosti teräksen hitsauksessa suojakaasuksi. Sitä käytettäessä hitsauskoneen säätöarvot ovat hitusen erilaiset, koska hiilidioksidin happi tuottaa hiukan lisää lämpöä sulassa. Tämä saa sulan liittymään juohevammin palon reunasta perusaineeseen, mutta lisää myös vähän roiskeita. Ruosteista peltiä hitsatessa hiilidioksidi on seoskaasua parempaa.

Jos säädöt ovat kohdallaan, eikä hitsauskaapeli ole tuhannella mutkalla niin, että lanka juoksee tasaisesti ja virtasuutin ei ole liian väljä eikä kaasusuuttimessa ole paljon turbulenssia aiheuttavia roiskeita, ei mielestäni lopputuloksesta huomaa, kumpaa kaasua on käytetty. Kaasutehtaat eivät tätä tunnusta, kun seoskaasussa on niin paljon paremmat katteet. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Taipeeseen tulee helposti liian paksu hitsi, kun lämpö karkaa hitsistä helpommin sisätaipeessa, siksi tuo rako voisi taipeen kohdalla olla osittainen v-railo, tai j-railo. Taive kannattaa hitsata viimeisenä, kun kappale on jo kuuma, eikä lämpö karkaa niin nopeasti.

Aloitat siis kyljestä, jossa railo on kuvan perusteella vähän levinnyt rälläkkäkäden vapinan takia ja työntelet sivua pitkin taipeeseen. Kun aloituskohdassa on isompi railo, ei aloitukseen jää niin suurta kuhmua.

Itse pistäisin ensin kulmiin hepit ja hitsaisin vasta sitten kun ne on vähän jähtyneet. Uskoisin että näin lämpövetely ei ole ihan niin voimakasta kuin jos alkaa suoraan vetään saumaa.

jori kirjoitti:

Jos säädöt ovat kohdallaan, eikä hitsauskaapeli ole tuhannella mutkalla niin, että lanka juoksee tasaisesti ja virtasuutin ei ole liian väljä eikä kaasusuuttimessa ole paljon turbulenssia aiheuttavia roiskeita, ei mielestäni lopputuloksesta huomaa, kumpaa kaasua on käytetty. Kaasutehtaat eivät tätä tunnusta, kun seoskaasussa on niin paljon paremmat katteet. ;)

Kyllä minä liputan tuo aidon seoskaasun puolesta, jos ei itse tarvi kaasua ostaa eikä pullovuokria maksaa. Oma koneeni ja minä saamme kyllä roiskeita CO2:lla vaikka kuinka säätää ja vaikka kaapeli, kahva ja suuttimetkin ovat uusia. Töissä oikeaa hitsauskaasua ja sillä saan ongelmitta roiskeetonta jälkeä.
Hiilidioksiidin etu on että sitä myydään omiin pulloihin, vähän hitsaavalla kun pullojen vuosivuokra näyttelee melko isoa osaa hitsausmenoista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyll mie uskon opettajalla olevan suurin vaikutus tässä tapauksessa tuohon laatuun ja tietysti huippu oppilas :D
Mie oon nää nojakit hitsaillu puikkokoneella, lankakonekin on mutt sitä oon vähempi käyttäny just noiden pullovuokrien takia. Viimevuona taisin löytää tommosen co2 paikan josta sitä myyvät omiin pulloihin ja suht edullisia pullojakin mutt ei oo tullu vieläkään hommattua ku nuo puikkohitsauksetkin on ihme kyllä kestäneet.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hitsaus Tällänen sivusto on olemassa, jos vaikka helpottas jonkun alkavan elämää. :wink:
http://wikikko.info/wiki/Hitsaaminen Sit täältä lisää tietoo. :lol:
http://www.woikoski.fi/kaasuseos Täältä näistä kaasuista sit enenmän. :mrgreen:
http://www.aga.fi/international/web/lg/ ... ison_gases Tätämeilläkäytetään pääasiassa kansalaisopistossa. :roll: :oops:

Viimeksi muokannut Nojanalle, 18 Maalis 2012, 17:34. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Syväri »

jori kirjoitti:

Tarkoitatko Syväri argonilla puhdasta argonia, jolla tosiaan on laajempi käyttöala. Tavallisimmat argon seoskaasut eivät sen kummemmin laajenna käyttöalaa hiilidioksidiin verrattuna, jollet tarkoittanut argonin sekaan alle 2% seostettavia kaasutyyppejä. Näillä voi tosiaan hitsailla mustan raudan lisäksi myös rosteria ja vieläkin jossain tapauksessa myös alumiinia.
Itse käyttäisi pelkkää argonia, jos pitäisi monikäyttökaasu valita.http://www.woikoski.fi/kaasuseos

Tosiaan ehkä puhdas argon on paras, mutta onhan se sitten sen hintaistakin. Koululla oli jotain seoskaasua jossa (?) 30-40 % argonia muistaakseni, muuta en muistakkaan.. Nättiä jälkeä sillä tuli, sitten taas co2:lla on ainakin minulla tullut enemmän roiskeita. Enempää en uskalla päteä :oops:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mustasudenkorento kirjoitti:

Pastorilla näyttää olevan hyvä vauhti päällä, milloin nähdään koe ajo filmiä?

Laskin tossa tänään että nyt on torstailta asti tullut noin kymmenen työtuntia. Jos lapset alkavalla viikolla nukahtaa ajoissa ja pääsen joka ilta pariksi tunniksi duuniin, niin loppuviikosta vois olla jo jännät paikat. Toki tulee niitä juttuja joita ei vielä osaa arvata. Ei nyt ehkä koeajoa, mutta jonkinlaista kokoomateosta isolla ehkällä.

Mustasudenkorento kirjoitti:

Oletko saanut hamstrattua jo kaikki osat valmiiksi?

Suurinpiirtein pitäisi olla kasassa. Pikkujuttuja puuttuu, mutta periaatteessa pyörä pitäisi saada liikkeelle niillä roinilla mitä on kerätty ja alelaareista napsittu.

Mustasudenkorento kirjoitti:

Mistä muuten hommasit tuon penkin?

Se on siitä legendaarisesta foorumin yhteistilauksesta Puolalaiseen firmaan - jota ei enää ole :)

Vastaava - ehkä vähän painavampi on kaupan tässä: http://goo.gl/cGP9t

jori kirjoitti:

Se hyvä jälki johtuu siitä, että opettaja on asettanut säädöt kohdalleen ja huolehtinut virta- ja kaasusuuttimien asiallisen kunnon ja opastanut polttimen kuljettamisessa. -Sitähän se hitsaaminen on.

Jep. Tässä se vitsi on - laitteet on kondiksessa ja saa tukea ammattilaiselta. Oma itsetunto osaamisen kasvaessa nousee sit kohisten. Nyt kun treenasin sen vannesahankin niin ihan kauheeksi on noussu toi työteho :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Itse pistäisin ensin kulmiin hepit ja hitsaisin vasta sitten kun ne on vähän jähtyneet. Uskoisin että näin lämpövetely ei ole ihan niin voimakasta kuin jos alkaa suoraan vetään saumaa.

Juu, tietenkin heftit ensin. Unohtui mainita. Ja heftien jälkeen suoruuden ja mitoituksen tarkastus osakokonaisuutta paikoilleen sovittamalla. Vasta kyhälleen heftattua ja mitoiltaan tarkastettua haarukkaa ryhdytään hitsaamaan umpeen vuorotellen eri puolilta. Tuossa voisi koittaa palikkaa ja liimauspuristinta pitämään pitkittäisputkia vakio etäisyydellä hitsauksen aikana.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mun toinen nimi on jigi ja etunimi on hefti - lempinimi heppi, mitä nyt kotona tosin mulkuksi joskus sanotaan.

Jos katotte tota pahvilaatikon sisältöä jonka mä otan kaapin päältä kun menen pajaan - niin arvata voipi että palikoilla kiristellään vaneriin kiinni noita metallinkappaleita.

stack.jpg
stack.jpg (209.84 KiB) Katsottu 30317 kertaa

EDIT: Joo. Sehän oliskin hyvä kuva levitellä noi kaikki kamat räjäytyskuvaksi? Hehe. Jos ei muuten niin ihan vaan kostoksi. En tiedä mille asialle, mutta kosto mikä kosto :)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mustasudenkorento kirjoitti:

OT:Jori saa kyllä tuon hitsaamisen kuulostamaan vaikealta ja käsittämättömän tekniseltä. :lol:
Tai no, ehkä se johtuu siitä että itse kun ei osaa "hitsata" oikein vaan sitä vaan "sulattaa" pellit kiinni ja sillä hyvä.
Ydintäyte langalla kun tulee hitsattua niin se sotku on aina aivan kauhea ja saumat rumia, toistaiseksi on kaikki pysynyt kasassa... (koputtaa puuta)
Ja tuota työntämistä en ole koskaan oppinut se kun menee aina läpi, itse vedän aina hitsiä ja samalla teen sellaista U mallista liikettä pellistä toiseen railon yli.
Jos koitan hitsata pelkkää railoa niin lanka uppoa aina sinne sisään. :lol:

Juu, Jori on kuitenkin oikeassa ja mehän ei tietenkään kuunnella järkipuhetta... ennen kuin menee pieleen.

Itse opettelin TIG:llä hitsailemaan, aloitin tietysti 1.2mm:n peltitöillä ja 130 cm:n ekalla saumalla... ja eihän siitä hyvä kerralla tullu. Sain kuitenkin oven kasaan ja takaovet oli jo huomattavasti parempia.

Vasta tässä vaiheessa jaksoin alkaa penkomaan TIG-hitsaukseen neuvoja taidon osaavilta ja loput saumat tulikin sitten jo "laadulla". Eli siis vähemmän rälläköintiä ja kittausta ja pellin vetelyä.

Nuo saumat mitä on ollu esillä on erittäin hyvin onnistuneita. Etenkin jos on tehty MIG:llä. Itse opettelin mokomaa värkkiä autohommissa joskus 30 vuotta sitten ja samanlaista räkimistä ja langan pätkiä saumoissa ja paljon rälläköintiä vaati.

Sitä ennen tykkäsin tehdä mopoihin paisareita kaasuhitsaamalla joka sujui verraten hyvin. Nyt saan TIG:llä vielä parempaa saumaa mutta vähemmän vetelee.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

mhelander kirjoitti:

Juu, Jori on kuitenkin oikeassa ja mehän ei tietenkään kuunnella järkipuhetta... ennen kuin menee pieleen.

Jep, jäis vaan ihtellä tekemättä jos alkais hifistelemään ;)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, katto mun tekeleitä, ja puhu sitten hifistelystä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Olipa tänään vaikeeta. 6 taivutettua kulmaa hitsattavana. Testikulmasta tuli niin hieno että opekin melkein itki.

Muut meni vituiksi - ekassa neljän setissä meni läpi yksi. Muut hioin uudelleen. Tokassa setissä meni läpi seuraavat kaksi. Nyt sitten hion uudelleen noi muut. Onko kyllä tiukka Siniope. Kyllä noita vois käyttää mutta pitää kuulemma treenata.

Kuvia sitten myöhemmin.

Mutta tässä eiliseltä animaatio noiden palikoiden katkomisesta ja viilloista.

Vastaa Viestiin