P300 - evoluutioprosessin tilitys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Tuuppasin tuon nivelen kaksi putkea kiinni toisiinsa. En nyt muuta kekannut niin tyrkkäsin rälläkällä reiän tuohon päällimmäiseen ja hujautun hitsin siihen, kun olin ensin asemoinut sen sisemmän putken paikalleen - sitten siivosin kevyesti hiomakoneella.

Tismalleen noin minäkin tein higracerin takanavan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Tuuppasin tuon nivelen kaksi putkea kiinni toisiinsa. En nyt muuta kekannut niin tyrkkäsin rälläkällä reiän tuohon päällimmäiseen ja hujautun hitsin siihen, kun olin ensin asemoinut sen sisemmän putken paikalleen - sitten siivosin kevyesti hiomakoneella.

Tismalleen noin minäkin tein higracerin takanavan.

Jukka

Ja minä takajousituksen laakeripesän, tosin itse tein neljä reikää että pysyy varmasti (liekö tarpeen, en tiä).

Mullakin olis tarvinnut olla tuollainen opettaja, olis paljon nätimpää jälkeä pyörässä kuin nyt. Tosin pyörä olisi luultavasti kahden talven projekti, jos olisi pitänyt kovin moneen kertaan vetää saumat auki ja uusiksi :)

Hienoa jälkeä, tuolleen kun jatkat niin tulee nätti pyörä.

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mahe kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Tuuppasin tuon nivelen kaksi putkea kiinni toisiinsa. En nyt muuta kekannut niin tyrkkäsin rälläkällä reiän tuohon päällimmäiseen ja hujautun hitsin siihen, kun olin ensin asemoinut sen sisemmän putken paikalleen - sitten siivosin kevyesti hiomakoneella.

Tismalleen noin minäkin tein higracerin takanavan.

Jukka

Ja minä takajousituksen laakeripesän, tosin itse tein neljä reikää että pysyy varmasti (liekö tarpeen, en tiä).

Ok. Olin siis oikeilla jäljillä. Tämä siis kahden reiän metodilla. Aika tiiviistihän se se putki siellä on muutenkin, joten arvelin että kaksi kohtaa riittäisi.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jonniinlaista etenemistä.

Dropoutit väsäilin - ja silmukan takapuolikas alkaa olla hepissä - sivusaumat tanakamminkin jo kiinni.

Tulostin piirrokset paperille ja liimasin ne kiinni metallinkappaleeseen - se on vähän hassunmuotoinen, roskisnosto kun on :)

drop_out_plan_glued_sheet.jpg
drop_out_plan_glued_sheet.jpg (200.84 KiB) Katsottu 38125 kertaa

Reikä valmis. Rälläköintiä vailla. Unhoitin valmiiden palikoiden kuvaamisen - mutta onneksi ne on tallessa. Heh.

rear_dropout_plan_hole_before_cutting.jpg
rear_dropout_plan_hole_before_cutting.jpg (308.46 KiB) Katsottu 38125 kertaa

Hepattu silmukan takasosa. Pitkä sauma olevinaan jo kiinni. Muut kohdat nippaistu vaan kiinni. Tuuppasin tuohon tommoisen väliaikaisen tukiraudan työskentelyn ajaksi kiinni, että pysyy paketti paremmin kasassa. Osan toisella > yläpuolella oli samanlainen, mutta sen otin jo veke että pääsi tonne nivelen sisäkurviin hepittämään.

pivot_first_seam.jpg
pivot_first_seam.jpg (286.33 KiB) Katsottu 38125 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja PW »

Tässä ketjussa on hyvää oppia jos joskus innostun miekin tekemään pyörän "kunnolla", hyviä työtapoja ja oikeaa järjestystä, työnaikaisia tukirautoa ym. hyviä vinkkejä :) Onko miten paksua tuo dropoutti materiaali ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Onko miten paksua tuo dropoutti materiaali ?

Kolmella millillä koetellaan. En tosin ole ihan varma - pitänee tarkistusmitata. Jokin romupala se on. Joten se siitä esimerkeistä ja järjestyksestä :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Kuva

Olethan varma nyt, että rengas mahtuu tarpeeksi lähelle nivelputkea, vai olisiko tarpeen hivuttaa tuo pyöreä syvemmälle haarojen väliin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Olethan varma nyt, että rengas mahtuu tarpeeksi lähelle nivelputkea, vai olisiko tarpeen hivuttaa tuo pyöreä syvemmälle haarojen väliin.

Kyllä sen pitäisi mennä. En toki ole renkaalla tsekannut. Tuo palikka tuossa on siis tilapäinen. Taidankin tässä tauolla käydä tsekkaamassa, jäi heti kaihertamaan.

Perustelu nivelputken sijainnille on se että sai sen kiinni tuosta ulkosyrjästä ilman lisätaivuttelua :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Perustelu nivelputken sijainnille on se että sai sen kiinni tuosta ulkosyrjästä ilman lisätaivuttelua :)

Tuollainen lisätaivuttelu menee hämmästyttävän helposti hitsausvaiheessa. Hitsataan ensin toinen reuna ja sitten vasaroidaan toista reunaa alemmas ja taas hitsataan pätkä jne. Autojen pohjapeltien kanssa tuolla menetelmällä sai aikaan hämmästyttävän juohevia muotoja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Tuollainen lisätaivuttelu menee hämmästyttävän helposti hitsausvaiheessa. Hitsataan ensin toinen reuna ja sitten vasaroidaan toista reunaa alemmas ja taas hitsataan pätkä jne. Autojen pohjapeltien kanssa tuolla menetelmällä sai aikaan hämmästyttävän juohevia muotoja.

Tuolla metodilla on itseasiassa se toinen pää jo tehty.

Edit. Lisäsin kuvan tähän. Nivelen kiinnityksen alapuoli on siis tehty niin että kriittisestä kohdasta on rälläköity pieni siivu pois ja kulmaa on paukutettu puukalikalla sisäänpäin ettei kiinityskohta mene nivelputken ohitse :)

aukko_paukutus.png
aukko_paukutus.png (725.34 KiB) Katsottu 38064 kertaa

Tässä kuva renkaan kanssa. Kävin ruokiksella rälläköimässä sen tukipalikan pois että pääsi testaamaan.

Eipä tuota tarvi muutella. Sujahtaisi lähemmäksikin - mutta ottaa jo rengas kiinni :)

nivel_rengas.jpg
nivel_rengas.jpg (68.64 KiB) Katsottu 38074 kertaa

Pahoittelen kuvan laatua - kännykällä räppäsin vaan yhden ruudun. Mutta asia selkiintyi tälläkin.

EDIT: Aattelin tuohon yläpuolelle tehdä sillan johon vois tumpata jarrun, ehkä :)

Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vähän kevennystä tähän projektiin. Voi sen näikin tehdä ,. Olis kuormausta samalla mukana. Oikea kauppa kassi. :lol:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti:

Vähän kevennystä tähän projektiin. Voi sen näikin tehdä ,. Olis kuormausta samalla mukana. Oikea kauppa kassi. :lol:

Näkyy olleen alun perin kaksipyöräinen. Syystä tai toisesta -luultavasti toisesta- muutettu kolmipyöräiseksi.

Liitteet
Pakettipython.png
Pakettipython.png (245.11 KiB) Katsottu 38019 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mitenkä tää nyt keventi mieltä, kun vituttaa toi ajan puute? Tavoitteena siis päästä toukokuun alussa baanalle joten ensiviikonloppu ja yöt pitää ottaa avuksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Mitenkä tää nyt keventi mieltä, kun vituttaa toi ajan puute? Tavoitteena siis päästä toukokuun alussa baanalle joten ensiviikonloppu ja yöt pitää ottaa avuksi.

Tai lisätä vauhtia laadun kustannuksella :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mitenkä tää nyt keventi mieltä, kun vituttaa toi ajan puute? Tavoitteena siis päästä toukokuun alussa baanalle joten ensiviikonloppu ja yöt pitää ottaa avuksi.

Tai lisätä vauhtia laadun kustannuksella :D

Jukka

Noo. En mä aikonu hirveesti hinkkailla. Kunhan nyt jotai kerkiäis tekemään.

Vastaa Viestiin