P300 - evoluutioprosessin tilitys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuleeks tästä hitsausopetus videota? Olis hieno "sivutuote" :)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Tuleeks tästä hitsausopetus videota? Olis hieno "sivutuote" :)

Petri

Harkittu on, mutten mene lupaamaan. Jos nyt noita valokuvia sais ensihätään aina noista stepeistä eteenpäin.

Mulla on kyllä semmoinen actionkamera käytössä - mutta olin aatellu sen ilon säästää sinne ajokuviin :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Noita haarukkaputken taitteita voisi suunnitella tehtäväksi siten, että rälläköi mutkan vain sisäpuolelta ja ylä/alapinnalta jättäen ulkopinnan ehjäksi. Taivuttaa sitten ulkopinnan kulmaan ja rälläköidyn kolon kiinni, niin hitsaamistyö vähenee, palikat pysyvät toisissaan kiinni, jolloin hitsauksen asettelu on helpompaa ja ulkopinnalle julkisivuun tulee hitsin sijaan vain nätti taitos.

Itse tein noin, mutta jos pyrkii millin tarkaan haarukan leveyteen niin alkaa saumojen jäähdyttä alaleuka väpättään :cry:
Hitsaussaumat kutistuu, joten kolmelta sivulta hitsattu kulma on hitsauksen jälkeen tiukempi kuin ennen hitsausta. Lopputuloksena leveämpi ja lyhempi haarukka jos putket on katkottu just oikeaan mittaan, tai jopa hepattu jo laakeriin ja etupuomiin kiinni. Ei ylitsepääsemätön ongelma, mutta hyvä huomioida.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Noita haarukkaputken taitteita voisi suunnitella tehtäväksi siten, että rälläköi mutkan vain sisäpuolelta ja ylä/alapinnalta jättäen ulkopinnan ehjäksi. Taivuttaa sitten ulkopinnan kulmaan ja rälläköidyn kolon kiinni, niin hitsaamistyö vähenee, palikat pysyvät toisissaan kiinni, jolloin hitsauksen asettelu on helpompaa ja ulkopinnalle julkisivuun tulee hitsin sijaan vain nätti taitos.

Itse tein noin, mutta jos pyrkii millin tarkaan haarukan leveyteen niin alkaa saumojen jäähdyttä alaleuka väpättään :cry:
Hitsaussaumat kutistuu, joten kolmelta sivulta hitsattu kulma on hitsauksen jälkeen tiukempi kuin ennen hitsausta. Lopputuloksena leveämpi ja lyhempi haarukka jos putket on katkottu just oikeaan mittaan, tai jopa hepattu jo laakeriin ja etupuomiin kiinni. Ei ylitsepääsemätön ongelma, mutta hyvä huomioida.

Pitää tehdä pari koekulmaa ensin. Piirretään alla olevalle paperille tai mitataan oikealla kulmamitalla putken kulma ennen hitsausta ja hitsauksen jälkeen. Eihän tuo innokasta hitsariharjoittelijaa ainakaan haittaa, jos saa harjoitella ensin vähän. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos pyrkimys olisi tehdä 135mm leveä haarukka, niin nyt pyrkisin 125mm leveyteen. Siitä tulee silloin noin 130mm leveä ja kun haarukka on valmis niin hitsaa dropoutit taka-akseliin kiinnitettynä paikoileen niin tulee justiinsa ilman harjoittelua.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyllä minäkin hämmästelen sinun ensimmäisiä hitsijälkiäsi. Ei papanan papanaa. Sinulla on tosiaan hyvä opettaja, joka on neuvonut että etäisyys kohteesta polttimeen pitää pysyä pienenä, jotta suojakaasu tavoittaa kohteen. Tässä meni mulla turhan kauan ennen kuin asian hoksasin. Pitkään oli alussa pelkkää papanaa. :oops:

Kun itsekin olen vielä oppilas, oli minulle uutta tuo työtämisen ja vetämisen eroavaisuus. Kun olen hitsannut m 1 mm levyä on tuo läpipalaminen tuttua.

Lainauksia:

Pastori:
"Sitten se kanssa tuntui hyvältä että sauma syntyikin työntämällä - ei vetämällä. Olisko jotenkin parempi hallittavuus.
Autokorikorjaajan kursilla kuoluttaja esitti teoria tunnilla kysymyksen että, kummalla tavalla sauma palaa mielestänne paremmin läpi, vetämällä vai työntämällä. Tultiin silloin siihen tulokseen että riippuu ihan hitsaajasta, migin säädöistä ja hitsaus kohteesta. Oman kokemuksen mukaan vetämällä palaa herkemmin läpi kuin työntämällä eli, työntämällä parempi hallittavuus kun ei pala niin herkästi läpi. "

Jukka:
"Ohuen pellin(2mm tai alle) pystysaumat vedän alaspäin, niihin tahtoo tulla työntämällä liikaa lämpöä ja palaa reikiä."

Kumpihan parempi vai tilanteesta riippuen?

Hitsaamisen nikseistä voisi olla aivan oma osionsa ja osastonsa siellä wikissä.

Sakari

Paikkailin lainauksia, Mustasudenkorento

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ainakin TIG:llä aina työnnetään. On sulan hallinta helpompaa, etenkin ohutlevyillä. Palaako läpi vai ei riippuu sitten sovituksesta, sulan kuljetusnopeudesta ja käytetystä virrasta/asetuksista.

Sen verran hyvältä alko tuo työntäminen sujumaan että lankakoneella kokeilisin samaa...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Rohkeasti olet muutenkin hitsannut. Itse olen nuo kierteen kohdalle tulevat saumat ottanut hyvin lyhyillä pätkillä ettei vaan kierre sula pilalle. Ennen kuin jatkat niin kannattaa kokeilla keskiö paikoilleen.

Jukka

Pastori kirjoitti:

Joo - pitää tarkistaa. Siellän näkyy aavistuksenomaista sulamisjälkeä mutta kierre vaikuttaisi silmämääräisesti ehjältä - katoin kyllä vaan eilen kun se oli vielä lämmin, tänään en muistanut katsoa (olin niin kiihkoissani metallivannesahalla sahaamisesta). Mulla on joutavia keskiönraatoja jolla voi testata. Ja eikös tähän ollut työkalu jolla noita sai korjattua. Jos ei mene - niin voisi kysyä tuolta pyöräkorjaamosta.

Oli siellä sulamisjälkeä sisäpuolella ja joku röpökin (irtosin kun tökin piikillä - jotain kuonaa siis). Mutta keskiö meni paikoilleen ja lähti vielä irtikin, joten tällä nyt edetään.

irakas kirjoitti:

Kyllä minäkin hämmästelen sinun ensimmäisiä hitsijälkiäsi. Ei papanan papanaa. Sinulla on tosiaan hyvä opettaja, joka on neuvonut että etäisyys kohteesta polttimeen pitää pysyä pienenä, jotta suojakaasu tavoittaa kohteen.

Hyvä on ope. Mä katoin tänään niitä roskisrautatreenejäkin. Nekin oli aika ookoo. Siinä muuten näköjään oli juteltu siitä raosta - sitähän tosiaan pitää olla että se aines tunkeutuu sinne väliin. Ei mulla tainnut sitten ihan 0 milliä olla ne sovitukset siinä etupuomissa :)

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Noita haarukkaputken taitteita voisi suunnitella tehtäväksi siten, että rälläköi mutkan vain sisäpuolelta ja ylä/alapinnalta jättäen ulkopinnan ehjäksi. Taivuttaa sitten ulkopinnan kulmaan ja rälläköidyn kolon kiinni, niin hitsaamistyö vähenee, palikat pysyvät toisissaan kiinni, jolloin hitsauksen asettelu on helpompaa ja ulkopinnalle julkisivuun tulee hitsin sijaan vain nätti taitos.

Itse tein noin, mutta jos pyrkii millin tarkaan haarukan leveyteen niin alkaa saumojen jäähdyttä alaleuka väpättään :cry:
Hitsaussaumat kutistuu, joten kolmelta sivulta hitsattu kulma on hitsauksen jälkeen tiukempi kuin ennen hitsausta. Lopputuloksena leveämpi ja lyhempi haarukka jos putket on katkottu just oikeaan mittaan, tai jopa hepattu jo laakeriin ja etupuomiin kiinni. Ei ylitsepääsemätön ongelma, mutta hyvä huomioida.

Pitää tehdä pari koekulmaa ensin. Piirretään alla olevalle paperille tai mitataan oikealla kulmamitalla putken kulma ennen hitsausta ja hitsauksen jälkeen. Eihän tuo innokasta hitsariharjoittelijaa ainakaan haittaa, jos saa harjoitella ensin vähän. :)

No.

Nyt olis tällä metodilla kulmat viritetty. Katotaas sitten miten käypi. Mä tosin olin aikonut tehdä nämä taitokset ensin ja putkissa on pelivaraa siellä päässä asemoida nivel ja etupuomi sitten itkemisen jälkeen.

hole_mirror_draw.jpg
hole_mirror_draw.jpg (187.2 KiB) Katsottu 28472 kertaa

Pistin lattaraudan viivoittimeksi tuossa ekassa rälläköinnissä, sai ihan suoran startin.

20deg_piece.jpg
20deg_piece.jpg (122.31 KiB) Katsottu 28472 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Tasakylkisellä railolla osuisivat reunat kohdakkain. Kun veen toinen kylki on pidempi, jää sisäsärmään rako, mikä ei kyllä ole pelkästään haitaksi siinä hitsirailon ilmavälin mielessä. Sisäpuolella sitä rautaa tahtoo olla muutenkin liikaa. Periaatteessa kuitenkin tasakylkisillä koloilla tulee hallitumpi railo. Rälläkällä voi sitten keventää sitä sisäsärmien puskua, jos tuntuu tarpeelliselta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Joo. Kokeilin ensin. Huomasin että tolla rälläkän laikalla tulee niin leveetä jälkee että tossa jäi jo välystä ankarasti ja osuma on ihan hyvä. En kyllä muista miksen olevinaan jaksanut rälläköidä molempia reunoja samanmoisiki, kun se mielessä kävi. Autuaita ovat herran tiet ja mulla tietysti vähän vaikeemnat.

Olisko ollunna se idea kun tutkin niitä ekoja hitsiharkkoja ja tein kokeilun noin ja huomasin että siihen taitokseen tulee tasaleveä rakonen ihan niinkuin Siniope oli niihin roskispalikoihinkin laittanut. Emmätiä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Rälläköihin saa nykyään tosi ohuita laikkoja, eikä ole edes kalliita. http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/Katkaisulaikat Tuolla yhden millin laikalla kun varovasti leikkaa, niin putken kulmaa saa nätisti kasvatettua milli kerrallaan. Taivuttaa vain reunat kiinni toisiinsa ja tuossa asennossa rälläköi siihen millin hahlon, taittaa taas kiinni ja leikkaa hahlon... jne. Tuo millin ilmaväli on ihan passeli puolentoista millin putken MIG hitsille. Ei se kuitenkaan ihan millinä pysy ja puolitoista olisi se optimi. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tiitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä olen nyt ollutkin vähän laiska ja en ole tällä erää vienyt omia työkaluja pajaan. Pitää viedä oma rälläkkä ja laikkoi, suorakulmainen suorakulma yms. huomenna menen jatkamaan. Ehkä vaihdan noi kulmat vielä kun Joriope tuntuu kannustavan niin kovasti. Testaan kuitekin tuolla leikkuulla mimmoinen tuosta tulee.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kyllähän toi Joriopen symmetrinen systeemi jossa loppuviilaus tehdään juurikin niin että tuupataan vaan suoraan siihen keskelle millisellä laikalla -

jori kirjoitti:

Taivuttaa vain reunat kiinni toisiinsa ja tuossa asennossa rälläköi siihen millin hahlon, taittaa taas kiinni ja leikkaa hahlon... jne.

... tuottaa helpommin lähes halutun lopputuloksen.

final_cut_bend.jpg
final_cut_bend.jpg (167.09 KiB) Katsottu 28403 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt vielä sipaiset (paksummalla laikalla) tuonne taipeeseen pienet kevennykset niin, hitsaus on helppoa.

Taipeeseen tulee helposti liian paksu hitsi, kun lämpö karkaa hitsistä helpommin sisätaipeessa, siksi tuo rako voisi taipeen kohdalla olla osittainen v-railo, tai j-railo. Taive kannattaa hitsata viimeisenä, kun kappale on jo kuuma, eikä lämpö karkaa niin nopeasti.

Aloitat siis kyljestä, jossa railo on kuvan perusteella vähän levinnyt rälläkkäkäden vapinan takia ja työntelet sivua pitkin taipeeseen. Kun aloituskohdassa on isompi railo, ei aloitukseen jää niin suurta kuhmua.

Tämä nyt on pelkkää hienosäätöä, mutta noin periaatteena kannattaa huomioida, että aloituskohdassa ja sisätaipeessa voi railossa olla enemmän ilmaa ja vähemmän rautaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: P300 - evoluutioprosessin tilitys

Viesti Kirjoittaja PW »

Mikä kaasu tuossa on käytössä ? En tosin tiedä mitä noilla on eroa, jotkut hitsaa co2:lla ja jotkut argon-seoksilla ehkä muitakin on.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin