28/28 Etuveto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja noja »

Lisää isompia pykäliä ensi kesäksi kun ne edellisestä pyörästä meinaa loppua kesken, tiedä sitten tuleeko liiankin isoja pykäliä kun edellisessä pyörässä ei pieniä vaihteita meikäläiselle ollut yhtään liikaa.
Juu eli otsikon mukaista pyörää rupesin suunnitteleen ja etu haarukaa jo muutamana iltana värkkäillyt ja aikalailla sen valmiiksi saanutkin, vaihtajan paikka vielä heftissä.

Mikähän olisi hyvä jättö 28" renkaalla?... vai sama noin 5cm kuin 20 tuumaisessa renkaassakin?
Entä mikä olisi hyvä ohjauskulma? kun euthaarukka on melkein suora, saattaa olla 5-10mm offsettia.

Saa nähdä valmistuuko ikinä :oops: kun elellisenkin valmiiksi saaminen oli työn ja tuskan takana.

Liitteet
IMG_0333.JPG
IMG_0333.JPG (137.18 KiB) Katsottu 4316 kertaa
IMG_0328.JPG
IMG_0326.JPG
Viimeksi muokannut noja, 19 Maalis 2013, 22:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja PW »

Ootko ite tuon haarukan tehny vai taivuttanu jostain normihaarukasta ? Vähän ehkä pystympikin vois olla tuo haarukan asento ku tuossa kuvassa, tää on ihan silmämääränen arvaus. Siis ihan hiukan. Antakoon viisaammat tarkat jätöt ja kulmat.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mun etuvetoisessa on keulakulma 78° ja jättö 70mm, 47-559 kiekoilla.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja noja »

PW kirjoitti:

Ootko ite tuon haarukan tehny vai taivuttanu jostain normihaarukasta ?

Joo taivutin ja vähän lyhensin normi haarukkaa.

Taivutusta. :mrgreen: Tai oikeestaan lämmitystä, kuvassa tosin eri haarukka... kierre sökö, harjoitus kappale.

Liitteet
IMG_0308.JPG
Viimeksi muokannut noja, 19 Maalis 2013, 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja PW »

Kiukaastako teit "ahjon", tuossa on äijämeininkiä :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja noja »

Mun etuvetoisessa on keulakulma 78° ja jättö 70mm, 47-559 kiekoilla.

No asteet olis aika liki, kuvissa keulakulma jotain 75-80 astetta, jättöä en oo mitannut ja rengas tossa on 37-622.

Kiukaastako teit "ahjon"

Joo tai oikeestaan talon lämpökattilan pesästä, täyty vähän säveltää kun oli jäänyt happipullon hana auki ja senhän tietää että oli tullut ilmat pihalle :evil: . Tota toista haarukkaa lämmittelin nestekaasulla, pienellä töhöllä oli vähän hidasta puuhaa.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja noja »

Tämän suuntaista hahmotelmaa.. poljinkeskiö 70cm, penkki 55cm, keulakulma noin 80 astetta, jättö 6-7cm

Liitteet
IMG_0432.JPG
Viimeksi muokannut noja, 19 Maalis 2013, 22:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja noja »

Taas vähän edistystä...

Liitteet
IMG_0446.JPG
noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja noja »

Eipä ihan vuotta kerinnyt olla jäissä tämä projekti mutta, taas jatkuu...

Vuosi :shock: sitten keväällä tällä tuli ajeltua joku 150km, ensin penkin takatuet oli pulttaamalla kiinni molemmista päistään, penkin säätämisen helpottamiseksi. Oli kuitenkin liian huteran tuntuinen, tuntui että runko kiertyi aina polkemisen tahtiin.
Seuraavaan versioon hitsasin vinoputken penkin selkänojan taakse ja etuhaarukan tukemaan selkänojaa.
(Liitetiedosto kuvat väärässä järjestyksessä, saakohan niiden järjestystä muutettua?)

Liitteet
Kuva 2, keväällä 2012
Kuva 2, keväällä 2012
Kuva 1, keväällä 2012
Kuva 1, keväällä 2012
noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja noja »

Etuhaarukka penkin tukena ei kuitenkaan miellyttänyt silmää ja sitä myöten projekti unohtui keväällä 2012. Tänään tuli urakoitua pyörän takapää uusiksi, jarrutapit siirsin etuhaarukasta runkoputkeen, samalla lyhensin akseliväliä. Penkkiä tukemaan tulee vielä jotkut putket. Tarakkaakin piti ruveta sommittelemaan jospa sille sattuisi olemaan ensi kesänä käyttöä :wink: . Nyt vaan vaivaa että tulikohan pyörästä liian töpö kun, akseli väliksi tuli 106cm.

Liitteet
IMG_2555 – Kopio.JPG
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja mhelander »

noja kirjoitti:

Etuhaarukka penkin tukena ei kuitenkaan miellyttänyt silmää ja sitä myöten projekti unohtui keväällä 2012. Tänään tuli urakoitua pyörän takapää uusiksi, jarrutapit siirsin etuhaarukasta runkoputkeen, samalla lyhensin akseliväliä. Penkkiä tukemaan tulee vielä jotkut putket. Tarakkaakin piti ruveta sommittelemaan jospa sille sattuisi olemaan ensi kesänä käyttöä :wink: . Nyt vaan vaivaa että tulikohan pyörästä liian töpö kun, akseli väliksi tuli 106cm.

No pysyyhän siinä pää vielä taka-akselin etupuolella. En tiedä tuosta etuhaarukan kulmasta joka on pystymmässä kuin MetaPhysic:ssä ja diy-Vendetta:ssa mutta näillä kahdella on sama metrin akseliväli ja ihan näppäriä on ajaa. Penkki on molemmissa enemmän selällään, noin 20 asteessa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja noja »

Eilen ajelin kolmenkympin testilenkin ja kai tämä täytyy tässä vaiheessa todeta valmiiksi, viimeistelyä ja maalausta lukuunottamatta. Testin perusteella jos nyt pitäisi päätää että kummalla pyörällä ajaisin ensi kesän ajot niin en epäilisi hetkeäkään, valitsisin vanhan pyörän. Ajo asento tuntuu tässä pyörässä paremmalta kuin vanhassa, pitääpä vähän fiksata vanhaa pyörää siltä osin. Huononpia puolia on että tämä uusi pyörä tuntuu jotenkin huteralat ja löysältä, eikä se tunnu oikein rullaavankaan hyvin. Mutta täytyy ajella lisää ja vuoron perää vanhalla ja uudella, niin pystyy sitten paremmin vertaileen.

Liitteet
valmis.JPG
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja PW »

Aikalailla samanmalliseen pyörään oot päätyny ku miun midraser kopio. Samat tuntemukset miulla, vanhassa vara parempi. Mutta totuttelun jälkeen ajotuntuma voi parantua ja tykkääminen lisääntyy.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

noja kirjoitti:

Huononpia puolia on että tämä uusi pyörä tuntuu jotenkin huteralat ja löysältä,

En nyt löytänyt kuvaa vanhasta pyörästäsi, mutta tuohon huteruuden tuntuun vaikuttaa ainakin osittain tuo ohjaustangon "heiluri", eli tankoa ei käännellä vaan sitä siirrellään sivusuunnassa ja samalla kuljettajan paino siirtyy "väärään suuntaan". Jos rakentelu intoa piisaa niin kokeile ihmeessä teräsmies/open cockpit -tankoa:

Kuva

Kädet siis ajaessa näin:

Kuva

Lyhyt akselivälisessä ei kädet juuri liiku sivu suunnassa ohjatessa. Tuossa ilman vastus aavistuksen suurempi ja yli tunnin ajorupeamissa mulla alkaa olkapäät rasittuun, mutta muuten mukavempi ja parempi kuin tuollainen suuri heilurinen hamsteri ohjaus.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 28/28 Etuveto

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
noja kirjoitti:

Huononpia puolia on että tämä uusi pyörä tuntuu jotenkin huteralat ja löysältä,

En nyt löytänyt kuvaa vanhasta pyörästäsi, mutta tuohon huteruuden tuntuun vaikuttaa ainakin osittain tuo ohjaustangon "heiluri", eli tankoa ei käännellä vaan sitä siirrellään sivusuunnassa ja samalla kuljettajan paino siirtyy "väärään suuntaan". Jos rakentelu intoa piisaa niin kokeile ihmeessä teräsmies/open cockpit -tankoa:

Minä sanoisin oman isopyöräisen kokemukseni perusteella, että isopyöräinen on hyvin herkkä emäputken laakerin, kiekkojen laakerien ja takahaarukan punoutumisjouston määrille. Laakerit on helppo tarkastaa, mutta takahaarukan punoutumisjousto pitäisi oikeastaan laskea, mutta siihen tarvittaisiin tarkat mitat. Tai sitten mittaamalla. Minä varmistaisin laakerien välykset pois ensin ja sitten tukisin takahaarukan istuimen selkänojan reunoihin parilla tikulla. Jos tämänkin jälkeen on hutera, ei kysymys jole joustoista, vaan ainoastaan erilaisesta tuntumasta, joka johtuu korkeammista pyöristä uudessa pyörässäsi.

Tässä muuten nojan matalampi pyörä
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin