Sivu 4/5

Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 24 Touko 2012, 15:51
Kirjoittaja KPS

Noniin nyt se alkaa olla jo vähän "fillarin" näköinen. Vielä menee tovi ennen kuin päästään koeajolle.
Jukka kyseli joskus muinoin putken dimensioita: suorakylkinen ovaali, 45 x 80 x 2.2 mm, kulmien r = 22.5 mm ... just mitattu.

KPS


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 24 Touko 2012, 16:56
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Siitähän tuli nätti.
Ajokokemuksia odotellessa. :D


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 24 Touko 2012, 17:01
Kirjoittaja Nojanalle

Tuleeko maali pintaan , vai pistätkö peilikirkaaksi. :lol: Muuten ihan kivan näkönen, vielläkö tulee lisää kuvia. 8)


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 03 Kesä 2012, 08:39
Kirjoittaja KPS

Joo maalaus on pohdinnassa, toteutunee joskus myöhemmin kun / jos laite on toimivaksi havaittu. Parempia kuviakin olisi jossain vaiheessa tarkoitus räpsiä.

Seuraavassa aluksi lyhyt (?) selvitys ”prosessista”, mistä ”työkalut”, osat ja osaajat sekä teknisiä tietoja.

Hommassa tarvittavaa osaamista yritin hankkia pääasiassa netistä, mm. seuraavat jutut ja paljon muuta tuli luettua:
http://www.viebke.nu/lars/exjobbsrappor ... viebke.pdf
http://publications.theseus.fi/bitstrea ... sequence=1
http://www.hellbentcycles.com/trike_pro ... Primer.pdf.
Se mitä noista opin / ymmärsin on sitten toinen juttu. Lähtökohtana oli totaalinen nolla osaaminen, ei siis minkäänlaista fillarin rakentelukokemusta ja livenä olin nähnyt tasan yhden triken autolla ohiajaessani. Fillarointi kokemusta löytyy ja koneensuunnittelijan koulutus, tosin en ole
koskaan ollut koulutusta vastaavissa hommissa.

Jorille kiitokset ”perusjuttujen” tiimoilta käydystä, välillä hieman ehkä käsistä karanneesta keskustelusta.

Piirto-ohjelmana käytin aluksi ilmaisia nettiversioita kuten FreeCad. Jossain vaiheessa hommasin Abaqus CAE-softan student version (FEM-softa, jossa kevyt mallinpiirto osio), jota sattuneesta syystä osaan jotenkuten käyttää. Käsittääkseni siinä on erään CAD-softan riisuttu versio, eli käyttöliittymässä on keski-ikäiselle koneinsinöörillekin sopivasti eli vähän ikoneita. Kunnollista FE-analyysiä opiskelijaversiolla ei oikeastaan pysty tekemään, sillä mallin solmujen lukumäärä on rajoitettu tuhanteen. Suurin osa laskentaominaisuuksista on myös tässä versiossa. Piirto-ohjelmana esimerkiksi FreeCadin Abaqus CAE kuitenkin pätkii mielestäni luvuin 6 – 0.

Mittojen, ergonomian jne. karkeisiin tarkasteluihin liittyen eteisen lattialla lojui myös vähän aikaa eriskummallinen puuviritelmä.

Rungon ja lopulta suurimman osan muistakin metallikikkareista valmisti Asko Tuukkanen, Finnpeak Cycle Oy. Ilman Askoa homma ei takuulla olisi vielä tässä vaiheessa … luultavasti olisi jäänyt toteuttamatta. Runkoputket jne. materiaalit tulivat samasta osoitteesta, mikä myös helpotti toteuttamista. Pientä ”säätöä” tarvittiin, lähinnä siksi että suunnittelijan ja valmistajan putket eivät olleet aivan samanlaisia (kuvassa em. syystä ylimäärinen ketjun ohjain).

Kammet, eturatas ja lukkopolkimet + kengät löytyivät kaapista. Etukiekot, penkin ja taittopyörän sekä ketjut toimitti Recumbentparts.com. Suuri osa muista palikoista tuli Kissanmaankadulta Suomen Urheilupyörästä ja muista manselaisista fillariliikkeestä sekä pari palikkaa ChainReactionCycles.com:sta.

Laitteen strategiset mitat:

  • Allekirjoittaneen mittojen mukaan, penkissä pieni säätövara
  • Rungon pituus 1400 mm (keskeltä keskelle)
  • Kokonaispituus jotain 1930 … 1940 mm
  • Akseliväli 1030 mm
  • Leveys karvan verran vajaat 800 mm, piti sopia standardi ovesta
  • Maavara runsaat 100 mm, ketju tosin ”laahaa” matalammalla
  • Edessä 2 x 406 ja takana 559, eli 20” ja 26” kiekot
  • Painot:
    • Runko noin 3.4 kg
    • Kokonaispaino lukkopolkimilla noin 15.1 kg. Osittain vielä väliaikaisia palikoita / jotain pientä puutuu + tosi painava takakiekko. Painosta tippuisi helposti päälle kilo hiilikuitupenkillä ja laadukkaammalla takakiekolla.

Koeajoa ja parempia kuvia odotellessa,

KPS


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 03 Kesä 2012, 08:59
Kirjoittaja jviirret

Yllättävän kevyt tuli, trikessä näköjään runkomateriaali vaikuttaa kaksipyöräistä enempi kokonaispainoon, rungon osuus kokonaispainosta suurempi. Onko vaihdevaijeri koko pituudeltaan kuoressa? Itse laittaisin runkoon sille nippeleitä että kuoren osuuta saisi lyhyemmäksi.

Jukka


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 03 Kesä 2012, 18:03
Kirjoittaja Syväri

Mitä maksoi? kun tätä suomalaisen työn hintaa on täällä niin monesti parjattu. :D

Pätevän näköinen ja kevyt runko, jäykkäkin varmasti on. Toivottavasti ei liiankin jäykkä? Kuvassa näyttäs olevan aika tiukka lonkkakulma, eli keskiö korkealla ja penkki pystyssä mut ehkä vaan näyttää siltä. Luulin etupyöriäkin 559 kokoisiksi aluksi :lol:


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 03 Kesä 2012, 18:34
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:

Mitä maksoi? kun tätä suomalaisen työn hintaa on täällä niin monesti parjattu. :D

Jos oman työn hinta halutaan selvittää niin kysymyksen pitäisi kuulua että "paljollako myyt?" :D

Jukka


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 03 Kesä 2012, 18:42
Kirjoittaja Syväri
jviirret kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Mitä maksoi? kun tätä suomalaisen työn hintaa on täällä niin monesti parjattu. :D

Jos oman työn hinta halutaan selvittää niin kysymyksen pitäisi kuulua että "paljollako myyt?" :D

Jukka

Runko oli ilmeisesti tilattu yritykseltä ja sen takia kiinnostaa:

KPS kirjoitti:

Rungon ja lopulta suurimman osan muistakin metallikikkareista valmisti Asko Tuukkanen, Finnpeak Cycle Oy. Ilman Askoa homma ei takuulla olisi vielä tässä vaiheessa … luultavasti olisi jäänyt toteuttamatta. Runkoputket jne. materiaalit tulivat samasta osoitteesta, mikä myös helpotti toteuttamista. Pientä ”säätöä” tarvittiin, lähinnä siksi että suunnittelijan ja valmistajan putket eivät olleet aivan samanlaisia (kuvassa em. syystä ylimäärinen ketjun ohjain).


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 05 Kesä 2012, 20:13
Kirjoittaja KPS

Jos tavoitteena on noin 15 ... 16 kg painava tadpole alumiinirungolla, suurin piirtein asiallinen toiminnaltaan, siedettävän näköinen, lähes kaikki palikat ostetaan kaupasta ja kun puikoissa on insinööri, joka ei osaa hitsata ainakaan alumiinirakenteita ja jolla muutenkin on peukalo melko keskellä kämmentä niin taloudellisessa mielessä hommassa ei ole mitään järkeä. Jos homma hoituu harrastuksena eikä toteutus edellytä pikavippien ottoa niin sehän on melkein ok. Eli kokonaisuudessa tämä prosessi tuli maksamaan enemmän kuin sen viime kesänä kiinnostuksen kohteena olleen Catrike Speedin hommaaminen Suomeen. Lisäksi omaa "työtä" lähinnä satoja kuin kymmeniä tunteja.

"Alihankkijaan" olen ihan tyytyväinen. Sain kaikki mitä tarvitsin samasta osoitteesta suurin piirtein siihen hintaan mitä arvelin. Eli uniikki runko (tarvittaan myös jigi), etupyörien ripustuspalikat, raidetanko jne. sekä käytetyt materiaalit.

Ehdin olla myös kolmeen muuhun firmaan yhteydessä. Yksi ei vastannut mitään, toisesta sain tietoa saatavissa / käytettävissä olevista alumiinityypeistä ja kolmas oli halukas hitsaamaan rungon, mahdollisesti myös rungon palikoiden teko (putkien pätkiminen jne.) sekä etupään kiinnityspalikat oman alihankkijansa kautta (myönsivät että ei halpaa). En ehtinyt keskustelemaan heidän kanssaan rahasta ennen valintaa.

Tämän tarkempaa kustannustarkastelua ei irtoa.

Joo kuoressa on, ei ehditty tärkeämpien juttujen takia laittamaan korvakkeita. Toimii ihan hyvin noinkin.

Lähtökohta oli hieman useampia kaupallisia tuotteita pystympi ajoasento. Mittasin tuossa "lonkkakulman", on noin 120 astetta, ok? Ei ainakaan tunnu kauhian pahalta. Keskiö on 390 mm maasta.

Nyt on sitten takana ensimmäinen lyhyt koeajo. Ensin positiiviset asiat:

  • Mitään osia ei tipahtanut matkalle.
  • Puomi ei tuntunut "vispaavan" ainakaan silmin havaittavasti.
  • Runko tuntui ihan hyvältä. En tosin tiedä johtuiko se rungon joustoista vai improvisoimastani penkin pehmusteesta vai molemmista.

Sitten se negatiivinen havainto:

  • Alamäessä laite joutui polkiesssa ikäänkuin resonanssiin, teki "matomaista" liikettä.
    Etupyörien kulmat olivat puissa (eivät yhdensuuntaiset), toivottavasti se johtui siitä. Kommentteja ?
    Eturipustuksen kulmien pitäisi olla yleisesti trikeissä käytettäviä.

KPS


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 05 Kesä 2012, 20:23
Kirjoittaja Mustasudenkorento
KPS kirjoitti:

Sitten se negatiivinen havainto:

  • Alamäessä laite joutui polkiesssa ikäänkuin resonanssiin, teki "matomaista" liikettä.
    Etupyörien kulmat olivat puissa (eivät yhdensuuntaiset), toivottavasti se johtui siitä. Kommentteja ?
    Eturipustuksen kulmien pitäisi olla yleisesti trikeissä käytettäviä.

KPS

Pahemmin näkemättä/tuntematta vaikea arvata mutta veikkaisin sen juontavan tuohon suoraan ohjaukseen.
Meinaan jos alamäkeen polkee vauhtisokeuden valtaamana niin kroppa ja sen mukana kädet saattavat alkaa heilumaan joka sitten kertautuu ohjaus liikkeeksi.
myös jos takarenkaan ilmanpaineet vähissä voi kumi antaa myöten tai huonolla tuurilla takahaarukka alkaa myötäilemään saaden ohjauksen mutkittelemaan...


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 05 Kesä 2012, 21:40
Kirjoittaja tm
KPS kirjoitti:

...Suuri osa muista palikoista tuli Kissanmaankadulta Suomen Urheilupyörästä ja muista manselaisista fillariliikkeestä...

Tuosta voisi vetää sellaisen johtopäätöksen, että trike majailee jossain päin Tampereen talousaluetta. Pitääkö paikkansa? Olisi hienoa nähdä pyörä livenä, ja mahdollisesti päästä ottamaan pienet tyypit sekä arvioida tuota ohjausta.


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 14:47
Kirjoittaja KPS

Pieniä säätötoimenpiteita ja kuski toista kertaa kolmipyörän kyydissä => hienoista parannusta. Mutta jos tää on tyypillinen suora ohjaus niin en yhtään ihmettele alussa antamianne suosituksia epäsuoran ohjauksen käyttöön ottoon varautumiseen.

Samat plussat kuin ekan ajokerran jälkeen.

Muutamia havaintoja ja mutuja:

  • Ylipitkät ohjaussauvat tai -tangot eivät ainakaan paranna tilannetta.
  • Mustasudenkorennon kommentti / analyysi lienee ok. Eli edelleen jotenkin tuntuu siltä että koko laite kuski mukaan lukien joutuu helposti resonanssin tapaiseen tilaan (voi se olla pakkovärähtelyäkin), eli tasavälein tulevat polkaisut herättävät sivusuuntaista värähtelyä poljin taajuudella. Lisäksi pahimmassa tapauksessa kädet liikkuvat samassa vaiheessa ja "ohjaavat" vahvistaen värähtelyä.
  • Saattaisi johtua siitä että penkin allaoleva rungon osa jäi väkisinkin melko heiveröiseksi etu ja takaosiin verrattuna => kun triken takaosa liikkuu vasemmalle niin etuosa liikkuu oikealle (massakeskiön ympäri).
  • Mutta mitenkä sitä saisi kätevästi jäykistettyä. Monet rungot ovat sangen heiveröisen näköisia, pelkistettyjä ristin mallisia rakenteita, luulisi että ne olisivat erityisen herkkiä tälläiselle ilmiölle. Kun taas esim. Catrike lienee sivuttaisjäykkydeltään ihan toista luokkaa.
  • Toinen vaihtoehto olisi esim. dynaaminen vaimennin, lisää massaa ja on herkkä mitoitustaajuuden suhteen.
  • Kolmas vaihtoehto olisi jatkuva poljintataajuuden muuttaminen ... tämä on jo aika ufoidea.
  • Ohjauksen alkuosan tulisi toimia "hidastettuna", mutta mitenkäs sellainen toteutetaan?

Joo se on Tampereella vielä muutaman viikon, sitten se lähtee allekirjoittaneen mukana uuteen asuinpaikkaan tai Tarastenjärvelle (Tamperelainen kaatopaikka, nääs) ... tuskin kuitenkaan. Laitan illalla tai ainakin yritän laittaa tm:lle privaattimailin.

Liitteenä muutama uusi kuva, tausta ei vieläkään ole kovin "estetttinen", mutta saavat kelvata.

KPS


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 06 Kesä 2012, 17:44
Kirjoittaja Mustasudenkorento
KPS kirjoitti:
  • Ylipitkät ohjaussauvat tai -tangot eivät ainakaan paranna tilannetta.

Ne on kivat hitaassa vauhdissa mutta kovemmassa ne on hankalat jos käsiä ei saa tuettua vartaloon...

KPS kirjoitti:

Eli edelleen jotenkin tuntuu siltä että koko laite kuski mukaan lukien joutuu helposti resonanssin tapaiseen tilaan (voi se olla pakkovärähtelyäkin), eli tasavälein tulevat polkaisut herättävät sivusuuntaista värähtelyä poljin taajuudella. Lisäksi pahimmassa tapauksessa kädet liikkuvat samassa vaiheessa ja "ohjaavat" vahvistaen värähtelyä.

  • Saattaisi johtua siitä että penkin allaoleva rungon osa jäi väkisinkin melko heiveröiseksi etu ja takaosiin verrattuna => kun triken takaosa liikkuu vasemmalle niin etuosa liikkuu oikealle (massakeskiön ympäri).

Minusta tuo keski osa näyttää ihan ok jämyltä.
Tuota poljin puomin taipumaa voisi tutkia virittämällä vaikka lyijykynän tuohon kuvissa näkyvään ulko penkkiin ja ajamalla puomin siihen kohalle.
Sitten jarrut pohjaan ja painaa pedaalia vuoron perään, jotta näkisi taipuuko se.

Omassani (2renkainen) on poljin puomi 45mmx45mmx1,5mm mustaa ja se taipuu noin 2-3 senttiä ylämäessä...
edellisessä 3 rattaisessa polkemisen(pyörittämisen) tasaisuuden vaikutus kulkulinjaan korostui kun se oli takaohjattu ja veti vain oikeanpuoleisella eturenkaalla.

KPS kirjoitti:
  • Ohjauksen alkuosan tulisi toimia "hidastettuna", mutta mitenkäs sellainen toteutetaan?

Joku epälineaarinen tanko härpäke kyhäelmä...
Jotenkin siten että ohjain tangot ovat "lyhimmillä" lähimmillään ohjauksen ollessa keskellä ja ääri asennoissa kulku kaarensa kauimmassa kohdassa..
Jorilta varmaan tulee tähänkin vastaus kuin apteekin hyllyltä :D

KPS kirjoitti:

Liitteenä muutama uusi kuva, tausta ei vieläkään ole kovin "estetttinen", mutta saavat kelvata.
KPS

Nättihän tuo on, kaupallisen oloinen toteutus muistuttaa rungoltaa uudempia maasto pyöriä.


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 08 Kesä 2012, 12:14
Kirjoittaja Hopea

Osuin tähän keskusteluun ihan sattumalta ja heitän vain nopeasti, tarkemmin tutkimatta:

Itselläni on Savenmaan halvin trike. Suora ohjaus ja ristinmuotoinen alumiinirunko. Aluksi minullakin oli tuota vispaamisen tunnetta. Se kuitenkin lähti ihan itsekseen kun tein kaksi asiaa: Säädin eturenkaisiin vähän aurausta, sen verran että vanteesta mitattuna takana väli on noin 2 mm enemmän kuin edesssä. Toinen oli että laitoin renkaisiin kunnolla ilmaa. Viisi baaria tai yli niin kulkee hyvin. Neljässä ja puolessa alkaa tuntua siltä että nyt tankkaamaan.

Minusta suora ohjaus on hyvä. Nuo ohjausvivut näyttävät kyllä tosi pitkiltä kun vertaan omaani. Ehkä siitä tulee vähän levottomuutta jos kädet ovat kovin leveällä tai takana.


Re: Trike, pari kysymystä ...

Lähetetty: 08 Kesä 2012, 17:34
Kirjoittaja KPS
Mustasudenkorento kirjoitti:

Tuota poljin puomin taipumaa voisi tutkia virittämällä vaikka lyijykynän tuohon kuvissa näkyvään ulko penkkiin ja ajamalla puomin siihen kohalle.
Sitten jarrut pohjaan ja painaa pedaalia vuoron perään, jotta näkisi taipuuko se.

Omassani (2renkainen) on poljin puomi 45mmx45mmx1,5mm mustaa ja se taipuu noin 2-3 senttiä ylämäessä...
edellisessä 3 rattaisessa polkemisen(pyörittämisen) tasaisuuden vaikutus kulkulinjaan korostui kun se oli takaohjattu ja veti vain oikeanpuoleisella eturenkaalla.

Hyvä idis, sain liikettä aikaiseksi, en tosin yhtäsuurta mutta ei pitäisikään. Lisäksi tämä konkreettisesti demoaa vasemman ja oikean jalan eroja. Siis muistin virkistämiseksi Jori tässä ketjussa valisti meitä tavallisia kansalaisia siitä että vasemmalla jalalla polkaistessa polkuvoima ja ketjuvoima aiheuttavat saman suuntaisen momentin kun taas oikealla jalalla momentit ovat erisuuntaisia. Se näkyy selvästi vasemman jalan aiheuttamana suurempana siirtymänä.

Hopea kirjoitti:

Itselläni on Savenmaan halvin trike. Suora ohjaus ja ristinmuotoinen alumiinirunko. Aluksi minullakin oli tuota vispaamisen tunnetta. Se kuitenkin lähti ihan itsekseen kun tein kaksi asiaa: Säädin eturenkaisiin vähän aurausta, sen verran että vanteesta mitattuna takana väli on noin 2 mm enemmän kuin edesssä. Toinen oli että laitoin renkaisiin kunnolla ilmaa. Viisi baaria tai yli niin kulkee hyvin. Neljässä ja puolessa alkaa tuntua siltä että nyt tankkaamaan.

Minusta suora ohjaus on hyvä. Nuo ohjausvivut näyttävät kyllä tosi pitkiltä kun vertaan omaani. Ehkä siitä tulee vähän levottomuutta jos kädet ovat kovin leveällä tai takana.

Kiitti vinkistä. Vivut eivät ole vielä lopulliset, niissä on useita säätömahdollisuuksia ja koitan kokeilemalla lyötää hyvän sijoituskohdan.

Ongelmani näyttää olevan ihan yleinen ilmiö ja se kulkee englanninkielisen termin "Speed Wobble" alla, näin ainakin toistaiseksi ymmärrän. Ja yksi värähtelyn syntyyn vaikuttava tekijä on juuri rengaspaine. Toinen vaikuttava seikka lienee ohjauksen mekaniikan vaimennus, jota konstruktiossani ei oikeastaan ole lainkaan. Ja muutama muukin seikka saattaa olla rakenteessa ilmiön syntyä edesauttava. Nyt näyttää hieman lupaavammalta ... eiköhän tämä ongelma vielä selätetä.

KPS