Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jviirret kirjoitti:

Näitä on kaupallisena tuotteena niin paljon myynnissä että kannattaa apinoida mitoitus niistä, aika liki samoilla mitoilla kaikki ovat.

Olisko laittaa linkkiä tai nimiä. Etsin puoli nettiä ja löytyy mitä ihmeellisimpiä virityksiä, mutta niukasti mitoituksia. Kaupallisia en nähnyt tällasia. Suunnitteluohjesäännöistä, kuset isopyöräisellä SWB-nojarilla pää taka-akselin eteen, on jokatapauksessa helpompi edetä kuin "arvaa kuvasta"-tekniikalla.

jviirret kirjoitti:

Ei penkkiä voi tukea jousitettuun takahaarukkaan...

Miksi ei? Huomaa, että penkki on tuettuna vain takahaarukkaan. Näin käsillä voisi vaimentaa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

joonas kirjoitti:

Olisko laittaa linkkiä tai nimiä.

Azub Ibex, Azub Max http://www.azub.eu/CZ/models/

Nazca Pioneer, Nazca Gaucho http://www.nazca-ligfietsen.nl/en/list/models/

Challenge Seiran http://www.challengebikes.com/touring_recumbents.php

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Näitä on kaupallisena tuotteena niin paljon myynnissä että kannattaa apinoida mitoitus niistä, aika liki samoilla mitoilla kaikki ovat.

Olisko laittaa linkkiä tai nimiä. Etsin puoli nettiä ja löytyy mitä ihmeellisimpiä virityksiä, mutta niukasti mitoituksia.

Mitat saat kohtisuoraan sivusta otetusta kuvasta kun käytät vertailukohtana vanteen halkaisijaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ei penkkiä voi tukea jousitettuun takahaarukkaan...

Miksi ei? Huomaa, että penkki on tuettuna vain takahaarukkaan. Näin käsillä voisi vaimentaa.

No silloinhan töyssyt iskee suoraan selkään kun penkki liikkuu renkaan mukana.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jviirret kirjoitti:
joonas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ei penkkiä voi tukea jousitettuun takahaarukkaan...

Miksi ei? Huomaa, että penkki on tuettuna vain takahaarukkaan. Näin käsillä voisi vaimentaa.

No silloinhan töyssyt iskee suoraan selkään kun penkki liikkuu renkaan mukana.

Jukka

Mjoo... taidat olla oikeassa. Takarenkaaseen osuvan töyssyn aiheuttaman liikkeen liikesuunta vain muuttuisi ja pitenisi :oops:

Olen kallistumassa jäykän rakenteen kannalle, vaikka pehmeä ajelu epätasaisellakin alustalla houkuttaa.

Kiitos kuvista, erityisesti mustallesudenkorennolle.. näppärä kiinnitys tolle etutzydeemille. Keula näyttää vähän jalkankulkijavihamieliseltä :D

Keksin pitkälle akselivälille ainakin yhden, vielä mainitsematta jääneen edun: Se tekee ajosta tasaisempaa... eikö? Ja jos pää on taka-akseln takapuolella niin, takarenkaan osuessa töyssyyn, lisävarsi etuakselin suhteen vahvistaa töyssyä (pidempi liikematka). Keskellä akseliväliä töyssyt eteen ja taakse ovat liikematkaltaan pystysuunnassa puolet lyhyempiä kuin akselin kohdalla. Lisäksi, jos kuskin on akseliväliin nähden korkealla, niin pieni töyssy aiheuttaa merkittävästi enemmän pituussuuntaista liikettä. ..monimutkaisia nämä polkupyörät :?

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Lueskelun ja pähkäilyn päätteeksi muokkasin suunnitelmaa. Pyörän geometria on nyt alkuperäisen pystypyörän kanssa 1:1 akselien ja etupään osalta. Ymmärtääkseni pitäisi olla tulossa siis kauniisti käyttäytyvä nojake.

Sommittelin tuon alkuperäisen yläputken sarveksi. Mahtaakohan kestää? 34x43x1,5 ovaalia.

Sarviin ajattelin sittenkin laittaa vain jatketta ylös tai etuviistoon.

Saako cantilever etujarrun jotenkin helposti muunnettua v-jarruksi? Vaijerihan tulee nyt suoraan alas ja sarvi on tiellä. Jos vaijerin tuo kuorineen toisen "korvan" kiinnikkeeseen asti ja jatkaa vijerin höllästi kiinnikkeen läpi (joka siis pitää vaijerikuoren) sinne toiselle korvalle. Ainakin näyttäisi kovasti V-jarrulta sen jälkeen.

Bongasin romarilta ritilärunkoisen silityslaudan joka vaikutti aidan takaa kurkittuna hyvältä pohjalta penkin tekoon. Onko kellään kokemuksia silityslautapenkistä? Maanantaina kaupoille.

bike plan3.jpg
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:

Sommittelin tuon alkuperäisen yläputken sarveksi. Mahtaakohan kestää? 34x43x1,5 ovaalia.

Kestää kyllä, mutta taipuuko häiritsevästi? Pitää ainakin laittaa "poikittain", eli tuo 43mm suunta vaakatasoon ja niin että ketju kulkee liki putken suuntaisesti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
joonas kirjoitti:

Sommittelin tuon alkuperäisen yläputken sarveksi. Mahtaakohan kestää? 34x43x1,5 ovaalia.

Kestää kyllä, mutta taipuuko häiritsevästi? Pitää ainakin laittaa "poikittain", eli tuo 43mm suunta vaakatasoon ja niin että ketju kulkee liki putken suuntaisesti.

Tämä on kiinnostava kokeilu. Riittääkö tuo putkikoko etupuomiksi, jos se sijoitetaan mahdollisimman oikein. Mahdollismman oikein tarkoittaa, että emäputkeen kiinnittyvä pää on ketjulinjan tasossa, tai vähintään kin lähellä sitä. Mikä taas tarkoittaa, että emäputken puoleinen pää etupuomista on aivan emäputken oikeassa reunassa. Ketjuhan kulkee vielä tämänkin linjan oikealla puolella, mutta ilmaan kiinnittäminen tukevasti on hankalaa. Kammenpuoleinen pää voi olla keskemmälläkin - ja pitääkin olla, jotta keskiöputki saadaan kiinni puomiin asiallisesti. Siellä päässä momentti on kuitenkin pistemomentti, eikä vaikuta puomin notkumiseen läheskään niin paljon. Jos etupuomista tulee soikea, et varmaan pysty käyttämään pakoputkiklemmarikiinnitystä, vaan joudut hitsaamaan puomin pituuden kiinteäksi ja säätämään loput istuimen sijainnilla.

Silityslautaistuin on ihan OK. Sen ongelmana on vähän heppoiset reunaputket ja siksi selkänojan tukeminen täytyy olla oikeasta paikasta, ettei polkemisvoimat taivuta selkänojaa liikaa. Muotoilu täytyy tehdä tehdä rälläkkä-jiiri menetelmällä jyrkimmissä kohdissa. Loivat mutkat menevät sillankaiteen puolien välissä taivuttamalla tai tukien päälle asetetun laudan päällä hyppimällä. On noita istuimia tehty astiakaapin ritilöistäkin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

joonas kirjoitti:

Saako cantilever etujarrun jotenkin helposti muunnettua v-jarruksi? Vaijerihan tulee nyt suoraan alas ja sarvi on tiellä. Jos vaijerin tuo kuorineen toisen "korvan" kiinnikkeeseen asti ja jatkaa vijerin höllästi kiinnikkeen läpi (joka siis pitää vaijerikuoren) sinne toiselle korvalle. Ainakin näyttäisi kovasti V-jarrulta sen jälkeen.

V-jarrut käy cantileverin tappeihin, jos sulla on nyt jotkut tämäntapaiset: http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2010_1 ... brakes.JPG
Uudet V-jarrut paloineen saa kympillä, joten cantien kanssa ei kannata taistella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:
joonas kirjoitti:

Saako cantilever etujarrun jotenkin helposti muunnettua v-jarruksi? Vaijerihan tulee nyt suoraan alas ja sarvi on tiellä. Jos vaijerin tuo kuorineen toisen "korvan" kiinnikkeeseen asti ja jatkaa vijerin höllästi kiinnikkeen läpi (joka siis pitää vaijerikuoren) sinne toiselle korvalle. Ainakin näyttäisi kovasti V-jarrulta sen jälkeen.

V-jarrut käy cantileverin tappeihin, jos sulla on nyt jotkut tämäntapaiset: http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2010_1 ... brakes.JPG
Uudet V-jarrut paloineen saa kympillä, joten cantien kanssa ei kannata taistella.

Bilteman jarrujen vaijeri lähtee oikealta puolen, eli pientä taistelua on luvassa jotta saa mahtumaan niin ettei ota ketjuun.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:

Tämä on kiinnostava kokeilu. Riittääkö tuo putkikoko etupuomiksi, jos se sijoitetaan mahdollisimman oikein.

Taitaa tämä kiinnostava kokeilu jäädä tälläerää :| Pitää saada tuo vekotin suuremmitta riskeittä ajokuntoon.

Sketsasin taas lisää. Rissapyörä pitää askarrella ja laittaa jotenkin penkin alle. Penkin alakiinnitys on pelkkä haave. Säädettäväksi yläkiinnitykseksi ajattelin tuota alkuperäisen pyörän satulaputkea.

Huomasin, että etuhaarukan pystyputki on alareunastaan hivenen nitkahtanut päätuubin suhteen. Kuin olis ajettu vähän seinään. Sarvet kääntyvät liukkaasti yli 90 astetta, mutta ei ympäri :( Onko tuosta jotain hengenvaarallista haittaa?

bike plan4.jpg
joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Jarcco kirjoitti:
joonas kirjoitti:

Saako cantilever etujarrun jotenkin helposti muunnettua v-jarruksi? Vaijerihan tulee nyt suoraan alas ja sarvi on tiellä. Jos vaijerin tuo kuorineen toisen "korvan" kiinnikkeeseen asti ja jatkaa vijerin höllästi kiinnikkeen läpi (joka siis pitää vaijerikuoren) sinne toiselle korvalle. Ainakin näyttäisi kovasti V-jarrulta sen jälkeen.

V-jarrut käy cantileverin tappeihin, jos sulla on nyt jotkut tämäntapaiset: http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2010_1 ... brakes.JPG
Uudet V-jarrut paloineen saa kympillä, joten cantien kanssa ei kannata taistella.

Juu tuollaiset on. Eräällä tavalla aika kova hinta tuo kymppi kun vanhat on ok... mutta ei kai tässä muu auta ja ehkä jarruihin on ihan hyvä sijottaa :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

joonas kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:
joonas kirjoitti:

Saako cantilever etujarrun jotenkin helposti muunnettua v-jarruksi? Vaijerihan tulee nyt suoraan alas ja sarvi on tiellä. Jos vaijerin tuo kuorineen toisen "korvan" kiinnikkeeseen asti ja jatkaa vijerin höllästi kiinnikkeen läpi (joka siis pitää vaijerikuoren) sinne toiselle korvalle. Ainakin näyttäisi kovasti V-jarrulta sen jälkeen.

V-jarrut käy cantileverin tappeihin, jos sulla on nyt jotkut tämäntapaiset: http://www.pyoratohtori.fi/kuvat/2010_1 ... brakes.JPG
Uudet V-jarrut paloineen saa kympillä, joten cantien kanssa ei kannata taistella.

Juu tuollaiset on. Eräällä tavalla aika kova hinta tuo kymppi kun vanhat on ok... mutta ei kai tässä muu auta ja ehkä jarruihin on ihan hyvä sijottaa :)

Jarruihin tosiaan kannaatta sijoittaa kun pyörä alkaa kulkee >40 km/h kuten nojapyörä tekee ihan heittämällä pienessäkin alamäessä.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

joonas kirjoitti:

Huomasin, että etuhaarukan pystyputki on alareunastaan hivenen nitkahtanut päätuubin suhteen. Kuin olis ajettu vähän seinään. Sarvet kääntyvät liukkaasti yli 90 astetta, mutta ei ympäri :( Onko tuosta jotain hengenvaarallista haittaa?

Yleisesti teräs (jota toivottavasti haarukkasi on) kestää taivuttelua kylmänä hyvin, joten noin vähäinen taipuma ei haitanne. Joten jos ei ole näkyviä vauriokohtia taikka ylimääräistä joustoa, uskaltaisin itse käyttää.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

joonas kirjoitti:

Taitaa tämä kiinnostava kokeilu jäädä tälläerää :| Pitää saada tuo vekotin suuremmitta riskeittä ajokuntoon.

Sketsasin taas lisää. Rissapyörä pitää askarrella ja laittaa jotenkin penkin alle. Penkin alakiinnitys on pelkkä haave. Säädettäväksi yläkiinnitykseksi ajattelin tuota alkuperäisen pyörän satulaputkea.

Onko varma että haluat polkimet noin korkealle ? Nimittäin pyörä on kuitenkin verraten korkea, kuten MetaPhysic, enkä haluaisi polkimia enää yhtään ylemmäs. Se tekee stop-go ajamisen vähemmän miellyttäväksi.

Kannattaa mitata tarkkaan, etenkin jos etäisyys säädetään penkillä, että poljinkammet juuri-juuri välttää eturenkaan. Näin saat kaupan tekijäisinä lyhyemmän puomin ja sitä kautta jäykemmän rungon.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin