Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

joonas kirjoitti:

Tein kuvan mukaisen virityksen, eli kampeen viisi 8mm reikää (M8 pultit) ja kampi poikki. Saa säädettyä mitoille 77, 93, 125, 141mm. Nuo välissä olevat mutterit leventää noin sentillä. Vinoutta voi vältää esim säätöprikoilla.

Mahtaakohan tollanen nyt sitten edes teoriassa kestää? Jori varmaan osaa ihan lonkalta sanoa.

kammenpidennys_pieni.JPG

Onkos tuo teräskampi, vai alumiini?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja irakas »

joonas kirjoitti:

Penkkiä odotellessa.... tuli nyt sitten ehdittyä ennen kuin löytyi parempia apuja :)

Tein kuvan mukaisen virityksen, eli kampeen viisi 8mm reikää (M8 pultit) ja kampi poikki. Saa säädettyä mitoille 77, 93, 125, 141mm. Nuo välissä olevat mutterit leventää noin sentillä. Vinoutta voi vältää esim säätöprikoilla.

Mahtaakohan tollanen nyt sitten edes teoriassa kestää? Jori varmaan osaa ihan lonkalta sanoa.

kammenpidennys_pieni.JPG

Mielenkiintoinen kokeilu. Minkä vuoksi laitoit kaksi mutteria väliin. Siitähän tulee vääntöä kampeen ja murtumisen vaaraa enemmän. :roll:

En oikein ymmärrä tätä kampien lyhentämisideaa, mikä johtuu varmaan siitä, että minun poljin voimani on kai sitten aika heikko. Olen selvästi enempi nojapyörän rakentaja kuin ajaja. Sen voivat todistaa Mäntyharjun ja esim. Ahvenanmaan Ecotripin kävijät. Aina jumbona perille.

SH18:n kammen pituus on 150 mm ja se tuntuu minusta selvästi liian pieneltä ja ilman sähköavustusta loivakin vastamäki on yhtä tuskaa. :twisted:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

irakas kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä kampien lyhentämisideaa, mikä johtuu varmaan siitä, että minun poljin voimani on kai sitten aika heikko. Olen selvästi enempi nojapyörän rakentaja kuin ajaja. Sen voivat todistaa Mäntyharjun ja esim. Ahvenanmaan Ecotripin kävijät. Aina jumbona perille.

SH18:n kammen pituus on 150 mm ja se tuntuu minusta selvästi liian pieneltä ja ilman sähköavustusta loivakin vastamäki on yhtä tuskaa. :twisted:

Kysymys on enemmän välityksistä, sinulla on omaan käyttösi liian suuret eturattaat.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

irakas kirjoitti:

Minkä vuoksi laitoit kaksi mutteria väliin. Siitähän tulee vääntöä kampeen ja murtumisen vaaraa enemmän. :roll:
Sakari

jviirret kirjoitti:

Mikäli tuo osoittautuu kestäväksi niin pienellä jatkokehittelyllä tuosta saisi jopa "siistin" näköisen kammen lyhentimen. Pulteiksi matalat kupukannat, välimutterit pois ja vastakkain tulevat pinnat muotoillaan kevyesti hyvin vastakkain istuviksi.
Jukka

Kuten sanoin, nuo mutterit leventää poljinväliä.

Jos seison ilman kuormaa lattialla ja jalkaterien etäisyys on 33cm, olisi kummaa että pedaalimet kannattaisi laittaa ainakaan tuota lähemmäs toisiaan.

Kammet on terästä 10x20mm ovaalia. Alukampiin en ihan tollasia reikiä olis kehdannu.

Kun hyvä pituus on löytynyt niin tonhan voi hitsillä pihauttaa jäykäksi :)

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja irakas »

tavasti kirjoitti:
irakas kirjoitti:

En oikein ymmärrä tätä kampien lyhentämisideaa, mikä johtuu varmaan siitä, että minun poljin voimani on kai sitten aika heikko. Olen selvästi enempi nojapyörän rakentaja kuin ajaja. Sen voivat todistaa Mäntyharjun ja esim. Ahvenanmaan Ecotripin kävijät. Aina jumbona perille.

SH18:n kammen pituus on 150 mm ja se tuntuu minusta selvästi liian pieneltä ja ilman sähköavustusta loivakin vastamäki on yhtä tuskaa. :twisted:

Kysymys on enemmän välityksistä, sinulla on omaan käyttösi liian suuret eturattaat.

Joo, kyllä minä tuon tiedän, mutta minusta on kysymys muustakin. Kun on yli 60 vuoden aikana tottunut 175 mm:n poljinpituuteen ja sen polkemisrytmivauhtiin, tuntuu jotenkin turhauttavalta ja hitaalta ruveta polkemaan tiuhemmin vastaavassa vauhdissa. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:

Kuten sanoin, nuo mutterit leventää poljinväliä.

Jos seison ilman kuormaa lattialla ja jalkaterien etäisyys on 33cm, olisi kummaa että pedaalimet kannattaisi laittaa ainakaan tuota lähemmäs toisiaan.

Miksi polkimet pitäisi laittaa sinne missä jalat on ilman kuormaa, kun polkiessa ne kuormittuu? Pitäisikö vaikka juosta/kävellä hietikolla niin näkee niiden etäisyyden keskilinjasta kuormitettuna? Eikä hiihtäessäkään jalat ole kovin kaukana toisistaan. Kinnerissäni( http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm ) polkimia pystyi siirtämään sivusuunnassa n.5cm. En tuosta leveämmälle laittamisesta kokenut saavani mitään hyötyä, ajossa tuli potkittua niitä joskus keskemmäs keskilinjaa jos valuivat ulommas.
Ei sillä etteikö kokeilla kannattaisi, mutta ei mun mielestä ennen kuin on nojakilla ajanut metriäkään...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jviirret kirjoitti:
joonas kirjoitti:

Kuten sanoin, nuo mutterit leventää poljinväliä.

Jos seison ilman kuormaa lattialla ja jalkaterien etäisyys on 33cm, olisi kummaa että pedaalimet kannattaisi laittaa ainakaan tuota lähemmäs toisiaan.

Miksi polkimet pitäisi laittaa sinne missä jalat on ilman kuormaa, kun polkiessa ne kuormittuu? Pitäisikö vaikka juosta/kävellä hietikolla niin näkee niiden etäisyyden keskilinjasta kuormitettuna? Eikä hiihtäessäkään jalat ole kovin kaukana toisistaan. Kinnerissäni( http://www.kotinet.com/ninajukk/kinneri.htm ) polkimia pystyi siirtämään sivusuunnassa n.5cm. En tuosta leveämmälle laittamisesta kokenut saavani mitään hyötyä, ajossa tuli potkittua niitä joskus keskemmäs keskilinjaa jos valuivat ulommas.
Ei sillä etteikö kokeilla kannattaisi, mutta ei mun mielestä ennen kuin on nojakilla ajanut metriäkään...

Jukka

No onneksi on tullut ajettua nojakilla muutama metri niin kannattaa kokeilla :)

Juostessa, etenkin hietikolla, jalkojen pitää pitää kroppa tasapainossa. Pers penkissä istuen ei.

Parempi vertailukohta olisi se, mihin tämmäät jalat soutuveneessä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

joonas kirjoitti:

Parempi vertailukohta olisi se, mihin tämmäät jalat soutuveneessä.

Soudettaessa molemmilla jaloilla "työnnetään" yhtäaikaa, nojapyörässä toisella painetaan ja toisella vedetään samanaikaisesti.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
joonas kirjoitti:

Parempi vertailukohta olisi se, mihin tämmäät jalat soutuveneessä.

Soudettaessa molemmilla jaloilla "työnnetään" yhtäaikaa, nojapyörässä toisella painetaan ja toisella vedetään samanaikaisesti.

Lisäksi tässä tulee se joskus käyty keskustelu, että muistuttaako pyöräily painonnostoa vai juoksemista. Soutaminen menee enemmän tuonne painonnosto-puolelle.

Siihen itse asiaan, sopivaan jalkojen leveyteen en sano mitään...

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Itse tykkään kapeammasta kammenvälistä. Tämän lähteen mukaan kapea on tehokkaampi: http://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor_(bicycles). Mutta sopivin kampiväli on varmaan se joka itsestä parhaalta tuntuu.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jviirret kirjoitti:

Soudettaessa molemmilla jaloilla "työnnetään" yhtäaikaa, nojapyörässä toisella painetaan ja toisella vedetään samanaikaisesti.
Jukka

...jos on lukkopolkimet. Eipä juostessakaan paineta ja vedetä.

Pitäisi rakentaa sellaiset pedaalit joita saisi ajossa säädettyä sivusuunnassa.

Jarcco kirjoitti:

Itse tykkään kapeammasta kammenvälistä. Tämän lähteen mukaan kapea on tehokkaampi: http://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor_(bicycles). Mutta sopivin kampiväli on varmaan se joka itsestä parhaalta tuntuu.

Tuo wikipediassa viitattu tutkimus koskee soutamista, eikä abstraktissa mainittu mitään pyöräilystä :mrgreen: Eli metsään meni.

Tällaiset tuli. Ei näyttäisi olevan polkimet aivan suorassa, mutta kokeilemaan pääsee. Pitää sitten keksiä joku konsti pedaalimien asettamiseksi suoraan, kun pituus on kohdilla. Kammen pituus tuolla asetuksella 90mm :)

Samalla tuli avattua puhdistettua ja rasvattua nuo vanhat polkimet.

lyhennetty.JPG
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

joonas kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Itse tykkään kapeammasta kammenvälistä. Tämän lähteen mukaan kapea on tehokkaampi: http://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor_(bicycles). Mutta sopivin kampiväli on varmaan se joka itsestä parhaalta tuntuu.

Tuo wikipediassa viitattu tutkimus koskee soutamista, eikä abstraktissa mainittu mitään pyöräilystä :mrgreen: Eli metsään meni.

Ahaa, en tarkistanut viitettä sen tarkemmin, ei ole wikitietoon aina luottamista. Löysin kuitenkin tuollaisen tutkimuksen noilla hakusanoilla, jos jotakuta se kiinnostaa: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

joonas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Soudettaessa molemmilla jaloilla "työnnetään" yhtäaikaa, nojapyörässä toisella painetaan ja toisella vedetään samanaikaisesti.
Jukka

...jos on lukkopolkimet. Eipä juostessakaan paineta ja vedetä.

Lukkopolkimet on ihan ehdottomat varusteet, nojakissa vielä enemmän kuin pystärissä. Kun on lukot, niin ei tarvitse kannatella jalkoja että pysyvät polkimissa.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Jarcco kirjoitti:
joonas kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Itse tykkään kapeammasta kammenvälistä. Tämän lähteen mukaan kapea on tehokkaampi: http://en.wikipedia.org/wiki/Q_factor_(bicycles). Mutta sopivin kampiväli on varmaan se joka itsestä parhaalta tuntuu.

Tuo wikipediassa viitattu tutkimus koskee soutamista, eikä abstraktissa mainittu mitään pyöräilystä :mrgreen: Eli metsään meni.

Ahaa, en tarkistanut viitettä sen tarkemmin, ei ole wikitietoon aina luottamista. Löysin kuitenkin tuollaisen tutkimuksen noilla hakusanoilla, jos jotakuta se kiinnostaa: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract

Juu ei ole wikiin aina luottamista, eikä myöskään tieteellisiin julkaisuihin :( Vaikutti kyllä ihan mielenkiintoselta tuo abstrakti. Mutta tuon paperin pohjalta sen arvioiminen, kuinka hyvin leveät kammet sopii nojakkiin, ei-ammattilaiselle kruisailijalle, ei oikein taida onnistua :wink: Edes tuon tehon suhteen on vaikea sanoa juuta tai jaata. Pystärissä esim pidetään kuitenkin tasapainoa jonnin verran, ellei jopa valtaosin, jaloilla.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Noniin, penkki tuli vihdoin. Nyt sitten aloin arpomaan, että miten tuo nyt kannattaisi kiinnittää? Ostin jo 40 leveetä 2mm lattaa, jossa kaks riviä reikiä, ja M6 kupukantapultteja.

Mahen http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... in+#p13192 tällä foorumilla esittämä kiinnitys oli ainoa kuvallinen, jonka tähän hätään löysin.

Jäin nyt miettimään, että mihinkäs suuntaan penkissä tulee vääntöjä ja muita voimia? Haluaisin välttää turhaa ylimitoittelua.

Ajattelin laittaa penkin pohjaan 90x40mm palan kahdella nupupultilla, hitsata siihen kohtisuoraan 54mm etäisyydelle lätykät kohtisuoraa alas, ja runkoputken kylkeen vastinkappaleet pitkittäin niin, että penkin etäisyyttä voi säätää reikien avulla. Ja selkänojaan samanlainen systeemi.

Toinen ajatus oli korvata vastinkappaleet penkin pohjassa sellaisella 50mm pakoputkikiinnikkeellä, jonka ulkoreunoihin hitsaisi pultit sojottamaan sivuille. Nämä toimisi penkin kaltevuussäädössä akseleina.

Olisko jotain vihjeitä :? ...penkki pitää kiinnittää n.5cm runkoputken yläpuolelle, ettei osu ketjuun.

penkki.jpg
kiinnitys.jpg
Vastaa Viestiin