Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:

Onko varma että haluat polkimet noin korkealle ? Nimittäin pyörä on kuitenkin verraten korkea, kuten MetaPhysic, enkä haluaisi polkimia enää yhtään ylemmäs. Se tekee stop-go ajamisen vähemmän miellyttäväksi.

Kannattaa mitata tarkkaan, etenkin jos etäisyys säädetään penkillä, että poljinkammet juuri-juuri välttää eturenkaan. Näin saat kaupan tekijäisinä lyhyemmän puomin ja sitä kautta jäykemmän rungon.

Olen samaa mieltä. Kammet ovat mielestäni liian korkealla ja takavetoiselle liian kaukana edessä. Takapuoli jää sekin niin korkealle, että painopiste on siinä ja siinä, että etujarrulla on mahdollista kipata etuvoltti. En halua pelotella tällä, mutta sekin kannattaa ottaa huommioon tässä vaiheessa, kun se on vielä helppoa. Vähän peppua alemmas ja taaksemmas parantaa tilannetta heti merkittävästi. Yleisesti ottaen riittää, kun kuskin painopiste on 45 asteen kulman alapuolella eturenkaan maakosketuspisteeseen nähden. Noissa sinun kuvissasi se on mielestäni vähän liian hilkulla 45, jolloin voi hyvällä asfaltilla alamäessä varomaton jarrutus nostaa takapään ilmaan. Tavallisesti renkaiden kitkakertoimet ovat selvästi alle 1, joten edes 45 asteen painopistekulmalla volttivaaraa ei ole muualla kuin alamäessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kannattaa katella Metan geometria jos haluat tehdä madalletun highracerin. Kopioi siitä korkeussuhteet ja etuhaarukan kulma. Saat kerralla pyörän jolla oppii helpolla ajamaan ja toimii sekä hitaassa että kovassa vauhdissa. ja tarvittaessa eri kokoisilla rattailla.

Meta-Bikes sivulta voit katsella speksit, samalla rungolla kun on kasattu 2x700c rattailla ja äärimmäisenä on 20" / 26" rattaat.

Metassa tehdään kuskin pituuden säätö pääosin poljinpuomilla, penkin etäisyyden säätö on lähinnä jotta kaltevuuden muutosta painopisteeseen voi kompensoida. Mun nojakulmalla on penkki mahdollisimman edessä...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Onko varma että haluat polkimet noin korkealle ? Nimittäin pyörä on kuitenkin verraten korkea, kuten MetaPhysic, enkä haluaisi polkimia enää yhtään ylemmäs. Se tekee stop-go ajamisen vähemmän miellyttäväksi.

Kannattaa mitata tarkkaan, etenkin jos etäisyys säädetään penkillä, että poljinkammet juuri-juuri välttää eturenkaan. Näin saat kaupan tekijäisinä lyhyemmän puomin ja sitä kautta jäykemmän rungon.

Olen samaa mieltä. Kammet ovat mielestäni liian korkealla ja takavetoiselle liian kaukana edessä. Takapuoli jää sekin niin korkealle, että painopiste on siinä ja siinä, että etujarrulla on mahdollista kipata etuvoltti. En halua pelotella tällä, mutta sekin kannattaa ottaa huommioon tässä vaiheessa, kun se on vielä helppoa. Vähän peppua alemmas ja taaksemmas parantaa tilannetta heti merkittävästi. Yleisesti ottaen riittää, kun kuskin painopiste on 45 asteen kulman alapuolella eturenkaan maakosketuspisteeseen nähden. Noissa sinun kuvissasi se on mielestäni vähän liian hilkulla 45, jolloin voi hyvällä asfaltilla alamäessä varomaton jarrutus nostaa takapään ilmaan. Tavallisesti renkaiden kitkakertoimet ovat selvästi alle 1, joten edes 45 asteen painopistekulmalla volttivaaraa ei ole muualla kuin alamäessä.

Ahaa.. kiitos kommenteista!

Olen ymmärtänyt että takapainoinen pyörä ohjautuu huonommin ja akselipainojen olisi hyvä olla n. 50/50. Siksi toin kuskia eteen.

Stop-go ajamisen mukavuus on kyllä osaltaan aika tärkeää kun on paljon esim liikennevaloja, eli taidan yrittää muuttaa mallia, mutta tuon voltin vaaraa en nyt ihan osaa pelästyä. Painopistehän on alkuperäiseen maasturiin verrattuna roimasti alempana. mjaa... no toisaalta kun mietin lentäväni voltin... :shock:

Alla on kuvaa. Pidensin pikkasen akseliväliä, äijä laski hieman ja puomi myös. Painopiste näyttäis edelleen olevan 45 asteen kulman edessä. Ketju ottaa ihan justiinsa etuhaarukkaan, että seuraavaksi tuosta tulee etuvetoinen :?

bike plan5.jpg
Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

tuosta viimeisestä kuvasta kun nostat penkkiä vielä himpun niin ei tarvitse vetopuolelle välttämättä rissapyörää ollenkaan.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Mustasudenkorento kirjoitti:

tuosta viimeisestä kuvasta kun nostat penkkiä vielä himpun niin ei tarvitse vetopuolelle välttämättä rissapyörää ollenkaan.

Niin tässä sitä ollaan optimoimassa penkkiä samaan aikaan ylös ja alas :D Vaihtoehtoina rissapyörätön pyörä tai volttipyörä.

Kävin romarilla kyselemässä putkea, silityslautaa ja löytyi myös hyvä pyöränraato, MUTTA eivät myyneet mitään... pelkästään ostavat. Kyllä alko vähän vihmomaan :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

En halua sekoittaa ajatuksiasi, tai tietenkin haluan -nimenomaan sitä :twisted:, mutta olisikohan Cruzbike matalin kynnys sinun tarpeisiisi.

Huomaa kampikeskiöhaarukan kiinnitys etuhaarukan drop outtiin nivelellisesti ruuvilla (videolla 3:15)
Tässä vielä versioita aiheesta. Videolla, jossa näkyy hiukan rakenteitakin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:

En halua sekoittaa ajatuksiasi, tai tietenkin haluan -nimenomaan sitä :twisted:, mutta olisikohan Cruzbike matalin kynnys sinun tarpeisiisi.

Huomaa kampikeskiöhaarukan kiinnitys etuhaarukan drop outtiin nivelellisesti ruuvilla (videolla 3:15)
Tässä vielä versioita aiheesta. Videolla, jossa näkyy hiukan rakenteitakin.

No nyt on kyllä myöhäistä. Ostin marketista 50x1,2mm krominhohtoista kaideputkea, kun normi pakoputkea ei ollut lähistöltä saatavilla, ja hitsasin puomin ja alarungon. Mahtaakohan 1,2mm vahva kestää?

Hitsaaminen oli kyllä hankalaa mutta muuten oikein kivaa. Migin kahvassa heiluneena tuo puikkohitsaus ei ihan tuosta vaan suju :) ja sen kyllä huomaa "saumasta" :D ..melkoinen harjurakenne tuli. Tekemällä oppii. Senttiäkään en hitsannu harjotus- tai koesaumaa 8) ja kaikki osat on sovitettu viilalla ja sahalla, kun rälläkkää ei ole käsillä.

puomi.JPG
takahaarukka.JPG

Tuo takahaarukan kiinnitys ei oikein ottanut onnistuakseen kuin tuolla kuvassa (kuvattu alta) näkyvällä tavalla. Sahailin perän poikki liian läheltä rengasta, jalan kiinitysreijän kohdalta, kun saha ei muuten olisi mahtunut. Konnen saanut kampea irti kampitsydeemin purkamiseksi.

Toi Cruzbike näyttää kyllä komialta ja kun kattelin videoita niin voih.. olis kyllä ollut houkutteleva rakenne :oops: Tässä nyt tulee sellainen noidankehä, että ei oikein tiedä mikä olisi paras ratkaisu. Suosittelen luettavaksi "The Paradox of Choise: Why More is Less". Loistava kirja.

Ai niin.. suoristin etuhaarukan kahden seinän välisessä ravossa auton hydraulitunkilla. Ei inahtanutkaan kun yritin jalka/hartiavoimin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

Ja heti vaan tuumasta toimeen. Oikea asenne.
Ja ennen kuin edellinen on vielä valmiinakaan, kiinnostaa uuden mallin tekeminen. SInulla on tuolla asenteella vaara päätyä Varsovan Jukka Viirretiksi. :D http://www.nojapyora.tk

Näyttäisi olleen vähän liian suuri kuljetusnopeus puikolla. Yritä katsoa sitä hehkuvaa sulaa kuonan alla ja venytä sitä puikolla vetämällä ikään kuin houkutellen puikon perässä. Aika hyviä videoita löytyy Youtubesta haulla "Arc welding". Jos seinämä on liian ohutta ja palaa puhki, paras keino on ohentaa puikkoa. Puikko pitäisi olla enintään seinämän paksuinen. Tuo pätkiminen ja nopeampi kuljetusnopeus on MIGin menetelmä välttää läpi palamista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tuttu ongelma tuo puikolla hitsaaminen noihin vahvuuksiin.. ohuin puikko kaupoissa on yleensä 2.0mm, mistään en ole vielä 1.6 tai 1.2 löytänyt. Siihen nähden aika hyvin hitsattu.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kuulemma ruostumattomilla puikoilla on ohuen teräksen hitsaaminen "oikeita" puikkoja helpommin. Omaa kokemusta ei ola.

jori kirjoitti:

Ja heti vaan tuumasta toimeen. Oikea asenne.
Ja ennen kuin edellinen on vielä valmiinakaan, kiinnostaa uuden mallin tekeminen. SInulla on tuolla asenteella vaara päätyä Varsovan Jukka Viirretiksi. :D

Siinä sitä oppii, tunti autotallissa opettaa paljon enempi rakentamisesta kuin viikko intternetissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja PW »

Mie oon käyttäny ruostumattomia 2mm puikkoja, on helpompaa ainakin kun ei osaa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.avestawelding.com/5272.epibrw Kyllä rosteripuikkoo pitäs ainakin 1.2 oleman ja sillä saa kyllä hyvän sauman . :lol:

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:

Ja heti vaan tuumasta toimeen. Oikea asenne.
Ja ennen kuin edellinen on vielä valmiinakaan, kiinnostaa uuden mallin tekeminen. SInulla on tuolla asenteella vaara päätyä Varsovan Jukka Viirretiksi. :D http://www.nojapyora.tk

Näyttäisi olleen vähän liian suuri kuljetusnopeus puikolla. Yritä katsoa sitä hehkuvaa sulaa kuonan alla ja venytä sitä puikolla vetämällä ikään kuin houkutellen puikon perässä. Aika hyviä videoita löytyy Youtubesta haulla "Arc welding". Jos seinämä on liian ohutta ja palaa puhki, paras keino on ohentaa puikkoa. Puikko pitäisi olla enintään seinämän paksuinen. Tuo pätkiminen ja nopeampi kuljetusnopeus on MIGin menetelmä välttää läpi palamista.

Äläs nyt... kyse on vain siitä, että tällä nojapyöräkokemuksella on vaikea suunnitella tarpeita vastaavaa konstruktiota ihan tuosta vain. Kaikki kulmat, painojakauma, etäisyydet jne tuntuu vaikuttavan kaikkeen (hallittavuuteen eri nopeuksissa, ajotuntumaan, ajomukavuuteen, ilmanvastukseen, rakenteen monimutkaisuuteen...) :shock:

Jostain on aloitettava. Tuli tätä jo pari viikkoa suunniteltua ja Cruzbikessä olisi varmasti taas omat haasteensa ja heikkoutensa, joita on paha arvioida etukäteen kun "riittävän ohjattava" ja "riittävän mukava" jne ovat hyvin subjektiivisia reunaehtoja :| ...jos tästä ei tule riittävän hyvä niin pitää parannella.

Puikot on 2millisiä, vois kattoo löytyykö ohkasempia. Sauman kauneudella ei varmaan pitkälle poljeta, mutta jos pettää alta niin se on ikävämpi juttu :shock: ...eli pääasia että ajaa asiansa.

Tota perää hitsatessani hokasin että vedin puikkoa mielestäni paremminkin liian hitaasti ja siitä syystä muodostui kasoja. Nopeemmin vetämällä tuli tasaisempaa ja matalaprofiilisempaa saumaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

joonas kirjoitti:

Tota perää hitsatessani hokasin että vedin puikkoa mielestäni paremminkin liian hitaasti ja siitä syystä muodostui kasoja. Nopeemmin vetämällä tuli tasaisempaa ja matalaprofiilisempaa saumaa.

Jaa, jos kyse oli valokaaren tukehtumisesta. Se tosiaan käyttäytyy eri tavalla kuin MIGissä valokaaren pituus pysyy automaattisesti oikeana, puikolla se täytyy tehdä käsin. Pidä valokaarta vähän pidempänä, laita vähän lisää virtaa ja/tai tiheän siksakin tai silmukan muotoisialevitysliikkeitä puikon kärjellä. Kyllä se siitä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Ai ihanuutta :D Pyörä oli ekaa kertaa pystyssä kun sain hitsattua rungon kasaan.

runko.JPG
runko.JPG (72.28 KiB) Katsottu 2558 kertaa

Ostin 1,6mm hitsuutikkuja ja oli aivan eri hommaa hitsata. Saumasta tuli selvästi siistimpää ja homma oli paljon helpompaa.

Avasin myös kampikeskiön puhdistettavaksi kun se ritisi ja ratisi. Poljinkammet oli aivan tajuttoman tiukassa. Yhden illan pieksin tuloksetta vasaralla kun en omista sellaista irroitukseen tarkoitettua sisäkkäistä ruuvia. Eilen ajattelin epätoivoissani lämmittää kampea kynttilällä. Vartin lämmityksen jälkeen lähti parilla napakalla iskulla irti :D ...en kyllä ihan luottanut homman toimivan.

lämmitys.JPG
lämmitys.JPG (76.87 KiB) Katsottu 2558 kertaa

Toisen kammen kiinnityspultti tuli kyllä lyötyä mutkalle ennen lämmityskokeilua :oops:

Vastaa Viestiin