Rungon kimppatuotantoidea

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Melkein sain tänään pikkuveljen innostumaan vuoden 2013 Nokian tapahtumasta. Jätkä on siis 195 cm ja 100+ kiloinen entinen urheilija - tommoisia tyyppejä lienee kärkkymässä useampikin harrastuksen pariin.

Tuli mieleen mitä viime vuonna Nokialla Jorin kanssa juteltiin, sehän oli sitä aikaa että ajeltiin rauhassa ja oli aikaa lätistä joutavia kun ei ollut veren maku suussa :)

No niin. Joskus muulloinkin on ollut puhetta pienestä tuotantosarjasta, ja ehdotan seuraavaa:

  • tuotetaan kimppavoimin pieni sarja nojapyörän runkoja jotka sitten innokkaat voivat modifioida lompakon ja voimien mukaan toimiviksi koneiksi itselleen
  • perusspeksit voisivat mielestäni olla Jorin pakoputkipyörän rungon pohjalta suunniteltu paketti - siis lyhyesti - etuvetoinen high racer runko johon kätsysti menisi heittämällä 26-28 tuumaiset uudet/kierrätetyskiekot ja siihen saisi sopvasti jonkin penkin esim: Ocean Cyclesin > http://goo.gl/OQhgx

Noin niinkuin joukkuepelin hengessä voisin osallistua esim. siten että etsin täältä Pohjois-Karjalasta toimijoita jotka voisivat tehdä tuon pienen sarjan = kun opetan amiksessa niin TOISTAISEKSI luulen että homma voisi hoitua. Itse voisin hankkia 2 runkoa ja ehken joku muukin innostuisi asiasta näillä tienoilla.

Jorilla oli vissiin puolentusinaa kaveria tähän hommaan lähtemässä.

Haudataanko heti vai pidetäänkö ideaa muhimassa. Olis aika hieno jos näin foorumin voimin saataisiin tämmöinen hanke vedettyä läpi. Kiinnostaisi noin niinkuin projektinhallinnan mielessä tsekata miten kävisi.

Kuka lähtisi messiin?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jive ketjussa hyvää kuvausta pakotputkipyörästä http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 4&start=30

Ehkä Jori pitäisi itte saada hankkeeseen houkuteltua mukaan :)

Mun intressit on jotenkin hämärät. Ehkä pitäsi jotenkin keksiä elämälle tarkoitus tai jotain. Pythonihan valmistuu justiinsa ja ensivuoden Nokian pyörä kehii jo mielessä mutta jumalauta = kyllä VolksWagen mutta nojapyörä tuottaisi jotain jumalatonta mielihyvää.

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Tälläisellä toiminnalla on mielestäni mahdollisuudet buustata nojapyöräilyä lähemmäksi tavisten lajia. Jos keksitään ja suunnitellaan joku riittävän yksinkertainen ja toimiva malli, saadaan luultavasti hommaan hyvinkin paljon nostetta mikäli kustannusten puolesta pysytään kohtuullisella asteikolla.

Tätähän voisi myös jatkossa ajatella ns. sosiaalisen yrityksen kontekstissa, elikkä otetaan yhteistyökumppanit, jotka tekevät pyörät ja vastuuhenkilöt sitten välittäisi näitä ostajille ottaen maltillisen siivun palveluksista itselleen pääpainon pysyessä kuitenkin pyörien käyttäjien lisääntymisessä ja lajin tunnettuvuuden parantamisessa.

Lopputuloksena saatais ns. puolivalmiste valmista tehdastekoista pienemmällä hinnalla. Sopii siis myös innokkaille kerrostalossa hääräjille, jotka haluavat näperrellä mutta hitsaukseen ym. ei ole mahdollisuutta

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jep. Juuri tämä ajatus,minkä nostit esille, on mielessä - creative commons idea tuotteksi asti.

Kun nyt on monenmoista nähty, olisi juuri tummoinen järkevän ja riittävän omintakeisen konseptin monistaminen ja jalostaminen fiksua. Ne jotka haluvat innovoida ja tuottaa yhteistä hyvää, pääsevät osallisitumaan kehitysprosessiin vailla vertaa. Kunhan Jori vielä itsekin innostuu ;)

Ajatelkaas myös sitä, että tämmöistä tuskin on muissa maissa koskan tehty. Tehdään tämä nyt ennenkuin ruåttalaiset älyävät tän :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minä kun olen tällainen ikuinen vastarannan kiiski niin kyseenalaistan heti tämän hankkeen.
Paljonko maksaa pyöränosat nojapyörään? Siis jos erikseen ostaa kiekot, kumit, kammet, polkimet, ketjut, vaihtajat, vivut, jarrut, penkki, etuhaarukka, stemmi, ketjun ohjaimet, ketjuputket, vaijerit, tanko ja mahdollinen viimeistely ja maalaustyö rungolle. Halvalla voi toki päästä kun kierrättää, mutta jos ostaa uusia ja esim. Nazca tasoisia osia niin ei siinä kovin suuri hinta kestä rungolle tulla niin ollaan jo valmiin pyörän hinnoissa. Millään citymarket 399:- täysjoustomaastopyörän hinnalla näitä ei tehdä jos vähänkään käyttää uusia osia.
Toinen ongelma on se, ettei kaikille halukuutensa ilmaisseille sama kokoonpano kelpaa kuitenkaan. Osa haluaa 559 kiekot ja toiset 622, osa vannejarrut ja osa levyjarrut, osa yläohjauksen ja toiset alaohjauksen, yläohjauksessakin kaksi eri vaihtoehtoa, toisille pitää olla jalustan, lokasuojien kiinnikkeet ja tarakka, toisille taas ei...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja jori »

Juu, mukana ollaan. Vähän tuli takapakkia noiden putkentaivuttelufirmojen asenteesta täältä meiltä päin. Lisäksi näytän kadottaneen viime keväänä tekemäni piirustuksen tiedostot. Yritän saada kaverilta tuon tiedoston, kun muistelen sille lähettäneeni tuon viime keväänä. Jos kuva löytyy, lähettäisin sen hetimiten Petrille (PW) ja Pastorille taivutustyökyselyjä varten. Mukavaa, kun tämä projekti saa lisää toimijoita. Minulta tahtoo jäädä kaikki kesken, ellei joku ole koko ajan kannustamassa eteen päin.

Jukan kommenttiin vastaisin, että tässä minun pyöräni alkuperäisenä ideana oli tehdä nojapyöräkonsepti, johon voi siirtää kaikki osat omasta pyörästään. Siis mikäli kustannukset ovat se kynnyskysymys.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mielestäni projektin pitkäkestoisempi onnistuminen edellyttää hyvin yksinkertaistettua "liiketoimintamallia" Homman pitäisi olla simppeli, hyvin suunniteltu ja ajallisesti tehokas. Voisi olla viisasta tehdä siis aihio, jonka päälle jokainen voisi toteuttaa henkilökohtaiset mieltymyksensä. Mielestäni ns. avaimet käteen- periaate ei tälläisessä tapauksessa välttämättä olisi fiksuinta.

Käytännön asteella siis voisi olla järkejää vastata rungon tekemisestä ja maalauksesta aina vaihtajien ja jarrujen paikkoihin asti. Ostajalle jäisi kiekkojen, vaihtajien, vaijereiden jne. hankkiminen ja asentaminen tai vastaavasti asennuttaminen. Toki voisi olla mahdollista myös tarjota tälläistä asennuspalvelua mutta lisävaihtoehtona varsinaisen konseptin ympärille.

Tällöin saisi tuotettua laadukasta runkoa ja loppukäyttäjälle jäisi osien valitseminen, sekä customointi. Penkki on pulmallinen, koska se ei kuulu ns. tavallisiin pyöräilyosiin ja sen hankinta ja asennus voi joidenkin mielestä olla työlästä. Tähän tarvitsisi keksiä jotain.

Jukkaa kehoittasin jatkamaan kyseenalaistamista, koska se kuitenkin tuo aina uusia näkökulmia mukaan peliin. :wink:

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja PW »

Miusta tää on kannatettava idea.

petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Jukan kommenttiin vastaisin, että tässä minun pyöräni alkuperäisenä ideana oli tehdä nojapyöräkonsepti, johon voi siirtää kaikki osat omasta pyörästään.

Ralii kirjoitti:

Käytännön asteella siis voisi olla järkejää vastata rungon tekemisestä ja maalauksesta aina vaihtajien ja jarrujen paikkoihin asti. Ostajalle jäisi kiekkojen, vaihtajien, vaijereiden jne. hankkiminen ja asentaminen tai vastaavasti asennuttaminen.

Rungon valmistajalle kuuluisi siis itse runkoputki taivutuksineen, jarrutapit/levyjarrukorvakot/dropoutit, etuhaarukka, sädettävä poljinpuomi ja sille kiristysmekanismi, vaijerien, lokasuojien, tarakan, juomapullon yms. kiinnikkeet, ketjuohjarit(sorvausta ja koneistamista), stemmi ja tanko säätömekanismeineen. Lisäksi rungon viimmeistely maalauskuntoon ja maalaus.
Etuhaarukka etuvedon vuoksi. Ketjuohjarit siksi että ne vaikuttavat niiden paikkaan ja kiinnitystapaan rungossa. Stemmi ja tanko vaatii hitsausta, nekin sama teettää kuin alkaa maailmalta etsimään valmista. Mistä löytyy paja jossa on hitsauslaitteiden lisäksi taivutus ja koneistus laitteet vai postitellaanko osia ristiin rastiin eri pajoille? Epäilen että tässä on nyt työn teettäjillä joku harhakuvitelma suomalaisen työn hintatasosta :roll:

Sitte ostaja voisi hyödyntää "maastopyörästään" kiekot, kahvat, vaihtajat ja jarrut. Ostaa pitäisi runkokitin lisäksi penkki, penkin kiinnikkeet, vaijerit, ketju ja kumit. Noihinkin saa helposti 200e( plus se maastopyörä) menemään postikuluineen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja Ralii »

jviirret kirjoitti:

Rungon valmistajalle kuuluisi siis itse runkoputki taivutuksineen, jarrutapit/levyjarrukorvakot/dropoutit, etuhaarukka, sädettävä poljinpuomi ja sille kiristysmekanismi, vaijerien, lokasuojien, tarakan, juomapullon yms. kiinnikkeet, ketjuohjarit(sorvausta ja koneistamista), stemmi ja tanko säätömekanismeineen. Lisäksi rungon viimmeistely maalauskuntoon ja maalaus.Jukka

Etuhaarukka etuvedon vuoksi. Ketjuohjarit siksi että ne vaikuttavat niiden paikkaan ja kiinnitystapaan rungossa. Stemmi ja tanko vaatii hitsausta, nekin sama teettää kuin alkaa maailmalta etsimään valmista. Mistä löytyy paja jossa on hitsauslaitteiden lisäksi taivutus ja koneistus laitteet vai postitellaanko osia ristiin rastiin eri pajoille?
Jukka

Tarkoitin osittain myös tätä ajallisella tehokkuudella. Konkelin täytyisi olla riittävän simppeli, että sen valmistukseen ei tuhlautuisi tuhottomasti aikaa (=resursseja=rahaa) ja tälläisen konseptin keksiminen ei välttämättä ole mikään helppo asia. Tämän lisäksi täytyisi tietenkin vielä ratkaista tukku muita asioita ennen kuin tavara liikkuu loppukäyttäjälle. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole ja paljon voi oppia myös yrittämällä vaikkei sitten lopulta onnistuisikaan.

jviirret kirjoitti:

Epäilen että tässä on nyt työn teettäjillä joku harhakuvitelma suomalaisen työn hintatasosta :roll:

Mikä on Suomalaisen työn hintataso karkeasti arvioiden tämän tyyppisissä töissä? Tätähän ei tietääkseni ole tämän projektin kohdalla kukaan selvittänyt tarkemmin.

Jorin pyörähän noin muuten vaikuttaa mielestäni simppeliltä konseptilta, jossa on myös oikealla tavalla käytetty jo valmiina olevia helposti saatavia osia, esimerkkinä etu- ja takahaarukat, joissa ovat mm. nämä Jukan mainitsemat jarrutapit ja dropoutit jo olemassa. Myös Ketjunohjaimet näyttävät olevan valmista tavaraa. En menisi ampumaan alas tältä seisomalta!

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ralii kirjoitti:

Tarkoitin osittain myös tätä ajallisella tehokkuudella. Konkelin täytyisi olla riittävän simppeli, että sen valmistukseen ei tuhlautuisi tuhottomasti aikaa (=resursseja=rahaa) ja tälläisen konseptin keksiminen ei välttämättä ole mikään helppo asia.

Minusta tällainen konsepti olisi paljon yksinkertaisempi:

Kuva

Oikein suunnittelemalla voisi jättää tuon ketjunohjaimenkin pois vetopuolelta.

Ralii kirjoitti:

Mikä on Suomalaisen työn hintataso karkeasti arvioiden tämän tyyppisissä töissä? Tätähän ei tietääkseni ole tämän projektin kohdalla kukaan selvittänyt tarkemmin.

Eiköhän se ole suuruusluokkaa 50e/tunti ja se veloitetaan myös suunnittelu ja materiaalin tilaus ajoilta.

Ralii kirjoitti:

Jorin pyörähän noin muuten vaikuttaa mielestäni simppeliltä konseptilta, jossa on myös oikealla tavalla käytetty jo valmiina olevia helposti saatavia osia, esimerkkinä etu- ja takahaarukat, joissa ovat mm. nämä Jukan mainitsemat jarrutapit ja dropoutit jo olemassa.

Etuhaarukkaa pitää levittää, oikaista ja saada vaihtajan korvakko, taakse haarukan päähän nivel runkoputkeen ja paikka jousitusnaruille. Jokainen hankkii haarukkansa itse ja postittaa valmistajalle, vai joku hankkii keskitetysti tarvittavan määrän samanlaisia haarukoita ja toimittaa ne valmistajalle?

Ralii kirjoitti:

Mahdotonta se ei kuitenkaan ole ja paljon voi oppia myös yrittämällä vaikkei sitten lopulta onnistuisikaan.

Ja epäonnistuneen kokeilun kustannukset maksaa...

Jukka (allekirjoitus, ei maksaja)

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Kaikista yksinkertaisin runko on tietysti sellainen suoraputkinen. Olen yrittänyt kysäistä omalta metallitöiden hovitoimittajalta arvausta paljonko tulisi hintaa, mutta eipä osannut suoraan sanoa. Kai sitä pitäisi jigit ja koekappale tehdä, sitten tietäisi, ja moiseen ei viitsi alkaa jos ei ole suoraa varmuutta että menee kaupaksi.
Hyvät kuvat on toki olemassa, että itse rungon suunnitteluun ei paljoa tarvitse aikaa tärvätä. Jarrujen kiinnikkeiden kanssa vähän tarvisi jumpata, pitäisi olla paikat 559 & 622 vannejarruille ja vielä levareillekkin.

Mitä sitten tulee niihin osiin, niin halvimmillaan osat 100€ + penkki + vaijerit kun ostaa bilteman halvimman maasturin. Joskus laskeskelin bike-componentsista että nojapyörärunkokitin päälle rahaa palaa noin 450€ + penkki. Halvimmillaan penkki kai tulisi vanerista.

Mutta sitten se kysymys, että pääseekö tätä reittiä halvemmalla kiinni nojapyörään? Mihinkäs hintaan taiwanilaisten halvimmat pyörät nykyään liikkuvat, ja saako niistä runkokittiä?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Mutta sitten se kysymys, että pääseekö tätä reittiä halvemmalla kiinni nojapyörään?

Jos savenmaan 200Euron nojapyörä ei kelpaa niin seuraava vertailukohta löytyy Italiasta http://www.ecobent.com/en/?Our_Bike

Kuva

Hintaa 585Euroa + 85Euroa postikuluihin.

Sitten pompsahdetaan hinnassa ja komponenttien laadussa ylemmäs ja tullaan performeriin, jota esim. saksassa myy http://www.bus-velomo.de/ Tuolla hinnat halvimmillaan alle 1000Euroa:

Kuva

ja varsin valmiin kisapelin oloiset(myös kaikilta osiltaan) pyörät 1300-1400Euroa:

KuvaKuva

Jos kimpassa pitää jotakin touhuta, niin eiköhän kuitenkin pääse halvemmalla ja parempaan lopputulokseen ku valitsee hyvän mallin ja tekee kimppatilauksen :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Niin. Ei tässä mulla ollut mielessä se että saataisiin kotimainen ja silti maailman halvin pyörä tehtyä.
Tätä mä vähän epäilinkin että noin yleisellä tasolla tästä ei taida tulla mitään, kun on niin monta lusikkaa sopassa :)

Ehkä me ei siis olla valmiita tömmöiseen hankkeeseen. Pahoittelen että tulin eilen punaviinilasin jälkeen kiusanneeksi teitä muita.

Noo. Hyvää keskustelua tässä toki taisi tulla heräteltyä.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Rungon kimppatuotantoidea

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Jos savenmaan 200Euron nojapyörä ei kelpaa niin seuraava vertailukohta löytyy Italiasta http://www.ecobent.com/en/?Our_Bike

Kuva

Hintaa 585Euroa + 85Euroa postikuluihin.

Tuo vastaa sitä 100€ biltema-pyörää. Joskus olen kysynyt noilta että mitäs maksaa komponettien päivitys parempiin, ja sanoivat että ei onnistu. Hakevat pyörän Italian Biltemasta, ja tekevät siitä.

Eli tuon hintaan pääsemiseen rungosta kärsisi maksaa tyyliin 300€?

jviirret kirjoitti:

Jos kimpassa pitää jotakin touhuta, niin eiköhän kuitenkin pääse halvemmalla ja parempaan lopputulokseen ku valitsee hyvän mallin ja tekee kimppatilauksen :roll:

Tiettävästi ainakaan Performer ei mitenkään nirpota siitä kenelle myy, ja kimppatilauksessa ei ole pakko olla edes samanlaisia pyöriä.

Pastori kirjoitti:

Niin. Ei tässä mulla ollut mielessä se että saataisiin kotimainen ja silti maailman halvin pyörä tehtyä.
Tätä mä vähän epäilinkin että noin yleisellä tasolla tästä ei taida tulla mitään, kun on niin monta lusikkaa sopassa :)

Ehkä me ei siis olla valmiita tömmöiseen hankkeeseen. Pahoittelen että tulin eilen punaviinilasin jälkeen kiusanneeksi teitä muita.

No en minä nyt suoraan olisi hautaamassa koko ajatusta. Itse en taida oikein saada ostolupaa vielä yhdelle nojakille, vaikka toki tulee mieleen että pitäisikös Nokialle olla erikseen kevyt racer....

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin