Peräkärry vanerista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tein piirroksen vanerirakenteisesta peräkärrystä, johon on tarkoitus sijottaa moottorivanne, akku ja aurinkopaneeli. Kori on itsekantava 1,5 mm.n lentokonevanerista. Sähköistys on E-Spin2 ja alustavasti ole ajatellut käyttää
Bilteman aurinkopanelia 31-632
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... eli-31632/

Piirros on alustava ja siitä puuttuu esim. nivelen tuenta etuseinässä. Varsinaista runkoa ei tule. Kannessa olevan aukon voisi peittää vanerilla tai pressulla. Arvelen, että oma seisontatuki helpottaisi kärryn käyttöä. Kuva on tilanteesta jolloin kärry on liitetty 20 tuumaiseen vetopyörän takapyörään. Jos kärry liitetään isompaan voi nivelkulmaa muuttaa tarpeen mukaan.

Sakari

Liitteet
Peräkärry 1.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kehittelin eteenpäin kärryn muotoilua.

Peräkärry 2.png

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

hyvältä näyttää...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hyvältä tosiaan näyttää, mutta nuo kennot :roll: 13Wattia, josta noin puolet tulee käyttöön jos kennot sijoittaa noin ja aurinko paistaa oikeasta suunnasta. Itse laittaisin kennojen kiinnityksen keskeltä, näin myös "varjonpuolen" kennon saa nostettua aurinkoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Hyvältä tosiaan näyttää, mutta nuo kennot :roll: 13 Wattia, josta noin puolet tulee käyttöön jos kennot sijoittaa noin ja aurinko paistaa oikeasta suunnasta. Itse laittaisin kennojen kiinnityksen keskeltä, näin myös "varjonpuolen" kennon saa nostettua aurinkoon.

Jukka

Hyvin varteen otettava ehdotus. Ylösnostettu kenno saattaa kuitenkin olla ongelmallinen kovemmalla sivutuulella. :roll:

Laitoin kärrysuunnitelman Bentriderin sivuille. Pari kommenttiakin on tullut:

gocoffeer :
"Sakari: It is a nice idea and bold statement. Dirtbiker and I have taken a BOB Yak trailer and modified it to hold our e-trailer hardware. We both use Crystalyte Phoenix II kits. He uses the 3640kit and I use the 7240 kit. We did not find that the solar panels could supply enough current to recharge a set of the SLA nor Lithium batteries in a practical period of time. I claim that an effective time for recharge needs to be 4-6 hours for a full charge to a bank of batteries. Thus far no system will allow a charger and battery system to be on line at the same time so you have to either charge or use the batteries. In your solar array you will need to have two sets of batteries....one set being charged and the other for service use."

cplager :
"Hi,
Quote:
Originally Posted by gocoffeer
We did not find that the solar panels could supply enough current to recharge a set of the SLA nor Lithium batteries in a practical period of time. I claim that an effective time for recharge needs to be 4-6 hours for a full charge to a bank of batteries. Thus far no system will allow a charger and battery system to be on line at the same time so you have to either charge or use the batteries. In your solar array you will need to have two sets of batteries....one set being charged and the other for service use.
Could solar power be used to appreciably augment the range? That is, if the trailer is being used for only,say 1/4 of the propulsion energy, could have solar panels add significant time of use (where significant is say, 30%)? If that were the case, then they may be worth adding.

Cheers,
Charles


Cruzbike Sofrider '12
http://charles.plager.net/
http://recumbentquant.blogspot.com/"

Kuinkahan asia mahtaa olla? :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun tarkemmin ajattelee, Jukan ehdotus on oikein hyvä! Kiitos Jukka! :mrgreen:

Eihän aina tuule ja, jos kovasti tuulee voi panelin laskea alas.

Idean aurinkopanelin sijoittamisesta peräkärryyn sain Nojanallelta. Nallehan on nyt Riistaveden reissulla kärryllään. On mielenkiintoista kuulla hänen kokemuksiaan aurinkopanelien toiminnoista pitemmillä matkoilla. Auringosta ei ainakaan lienee ollut pulaa.

Sakari

Liitteet
Peräkärry 3.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

irakas kirjoitti:

Kun tarkemmin ajattelee, Jukan ehdotus on oikein hyvä! Kiitos Jukka! :mrgreen:

Eihän aina tuule ja, jos kovasti tuulee voi panelin laskea alas.

Idean aurinkopanelin sijoittamisesta peräkärryyn sain Nojanallelta. Nallehan on nyt Riistaveden reissulla kärryllään. On mielenkiintoista kuulla hänen kokemuksiaan aurinkopanelien toiminnoista pitemmillä matkoilla. Auringosta ei ainakaan lienee ollut pulaa.

Sakari

Paneelit kannattaa tosiaan tehdä suunnattaviksi, koska tehot kasvaa melko reippaasti. Jorma Ponkalan aurinkovenettä kannattaa tiirailla, koska sieltä voisi löytyä jotain vinkkiä tai vaikka Jormalle soittaa. http://shalom.ponkala.net/

Voiko sähkömoottorista löytyä jossain tilanteissa niin paljon potkua, että se työntäisi takapyörää painollansa sivuun?

Itse olen tällaista joskus kanssa miettinyt. Todennäköisesti toimimattomia lisäideoita olisi pieni höyrykone joka tekisi sähköä ja sitten stirling-kone joka toimisi auringolla. Ari Lampisella olen nähnyt kannettavan stirling-koneen joka oli hankittu Norjasta. Suuntaaminen vain ajaessa olisi vaikeaa, mutta kait näissä retkikäytössä kannattaa muistaa, että iso osa ajasta ollaan paikallaan ja tällöin riittää pelkän kellon seuraaminen ja toki maantieajossa seuraus onnistuisi ihan servoilla ja jonkinlaisella automatiikalla.

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry hiilikuidusta

Viesti Kirjoittaja irakas »

Jyväsjärven rannassa oli tänään kajakkikisan jäljiltä hieno kokoelma erilaisia kilpakajakkeja. Jotkut niistä olivat hillikuitua ja todella keveitä, vain 8 kg kertoi paikalla ollut kaveri. Hetihän rupesi minulla raksuttamaan, että mitäpä, jos tekisi peräkärryn hiilikuidusta, harjoitellen samalla sen käyttöä isompia projekteja varten. Ideaa vauhditti huomio, että suunnitelmani vanerisesta peräkärrystä ei ole kovin aerodynaaminen. Hiilikuidusta tekemällä saisi siitä sekä sulavampilinjaisen että kevyemmän. Kärryn kiekkohan voisi olla pienempikin. Minulla vaan sattuu olemaan tuon 20" kokoinen jo valmiina.

Piirsin jo luonnoksen suunnitelmasta:

Peräkärry 5 Carbon.png

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peräkärry hiilikuidusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Hetihän rupesi minulla raksuttamaan, että mitäpä, jos tekisi peräkärryn hiilikuidusta, harjoitellen samalla sen käyttöä isompia projekteja varten.

Sama tavoite täällä. Pitäiskö järjestää leiri, jossa päästäisiin harjoittelemaan. Foorumilta löytyis varmaan ope?

Vrt.
http://www.blids.nl/gallery/Carbon-Recu ... kshop-2004
http://www.blids.nl/gallery.php/Carbon- ... kshop-2005

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Peräkärry hiilikuidusta

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Hetihän rupesi minulla raksuttamaan, että mitäpä, jos tekisi peräkärryn hiilikuidusta, harjoitellen samalla sen käyttöä isompia projekteja varten.

Sama tavoite täällä. Pitäiskö järjestää leiri, jossa päästäisiin harjoittelemaan. Foorumilta löytyis varmaan ope?

Vrt.
http://www.blids.nl/gallery/Carbon-Recu ... kshop-2004
http://www.blids.nl/gallery.php/Carbon- ... kshop-2005

Tämmöinen voisi kiinnostaa. Jyväskylästä keskeiseltä paikkaa jotain sopivaa tilaa. Voisi tulla tekemään omaa tai sitten seuraamaan vähän halvemmalla muiden tekemistä.

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja irakas »

r2d71a kirjoitti:

Voiko sähkömoottorista löytyä jossain tilanteissa niin paljon potkua, että se työntäisi takapyörää painollansa sivuun?
tv.
Ari

Sen aika näyttää. Kyllä potkua löytyy yllättävän mukavasti SH19:ssa, kun moottori on asennettuna 20 tuuman renkaaseen, jonka aion asentaa myös peräkärryyn. Arvelisin, että ainakin kiverässä mutkassa kaasuttaessa, peräkärry työntäisi nojakin perää sivuun. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja irakas »

Bentriderin sivulta:

Scarab
Join Date: Jul 2010
Location: Reno
Posts: 240
For those of you considering solar: to determine if solar is suitable, you just need to know the wattage the panels provide. You will discover that the wattage provided by panels small enough to put on a trailer (or bike) will be so low, that charge time will be multiples of days, especially since you will not be able to orient all of your panels in the correct direction all of the time.

Sakari, I am interested in how your hitch will work. Do you have some details on that, and how it articulates?

Kovasti eppäilevät aurinkopanelien tehoa! :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

TeemuN
Viestit: 187
Liittynyt: 19 Kesä 2007, 18:03
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja TeemuN »

Muistakaa laittaa aurinkorasvaa paneeleihinkin!
http://www.tekniikkatalous.fi/energia/e ... on/a727398

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

irakas kirjoitti:

Bentriderin sivulta:

Scarab
Join Date: Jul 2010
Location: Reno
Posts: 240
For those of you considering solar: to determine if solar is suitable, you just need to know the wattage the panels provide. You will discover that the wattage provided by panels small enough to put on a trailer (or bike) will be so low, that charge time will be multiples of days, especially since you will not be able to orient all of your panels in the correct direction all of the time.

Sakari, I am interested in how your hitch will work. Do you have some details on that, and how it articulates?

Kovasti eppäilevät aurinkopanelien tehoa! :roll:

Sakari

Kyllä niillä pitää olla ainakin pinta-alaa reilusti ennen kuin hommasta on oikeasti hyötyä. Toki reissulla pitää muistaa, että paneeli tuottaa edes vähän sähköä melkein vuorokauden ympäri suomalaisessa valoisassa kesässä.

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Peräkärry vanerista

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Kovasti eppäilevät aurinkopanelien tehoa! :roll:

Niin minäkin. Panelien ilmoitettu paino 4,2kg, kyllä tuollaisen lisäkuorman kuljettaminen niitä watteja myös syö, puhumattakaan että vertaisi koko kärryn lisäämää tehontarvetta siihen että akku ja moottori olisivat pyörässä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin