Peräkärry vanerista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Peräkärry hiilikuidusta

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Heinä 2012, 14:01

r2d71a kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:Hetihän rupesi minulla raksuttamaan, että mitäpä, jos tekisi peräkärryn hiilikuidusta, harjoitellen samalla sen käyttöä isompia projekteja varten.


Sama tavoite täällä. Pitäiskö järjestää leiri, jossa päästäisiin harjoittelemaan. Foorumilta löytyis varmaan ope?

Vrt.
http://www.blids.nl/gallery/Carbon-Recu ... kshop-2004
http://www.blids.nl/gallery.php/Carbon- ... kshop-2005


Tämmöinen voisi kiinnostaa. Jyväskylästä keskeiseltä paikkaa jotain sopivaa tilaa. Voisi tulla tekemään omaa tai sitten seuraamaan vähän halvemmalla muiden tekemistä.

tv.
Ari


Aion kokeilla harjoituksen vuoksi hiilikutuhommaa vanerisen peräkärryn saumojen vahvistukseen. Minulla on erään paikallisen melanrakentajan jäämistöstä hiilikuitukangasta, mutta kuka kertoisi minkälaista epoksia kannattaisi hankkia. Hiilikuituhommistahan on ollut juttua näillä palstoilla, mutta en nyt tähän hätään löytänyt vastatausta ao. ongelmaan.

Kun saisi Kansalaisopistoon järjestymään hiilarikurssin niin oltaisiin sielläkin ajan tasalla. Opettajan löytyminen voisi olla vaikeaa. :roll:

Sakari
Viimeksi muokannut irakas, 09 Heinä 2012, 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja irakas » 09 Heinä 2012, 19:59

Peräkärryn ensimmäinen liimaus:

09072012 peräkärryn ensimmäinen liimaus.jpg
09072012 peräkärryn ensimmäinen liimaus.jpg (80.11 KiB) Katsottu 2638 kertaa

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

JEF-40
Viestit: 80
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Peräkärry hiilikuidusta

ViestiKirjoittaja JEF-40 » 10 Heinä 2012, 12:08

irakas kirjoitti:
r2d71a kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:Hetihän rupesi minulla raksuttamaan, että mitäpä, jos tekisi peräkärryn hiilikuidusta, harjoitellen samalla sen käyttöä isompia projekteja varten.


Sama tavoite täällä. Pitäiskö järjestää leiri, jossa päästäisiin harjoittelemaan. Foorumilta löytyis varmaan ope?

Vrt.
http://www.blids.nl/gallery/Carbon-Recu ... kshop-2004
http://www.blids.nl/gallery.php/Carbon- ... kshop-2005


Tämmöinen voisi kiinnostaa. Jyväskylästä keskeiseltä paikkaa jotain sopivaa tilaa. Voisi tulla tekemään omaa tai sitten seuraamaan vähän halvemmalla muiden tekemistä.

tv.
Ari


Aion kokeilla harjoituksen vuoksi hiilikutuhommaa vanerisen peräkärryn saumojen vahvistukseen. Minulla on erään paikallisen melanrakentajan jäämistöstä hiilikuitukangasta, mutta kuka kertoisi minkälaista epoksia kannattaisi hankkia. Hiilikuituhommistahan on ollut juttua näillä palstoilla, mutta en nyt tähän hätään löytänyt vastatausta ao. ongelmaan.

Kun saisi Kansalaisopistoon järjestymään hiilarikurssin niin oltaisiin sielläkin ajan tasalla. Opettajan löytyminen voisi olla vaikeaa. :roll:

Sakari

Kevra helsinki on asiantunteva paikka. Siellä on muutamaa tyyppiä käsinlaminointiin sopivaa epoksia, mielellään kannattaa tarkistaa kovettajan nopeus ettei kovetu liian nopeasti, tommonen tunti on aika yleinen avoin aika. Toinen hyvä epoksi on West System hitaalla kovettajalla. Ainakin Porissa sitä myy Etola.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja irakas » 10 Heinä 2012, 15:20

Ostin tänään Biltemasta laminointiepoksia tuotenumerolla 252134:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Polyesteri-ja-epoksi/Laminointiepoksi-252134/

Sieltä löytyy myös hiilikuitukangasta no 252133:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Lasi--ja-hiilikuitu/Hiilikuitukangas-252133/

Onpa helposti reunoistaan hajoavaa tuo kangas. Laitoin ensimmäiset koelaminoinnit kovettumaan. Eipä olekaan niin pahan hajuista kuin luulin. :roll:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja mhelander » 10 Heinä 2012, 18:08

irakas kirjoitti:Ostin tänään Biltemasta laminointiepoksia tuotenumerolla 252134:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Polyesteri-ja-epoksi/Laminointiepoksi-252134/

Sieltä löytyy myös hiilikuitukangasta no 252133:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Lasi--ja-hiilikuitu/Hiilikuitukangas-252133/

Onpa helposti reunoistaan hajoavaa tuo kangas. Laitoin ensimmäiset koelaminoinnit kovettumaan. Eipä olekaan niin pahan hajuista kuin luulin. :roll:


Päädyin itsekin Bilteman epoksiin kun Kevran tunnissa kovettuva pääsi loppumaan syksyllä kesken penkin rakentelun.

LIenee toimivaa tavaraa mutta siinä ei ole UV-suojaa kuten SP-System:n epoksissa. Bilteman hiilikuitu ei ole halpaa ja on paksua sekä huonosti taipuisaa. Sopii toki suorempien pintojen tekoon mutta jos meinaa vaikkapa pyörän rungon tehdä ja pyöritellä keskiöt yms niin viisaampi hankkia kuidut muualta.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

JEF-40
Viestit: 80
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja JEF-40 » 11 Heinä 2012, 09:00

mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:Ostin tänään Biltemasta laminointiepoksia tuotenumerolla 252134:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Polyesteri-ja-epoksi/Laminointiepoksi-252134/

Sieltä löytyy myös hiilikuitukangasta no 252133:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Lasi--ja-hiilikuitu/Hiilikuitukangas-252133/

Onpa helposti reunoistaan hajoavaa tuo kangas. Laitoin ensimmäiset koelaminoinnit kovettumaan. Eipä olekaan niin pahan hajuista kuin luulin. :roll:


Päädyin itsekin Bilteman epoksiin kun Kevran tunnissa kovettuva pääsi loppumaan syksyllä kesken penkin rakentelun.

LIenee toimivaa tavaraa mutta siinä ei ole UV-suojaa kuten SP-System:n epoksissa. Bilteman hiilikuitu ei ole halpaa ja on paksua sekä huonosti taipuisaa. Sopii toki suorempien pintojen tekoon mutta jos meinaa vaikkapa pyörän rungon tehdä ja pyöritellä keskiöt yms niin viisaampi hankkia kuidut muualta.

Samaa mieltä Bilteman tuotteista. Vertailun vuoksi katselin Kevran hintoja ja esim. 200g hiilikuitu maksaa 36,90 neliö. On laadukasta tavaraa, helposti riistyvää hiilikuitukudos on yleisesti. On kuulemma olemassa jotain riistymätöntäkin, mutta se on jäykkää tosiaan jyrkkiin kaarteisiin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja irakas » 12 Heinä 2012, 19:09

JEF-40 kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:Ostin tänään Biltemasta laminointiepoksia tuotenumerolla 252134:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Polyesteri-ja-epoksi/Laminointiepoksi-252134/

Sieltä löytyy myös hiilikuitukangasta no 252133:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Lasi--ja-hiilikuitu/Hiilikuitukangas-252133/

Onpa helposti reunoistaan hajoavaa tuo kangas. Laitoin ensimmäiset koelaminoinnit kovettumaan. Eipä olekaan niin pahan hajuista kuin luulin. :roll:


Päädyin itsekin Bilteman epoksiin kun Kevran tunnissa kovettuva pääsi loppumaan syksyllä kesken penkin rakentelun.

LIenee toimivaa tavaraa mutta siinä ei ole UV-suojaa kuten SP-System:n epoksissa. Bilteman hiilikuitu ei ole halpaa ja on paksua sekä huonosti taipuisaa. Sopii toki suorempien pintojen tekoon mutta jos meinaa vaikkapa pyörän rungon tehdä ja pyöritellä keskiöt yms niin viisaampi hankkia kuidut muualta.

Samaa mieltä Bilteman tuotteista. Vertailun vuoksi katselin Kevran hintoja ja esim. 200g hiilikuitu maksaa 36,90 neliö. On laadukasta tavaraa, helposti riistyvää hiilikuitukudos on yleisesti. On kuulemma olemassa jotain riistymätöntäkin, mutta se on jäykkää tosiaan jyrkkiin kaarteisiin.


Onko hiilikuitukangas aina leveää? Voisi kuvitella, varsinkin kovin kuperissa ja koverissa paikoissa joku 15 mm leveä valmis nauha olisi kätevää.

Tein koelaminoinnit hiilikuidulle, vanerille, teräkselle, polykarbonaatille, styroksille ja Finnfoamille (polystyreeni?) ja polyeteenille (muovikassit). Kaikkiin muihin Bilteman epoksi tarttui hyvin paitsi polyeteeniin ja sitä voikin hyvin käyttää suojaeristeenä.

Ihmeaine! :mrgreen:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja mhelander » 13 Heinä 2012, 00:43

irakas kirjoitti:Tein koelaminoinnit hiilikuidulle, vanerille, teräkselle, polykarbonaatille, styroksille ja Finnfoamille (polystyreeni?) ja polyeteenille (muovikassit). Kaikkiin muihin Bilteman epoksi tarttui hyvin paitsi polyeteeniin ja sitä voikin hyvin käyttää suojaeristeenä.

Ihmeaine! :mrgreen:


Keittiön tuorekelmu lienee samaa tavaraa ja sillä saa sileän "gelcoat" -pinnan ja hyvin irtoaa. Tai siis irtoaa jos tuorekelmun vaan saa rypyttömänä laitettua ettei poimujen väliin mene epoksia.

Tuota penkkiä tehdessä meni aika rypylle ja sitäkin kovempi homma oli rapsutella välistä pois.

Muista käyttää kompressiota jotta kangaskerrokset saadaan mahdollisimman tiukasti toisiaan vasten sekä täysin kyllästymään epoksiin, sekä ylimääräinen epoksi pois. Tähän sopii hyvin kuperille pinnoille tuo samainen tuorekelmu, ja koverille ensin yksi kerros tuorekelmua jonka päälle vaikkapa patjavaahtoa ja sitten kompressio tuorekelmulla.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja irakas » 13 Heinä 2012, 07:32

mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:Tein koelaminoinnit hiilikuidulle, vanerille, teräkselle, polykarbonaatille, styroksille ja Finnfoamille (polystyreeni?) ja polyeteenille (muovikassit). Kaikkiin muihin Bilteman epoksi tarttui hyvin paitsi polyeteeniin ja sitä voikin hyvin käyttää suojaeristeenä.

Ihmeaine! :mrgreen:


Keittiön tuorekelmu lienee samaa tavaraa ja sillä saa sileän "gelcoat" -pinnan ja hyvin irtoaa. Tai siis irtoaa jos tuorekelmun vaan saa rypyttömänä laitettua ettei poimujen väliin mene epoksia.

Tuota penkkiä tehdessä meni aika rypylle ja sitäkin kovempi homma oli rapsutella välistä pois.

Muista käyttää kompressiota jotta kangaskerrokset saadaan mahdollisimman tiukasti toisiaan vasten sekä täysin kyllästymään epoksiin, sekä ylimääräinen epoksi pois. Tähän sopii hyvin kuperille pinnoille tuo samainen tuorekelmu, ja koverille ensin yksi kerros tuorekelmua jonka päälle vaikkapa patjavaahtoa ja sitten kompressio tuorekelmulla.


Kun olisi joku sivelyaine, joka estäisi epoksin tarttumisen alustaan. Kokeilenpa auttaisko vaseliini vai sulaako se epoksiin.

Tuo kompressio eli siis puristus/painaminen oli uusi juttu. Epoksia siis pitää olla niin paljon, että koko hiilikuitu lilluu siinä.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11842
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja jviirret » 13 Heinä 2012, 08:33

irakas kirjoitti:Kun olisi joku sivelyaine, joka estäisi epoksin tarttumisen alustaan. Kokeilenpa auttaisko vaseliini vai sulaako se epoksiin.

Tuo kompressio eli siis puristus/painaminen oli uusi juttu. Epoksia siis pitää olla niin paljon, että koko hiilikuitu lilluu siinä.


Voitakin olen harrastajien kuullut lasikuitu hommissa käyttäneen muotissa epoksin tarttumista estämässä.
Minä olen käsittänyt että rakenteesta tulee sitä lujempi mitä vähempi siihen jää epoksia, mutta kuivaksi ei saa mistään jäädä. Eli kuitu ei saisi lillua vaan "märkyys" saadaan siihen juuri tuolla puristamalla. Vähän kuin kostea tiskirätti, ei valu vettä mutta kun puristetaan riittävästi niin vettä vähän jostakin tippasee.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3725
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja mhelander » 13 Heinä 2012, 10:59

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:Kun olisi joku sivelyaine, joka estäisi epoksin tarttumisen alustaan. Kokeilenpa auttaisko vaseliini vai sulaako se epoksiin.

Tuo kompressio eli siis puristus/painaminen oli uusi juttu. Epoksia siis pitää olla niin paljon, että koko hiilikuitu lilluu siinä.


Voitakin olen harrastajien kuullut lasikuitu hommissa käyttäneen muotissa epoksin tarttumista estämässä.
Minä olen käsittänyt että rakenteesta tulee sitä lujempi mitä vähempi siihen jää epoksia, mutta kuivaksi ei saa mistään jäädä. Eli kuitu ei saisi lillua vaan "märkyys" saadaan siihen juuri tuolla puristamalla. Vähän kuin kostea tiskirätti, ei valu vettä mutta kun puristetaan riittävästi niin vettä vähän jostakin tippasee.


Joo ei voita tai vaseliinia.

Kun käyttävät muotteja, etenkin naaras-mallisia, paras jälki tulee kun muotti vahataan, sitten pintaan ruiskutetaan "mold release" geeliä ja sitten kuidut perään. Kuitu voi olla jopa "pre-preg" tyyppistä eli valmiiksi epoksin sisältävää joka saadaan notkeaksi lämmössä jolla kuivuminenkin tapahtuu.

Näissä käytetään yleensä alipainepussitusta jolla se kompressio saadaan jolloin ensin tulee irroituskangas, sitten vanukerros ja viimeiseksi alipainepussi joka liitetään letkulla imurin rikkasäiliön kaltaiseen purkkiin (alareunaan) ja sen yläreunasta alipainepumpulla imetään paine laminointiin. Näin kaikki liika epoksi vedetään harsoon ja jos on vielä liikaa niin jää putkiin ja purkkiin muttei pilaa pumppua.

Itse olen käyttänyt pelkästään tuorekelmua ja jos hyvin miettii kaikille suunnat ja työjärjestyksen niin saa ihan siistiä jälkeä aikaiseksi. Ja voihan pinnan hioa ja "lakata" UV-suojatulla epoksilla sitten erikseen lopuksi, kuten tein keskiöpalkin kanssa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja irakas » 16 Heinä 2012, 07:09

Onko epoksille mitään liuottimia olemassa, vai onko joka kerta oltava uusi pensseli, kun vanha on päässyt kovettumaan?

Peräkärryn vanerikoppa on kantta ja lakkausta vaille valmis:

15072012 peräkärry.jpg


Painaa tuossa asussa 2,25 kg.

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6186
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja Pastori » 16 Heinä 2012, 08:23

Voisitko laittaa kuvan alapuolelta josta näkyisin renkaan kolo.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja irakas » 16 Heinä 2012, 11:40

Pastori kirjoitti:Voisitko laittaa kuvan alapuolelta josta näkyisin renkaan kolo.


Tässä kuva alapuolelta. Etualalla haarukka, jota aion käyttää.

16072012 peräkärry alta.jpg
16072012 peräkärry alta.jpg (84.82 KiB) Katsottu 2428 kertaa

Kuva kotelon sisältä. Pyörän kiinnityksiä varten takaseinässä on 28 x 35 mm haaparimat, joiden läpi pyörän kannakkeet on pultattu.

16072012 peräkärry sisältä.jpg
16072012 peräkärry sisältä.jpg (52.96 KiB) Katsottu 2428 kertaa


Pyörä koeasennettuna. Lopullisessa asennuksessa asennetaan napamoottorilla varustettu kiekko.

16072012 peräkärry pyörä asennettuna.jpg
16072012 peräkärry pyörä asennettuna.jpg (77.25 KiB) Katsottu 2428 kertaa


Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3711
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Peräkärry vanerista

ViestiKirjoittaja irakas » 16 Heinä 2012, 19:55

Soittelin tänään Mikko Torviselle Keravalle Kuetroniin ja kyselin voiko LiFePo-akkua http://www.kuetron.fi/HINNASTO%20LIFEPOAKUT.htm ladata aurinkopanelilla. Hän kertoi, että ei se käy, kun lataus vaatii sysäyksittäistä vaihtovirtaa.

Kun tavallisia lyijygeeliakkuja voi ladata, voisin laittaa geeliakun lisäksi peräkärryyn kaksi aikaisemmin hankkimaani 12V/7Ah:n lyijygeeliakkua, joita voisi ajellessa aurinkopaneleilla ladata. Jos ja kun pääakusta loppuu virta, voi lyijygeeliakut kytkeä päälle.

Tosin voi koko aurinkopaneli-homma olla turha, jos pääsen laitteillani optimistxin saavuttamiin kilometreihin:

optimistx:
"Jos lataat akkua töpseliin kiinnitettävän energiamittarin läpi (marketeista kympillä tai parilla), voit nähdä, paljonko energiaa akkuun menee. Näin voit vertailla eri matkojen kulutuksia ja aika luotettavasti päätellä, paljonko akussa on vielä energiaa jäljella wattitunteina.
Ladattaessa katsotaan kulunut energiamäärä silloin, kun latausvirta pienenee murto-osaan aiemmasta eli silloin kun laturi enää ottaa itselleen oman tyhjäkäyntivirtansa. Oma laturini ottaa noin 80 W aluksi, ja kun akku on täysi, niin se putoaa muistaakseni suuruusluokkaan 1 W.
Akkuni ottaa noin 500 wattituntia ( = puoli kilowattituntia) tyhjästä täyteen. Uudenmaan -Hämeen satunnaisissa maantiematkoissa vain mäessä avustaen se on riittänyt yli 200 km ajeluun. Uskoisin sinun laitteistosi olevan samaa luokkaa .

Jos polkee "tyhjää" eli antaa moottorin auttaa kaiken aikaa, niin silloin akun energia loppuu ennen 100 km saavuttamista."


Tuollainen energiamittari kannattanee hankkia, jotta pääsee selville akkunsa tehosta. :mrgreen:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30


Palaa sivulle “Nojapyörän rakentaminen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa