Sivu 2/3

Re: Peräkärry hiilikuidusta

Lähetetty: 09 Heinä 2012, 14:01
Kirjoittaja irakas
r2d71a kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Hetihän rupesi minulla raksuttamaan, että mitäpä, jos tekisi peräkärryn hiilikuidusta, harjoitellen samalla sen käyttöä isompia projekteja varten.

Sama tavoite täällä. Pitäiskö järjestää leiri, jossa päästäisiin harjoittelemaan. Foorumilta löytyis varmaan ope?

Vrt.
http://www.blids.nl/gallery/Carbon-Recu ... kshop-2004
http://www.blids.nl/gallery.php/Carbon- ... kshop-2005

Tämmöinen voisi kiinnostaa. Jyväskylästä keskeiseltä paikkaa jotain sopivaa tilaa. Voisi tulla tekemään omaa tai sitten seuraamaan vähän halvemmalla muiden tekemistä.

tv.
Ari

Aion kokeilla harjoituksen vuoksi hiilikutuhommaa vanerisen peräkärryn saumojen vahvistukseen. Minulla on erään paikallisen melanrakentajan jäämistöstä hiilikuitukangasta, mutta kuka kertoisi minkälaista epoksia kannattaisi hankkia. Hiilikuituhommistahan on ollut juttua näillä palstoilla, mutta en nyt tähän hätään löytänyt vastatausta ao. ongelmaan.

Kun saisi Kansalaisopistoon järjestymään hiilarikurssin niin oltaisiin sielläkin ajan tasalla. Opettajan löytyminen voisi olla vaikeaa. :roll:

Sakari


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 09 Heinä 2012, 19:59
Kirjoittaja irakas

Peräkärryn ensimmäinen liimaus:

09072012 peräkärryn ensimmäinen liimaus.jpg
09072012 peräkärryn ensimmäinen liimaus.jpg (80.11 KiB) Katsottu 4379 kertaa

Sakari


Re: Peräkärry hiilikuidusta

Lähetetty: 10 Heinä 2012, 12:08
Kirjoittaja JEF-40
irakas kirjoitti:
r2d71a kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Hetihän rupesi minulla raksuttamaan, että mitäpä, jos tekisi peräkärryn hiilikuidusta, harjoitellen samalla sen käyttöä isompia projekteja varten.

Sama tavoite täällä. Pitäiskö järjestää leiri, jossa päästäisiin harjoittelemaan. Foorumilta löytyis varmaan ope?

Vrt.
http://www.blids.nl/gallery/Carbon-Recu ... kshop-2004
http://www.blids.nl/gallery.php/Carbon- ... kshop-2005

Tämmöinen voisi kiinnostaa. Jyväskylästä keskeiseltä paikkaa jotain sopivaa tilaa. Voisi tulla tekemään omaa tai sitten seuraamaan vähän halvemmalla muiden tekemistä.

tv.
Ari

Aion kokeilla harjoituksen vuoksi hiilikutuhommaa vanerisen peräkärryn saumojen vahvistukseen. Minulla on erään paikallisen melanrakentajan jäämistöstä hiilikuitukangasta, mutta kuka kertoisi minkälaista epoksia kannattaisi hankkia. Hiilikuituhommistahan on ollut juttua näillä palstoilla, mutta en nyt tähän hätään löytänyt vastatausta ao. ongelmaan.

Kun saisi Kansalaisopistoon järjestymään hiilarikurssin niin oltaisiin sielläkin ajan tasalla. Opettajan löytyminen voisi olla vaikeaa. :roll:

Sakari

Kevra helsinki on asiantunteva paikka. Siellä on muutamaa tyyppiä käsinlaminointiin sopivaa epoksia, mielellään kannattaa tarkistaa kovettajan nopeus ettei kovetu liian nopeasti, tommonen tunti on aika yleinen avoin aika. Toinen hyvä epoksi on West System hitaalla kovettajalla. Ainakin Porissa sitä myy Etola.


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 10 Heinä 2012, 15:20
Kirjoittaja irakas

Ostin tänään Biltemasta laminointiepoksia tuotenumerolla 252134:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... si-252134/

Sieltä löytyy myös hiilikuitukangasta no 252133:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... as-252133/

Onpa helposti reunoistaan hajoavaa tuo kangas. Laitoin ensimmäiset koelaminoinnit kovettumaan. Eipä olekaan niin pahan hajuista kuin luulin. :roll:

Sakari


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 10 Heinä 2012, 18:08
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:

Ostin tänään Biltemasta laminointiepoksia tuotenumerolla 252134:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... si-252134/

Sieltä löytyy myös hiilikuitukangasta no 252133:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... as-252133/

Onpa helposti reunoistaan hajoavaa tuo kangas. Laitoin ensimmäiset koelaminoinnit kovettumaan. Eipä olekaan niin pahan hajuista kuin luulin. :roll:

Päädyin itsekin Bilteman epoksiin kun Kevran tunnissa kovettuva pääsi loppumaan syksyllä kesken penkin rakentelun.

LIenee toimivaa tavaraa mutta siinä ei ole UV-suojaa kuten SP-System:n epoksissa. Bilteman hiilikuitu ei ole halpaa ja on paksua sekä huonosti taipuisaa. Sopii toki suorempien pintojen tekoon mutta jos meinaa vaikkapa pyörän rungon tehdä ja pyöritellä keskiöt yms niin viisaampi hankkia kuidut muualta.


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 11 Heinä 2012, 09:00
Kirjoittaja JEF-40
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ostin tänään Biltemasta laminointiepoksia tuotenumerolla 252134:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... si-252134/

Sieltä löytyy myös hiilikuitukangasta no 252133:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... as-252133/

Onpa helposti reunoistaan hajoavaa tuo kangas. Laitoin ensimmäiset koelaminoinnit kovettumaan. Eipä olekaan niin pahan hajuista kuin luulin. :roll:

Päädyin itsekin Bilteman epoksiin kun Kevran tunnissa kovettuva pääsi loppumaan syksyllä kesken penkin rakentelun.

LIenee toimivaa tavaraa mutta siinä ei ole UV-suojaa kuten SP-System:n epoksissa. Bilteman hiilikuitu ei ole halpaa ja on paksua sekä huonosti taipuisaa. Sopii toki suorempien pintojen tekoon mutta jos meinaa vaikkapa pyörän rungon tehdä ja pyöritellä keskiöt yms niin viisaampi hankkia kuidut muualta.

Samaa mieltä Bilteman tuotteista. Vertailun vuoksi katselin Kevran hintoja ja esim. 200g hiilikuitu maksaa 36,90 neliö. On laadukasta tavaraa, helposti riistyvää hiilikuitukudos on yleisesti. On kuulemma olemassa jotain riistymätöntäkin, mutta se on jäykkää tosiaan jyrkkiin kaarteisiin.


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 12 Heinä 2012, 19:09
Kirjoittaja irakas
JEF-40 kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ostin tänään Biltemasta laminointiepoksia tuotenumerolla 252134:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... si-252134/

Sieltä löytyy myös hiilikuitukangasta no 252133:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... as-252133/

Onpa helposti reunoistaan hajoavaa tuo kangas. Laitoin ensimmäiset koelaminoinnit kovettumaan. Eipä olekaan niin pahan hajuista kuin luulin. :roll:

Päädyin itsekin Bilteman epoksiin kun Kevran tunnissa kovettuva pääsi loppumaan syksyllä kesken penkin rakentelun.

LIenee toimivaa tavaraa mutta siinä ei ole UV-suojaa kuten SP-System:n epoksissa. Bilteman hiilikuitu ei ole halpaa ja on paksua sekä huonosti taipuisaa. Sopii toki suorempien pintojen tekoon mutta jos meinaa vaikkapa pyörän rungon tehdä ja pyöritellä keskiöt yms niin viisaampi hankkia kuidut muualta.

Samaa mieltä Bilteman tuotteista. Vertailun vuoksi katselin Kevran hintoja ja esim. 200g hiilikuitu maksaa 36,90 neliö. On laadukasta tavaraa, helposti riistyvää hiilikuitukudos on yleisesti. On kuulemma olemassa jotain riistymätöntäkin, mutta se on jäykkää tosiaan jyrkkiin kaarteisiin.

Onko hiilikuitukangas aina leveää? Voisi kuvitella, varsinkin kovin kuperissa ja koverissa paikoissa joku 15 mm leveä valmis nauha olisi kätevää.

Tein koelaminoinnit hiilikuidulle, vanerille, teräkselle, polykarbonaatille, styroksille ja Finnfoamille (polystyreeni?) ja polyeteenille (muovikassit). Kaikkiin muihin Bilteman epoksi tarttui hyvin paitsi polyeteeniin ja sitä voikin hyvin käyttää suojaeristeenä.

Ihmeaine! :mrgreen:

Sakari


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 13 Heinä 2012, 00:43
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:

Tein koelaminoinnit hiilikuidulle, vanerille, teräkselle, polykarbonaatille, styroksille ja Finnfoamille (polystyreeni?) ja polyeteenille (muovikassit). Kaikkiin muihin Bilteman epoksi tarttui hyvin paitsi polyeteeniin ja sitä voikin hyvin käyttää suojaeristeenä.

Ihmeaine! :mrgreen:

Keittiön tuorekelmu lienee samaa tavaraa ja sillä saa sileän "gelcoat" -pinnan ja hyvin irtoaa. Tai siis irtoaa jos tuorekelmun vaan saa rypyttömänä laitettua ettei poimujen väliin mene epoksia.

Tuota penkkiä tehdessä meni aika rypylle ja sitäkin kovempi homma oli rapsutella välistä pois.

Muista käyttää kompressiota jotta kangaskerrokset saadaan mahdollisimman tiukasti toisiaan vasten sekä täysin kyllästymään epoksiin, sekä ylimääräinen epoksi pois. Tähän sopii hyvin kuperille pinnoille tuo samainen tuorekelmu, ja koverille ensin yksi kerros tuorekelmua jonka päälle vaikkapa patjavaahtoa ja sitten kompressio tuorekelmulla.


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 13 Heinä 2012, 07:32
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tein koelaminoinnit hiilikuidulle, vanerille, teräkselle, polykarbonaatille, styroksille ja Finnfoamille (polystyreeni?) ja polyeteenille (muovikassit). Kaikkiin muihin Bilteman epoksi tarttui hyvin paitsi polyeteeniin ja sitä voikin hyvin käyttää suojaeristeenä.

Ihmeaine! :mrgreen:

Keittiön tuorekelmu lienee samaa tavaraa ja sillä saa sileän "gelcoat" -pinnan ja hyvin irtoaa. Tai siis irtoaa jos tuorekelmun vaan saa rypyttömänä laitettua ettei poimujen väliin mene epoksia.

Tuota penkkiä tehdessä meni aika rypylle ja sitäkin kovempi homma oli rapsutella välistä pois.

Muista käyttää kompressiota jotta kangaskerrokset saadaan mahdollisimman tiukasti toisiaan vasten sekä täysin kyllästymään epoksiin, sekä ylimääräinen epoksi pois. Tähän sopii hyvin kuperille pinnoille tuo samainen tuorekelmu, ja koverille ensin yksi kerros tuorekelmua jonka päälle vaikkapa patjavaahtoa ja sitten kompressio tuorekelmulla.

Kun olisi joku sivelyaine, joka estäisi epoksin tarttumisen alustaan. Kokeilenpa auttaisko vaseliini vai sulaako se epoksiin.

Tuo kompressio eli siis puristus/painaminen oli uusi juttu. Epoksia siis pitää olla niin paljon, että koko hiilikuitu lilluu siinä.

Sakari


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 13 Heinä 2012, 08:33
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Kun olisi joku sivelyaine, joka estäisi epoksin tarttumisen alustaan. Kokeilenpa auttaisko vaseliini vai sulaako se epoksiin.

Tuo kompressio eli siis puristus/painaminen oli uusi juttu. Epoksia siis pitää olla niin paljon, että koko hiilikuitu lilluu siinä.

Voitakin olen harrastajien kuullut lasikuitu hommissa käyttäneen muotissa epoksin tarttumista estämässä.
Minä olen käsittänyt että rakenteesta tulee sitä lujempi mitä vähempi siihen jää epoksia, mutta kuivaksi ei saa mistään jäädä. Eli kuitu ei saisi lillua vaan "märkyys" saadaan siihen juuri tuolla puristamalla. Vähän kuin kostea tiskirätti, ei valu vettä mutta kun puristetaan riittävästi niin vettä vähän jostakin tippasee.

Jukka


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 13 Heinä 2012, 10:59
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Kun olisi joku sivelyaine, joka estäisi epoksin tarttumisen alustaan. Kokeilenpa auttaisko vaseliini vai sulaako se epoksiin.

Tuo kompressio eli siis puristus/painaminen oli uusi juttu. Epoksia siis pitää olla niin paljon, että koko hiilikuitu lilluu siinä.

Voitakin olen harrastajien kuullut lasikuitu hommissa käyttäneen muotissa epoksin tarttumista estämässä.
Minä olen käsittänyt että rakenteesta tulee sitä lujempi mitä vähempi siihen jää epoksia, mutta kuivaksi ei saa mistään jäädä. Eli kuitu ei saisi lillua vaan "märkyys" saadaan siihen juuri tuolla puristamalla. Vähän kuin kostea tiskirätti, ei valu vettä mutta kun puristetaan riittävästi niin vettä vähän jostakin tippasee.

Joo ei voita tai vaseliinia.

Kun käyttävät muotteja, etenkin naaras-mallisia, paras jälki tulee kun muotti vahataan, sitten pintaan ruiskutetaan "mold release" geeliä ja sitten kuidut perään. Kuitu voi olla jopa "pre-preg" tyyppistä eli valmiiksi epoksin sisältävää joka saadaan notkeaksi lämmössä jolla kuivuminenkin tapahtuu.

Näissä käytetään yleensä alipainepussitusta jolla se kompressio saadaan jolloin ensin tulee irroituskangas, sitten vanukerros ja viimeiseksi alipainepussi joka liitetään letkulla imurin rikkasäiliön kaltaiseen purkkiin (alareunaan) ja sen yläreunasta alipainepumpulla imetään paine laminointiin. Näin kaikki liika epoksi vedetään harsoon ja jos on vielä liikaa niin jää putkiin ja purkkiin muttei pilaa pumppua.

Itse olen käyttänyt pelkästään tuorekelmua ja jos hyvin miettii kaikille suunnat ja työjärjestyksen niin saa ihan siistiä jälkeä aikaiseksi. Ja voihan pinnan hioa ja "lakata" UV-suojatulla epoksilla sitten erikseen lopuksi, kuten tein keskiöpalkin kanssa.


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 07:09
Kirjoittaja irakas

Onko epoksille mitään liuottimia olemassa, vai onko joka kerta oltava uusi pensseli, kun vanha on päässyt kovettumaan?

Peräkärryn vanerikoppa on kantta ja lakkausta vaille valmis:

15072012 peräkärry.jpg

Painaa tuossa asussa 2,25 kg.

Sakari


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 08:23
Kirjoittaja Pastori

Voisitko laittaa kuvan alapuolelta josta näkyisin renkaan kolo.


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 11:40
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:

Voisitko laittaa kuvan alapuolelta josta näkyisin renkaan kolo.

Tässä kuva alapuolelta. Etualalla haarukka, jota aion käyttää.

16072012 peräkärry alta.jpg
16072012 peräkärry alta.jpg (84.82 KiB) Katsottu 4169 kertaa

Kuva kotelon sisältä. Pyörän kiinnityksiä varten takaseinässä on 28 x 35 mm haaparimat, joiden läpi pyörän kannakkeet on pultattu.

16072012 peräkärry sisältä.jpg
16072012 peräkärry sisältä.jpg (52.96 KiB) Katsottu 4169 kertaa

Pyörä koeasennettuna. Lopullisessa asennuksessa asennetaan napamoottorilla varustettu kiekko.

16072012 peräkärry pyörä asennettuna.jpg
16072012 peräkärry pyörä asennettuna.jpg (77.25 KiB) Katsottu 4169 kertaa

Sakari


Re: Peräkärry vanerista

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 19:55
Kirjoittaja irakas

Soittelin tänään Mikko Torviselle Keravalle Kuetroniin ja kyselin voiko LiFePo-akkua http://www.kuetron.fi/HINNASTO%20LIFEPOAKUT.htm ladata aurinkopanelilla. Hän kertoi, että ei se käy, kun lataus vaatii sysäyksittäistä vaihtovirtaa.

Kun tavallisia lyijygeeliakkuja voi ladata, voisin laittaa geeliakun lisäksi peräkärryyn kaksi aikaisemmin hankkimaani 12V/7Ah:n lyijygeeliakkua, joita voisi ajellessa aurinkopaneleilla ladata. Jos ja kun pääakusta loppuu virta, voi lyijygeeliakut kytkeä päälle.

Tosin voi koko aurinkopaneli-homma olla turha, jos pääsen laitteillani optimistxin saavuttamiin kilometreihin:

optimistx:
"Jos lataat akkua töpseliin kiinnitettävän energiamittarin läpi (marketeista kympillä tai parilla), voit nähdä, paljonko energiaa akkuun menee. Näin voit vertailla eri matkojen kulutuksia ja aika luotettavasti päätellä, paljonko akussa on vielä energiaa jäljella wattitunteina.
Ladattaessa katsotaan kulunut energiamäärä silloin, kun latausvirta pienenee murto-osaan aiemmasta eli silloin kun laturi enää ottaa itselleen oman tyhjäkäyntivirtansa. Oma laturini ottaa noin 80 W aluksi, ja kun akku on täysi, niin se putoaa muistaakseni suuruusluokkaan 1 W.
Akkuni ottaa noin 500 wattituntia ( = puoli kilowattituntia) tyhjästä täyteen. Uudenmaan -Hämeen satunnaisissa maantiematkoissa vain mäessä avustaen se on riittänyt yli 200 km ajeluun. Uskoisin sinun laitteistosi olevan samaa luokkaa .

Jos polkee "tyhjää" eli antaa moottorin auttaa kaiken aikaa, niin silloin akun energia loppuu ennen 100 km saavuttamista."

Tuollainen energiamittari kannattanee hankkia, jotta pääsee selville akkunsa tehosta. :mrgreen:

Sakari