Nojapyörä geokätköilyyn

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko tästä talvipyöräksi ? Onko lumi/jää kokemusta yhtään ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Onko tästä talvipyöräksi ? Onko lumi/jää kokemusta yhtään ?

Ei vielä, uskoisin että on siinä missä muistakin isopyöräisistä. Hitaassa vauhdissa erilainen kuin perus swb. Tasapainoilu vaatii suuremmat liikkeet kuin lyhyempi pyörä, mutta pystymmän ajoasennon vuoksi kropalla tasapainoilu vähän helpompaa.
Mutta kyllä tässä kokemuksia tulee, sen mitä noilla slickseillä uskaltaa kokeilla. Heijastimet puuttuu, lamppua en vihti siirtää ja teräspölyn maustamassa sohjossa sotkeentuu liikaa, eli työmatkoille en talvella tätä ota. Pitää joku talvinen vapaapäivä käydä asiasta tehden heittään lenkki.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hupsista, talviajokokemukset puuttuu vieläkin :oops:
Mutta syy miksi palasin tähän ketjuun on tämä keskustelu jousituskumista: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=2916
Linkitin tähän jatkoksi jos joku joskus pohtii eri kumin tai erilaisen vipusuhteen käyttöä tämän tyyppisessä jousituksessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ei ole ihan huono pistosuojaus tuollaisessa Continental sport contact kumissa. Pyörälenkillä huomasin keskelle kulutus pintaa kiinni jääneen kivensirun. Yritin irroittaa sitä ajaessa kengällä painamalla, mutta ei irronnut. Pysähdyttyäni huomasin ettei se ollutkaan kivi vaan joku pisaran muotoinen metalli roiske. Oli useamman millin painunut kumiin ja oli tiukka vetää sormillakin pois.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pääsipä tämän pyörän nopeus yllättämään postiivisesti. Viikon sisään kaksi identtistä 18,5km lenkkiä samoissa keliolosuhteissa. Toinen tällä ja toinen Highracerilla ( http://www.omanetti.fi/ninajukk/highracer.htm ). Keskinopeus Highracerilla 29,7km/h ja tällä 29,0. Kaikille kysyjille olen arvellut eron olevan 10% luokkaa, mutta eihän tuo noiden kahden otannan perusteella ole kuin reilu 2%. Tässä oli vielä tuo 2-3kg takaboksi extrapainona. Meni pyörän valinta Nokian SM kisoja ajatellen vaikeaksi. Tämän kyydissä viihtyy paremmin, eli 12h ajon tulos luultavasti parempi, mutta taas lyhyemmillä matkoilla tuo higracer on loivemman nojakulman ansiosta nopeampi. Pitää lopullinen päätös tehdä kun saa selvitettyä että mahtuuko tämä isommasti purkamatta autoon...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Uusi harrastus ja uudet kuljetustarpeet. Laiskana miehenä en jaksanut tehdä uutta pyörää vaan värkkäsin metallinpaljastimelle ja lapiolle kiinnityskoukut tähän geopyörään.

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jori »

Olisiko tuollainen metallinpaljastimen kahvaratkaisu toimiva pelastus suoraohjatun triken ohjauksen liikaan ärhäkkyyteen. tuollaisen voisi vaikka vohkia kyynärsauvasta tai jostain. :shock:
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taitaa olla liikaa "klappia" jos ei vedä kyynärtukea remmeillä kiinni. Tässä etsimessä on paikka leveälle remmille:

Kuva

Moni kuulostaa, ainakin vedessä etsiessä, sellaista käyttävän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jousituksena toiminut kumielementti on painunut vähän kasaan. "uutena" ketju hipsi runkorakenteisiin 1-vaihteella, nyt se laahaa sitä vasten 1-vaihteella ja hipsii kakkosella. Ajattelin käyttää kumin irti ja lisätä sen alle palan metalli levyä. Olipa hyvä että päätin alkaa hommiin nyt, vaikka ulkona 28lämmintä. Huomasin nimittäin että runko oli alkanut murtumaan:

Kuva

Olinkin ihmetellyt kun se jousituksen toimiessa "narskui" kuten highracer kun sen runko oli murtunut.
No eipä siinä, haalarit päälle, maalia rappaamaan ja vaurion laajuutta selvittämään. Olin ilmeisesti hionut reunassa olevan hitsaussauman liian pyöreäksi ennen maalausta kun sekin oli murtunut ja molemmin puolin. Putken kyljessä ei murtumaa ollut kuin tuo mikä kuvassa näkyy.

Kuva

Rumahan se on ku mikäkin, mutta pitäisi purkaa puoli pyörää jotta voisi hioa ja maalata kunnolla. Olkoon, ketjuöljyä pistin ruostesuoja-aineeksi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Päivitetääs tätäkin ketjua. Taas kesä ajeltu tällä, varmaan semmonen 2000km maksimissaan tulee kesässä tähän pyörään, kun osa ajoista menee kickbikellä ja muilla pyörillä. Ainoa remontti on ollut vaihdevaijerin vaihtaminen kun katkesi kahvan sisää.
Kumit näyttää ihan hirveiltä :(

Kuva

Continental Sport Contact
Tää on kuitenkin vain kesäkäytössä ollut pyörä. Pyöräkatokseen ei paista aurinko käytännössä koskaan ja talvet pyörä on ollut peruslämpöisessä varastossa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuinka vanhat kumit?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ton takia luovuin noista . Nyt alla Kojakit . Ei halkeile . :mrgreen: Kauppias sanoi ettei kestä kylmässä varastointia , voipi olla hätävale.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulla samat kumit, alkukesällä ostettu. Varmaan se 2000km noillakin ajettu. Kulutuspinta näyttää aika hyvältä mutt vanteen vierestä irtoo lankaa ja vähän näyttää ett se on siitä halkeemassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Kuinka vanhat kumit?

Nyt tuli 3v täyteen. Tuossa kuvan halkeamassa on jo "palkeenkieli", eli pinta irronnut kankaasta ja välissä kuraa :evil:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Toisen kerran katkesi pinna takakiekosta. Edellisestä ainakin 2v aikaa. Kesällä viimeksi kiristelin kaikki. Taitaa olla kiekko nyt elinkaarensa lopussa. Ihmeen hyvin onkin kestänyt näin takapainoisessa pyörässä. Jos ei olisi poikki rataspakan puolelta niin vaihtaisin että saa loppusyksyn vielä pyöräillä, mutta kun on taas rataspakan puolelta.
Elinkaarensa päässä on myös voimansiirto ketjuputkineen. Ketju on venynyt ainakin 2% ja se näkyy kaikissa hammasrattaissa. Vielä vaihteet toimii, mutta ei kannata noilla osilla kasaan laittaa jos pinnan vaihdon vuoksi purkaa.

Eli telakalle odottelemaan motivaatiota/osia ja takaboksin siirto Porkkanaan http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=5083 ja sen virittely siihen kuntoon että voi keväällä ottaa työmatkakäyttöön. Syksy ja talvi menee nyt talvivarustetulla Electra Towniella kuten aiemmatkin viisi(?) talvea.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin