Nojapyörä geokätköilyyn

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jarcco kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tälläistä nojapyörää pitäisi jonkun valmistaa! :D

http://www.rans.com/bicycles/xstream-26.html

Olisko tää lähimpänä. Tosin ilman joustoa.

Olis varmaan, mutta keskiötä ei ole uskallettu laittaa emäputken etupuolelle, luultavasti siksi että voi käyttää vannejarrua. Yleensä sarjatuotantomallit ovat monien kompromissien summa.

Lisäksi RANS:lla on joku pakonomainen tarve laittaa vetopuolelle ohjainrulla vaikka ajogeometrian kärsimättä ketjun voisi vetää suoraakin :roll: Mutta lähimpänä kaupallisista valmisteista tuo on.
Jos jättää rengaskoon huomioimatta niin HPV:n Spiritistä löytyy nuo kaikki kolme yhtäläisyyttä:

Kuva

Kammet emäputken etupuolella, jousitus ja suora ketjulinja...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sain etujarrun ja vaihteet "iskuun". Koeajon perusteella asettuu nopeudeltaan CLWB:n ja Highracerin välimaastoon, ihan ennakko-odotuksien mukaan. Näyttää olevan että huippunopeus tehdään nojakulmalla.
Ohjaus tuntuma on hyvä ja looginen, vaikka sen keskittävä voima onkin "väärä". Keskittyminen tapahtuu hyvin pitkälti tangon ja käsien painon vaikutuksesta, pyörä oli hyvin hankala ajaa aluksi suoraan kun tanko oli vähän vinossa. Haukkaus ilmiö helpottaa tiukan käännöksen tekemistä, ohjaamiseen ei tarvi käyttää voimaa kun tanko kääntyy itsestään :) "nelinumeroisella" autotiellä U-käännös onnistuu helposti ja joskus jopa pyörätiellä.
Jousitus on hyvä, ei pompota polkiessa ja joustaa sen verran että töyssyt tuntuu enempi etu- kuin takarenkaan kohdalla.
Tässä kuvassa näkyy ajoasento

Kuva

ja jousituksen toiminta. Kuskin paino saa takahaarukan joustamaan noin sentin kun vertaa kuvaan jossa on pelkkä pyörä. Tässä taas kuva jossa jalka on maassa:

Kuva

Tuosta näkee että pyörä on hyvin helppo pitää pystyssä ja mahdolliset sivuluisutkaan ei johda välttämättä kaatumiseen. Jalkaterä asettuu maahan juuri painopisteen kohdalle ja jalka on sopivasti koukussa. Myös kevyt potkuttelu on mahdollista.

Mä oon selvästi sitä ihmistyyppiä joka tykkää pitkistä pyöristä ja pystyhköistä nojakulmista :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Hieno siitä tuli..
nojapyöräksi äärettömän sopusuhtaisen näköinen kokonaisuus kuskin kanssa.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja irakas »

On todella pelkistetty ja puhdaslinjainen! :D

Mitotukseltaan aika lähellä minun Sh4:ää:

Kuva

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Värkkäsin takaboksin paikoilleen. Hieman olisi liukukiskoista saanut tulla pidemmät, ei mahdu kansi ihan kokonaan aukeamaan.
Äänimaailma muuttui odotetusti. Asfaltilla äänetön, soralla "kumisee". Kun boksi työnsi taemmas ja painatti kannesta kädellä oli se vähän hilaisempi, eli osa äänistä tulee liuista. Sisältönä oli kävelykengät. Jos nyt jonkunlaisen ricterin asteikon äänille tekee niin että boksiton pyörä on 0 ja oma kinnerini tuulilasilla 10 niin sijoittuu tuonne 2-3:n paikkeille. Eli varsin siedettävä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Laitetaan nyt kuvat takaboksi kiinnitettynäkin:

Kuva

Tässäkään ei ole mitkään tehokkaat jarrut, vaikka levyjarrut ovatkin. 160mm levy, 26" rengas ja vaijeritoimisuus ei siis johda V-jarrun veroiseen jarrutustehoon/tuntumaan, JOS v-jarru on puhdas ja hyvin säädetty.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

on se vaan hieno. 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

on se vaan hieno. 8)

Kiitos kiitos :wink: joko tulet kohta koeajolle?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Shiman vaijerijarrut mullakin on eres pyörässä. Mutta ne on älyttömän tarkat niistä jarrupaloista, minkä kovuset sinne laittaa. Itse käytän pehmeitä , kun purevat tiukimmin. :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Shiman vaijerijarrut mullakin on eres pyörässä. Mutta ne on älyttömän tarkat niistä jarrupaloista, minkä kovuset sinne laittaa. Itse käytän pehmeitä , kun purevat tiukimmin. :roll:

Eikä vaijerien vaikutustakaan voi vähätellä. Mulla on vaijereina näitä "teräs vasten terästä" vaijereita hyvin öljyttynä, silikonipintaiset olisivat parempia. Toisaalta, samoja vaijereita olen käyttänyt V-jarruissakin, eli niiltä osin ovat vertailukelpoiset.
Mut näillä mennään nyt ja tuunataan jos tarvetta ilmenee. to-pe akselilla olisi tarkoitus käydä muutamalla geokätköllä tällä pyörällä. 60-70km arviolta tulee pyörän päällä istumista, noista 10-20km soratiellä. Penkin pemuste ja teline navigaattorille tankoon vielä puuttuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Kun on pelit ja vehkeet ja kokemusta pään sisäpuolella, syntyy näköjään äkkiä kaunis pyörä.

En uskonut aluksi, että kannattaisi geokätköilyyn rakentaa erikseen pyörä. Jos itse olisin ryhtynyt sellaiseen, olisin varmaan löytänyt noin 1923 kätköä ennen sen valmistumista, vaikka bussilla/kävelemällä/romupyörällä etsiskellen.

Tulee jo mieleen ehdottaa, että voisit tehdä tilaustöinä ratkaisuja meille tumpeloille, tuntihinnalla.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

En uskonut aluksi, että kannattaisi geokätköilyyn rakentaa erikseen pyörä. Jos itse olisin ryhtynyt sellaiseen, olisin varmaan löytänyt noin 1923 kätköä ennen sen valmistumista, vaikka bussilla/kävelemällä/romupyörällä etsiskellen.

No tuskin tämä pelkkään geokätkö käyttöön tulee jäämään. Semmoinen yleispyörä jossa on aina tavaraboksi mukana, eli voi tehdä "pyöräretkiä" "pyörälenkkien" sijaan ja käydä kaupassa ilman että tarvii erikseen lähtiessä siihen varautua. Jousitusta olen myös kaipaillut kun tuo työmatkan pinta huononee vuosi vuodelta ja muutenkin alkaa lähialueiden hyväpintaiset tiet olla jo huolella kahteltuja.
Mukavempi rakentaa ihan uusi, uusilla kulutusosilla, kuin alkaa kunnostamaan vanhaa joka ei välttämättä edes istu nykyisiin tarpeisiin.

optimistx kirjoitti:

Tulee jo mieleen ehdottaa, että voisit tehdä tilaustöinä ratkaisuja meille tumpeloille, tuntihinnalla.

Mulla on palkkatyö erikseen. Mukavempi vapaa-ajalla rakennella itselle kuin käyttää sitä lisäansioiden hankkimiseen. Ihan eri asia olisi jos olisin työttömänä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mikäs kikkare se joustoelementti oli. En ainakaan pikalukemisella keksinyt sieltä kotisivulta tätä juttua.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Mikäs kikkare se joustoelementti oli. En ainakaan pikalukemisella keksinyt sieltä kotisivulta tätä juttua.

Se on tommonen yleismallin kannatin kumi:

Kuva

Kuvassa tuo joka ei ole pussissa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ensimmäinen tosi koitos takana. Hyvä tästä tuli. Paluumatkalle sattui (epä)onneksi vielä 10km vasta lanattua soratietä. Osa tästä niin mäkistä että alamäissä piti nousta pystypyöräasentoon ja roikottaa jalkoja että uskalsi laskea. Higraceri ois varmasti pitänyt taluttaa, mutta CLWB:llä olisi ollut ajo varmemman tuntuista. No, pyörä ja kumit kesti ja tuota huonommille teille ei ole tarkoitus lähteä joten riittävän hyvä on.
Koko reissu 45km ja aikaa kului liki neljä tuntia. Oikeastaan siis ihan sama meneekö siirtymät 20, 24 vai 26km/h keskinopeudella. Tällä ajo mielekästä, tuuli ei ota liikaa ja ei tosiaan tarvi sorateitäkään pelätä. Soralta asfaltille tullessa oli hyvä pölyisestä kumin pinnasta katsoa kuinka leveä pinta tiehen ottaa. Aika liki samalta näytti kuin Kojakeissakin, takana leveämpi ja edessä kapeampi kuin highracerissa.
Jousitus kumin liitospintoja pitää voidella kun meinas välillä nitistä ja takavaihtaja vaihtaa. Voi olla että vaihteiden epämääräinen vaihtuminen suurelta osin johtuu pitkästä vaijerista, mutta ei sitä ainakaan paranna väljäksi kulunut vaihtajakaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin