Sivu 1/5

Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 16 Elo 2012, 13:04
Kirjoittaja jviirret

HUOM, kotisivut siirtyneet, joten kuvat ja linkit ei välttämättä toimi. Uusi osoite: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/geocache.htm

Tämmöstä ideaa olen tässä kesän ajan päässäni pyöritellyt, jospa kelit kohta viilenisi sen verran että vihtii vetää haalarit päälle ja alkaa toteuttamaan: Suora lainaus sivuiltani: http://www.kotinet.com/ninajukk/geocache.htm

"Uusi harrastus, geokätköily, on vetänyt pyöräretket aiempaa useammin sorateille ja korostanut tarvetta kuljettaa varusteita mukana. Tällaiseen käyttöön minulla ei juuri nyt oikein pyörää ole. Highracerista puuttuu jousitus, kuljetuskapasiteettia ja ajoasentokin on vähän liian "agressiivinen". CLWB onkin päätynyt alle useimmille reissuille, mutta siihenkään ei saa oikein riittävästi tavaraa mukaan. Lisäksi asfalttisilla siirtymätaipaleilla voisi olla nopeampikin.
Näillä lähtökohdilla olen päässäni suunnitellut takajousitettua 26/26" rengastuksella olevaa CLWB:tä. Takapää hyvin paljon samanlainen kuin tässä Sinner Demon 20/26:ssa:"

Kuva

Etupää taas kuten omassa CLWB:ni, mutta 26" renkaalla ja haarukalla. 155mm kammet joiden välissä eturengas kääntyy, ketjuvaihde ja levyjarrut."

Kaupallisena ei taida ihan tällaista olla olemassakaan?

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 16 Elo 2012, 13:39
Kirjoittaja tavasti

Jos kuski ei istu takarenkaan päällä, niin onko silloin kysessä LWB? Ja jos tekee CLWB:n, niin kuinkas korkea tulee?


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 16 Elo 2012, 14:53
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Jos kuski ei istu takarenkaan päällä, niin onko silloin kysessä LWB?

Käytän tässä nyt näitä käsitteitä:
LWB=kammet ovat emäputken takapuolella niin paljon ettei kääntyvä rengas osu kampiin.
SWB=kammet ovat emäputken etu-/yläpuolella niin paljon ettei kääntyvä rengas osu kampiin
CLWB=kammet ovat emäputken yhteydessä ja eturengas kääntyy niiden välissä. Kaupallisissa yleensä tätä kontaktia väistellään, mutta ne olisivat ajokelpoisia vaikka kemmen ja renkaan välinen etäisyys olisi pienempi.
Minusta tuo on paljon yksikertaisempi tapa määritellä näitä kuin mikään tiukkaan rajattu akseliväli.

tavasti kirjoitti:

Ja jos tekee CLWB:n, niin kuinkas korkea tulee?

Epäilen että pääsen aika lähelle Sinner Demon 2026 geometriaa, tosin yläohjauskella:

Kuva

Tuossahan on edessä joustohaarukka ja rakenne muutenkin niin väljä että kammet ei ota kääntyvään eturenkaaseen. Jäykällä haarukalla ja tiukalla mitoituksella sama kampikorkeus pitäisi olla teoriassa saavutettavissa myös 26" renkaalla.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 16 Elo 2012, 17:18
Kirjoittaja Jarcco

Tuossa kiusaksi mun ehdotus sorapyöräksi: http://lightfootcycles.com/products-ove ... d-bicycle/
Kuva


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 16 Elo 2012, 19:01
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Tuossa kiusaksi mun ehdotus sorapyöräksi:

Varmaankin, mutta kun ajosta 70-90% on kuitenkin edelleen asfaltilla. Siksi ajattelin että alle tulee hyvin rullaavat renkaat ja jousitus. Toinen käyttökohde on vähälumiset työmatkat.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 16 Elo 2012, 21:29
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tuossa kiusaksi mun ehdotus sorapyöräksi:

Varmaankin, mutta kun ajosta 70-90% on kuitenkin edelleen asfaltilla. Siksi ajattelin että alle tulee hyvin rullaavat renkaat ja jousitus. Toinen käyttökohde on vähälumiset työmatkat.

Jukka

Ei laadukkaat paksut kumit huonosti rullaa kovemmilla paineilla. Mulla on ollut Sinnerin kaltainen nojapyörä (on runko edelleen) ja pitkä 2x26", joista jälkimmäinen oli paljon mieluisampi ajaa soralla. Nopeudessa ei ollut eroa. Talvella taas on mukava kun jalat on lähellä tienpintaa jos ja kun etupyörän ote irtoaa...

On tuo ideasi silti kokeilemisen arvoinen ja mielenkiinnolla seuraan :D


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 17 Elo 2012, 06:38
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Ei laadukkaat paksut kumit huonosti rullaa kovemmilla paineilla.

Joo, ei, mutta ollakseen järkevän painoinen sen paksun pitää olla ohut. Siis ohut seinäinen :) Siinä kärsii kestävyys. CWB:ssä on takana bigapple, hyvin kevyesti rullaa, mutta pistosuojaukseen en ole tyytyväinen.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 19 Elo 2012, 10:31
Kirjoittaja Pastori

Ei ihan samanmoinen, mutta hilpeä tämä Vi Vuongin rakkeinen ennen pythoneihin siirtymistä.


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 24 Elo 2012, 12:43
Kirjoittaja jviirret

Höpötykset sikseen ja hitsaan. Tämän verran sain pyörää aluilleen:

Kuva

Jonkunlaisen painoarviotaulukon tein pyörän kotisivulle( http://www.kotinet.com/ninajukk/geocache.htm ) ja näyttäisi että semmoinen 18kg pyörä olisi tulossa. Todennäköisesti ylittyy.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 25 Elo 2012, 10:21
Kirjoittaja pketola

Geokätköilyä ajatellen viritin Sohviin (kmx) 6 millin rautalangasta pyörälaukkutelineen, ja hain klaasolssonilta 12 euron näppärän pyörälaukun. Siinä kulkee kaikki tarvikkeet sopivasti mukana. Kaupallisen samantyyppisen "pannier rackin" saa noi 80 eurolla... ;-)

Gps-laitteena on pieni ranteessa kulkeva härveli, jonka saa tarranauhalla etupalkkiin näkösälle.


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 25 Elo 2012, 11:01
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Minkälaisella saumalla hitsasit nuo akselin korvakot tuohon neliskanttiin?
lähinnä sitä miten se liitos on nitoutunut..

itsekkun ei uskalla liittää oikeastaan mitään suoraan toisen jatkoksi ellei saumaa saa paljoa..(monesta suunnasta tai jotain :lol: )


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 25 Elo 2012, 13:46
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

Minkälaisella saumalla hitsasit nuo akselin korvakot tuohon neliskanttiin?
lähinnä sitä miten se liitos on nitoutunut..

itsekkun ei uskalla liittää oikeastaan mitään suoraan toisen jatkoksi ellei saumaa saa paljoa..(monesta suunnasta tai jotain :lol: )

Siihen päähän vaan hitsasin, kahdelta puolen. Aiemmissa pyörissä on kestänyt, tässä tosin noiden korvakoiden muoto sellainen että saumaa ei ole vaihtajan puolella aivan yhtä pitkästi. Levyjarrukorvakko tukee toisella puolella. Kuvassa sauman pituus näyttää todellista lyhyemmältä.

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 27 Elo 2012, 13:43
Kirjoittaja jviirret

Sen verran sain tätä kasaan että alkaa vaikuttamaan hyvältä. Kammet n. 70cm, penkki n.60cm ja akseliväli 165-170cm. Keulakulma 60astetta. Lopullinen paino vähintään 18kg+lokarit ja jalusta:

Kuva

Eli hyvin paljon samanlainen kuin tämä musta oli:

Kuva

Ei tarvi siis koeajaa ennen viimmeistelyä ja maalausta, ajettava tulee ;)
Lisää diipadaapaa kotisivullani:http://www.kotinet.com/ninajukk/geocache.htm

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 27 Elo 2012, 19:43
Kirjoittaja jviirret

Piti jo aiemmin kysyä, mutta kysytäänpä nyt. Onko jollakin ehdottoman varmaa ja hyvää kumisuositusta tällaiseen käyttöön? Käyttö siis 90/10 tai 80/20 asfaltilla/soralla. Painolla ei merkitystä, kunhan rullais hyvin ja kestäis soralla ajon. Kojakitkin on kyllä vähäiset soralla ajot kestäneet, ois tavallaan tuttu ja turvallinen valinta, vai onko jollakin huonoja kokemuksia niiden kestävyydestä?

Jukka


Re: Nojapyörä geokätköilyyn

Lähetetty: 27 Elo 2012, 19:54
Kirjoittaja Nojanalle

Tilasin itselleni ensi kesäksi Contimentali Travel Contact kokoa 47-559. Kun aikomukseni on ensikesänä tehdä reissua myös enenmän sorateillä . Marraskuussa kuulemma tulee Uimoselle, ei ollut ihan varastotavaraa. Maksavat 35€/kpl. Vähän kalliinmat kuin nykyiset Sport Contact. Mutta näissä luvataan suurempi kuormituskestävyys, eikä vienrintä vastus kauheesti muutu. Mutta viilto suojaus sivuissa ja pinnassa, voi sopia myös geokätkeilyyn. :lol: