Lyhytrunkoinen nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Huoh, näyttää näppärältä, mutta käytännössä pääsee helpommalla kun ostaa 50x1,5 putkea rungoksi ja 30x15x1,5 putkea takahaarukaksi. Ei pyörän saaminen nojapyörän näköiseksi ole vaikeaa, mutta jos tehdään järkevät säädöt penkkiin ja stemmiin. Tehdään toimivat vaijerien kiinnitykset, jalusta, tarakka, jarrut... Niin parempi lähtökohta on alusta asti itse tehty runko ja lopputuloskin siistimmän näköinen.

On tässä yksi etu ja se on siinä ettei emäputkea tarvi alkaa sovitteleen oikeeseen kulmaan ja poraamaan putkeen reikää. Mutta kuten jo tuli sanottua niin näin olis pitäny 2010 modata mun maasturia jotta siitä olis tullu edes puoliksi järkevä nojakki. Jätin tekemättä.

Toistaalta tuon hitsauksen vois tehdä vähemmällä räkimisellä... ja penkin kunnolliseksi.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Huoh, näyttää näppärältä, mutta käytännössä pääsee helpommalla kun ostaa 50x1,5 putkea rungoksi ja 30x15x1,5 putkea takahaarukaksi. Ei pyörän saaminen nojapyörän näköiseksi ole vaikeaa, mutta jos tehdään järkevät säädöt penkkiin ja stemmiin. Tehdään toimivat vaijerien kiinnitykset, jalusta, tarakka, jarrut... Niin parempi lähtökohta on alusta asti itse tehty runko ja lopputuloskin siistimmän näköinen.

On tässä yksi etu ja se on siinä ettei emäputkea tarvi alkaa sovitteleen oikeeseen kulmaan ja poraamaan putkeen reikää.

Ja saa lopputulokseski nojapyörän jossa istumakorkeus on luokkaa yksi metri :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

On tässä yksi etu ja se on siinä ettei emäputkea tarvi alkaa sovitteleen oikeeseen kulmaan ja poraamaan putkeen reikää.

Ja saa lopputulokseski nojapyörän jossa istumakorkeus on luokkaa yksi metri :roll:

Jep. Jos leikaa alaputken irti niin tulee penkki kyllä korkealle, korkeammalle kuin "stickbike" nojakeissa.

Itse olisin nappassu veks yläputken ja tuunannu alaputken ympärille sitten takapään uusiksi. Vähän kuin mitä nyt Vendetta-kopion suhteen olen tekemässä. Itse asiassa Kuwaharan rungosta vois ehkä tehdä kakkosversion jos tää eka onnistuu hyvin. Siinä on runko kyllä kunnon materiaalia ja taatusti riittävän jäykkä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin