Lyhytrunkoinen nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Jos ihmisen painopiste on vatsassa oma navan takana, niin okin pyörässä se on lähes suoraan pyörän takanavan yläpuolella. Jyrkässä ylämäessä etupyörä sutii?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Jos ihmisen painopiste on vatsassa oma navan takana, niin okin pyörässä se on lähes suoraan pyörän takanavan yläpuolella. Jyrkässä ylämäessä etupyörä sutii?

Näyttää takavedolta :roll: Tosin kuvan perusteella näyttää siltä että ketjua joutuu ohjaamaan niin veto kuin paluupuolellakin välipylpyröillä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

oki kirjoitti:

Projekti jatkuu
tässä olisi kuva tämän hetkisestä tilanteesta

Kuva
Näyttää vähän pystyltä tuo istuimen hyllyosa. On todennäköistä, että joudut nostamaan takaosaa hiukan ylemmäs, jottei hyllyn etureuna paina takareisiin. Sopiva hyllyosan asento ampuu vain vähän kampikeskiön yläpuolelle.

Kampipuomin emäputken puoleinen pää näyttää ohuelta ja kiinnitys huteralta. Tämä on ketjuvoimien takia melkoisen kovasti rasitettu kohta. Jos olisin itse valinnut noin ohuen putken puomiputken tyvipään rakenteeksi, tekisin tyvipäähän loivan mutkan siten, että puomin tyvipää kiinnittyisi rungon linjaan niin kauas oikeaan reunaan, kuin mahdollista, jotta etäisyys kiinnityksen ja ketjulinjan välillä minimoituisi. Tämä pienentää ketjuvoimien aiheuttamaa puomin kuormitusta ja sen aiheuttamaa puomin taipumaa oikealle polkemisen tahdissa. Ketjuvoima taivuttaa puomia oikealle ja vasemmalla jalalla polkaisu vielä tehostaa tätä.

Viimeksi muokannut jori, 29 Elo 2012, 12:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

Näyttää takavedolta :roll:
...
Jukka

:oops: Totta. Olin tehnyt hyvin samantapaisen ratkaisun aiemmin ja haaveilin siihen etupyörään sähkömoottoria, mutta ajatus kompastui sutimisen pelkoon. Näin aamulla aivojeni kaikkia osia ei ollut vielä käynnistetty Pirkka-kahvilla, joten sallinette mokailuja. (iltapäivän mokailuihin täytynee kehitellä jokin muu syy)
Mutta eikö silti okin pyörän painopiste ole aivan liian takana, jolloin ohjaus voi luistella vinksin vonksin yms häikkää?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

optimistx kirjoitti:

Mutta eikö silti okin pyörän painopiste ole aivan liian takana, jolloin ohjaus voi luistella vinksin vonksin yms häikkää?

Takanahan tuo on. Akselipainot taitavat asettua summittain 2/3-1/3 tasoille. Tämä tekee etujousituksesta vähän ylijäykän ja on muutenkin konstruktiivisesti vähän hassu jäykän takapään kanssa. Mutta jostainhan tämä nojapyöräharrastus on aloitettava. Parannuksia voi tehdä sitten myöhemmin, eikä täydellistä pyörää ole olemassakaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Mutta eikö silti okin pyörän painopiste ole aivan liian takana, jolloin ohjaus voi luistella vinksin vonksin yms häikkää?

Takanahan tuo on. Akselipainot taitavat asettua summittain 2/3-1/3 tasoille. Tämä tekee etujousituksesta vähän ylijäykän ja on muutenkin konstruktiivisesti vähän hassu jäykän takapään kanssa.

No höpsistä :D Tässä istuttiin liki yhtä takana:

Kuva

ja eturengas yli puoli metriä edempänä. Ei mitään ongelmia. Minusta tuo näyttää vain hieman takapainoisemmalta kuin pystyhkössä asennossa ajettava maastopyörä, eli keula saattaa olla ihan sopivan jäykkä. Useammin nämä SWB:t näyttää liian etupainoisilta ja kun silmä tottuu siihen niin sitten hiemankin takapainoiset näyttää keulivan ihan justiinsa :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Mutta eikö silti okin pyörän painopiste ole aivan liian takana, jolloin ohjaus voi luistella vinksin vonksin yms häikkää?

Takanahan tuo on. Akselipainot taitavat asettua summittain 2/3-1/3 tasoille. Tämä tekee etujousituksesta vähän ylijäykän ja on muutenkin konstruktiivisesti vähän hassu jäykän takapään kanssa.

No höpsistä :D Tässä istuttiin liki yhtä takana:

Kuva

ja eturengas yli puoli metriä edempänä. Ei mitään ongelmia. Minusta tuo näyttää vain hieman takapainoisemmalta kuin pystyhkössä asennossa ajettava maastopyörä, eli keula saattaa olla ihan sopivan jäykkä. Useammin nämä SWB:t näyttää liian etupainoisilta ja kun silmä tottuu siihen niin sitten hiemankin takapainoiset näyttää keulivan ihan justiinsa :D

Eihän sinulla ole tuossa etujousitusta. 50 kg kuormalle tarkoitettu jousitettu etupää 30 kg akselipainon nojapyörässä on minusta konstruktiivisesti hassu. Tai ehkä sitten ei. Korkea painopiste helpottaa rotvallien ylitystä. Paksu rengas kuitenkin tarvitaan takapyörässä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Eihän sinulla ole tuossa etujousitusta.

Joo, ei. Olisi pitänyt suunnata kommenti enempi optimistixille :oops: Riippuu vähän keulan kunnosta miten se tuossa toimii. Mun pyörä olisi liian kevytkeulainen joustohaarukoille.
Taitaa olla aika yleinen ongelma nykypäivän roskalavoilla kiertelijöille ettei jäykkäkeulaisia aihioita ole tarjolla :( Kaikissa halvoissa "maastopyörissä" kun on jonkunlainen jousitus ja runko geometria sen mukainen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja oki »

Hei
Kiitti kommenteista.
Mutta jostain se on aloitettava tuo pyörän rakentelu. Toisaalta en vielä tiedä , että kestääkö selkäni ajaa nojapyörällä. Pystypyörällä en voi ajaa montaakaan kilometriä . Ajatuksen nojapyörän tekoon ja testaamiseen sain kun eräänä sunnuntaina tuli nojapyöräiliä vastaan Limingassa partaan tiellä. Laitan lisää kuvia kun projekti etenee. Viesteissänne tuli hyviä vinkkejä, katson mitä niistä voin toteuttaa tässä projektissa. :?: :!: :D
terveisin: Oki

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

oki kirjoitti:

Toisaalta en vielä tiedä , että kestääkö selkäni ajaa nojapyörällä.

Kyllä foorumilta on yleensä järjestynyt koe ajo mahdollisuus. Rohkeasti vain kysymään, saapahan ainakin jotain osviittaa kestääkö selkä vai ei. Tosin komppaan perään heti jviirreet:in vakio vastausta: nojakilla pitää ajaa pitkälti ennen kuin osaa sanoa toimiiko se itselle vai ei.

Lainaus korjattu, msk

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja oki »

Ei riemulla rajaa, kun nojapyörällä ajaa.
Projekti on nyt valmis testiajoon, olen ajanut jopa 200m ilman kaatumista.
Ohjaus on tosi kiikkerä, tanko vääränlainen.
Täytyy saada ranteet samaan asentoon, kuin pystypyörässä. Näin ajettavuus varmaan paranee.
Ei muuten keuli, eikä ole liian takapainoinen.Kestäisi varmaan selkänojaa kallistaa tuohon 130 asteeseen .
Tässä kuva komeudesta. :mrgreen:

2012-08-30 13.10.11.jpg
2012-08-30 13.10.11.jpg (172 KiB) Katsottu 2401 kertaa

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Noniin :D aika vähällä ketjunohjauksella pelittää, varmaan vetopuolenkin voisi vetää suoraksi.

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja oki »

Syväri kirjoitti:

Noniin :D aika vähällä ketjunohjauksella pelittää, varmaan vetopuolenkin voisi vetää suoraksi.

Jep
Varmaan voisikin, mutta kun tuo ohjari on takarattaan vaihtajasta niin oli molemmat helppo laittaa noin.

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja tavasti »

oki kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Noniin :D aika vähällä ketjunohjauksella pelittää, varmaan vetopuolenkin voisi vetää suoraksi.

Jep
Varmaan voisikin, mutta kun tuo ohjari on takarattaan vaihtajasta niin oli molemmat helppo laittaa noin.

Ei taida vaihtajan pyörät kestää vetopuolella, eli kun lujaa polkaisee niin kuuluu rusaus ja kirous.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

oki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 311
Liittynyt: 20 Elo 2012, 12:18
Paikkakunta: Liminka

Re: Lyhytrunkoinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja oki »

tavasti kirjoitti:
oki kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Noniin :D aika vähällä ketjunohjauksella pelittää, varmaan vetopuolenkin voisi vetää suoraksi.

Jep
Varmaan voisikin, mutta kun tuo ohjari on takarattaan vaihtajasta niin oli molemmat helppo laittaa noin.

Ei taida vaihtajan pyörät kestää vetopuolella, eli kun lujaa polkaisee niin kuuluu rusaus ja kirous.

Ei olisi vetopuolelle ollut pakkolaittaa ohjaria ,mutta kun oli valmis niin laitoin täytyy poistaa jos ei kestä.

Sellaista ei olekaan mitä ihminen ei pystyisi rakentamaan

Vastaa Viestiin