Köyhän miehen Vendetta MBB

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Tuosta alumiinin hitsauksesta ja välineistä voisit kertoa tarkemmin, kiinnostaa varmaan monia.

Ehdin jo kännyllä kirjoittaa reissun päältä sepostuksen mutta se näköjään hukkui bittiavaruuteen...

Eli en käytä puikkokonetta vaan AC/DC TIG-hitsauslaitetta. Sillähän hitsataan kuin asetyleeni-kaasulla käyttäen lisäainepuikkoa tarpeen mukaan, liekki vaan on vähintään yhtä kuuma mutta lämmittää ympäristöä erittäin vähän. Näin teräksiä kuten peltitöitä hitsattaessa materiaali ei vetele juuri lainkaan.

Alumiinia hitsataan siis AC-virralla. Onnistuu Argon-suojakaasulla ja mustalla volframi-kärjellä mutta hifistelijät vaihtaa kärjet vihreisiin ja suojakaasunkin ehkä vielä sopivampaan. Hetken otti että ymmärsi milloin alumiini on riittävän kuumaa että saumaa syntyy... teräkset kun vaihtaa väriä punaisen suuntaan, alumiini vaan muuttuu "märäksi".

Kävin tuossa hakemassa Woikoskelta 2.5 kg:a 2mm:n alumiinipuikkoja ja saman verran vastaavia mustalle raudalle. Nämä ja kolme vihreetä 2.5mm:n kärkeä maksoivat melkein satkun joten puikkoja lienee lähes loppuiäksi varastossa. Samalla koppasin romiskolta alumiiniputkia ja lattaa, niistä ottivat kokonaisen vitosen.

Ei tule siis tämä runkoprojekti kovinkaan hinnan kiroihin... en tarvi edes kaupallisia stemmejä kun sain paksumpaakin putkea Vendetta-tyyliin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

http://www.tsr.fi/tutkimustietoa/tata-t ... textsize=2

Alumiinin hitsaushuuruille altistumisen vaikutukset keskushermoston toimintaan

Suomessa arviolta tuhat työntekijää hitsaa alumiinia pääasiallisena työnään. Alumiinia pääsee hengitysilman mukana keuhkoihin, kun sitä hitsataan ilman erityisiä suojelutoimia. Keuhkoihin päässyt alumiini jää elimistöön pitkäksi ajaksi ja siksi sitä kertyy altistavissa työoloissa vähitellen yhä enemmän. Tätä ei ole aikaisemmin tiedetty. Myöskään altistumisen torjunnan edellyttämistä teknisistä ratkaisuista ja henkilönsuojaimista ei ole ollut saatavilla riittäviä käytännön tietoja.

Työterveyslaitoksen aikaisemman tutkimuksen (Alumiinille altistuminen työssä ja terveys, 1992) mukaan suojautumaton altistuminen alumiinihitsauksen huurulle saattaa ajan mittaan aiheuttaa keskushermoston toiminnan häiriöitä. Varmaa tietoa vaaran luonteesta tai turvallisen altistumisen tasosta ei kuitenkaan saatu. Tällä tutkimuksella pyritään hankkimaan lisävalaistusta asiaan. Tutkimus kohdistuukin työpaikkoihin, joissa on pitkät perinteet alumiinin hitsauksessa, ja työntekijöihin, joilla on mahdollisimman pitkä työhistoria alumiinin hitsaushuurulle altistavissa tehtävissä. Esiselvityksen mukaan alumiinin MIG-hitsaus johtaa elimistön alumiinikuorman lisääntymiseen, kun taas TIG-hitsauksessa altistuminen on suhteellisen vähäistä. Tutkimus koskee nimenomaan MIG-hitsaajia.

Tutkimuksen tavoitteena oli toisaalta alumiinialtistumisen terveydellisten seuraamusten tutkiminen, toisaalta ohjeiden laatiminen ilman epäpuhtauksille altistumisen torjumiseksi sekä työntekijöiden altistumisen ja terveyden seurantaa varten.

Kaikkiaan 65 aktiivia alumiinihitsaajaa ja 25 aktiivia mustan raudan hitsaajaa kymmenestä yhteistyöyrityksestä tutkittiin neuropsykologisin menetelmin, neurofysiologisesti ja oirehaastattelulla. Elimistön alumiinikuorman selvittämiseksi seerumista ja virtsasta määritettiin alumiinipitoisuus.

Turvallisuusohjetta varten yhteistoimintayrityksissä selvitettiin työoloja ja torjuntatekniikkaa työpaikkakäyntien yhteydessä. Tietoa ja kokemuksia koottiin sekä puutteellisuuksista että hyväksi todetuista ratkaisuista. Työpaikkoja informoitiin muun muassa suojeluvälineistä.

ALTISTUMINEN

Verrokkihitsaajien seerumin alumiinipitoisuudet olivat 0,04-0,19 umol/L ja virtsan 0,1-1,6 umol/L. Alumiinihitsaajilla seerumin alumiinipitoisuus vaihteli 0,06-1,0 umol/L ja virtsan 0,3-27,6 umol/L. Työhistorian pituus alumiinihitsauksessa oli enimmillään 23 vuotta; eniten altistuneella kolmanneksella se oli keskimäärin 12,5 vuotta. Seerumin alumiinipitoisuus ja virtsan alumiinipitoisuus korreloivat keskenään ja kumpikin korreloi työn kokonaiskestoaikaan. Siten myös tämä tutkimus osoitti alumiinin kiistatta kertyvän hitsaajan elimistöön ajan mittaan.

ALUMIININ KESKUSHERMOSTOVAIKUTUKSET

Monipuolisten psykologisten testien tulosten perusteella alumiini heikensi eniten sellaisia testisuorituksia, jotka vaativat tarkkaavuuden ylläpitämistä erityisesti tehtäessä kahta asiaa samanaikaisesti. Altistuminen näytti vaikuttavan myös visuokonstruktiiviseen päättelyyn ja näkömuistiin. Löydökset viittasivat lieviin, mutta selviin häiriöihin aivojen tietojenkäsittelyprosessin eri osavaiheissa, mahdollisesti niin sanotussa työmuistissa. Aivosähkörekisteröinnissä todettiin viitteellinen yhteys otsalohkon hitaan toiminnan ja virtsan alumiinipitoisuuden välillä (muutos oli samanlainen kuin mainitussa aikaisemmassa tutkimuksessa). Lieviä yleishäiriöitä ja ärsytykseen viittaavia hetkellisiä muutoksia esiintyi yleisemmin eniten altistuneiden ryhmässä. Tässä tutkimuksessa erityisesti väsymystä ja unohtelua koskevat oireet olivat yleisempiä eniten alumiinille altistuneilla henkilöillä.

Askeltavan erotteluanalyysin avulla oli mahdollista erottaa neljä neuropsykologista muuttujaa, kaksi EEG-muuttujaa ja yksi oirehaastattelun subjektiivinen oire, jotka erottelivat parhaiten eniten alumiinille altistuneet hitsaajat altistumattomista verrokkihitsaajista. Näitä muuttujia koskevien henkilötulosten perusteella laskettiin yksilölliset erottelupisteet, joita käytettiin altistumis-vaikutustarkastelussa. Kun elimistön alumiinikuorma nousi tasolle, joka vastasi seerumin alumiinipitoisuutta 0,2-0,4 umol/L ja virtsan alumiinipitoisuutta 3-6 umol/L, niiden henkilöiden osuus, joilla oli "vaikutuksiin viittaava" määrä erottelupisteitä, lisääntyi hyppäyksenomaisesti. Suuremmilla altistumistasoilla ei nousua enää tapahtunut, mikä mahdollisesti johtui tutkittujen henkilöiden ryhmässä tapahtuneesta valikoitumisesta. Edellä olevan perusteella voidaan alustavasti esittää, että terveysperusteinen riskiraja elimistön alumiinikuormalle (alumiinihitsaajilla) on 3-4 umol/L alumiinia virtsassa tai 0,20-0,25 umol/L alumiinia seerumissa.

Tutkimuksen tulokset vahvistavat aikaisempia havaintoja. Tutkitut alumiinihitsaajat olivat terveitä ja todetut vaikutukset olivat lieviä oireettomia muutoksia tai ryhmien välisiä eroja. Lisääntyneet alumiinikuormat MIG-hitsaajilla voivat aiheuttaa kognitiivisten prosessien häiriöitä, näitä häiriöitä vastaavia koettuja keskittymis- ja muistamisvaikeuksia sekä muutoksia aivosähkötoiminnassa.

TURVALLISUUSOHJE

Hankkeessa laadittu turvallisuusohje sisältää perustiedot alumiinin hitsauksessa muodostuvista terveydelle haitallisista ilman epäpuhtauksista ja niiden torjunnasta sekä ohjeet työterveyshenkilöstölle työntekijän seurannan toimenpiteistä.

Tieto alumiinihitsauksen haitoista lisääntyi yhteistyöyrityksissä, mikä myös johti konkreettisiin parannuksiin. Etenkin monissa työvaiheissa käyttökelpoisen puhalluksella varustetun hitsausnaamarin käyttö lisääntyi huomattavasti. Työntekijöiltä saatu palaute oli myönteinen: monet kokivat suojattuna työskentelyn vähentäneen ärsytystä ja väsymyksen tunnetta.

RAPORTIT

Riihimäki Vesa, Hänninen Helena, Kovala Tero, Akila Ritva, Valkonen Sinikka, Kalska Hely (Helsingin yliopisto), Engström Bernt, Kuosma Eeva, Lindell Aino, Paakkulainen Harri, Matikainen Esko, Nikulainen Outi, Velin Riitta & Vilhunen Raili: Alumiinin hitsaushuuruille altistumisen vaikutukset keskushermoston toimintaan. Tutkimusosa: Alumiinin keskushermostovaikutukset MIG-hitsaajilla, Työterveyslaitos, Helsinki 1995.

Engström Bernt & Riihimäki Vesa: Alumiinin hitsaushuuruille altistumisen vaikutukset keskushermoston toimintaan. Ohjeosa: Alumiinihitsaustyö - savuhaittojen torjunta, Työterveyslaitos, Turku 1995.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Riskit on toki olemassa vaikka operoikin vähemmän. Jotenkin aina luulee ettei tarvitse suojautua kun tekee jotain juttua vaan ihan vähän.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Pastori kirjoitti:

Riskit on toki olemassa vaikka operoikin vähemmän. Jotenkin aina luulee ettei tarvitse suojautua kun tekee jotain juttua vaan ihan vähän.

Kiitos Pastori linkistä, tulee tieto tarpeeseen. Sama mutta vielä vakavampi vaara on kun hitsataan galvanoituja metalleja, siitä saattaa tulla suht nopea kuolema...

Onneksi teen ainakin alumiinin hitsaustyöt ulkona. TIG ei tykkää jos tuulee liikaa joten hitsauskohde pitää suojata tuulelta ettei suojakaasut lakaistu sauman ja kahvan välistä pois. Kypärän kohdalla jo saa tuulla niin ei nämä huurut ole niin suuri ongelma.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kysyin alumiinin histausmahdollisuudesta pajassa jossa käyn hommissa. Siellä ei hitsata olleskaan. Alleviivattiin eritoten höyryjen vievän suvunjatkamiskyvyn :)

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kun ruvetaan vertaan paljonko paino eroo saavutetaan alumiini ja teräsrungon välillä ei siinä suurtakaan eroa ole. Teräs rungoistakin saadaan tosi kevyitä, valitettavasti nämä huippu teräsputket on vähän vaikeita saatavia paikallisista teräsmyynti pisteitä. Taas jos vertaa nykyisiä normipyörien alurunkoja tulee mielee, onko nämä olla ihan pakosta tämmösiä möhköjä. Painoo on niihin siunaantunut aika hyvän laisesti. Eli materiaali käytetään surutta. Tosin niissä käytetty alumiini ei todellakaan ole mitään parasta laatua. Tätä alumiini putkien hitsausta yritämme ensi talvena kansalaisopistossa en enään kyllä pelkää tuota miehisyyden menettämistä , kun jo muutenkin Pappa kastiin kuulun. :oops:

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kuulin aikoinaan jostakin, että alumiinin hitsauksen onnistumiselle on merkitystä sillä, että hitsataan yhteen yhtäläisiä laatuja. Jos käyttää nojakin tekemiseen valmiita pysty-AL-pyörän osia ja metallifirmasta ostettua materiaalia, miten voi tarkistaa, että ovat samaa laatua? Ei kai mitenkään? Vai onko ollenkaan totta? :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Juu kyllä noissa alumiini lejeeringeissä on eroja. Sen helposti huomaa hitsattavuudessakin.

Ja sekin pitää paikkansa että näitä normi pyöriä kuten tyttären Tunturi ei ole kyllä yritetty tehdä keveiksi. Kun käytetään tarpeeksi vahvaa materiaalia ei tarvi hitsaamisen jälkeen päästökarkaista ja näin säästyy kuluissa. Ovat myös hitsattu surutta puikolla jolloin saumoissa on mahdottomasti materiaalia.

Lähinnä itseä kiinnostaa että saako mokomaa tehtyä ja miten lähelle MP:n painoa päästään itsetekosella etuvetosella. Alumiinia on kuitenkin helpompi työstää kuin teräksiä ja näköjään halvalla saa myös verrattuna laatu CrMo-teräksiin jotka on kyllä aika tiukassa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Riskit on toki olemassa vaikka operoikin vähemmän. Jotenkin aina luulee ettei tarvitse suojautua kun tekee jotain juttua vaan ihan vähän.

Kiitos Pastori linkistä, tulee tieto tarpeeseen. Sama mutta vielä vakavampi vaara on kun hitsataan galvanoituja metalleja, siitä saattaa tulla suht nopea kuolema...

Onneksi teen ainakin alumiinin hitsaustyöt ulkona. TIG ei tykkää jos tuulee liikaa joten hitsauskohde pitää suojata tuulelta ettei suojakaasut lakaistu sauman ja kahvan välistä pois. Kypärän kohdalla jo saa tuulla niin ei nämä huurut ole niin suuri ongelma.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Mika,

Miten olet suunnitellut tuon emäputken ja stemmin kiinnityksen? Yritin kuvista tähystää miten se on Vendetassa, mutta ei ihan auennut.

Kyllä alkoi projekti poltella. Joko niin, että ottaisi tuon konversiokitin tai sitten niin että tuollaiseen Y-runkoiseen naittaa alumiinisen kilpafillarin takaosan.

t.Ville

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

Miten olet suunnitellut tuon emäputken ja stemmin kiinnityksen? Yritin kuvista tähystää miten se on Vendetassa, mutta ei ihan auennut.

Alun perin oli tarkoitus käyttää vaan tuota rungon satulaputki osuutta, sisälle satulaputkea ja se kiinni kulmaltaan säädettävällä stemmillä josta olisin rälläköiny klemmarin irti ja kääntäny 90 astetta.

Mutta nyt sain paksumpaa alumiiniputkea joten taidan modata haarukan ohjainputkeen klemmarilla tulevan stemmin niin että siihen saa tuon ylikokosen stemmin pultilla kiinni, Vendetta-tyyliin. Ja putkia on kahta kokoa joten pyrin tekemään kerralla rakenteesta alkuperäisen mukaan säädettävän.

Kyytsis kirjoitti:

Kyllä alkoi projekti poltella. Joko niin, että ottaisi tuon konversiokitin tai sitten niin että tuollaiseen Y-runkoiseen naittaa alumiinisen kilpafillarin takaosan.

Jos molemmat löytyy käsistä niin kannattaa kokeilla. Ei tarvi tilailla sitä kittiä, varsinkin jos jostakin saa kovan penkin tai viitsii tehdä (tai kopioida) kuiduista. Kilpurin takakolmiosta tarvii vain dropoutit modata niin että ne saa kiinni modaamattomaan etuhaarukkaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

mhelander kirjoitti:

Jos molemmat löytyy käsistä niin kannattaa kokeilla. Ei tarvi tilailla sitä kittiä, varsinkin jos jostakin saa kovan penkin tai viitsii tehdä (tai kopioida) kuiduista. Kilpurin takakolmiosta tarvii vain dropoutit modata niin että ne saa kiinni modaamattomaan etuhaarukkaan.

Eipä löydy kumpaakaan, vielä, mutta onhan noita maailmalla. Alkuun pääsisin tuolla Baronin penkillä ja sitten proton jälkeen voisi vaikka Puolasta tilailla tohon oman jos ei prototyyppiä heti kutsu roskalava. Mä pähkäilin tota vetopään rakennetta siten, että kilpurista käytetään vain chainstay+dropoutit+satulaputki. Dropoutit hitsataan tai kuidutetaan kiinni etuhaarukkaan ja satulaputki kiinnitetään ohjainputkeen säädettävällä stemmillä...

Kuva

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Jos molemmat löytyy käsistä niin kannattaa kokeilla. Ei tarvi tilailla sitä kittiä, varsinkin jos jostakin saa kovan penkin tai viitsii tehdä (tai kopioida) kuiduista. Kilpurin takakolmiosta tarvii vain dropoutit modata niin että ne saa kiinni modaamattomaan etuhaarukkaan.

Eipä löydy kumpaakaan, vielä, mutta onhan noita maailmalla. Alkuun pääsisin tuolla Baronin penkillä ja sitten proton jälkeen voisi vaikka Puolasta tilailla tohon oman jos ei prototyyppiä heti kutsu roskalava. Mä pähkäilin tota vetopään rakennetta siten, että kilpurista käytetään vain chainstay+dropoutit+satulaputki. Dropoutit hitsataan tai kuidutetaan kiinni etuhaarukkaan ja satulaputki kiinnitetään ohjainputkeen säädettävällä stemmillä...

Kuva

Mulla löytyy se 80-luvun (lopun) Rossin jossa Columbus CrMo-runko... enkä ole vielä raskinu sitä pilkkoa. En kyllä raskis tilata uutta hiilikuituistakaan ja pilkkoa sitä tähän tarkoitukseen... tekisin mielummin kokonaan uuden tyhjästä. Joka on todennäköistä, kunhan ensin selviää tuleeko siitä MetaPhysic vai Vendetta (vai kenties NoCom-tyyppinen lowraceri).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

mhelander kirjoitti:

Mulla löytyy se 80-luvun (lopun) Rossin jossa Columbus CrMo-runko... enkä ole vielä raskinu sitä pilkkoa. En kyllä raskis tilata uutta hiilikuituistakaan ja pilkkoa sitä tähän tarkoitukseen... tekisin mielummin kokonaan uuden tyhjästä. Joka on todennäköistä, kunhan ensin selviää tuleeko siitä MetaPhysic vai Vendetta (vai kenties NoCom-tyyppinen lowraceri).

Mulla oli ajatus etsiskellä esim. kolaripyörinä tai muuten rikottuina sopivat aihiot. Kun ehtii, niin soittokierros pariin lähistön putkaan.Se noissa dropouteissa arveluttaa, että nythän ne mun ajatelmassa aukeavat ylöspäin. Tuntuu jotenkin riskaabelilta. Eli pitäisikö ne hitsata umpeen ja tehdä uusi lovi eteen/alaspäin?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen Vendetta MBB

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Kyytsis kirjoitti:

Mulla oli ajatus etsiskellä esim. kolaripyörinä tai muuten rikottuina sopivat aihiot. Kun ehtii, niin soittokierros pariin lähistön putkaan.Se noissa dropouteissa arveluttaa, että nythän ne mun ajatelmassa aukeavat ylöspäin. Tuntuu jotenkin riskaabelilta. Eli pitäisikö ne hitsata umpeen ja tehdä uusi lovi eteen/alaspäin?

Jos Dropoutit leikkais irti putkista, sitten vaihtajan varren kans ja hitsais ḱiinni hahlon etupuolelle ?

Mutta onko sillä merkitystä kun rengas pysyy paikallaan haarukassa... toisaalta CruzBike:n chainstay:t on tehty niin että niissä on reikä, ei hahloa. Ehkä pitää itte tehdä samanlaiset, sopiva kierretappi M10x1.0 löytyy valmiiksi jolla vaihtajan saa paikalleen, ja tuli ostettua sitä alumiini lattaa. Siitä teen dropout:t ainakin taakse tulevalle etupyörälle.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin